Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue93,Year,
Autumn
2024
هدف این پژوهش، تعیین تاثیر باورهای فراشناختی، طرحوارههای هیجانی و پیوند والدینی بر آسیبپذیری به حساسیت پردازش حسی در جمعیت غیربالینی شهر تهران بود. روش تحقیق این پژوهش، همبستگی از نوع مطالعات تحلیل مسیر و جامعه آماری کلیه شهروندان بالای16 سال طی طی زمستان و بهار9 More
هدف این پژوهش، تعیین تاثیر باورهای فراشناختی، طرحوارههای هیجانی و پیوند والدینی بر آسیبپذیری به حساسیت پردازش حسی در جمعیت غیربالینی شهر تهران بود. روش تحقیق این پژوهش، همبستگی از نوع مطالعات تحلیل مسیر و جامعه آماری کلیه شهروندان بالای16 سال طی طی زمستان و بهار97- 98 بود که 401 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پس از تبیین هدف پژوهش، شرکت کنندگان پرسشنامههای باورهای فراشناختی (Wells & Cartwright-Hatton, 2004)، طرحوارههای هیجانی (2002Leahy, )، پیوند والدینی (Parker, Tupling & Brown, 1979) و حساسیت پردازش حسی(Aron & Aron, 1997) را تکمیل کردند. دادهها با نرمافزار SPSS-20 و نرمافزاز لیزرل تحلیل شد. یافتهها نشان داد مدل پیشنهادی با دادهها برازش داشت. بزرگترین ضریب مسیر مربوط به طرحوارههای هیجانی (40/0) و بعد پیوند والدینی (29/0) و باورهای فراشناختی (25/0) بر حساسیت پردازش حسی بودند. همچنین اثر غیرمستقیم طرحوارههای هیجانی از طریق پیوند والدینی (20/0) و باورهای فراشناختی از طریق پیوند والدینی (13/0-) معنادار بود. طبق نتایج پژوهش باورهای فراشناختی و طرحوارههای هیجانی مستقیم و غیرمستقیم با میانجیگری پیوند والدینی بر حساسیت پردازش حسی تاثیر دارند؛ لذا می توان از درمانهای فراشناختی و هیجان محور برای طراحی برنامه های پیشگیری و مداخلات مناسب جهت ارتقاء سلامت این گروه استفاده کرد.
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue94,Year,
Winter
2024
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری رفتاری به مادران با آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان بر تنظیم هیجانی و علائم رفتاری اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان صورت گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی و از جمله طرحهای پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گر More
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری رفتاری به مادران با آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان بر تنظیم هیجانی و علائم رفتاری اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان صورت گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی و از جمله طرحهای پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان پسر پایه چهارم دبستان و مادران آنها بود که در بازه زمانی مرداد و شهریور ۱۳۹۹ به کلینیکهای روانشناسی منطقه ۵ تهران مراجعه کرده بودند. از جامعه مذکور، تعداد ۵۰ نفر از کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند انتخاب و ۴۵ نفر از آنها بر اساس جدول مورگان به روش نمونه گیری هدفمند در سه گروه ۱۵ نفره گمارش شدند. جلسات گروه آزمایش ۱۲ جلسه ۹۰ دقیقهای بود که در یکی از آنها، مهارتهای اجتماعی به کودکان آموزش داده شد و در گروه دیگر، مادران کودکان تحت آموزش فرزندپروری رفتاری قرار گرفتند و گروه کنترل تا پایان این تحقیق، مداخلهای دریافت نکرد. به منظور سنجش شرکت کنندگان از معیارهای DSM 5 برای تشخیص اختلال نافرمانی مقابلهای و پرسشنامههای تنظیم هیجان (Shields & Cicchetti, 1997) و سیاهه رفتاری کودک (Achenbach, 1991) استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها، از تحلیل کوواریانس و آزمون سیداک استفاده گردید. یافتهها نشان داد هر دو روش درمان برای تنظیم هیجانی و علائم رفتاری کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای اثربخش بوده است (۰۵/۰>P)، اما تفاوت معناداری بین این دو روش برای متغیرهای پژوهش و ابعاد آنها مشاهده نشد (۰۵/۰<P).
Manuscript profile
Scientific Journal of Social Psychology
,
Issue1,Year,
Summer
2021
زمینه: مطالعات متعددی رابطه بین طرحوارههای سازش نایافته اولیه و اختلالات خوردن را نشان میدهند. این پژوهش به دنبال آن بود که مشخص کند آیا سبک مقابلهای اجتناب میتواند بر رابطه بین طرحوارههای سازش نایافته اولیه در حوزه طرد و بریدگی و پرخوری تاثیرب More
زمینه: مطالعات متعددی رابطه بین طرحوارههای سازش نایافته اولیه و اختلالات خوردن را نشان میدهند. این پژوهش به دنبال آن بود که مشخص کند آیا سبک مقابلهای اجتناب میتواند بر رابطه بین طرحوارههای سازش نایافته اولیه در حوزه طرد و بریدگی و پرخوری تاثیربگذارد؟ هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگر سبک مقابلهای اجتناب در رابطه بین طرحوارهسازشنایافته حوزه طرد و بریدگی و پرخوری انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و به شکل خاص مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه افراد دارای مشکلات خوردن است که به مراکز مشاوره شهر قم مراجعه کرده بودند. از میان این جامعه 234 نفر به شیوه هدفمند با استفاده از مقیاس میلون ш، به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای طرحواره یانگ (1999)، بازخورد (نگرشهای) خوردن گارنر و همکاران (1982) و اجتناب یانگ-رای (1994) بودند. دادههای به دست آمده با روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که شاخصهای برازش مدل پژوهش وضعیت مطلوبی داشت (9/0<GFI) و سبک مقابلهای اجتناب در رابطه بین طرحوارههای سازش نایافته (در حوزه طرد و بریدگی) و پرخوری نقش میانجی ایفا کرد. نتیجهگیری: بنابراین سبک مقابلهای اجتناب یانگ به عنوان نقش میانجی در تاثیرات طرحوارههای سازشنایافته اولیه (در حوزه طرد و بریدگی) بر پرخوری، نقش دارد.همچنین نتایج پژوهش نشان داد رابطه مثبتی میان طرحوارههای حوزه طرد و بریدگی و پرخوری برقرار است. علاوه بر این مشخص شد، بین سبکهای مقابله اجتناب با پرخوری رابطه مثبتی وجود دارد. بدان معنی که هرچقدر سبکهای مقابلهای سازشنایافته اجتناب افزایش یابد پرخوری افزایش مییابد. از سوی دیگر سبکهای مقابلهای اجتناب به عنوان میانجی رابطه بین طرحوارههای سازش نایافته اولیه حوزه طرد و بریدگی و پرخوری ایفای نقش میکند
Manuscript profile
Journal of Innovation and Creativity in Human Science
,
Issue2,Year,
Autumn
2023
زمینه: استرس در معنای کلی و استرس تحصیلی بهعنوان یکی از انواع مهم آن میتواند ، پویایی و خلاقانه بودن آموزش و بهینهشدن پتانسیل انسانی را به چالش بکشد بنابراین شناخت عوامل مؤثر بر انتخاب سبکهای مقابله ضروری به نظر میرسد.هدف: تبیین اثر عاملیت انسانی و هوش هیجانی بر سب More
زمینه: استرس در معنای کلی و استرس تحصیلی بهعنوان یکی از انواع مهم آن میتواند ، پویایی و خلاقانه بودن آموزش و بهینهشدن پتانسیل انسانی را به چالش بکشد بنابراین شناخت عوامل مؤثر بر انتخاب سبکهای مقابله ضروری به نظر میرسد.هدف: تبیین اثر عاملیت انسانی و هوش هیجانی بر سبک مقابله با استرس تحصیلی با میانجیگری تمایلات نوستالوژیک در دانشآموزان پسر.روش: پژوهش توصیفی - همبستگی از نوع تحلیل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم رشتههای شاخه نظری شهر کاشان در سال تحصیلی 1399-1400 بودند که تعداد 497 دانشآموز به روش تصادفی انتخاب شدند. دانشآموزان به پرسشنامههای شــخصیت عاملیتی کوته (1997)، هوش هیجانی شرینگ، سبکهای مقابلهای اندلر و پارکر و آمادگی نوستالژیک هاولنا و هولاک (2004)پاسخ دادند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از ضریب همبستگی و روش معادلات ساختاری از نرمافزار آماری SPSS.26و lisrel 8.8 استفاده شد. یافتهها: پارامترهای مدل همگی معنادار بودند (0.01 > p) میزان بار عاملی سؤالات بالاتر از 4/0 بود که نشان میدهد که تمام مؤلفهها از همسانی مناسبی برخوردار هستند.نتیجهگیری: عاملیت انسانی و هوش هیجانی بهصورت مستقیم و مثبت سبک مقابلهای مسئله مدار وبصورت مستقیم و منفی سبک مقابلهای هیجانمدار واجتنابی را با میانجیگری تمایلات نوستالژیک تحتتأثیر قرارداد
Manuscript profile
Journal of Instruction and Evaluation
,
Issue2,Year,
Autumn
2022
عوامل زیادی مثل انگیزش، خودکارآمدی میتوانند بر یادگیری دانش آموزان تأثیر بگذارند. در این باره، شواهد نشان داده که انگیزش یکی از عوامل مؤثر و مهم در بهبود عملکرد دانش آموزان است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیمرخ انگیزشی دانش آموزان با استفاده از تحلیل مبتنی بر شخص و مقا More
عوامل زیادی مثل انگیزش، خودکارآمدی میتوانند بر یادگیری دانش آموزان تأثیر بگذارند. در این باره، شواهد نشان داده که انگیزش یکی از عوامل مؤثر و مهم در بهبود عملکرد دانش آموزان است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی نیمرخ انگیزشی دانش آموزان با استفاده از تحلیل مبتنی بر شخص و مقایسه خودکارآمدی تحصیلی با توجه به این نیمرخها انجامگرفته است. این پژوهش یک مطالعه توصیفی- علی مقایسهای است. حجم نمونه شامل تعداد 211 نفر از جامعه آماری دانشآموز مقطع متوسطه دوره دوم بود که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاس جهتگیری اهداف پیشرفت الیوت و مک گرگور (2001) و خودکارآمدی تحصیلی جینکس و مورگان (1999) را تکمیل نمودند. برای تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS از روش تحلیل خوشهای، تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون تعقیبی توکی بهره گرفته شد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل خوشهای، چهار خوشه انگیزش برای دانش آموزان به دست آمد: 2/13 درصد در خوشه بی انگیزشی، 3/28 درصد در خوشه انگیزش سه گانه، 6/19 درصد در خوشه تبحرگرا-عملکردگرا و 8/38 درصد خوشه انگیزش چندگانه قرار گرفتند. خودکارآمدی تحصیلی خوشه بی انگیزشی (05/85M=)، کمتر از خوشه انگیزش سه گانه (53/90M=) بود، و بالاترین میانگین مربوط به خوشههای تبحرگرا-عملکردگرا (03/94M=) و انگیزش چندگانه (8/95M=) بود. یافتههای بهدستآمده میتواند به مسئولین حوزه آموزش کمک نماید تا با طراحی برنامههای مداخلهای تربیتی در ارتقا و یا حفظ انگیزش دانش آموزان، در طول سالهای تحصیلی اقدامات مؤثری را انجام دهند.
Manuscript profile
Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists
,
Issue4,Year,
Winter
2019
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشیآموزشگروهیتحلیلرفتارمتقابلبرتحملپریشانیومهارتهای ارتباطینوجوانانِبزهکار انجام شد.روش پژوهش شبهتجربی از نوع طرح پیشآزمونـپسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری وجامعه آماری، نوجوانانپسر بزهکارِ مقیم در کانون اصلاح و تربیت شهر قم بود که به More
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشیآموزشگروهیتحلیلرفتارمتقابلبرتحملپریشانیومهارتهای ارتباطینوجوانانِبزهکار انجام شد.روش پژوهش شبهتجربی از نوع طرح پیشآزمونـپسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری وجامعه آماری، نوجوانانپسر بزهکارِ مقیم در کانون اصلاح و تربیت شهر قم بود که به روش نمونهبرداری هدفمند، تعداد30نفر انتخاب و به طور تصادفی در گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند.آزمودنیها بهمقیاستحملپریشانی(سیمونز و گاهر،2005)وآزمون مهارتهای ارتباطی(کوئیندام،2004)پاسخ دادند.آموزشگروهیتحلیلرفتارمتقابلبرای گروه آزمایش در10جلسه90دقیقهای به اجرا گذاشته شدسپس، در پایان مداخلات درمانی و مجدداً پس از دو ماه، آزمودنیهای گروههای آزمایش و گواه، توسط پرسشنامههای پژوهشمورد ارزیابی قرار گرفتند.نتایج تحلیلواریانس با اندازهگیری مکررنشان داد که در گروه آزمایش،تحملپریشانیومهارتهای ارتباطیبه شکل معناداری افزایش یافته است.نتایج پژوهش اثربخشی به کارگیریآموزشگروهیتحلیلرفتارمتقابل رابر افزایشتحملپریشانیوبهبود مهارتهای ارتباطینوجوانانبزهکارتأیید کرد.
Manuscript profile
اهمال کاری تحصیلی، پدیده ای شایع در دانشجویان است، که معمولا با تجارب ذهنی ناراحت کننده همراه است. اهمال کاری، صورتی شایع از شکست در خودتنظیمی شناخته می شود. از نظر هدف پژوهش حاضر کاربردی و هدف اصلی تعیین اثر بخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتظیمی بر کاهش اهمال کاری تحصی More
اهمال کاری تحصیلی، پدیده ای شایع در دانشجویان است، که معمولا با تجارب ذهنی ناراحت کننده همراه است. اهمال کاری، صورتی شایع از شکست در خودتنظیمی شناخته می شود. از نظر هدف پژوهش حاضر کاربردی و هدف اصلی تعیین اثر بخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتظیمی بر کاهش اهمال کاری تحصیلی و مولفه های آن در دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. فرضیه محقق پیش بینی مثبت این اثر بخشی بود. پژوهش ازلحاظ روش، نیم آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و تحقیقات در نیم سال دوم تحصیلی 96-97 انتخاب شد. بر اساس نمونهگیری خوشهای،30 نفر به شکل تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفرِ(کنترل و آزمایش) جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی( 8 جلسهای 120 دقیقهای ) قرار گرفتند. و در انتها پسآزمون از هر دو گروه به عمل آمد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اهمال کاری سولومون و راثبلوم و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پنتریچ استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها، فرضیه محقق را تایید و نشان داد که دانشجویان گروه آزمایش نسبت به دانشجویان گروه کنترل در پس آزمون به طور معناداری اهمال کاری تحصیلی کمتری داشتند(p <0.01). با توجه به یافته ها میتوان گفت زمانی که فراگیران به مهارتهای خودتنظیمی مجهز میشوند، میتوانند بر اهمال کاری ناشی از امتحان و انجام تکلیف فائق آیند. همچنین میتوانند برای انجام پروژه علمی، زمان و منابع مهم را تخصیص دهند و اهمالکاری خود را کاهش دهند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications