بررسی استراتژی های موثر برای یادگیری واژگان در میان دانشجویان EAP
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
فرزانه اکبری
1
(Department of English, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Sarab, Iran)
فرحناز ریمنی نیکو
2
(هیات علمی دانشگاه آزاد سلماس)
شیما احمدی آزاد
3
(Department of English, Islamic Azad University, Sarab Branch, Iran)
Keywords: بررسی استراتژی های موثر برای یادگیری واژگان در میان دانشجویان EAP,
Abstract :
این مطالعه به بررسی اهمیت راهبردهای یادگیری واژگان (VLS) در زبان انگلیسی با اهداف دانشگاهی (EAP) و چگونگی یادگیری واژگان دانشگاهی توسط دانشجویان ایرانی پرداخت. برای انجام مطالعه از رویکرد عمدتا کمی استفده شد. 238 شرکتکننده به پرسشنامههای خودگزارشی آنلاین VLS پاسخ دادند. داده ها با SPSS-26 تجزیه و تحلیل شد. برای اطمینان از دقت و سازگاری داده های کمی، از دادههای کیفی استفاده شد که از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 دانشجو جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل داده های کمی نشان داد که شرکت کنندگان اغلب از استراتژی هایی استفاده می کنند که بتوانند کلمات جدید را به مجموعه واژگان خود اضافه کنند. موضوعات مرتبط با مدرس، دانشجو و مطالب درسی نیز از طریق کدگذاری دیدگاه های شرکتکنندگان به دست آمد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که افزایش آگاهی دانشجویان از VLS، تربیت مدرس، ارائه تمرین و تکلیف برای تمام مهارت های زبانی، استفاده از فناوری، بازنگری مطالب درسی و توسعه یادگیری مستقل می تواند به یادگیری واژگان و رضایت دانشجویان EAP کمک کند. به طور کلی، این مطالعه بر اهمیت استفاده از راهبردهای موثر در یادگیری واژگانEAP اشاره می کند.