Examination of economic and social factors related to teachers’ job satisfaction in Bostanabad
Subject Areas : sociologyMasoud Bromand 1 , masoume faridi sani 2
1 - دانشآموخته گروه جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلمی واحد تبریز
Keywords: Job satisfaction, job security, alienation from work, relative depravation feeling,
Abstract :
This research aimed to investigate the level of job satisfaction among the teachers and determines the related economic and social factors. The research method is survey and the instrument is closed questionnaire. The statistical population of the research was 420 teachers of Bostanabad province in 2014, which 20 teachers were selected using Cochran formula by cluster random sampling as a final sample. The data were analyzed by SPSS. To test the hypotheses t-test, Pearson correlation coefficient, and analysis of variance and regression were used.The result showed that in total, the teachers' jobs satisfaction is medium. Also, there is a significant correlation among variables of feelings of deprivation, alienation from work, job security and job satisfaction. Regression analysis results show that, modified coefficient of 39% depicts the variables of job security. Alienation from work and feelings of deprivation could explain 0.93 of the job satisfaction dependent variable changes.
امیرنژاد، ق؛ و دیگری. (1387). بررسی رابطه شخصیت و رضایت شغلی دبیران مدارس راهنمایی شهرستان بهبهان در سال تحصیلی 86-1385. مجله تعلیم و تربیت. شماره 2. صص 99-75.
زارع شاهآبادی، ا؛ و همکاران. (1391). بررسی رابطه بین رضایت شغلی و نشاط اجتماعی در دبیران مقطع متوسطه شهر جیرفت. مجله علوم اجتماعی. شماره 48، صص 188-165.
سپهری، م. (1383). نقش راهنمایی و مشاوره در رضایت شغلی. روزنامه همشهری.
شایان جهرمی، ش. (1388). رابطه بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی یا رضایت شغلی در بین معلمان مدارس استثنایی شهرستان بندرعباس. علوم تربیتی. سال دوم، شماره 5، صص 33-7.
عسگری، گ؛ و دیگری. (1382). بررسی میزان رضایت شغلی معلمان ابتدایی آموزش و پرورش تهران. فصلنامه علوم اجتماعی. شماره 18، صص 139-121.
علاقهبند، ع. (1384). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: انتشارات بعثت.
فلاحمهنه، ت؛ و دیگری. (1384). بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی معلمان و ارائه یک مدل. مجله پژوهشهای تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد. شماره پنجم، صص 20-1.
کورمن، آ. (1378). روانشناسیصنعتیوسازمانی. ترجمه: ح، شکرکن. تهران: انتشارات رشد.
میکائیلی، ف؛ و دیگران. (1391). آزمون الگوی شناختی - اجتماعی رضایت شغلی معلمان مقطع متوسطه شهر ارومیه. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. شماره 44، صص 32-7.
نائلی، م. (1373). انگیزش در سازمانها.اهواز: دانشگاه شهید چمران اهواز.
Bradburn, N. & Caplovitz, D. (1965). Reports on Happiness. Chicago:Aldine.
Clark, A. E. & Oswald, A. J. (1996). Satisfaction and Comparison Income. Journal of Public Economics. Vol.6, No.61, P.p: 359-381.
Pettit, J. & Gorisjose, V. (1998). An examination of organizational communication as Moderator of the Relationship between Job Performance and Job Sates faction approach. Oxford University Press.