رابطه بین هوش های زبانی و منطقی زبان آموزان ایرانی و فراوانی مغلطه ها و شواهد در نوشتار استدلالی: مطالعه ای براساس جنسیت
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
1 - گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
Keywords: استدلال, شواهد, مغالطه ی غیررسمی, هوش زبانی, هوش منطقی,
Abstract :
توانایی زبان آموزان برای نوشتن متن استدلالی منسجم در دهه های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. هوشهای چندگانه در ارتقای دقت کاربرد زبان و تفکر در فرایند نوشتن، نقش مهمی ایفا می نماید. مطالعه ی حاضر به بررسی رابطه ی ممکن میان هوشهای منطقی و زبانی و فراوانی مغالطه های غیررسمی و شواهد در نوشته های استدلالی زبان آموزان ایرانی می پردازد. بدین منظور، 110 زبان اموز با سطح زبانی متوسط به بالا، به سوالات مرتبط با هوشهای منطقی و زبانی در پرسشنامه ی ارزیابی رشدی هوشهای چندگانه (شیرر، 1996) پاسخ داده و یک انشای استدلالی نوشتند. از مدل جانسون (1998) برای شناسایی مغالطه های غیررسمی و از چهار دسته شواهد هوئکن و هاستینکس (2003) برای بررسی انواع شواهد استفاده شد. در میان چندین دسته بندی مغالطه های غیررسمی و شواهد، فقط شواهد آماری در انشاهای استدلالی شناسایی نشد. ضرایب حاصل از آزمون همبستگی پیرسون رابطه ی معناداری را بین هوشهای منطقی و زبانی و فراوانی مغالطه های غیررسمی و انواع شواهد در استدلال زبان آموزان ایرانی آشکار ساخت. بالعکس، از نظر فراوانی مغالطه های غیررسمی و انواع شواهد در انشاهای استدلالی، هیچ تفاوت معناداری بین زبان آموزان دختر و پسر مشاهده نشد. یافته ها به کارآمدسازی دوره ها و مطالب آموزشی مهارت نوشتاری با لحاظ کردن تفاوتهای فردی زبان آموزان کمک می کند.
Akbari, R., & Hosseini, K. (2008). Multiple intelligences and language learning strategies: Investigating possible relations. System, 36 (2), 141-155.
Alagozlu, N. (2007). Critical thinking and voice in EFL writing. The Asian EFL Journal, 9 (3), 118-136.
Armstrong, T. (2000). Multiple intelligences in the classroom. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Ary, D., Jacobs, L. CH., Sorensen, Ch., & Razavieh, A. (2010). Introduction to Research in Education. California: Wadsworth, Cengage Learning.
Atai, M. R., & Nasseri, M. (2010). A gender-based study of informal fallacies of argumentation: The case of Iranian advanced EFL learners' writing. Iranian Journal of Applied Linguistics, 13 (2), 19-45.
Borek, J. (2003). Inclusion and the multiple intelligence: Creating a student-centered curriculum. The Quarterly, 25 (4), 24-28.
Eng, L. L., & Mustapha, G. (2010). Enhancing writing ability through multiple intelligences strategies. Pertanik a Journal of Sociology, Science, and Humanities, 18 (5), 53-63.
Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books.
Gardner, H. (1993). Multiple Intelligences: The theory in practice. New York: Basic Books.
Gardner, H. (2005, May 25). Multiple lenses in the mind [Paper Presentation]. ExpoGestian Conference: Bogota Colombia.
Grow, G. (1990). Writing and multiple intelligences (ED406643). ERIC. http://www.longleaf.net/ggrow.
Hatch, E., & Lazaraton, A. (1991). The Research Manual: Design and Statistics for Applied Linguistics. Boston: Heinle and Heinle.
Helms-Park, R., & Stapleton, P. (2003). Questioning the importance of individualized voice in undergraduate L2 argumentative writing: An empirical study with pedagogical implications. Journal of Second Language Writing, 12 (3), 245-265.
Herring, S. C., & Paolillo, J. C. (2006). Gender and genre variation in weblogs. Journal of Sociolinguistics, 10 (4), 439-459.
Hirose, K. (2003). Comparing L1 and L2 organizational patterns in the argumentative writing of Japanese EFL students. Journal of Second Language Writing, 12 (1), 181-209.
Hoeken, H., & Hornikx, J. (2003, April 3-6). Studying the relative persuasiveness of anecdotal and statistical evidence: What are we comparing? [Paper presentation]. The Southern States Communication Association Conference, Alabama, Georgia.
Hornikx, J., & Hoeken, H. (2007). Cultural differences in the persuasiveness of evidence types and evidence quality. Communication Monographs, 74 (4), 443-463.
Johnson, R. M. (1998). A logic book: Fundamentals of reasoning (3rd ed.). California: Wadsworth Publishing Company.
Jones, S., & Myhill, D. (2007). Discourse of difference? Examining gender differences in linguistic characteristics of writing. Canadian Journal of Education, 30 (2), 456-482.
Lei, S. (2010). Applying multiple intelligences theory in undergraduate EFL classroom [Paper presentation]. The 4th international conference on individual differences, Japan.
Levasseur, N. L., & Dean, K. W. (1996). The use of evidence in presidential debates: A study of evidence levels and types from 1960 to 1988. Argumentation and Advocacy, 32 (4), 129-142.
Liu, L. (2005). Rhetorical education through writing instruction across cultures: A comparative analysis of select online instructional materials on argumentative writing. Journal of Second Language Writing, 14 (1), 1-18.
Marefat, F. (2007). Multiple intelligence: Voices from an EFL writing class [Special issue]. Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji, 32, 145-162.
McMahon, S. D., Rose, D. S., & Parks, M. (2004). Multiple intelligences and reading achievement: An examination of the Teele Inventory of multiple intelligences. The Journal of Experimental Education, 73 (1), 41-52.
Nasseri, M., & Atai, M. R. (2010). Argumentative writing and gender: Selection of evidence types by Iranian advanced EFL learners. Proceedings of the First Conference on ELT in the Islamic World. Tehran, Iran.
Ne´meth, N., & Kormos, J. (2001). Pragmatic aspects of task-performance: the case of argumentation. Language Teaching Research 5 (1), 213-240.
Ong, J., & Zhang, L. J. (2010). Effects of task complexity on the fluency and lexical complexity in EFL students' argumentative writing. Journal of Second Language Writing, 19 (4), 218-233.
Po-Ying, L. (2006, July 7). Multiple Intelligences theory and English language teaching. http://www.52en.com.
Qin, J., & Karabacak, E. 2010. The analysis of Toulmin elements in Chinese EFL university argumentative writing. System, 38 (2), 444-456.
Rubin, J. (1975). What the good language learner can teach us. TESOL Quarterly, 9 (1), 41–51.
Shearer, C. B. (2005). Large scale factor analysis of the multiple intelligences developmental assessment scales. Retrieved from http://www.miresearch.org.
Smith, E. (2001). Implications of multiple intelligences theory for second language learning. Post-script, 1 (1), 32-52.
Trapp, R., Driscoll, W., & Zompetti, J. P. (2005). Discovering the world through debate: A practical guide to educational debate for debaters, coaches, and judges. (3rd ed.). IDEA Press Books.
van Emeren, F. H., & Grootendorst, R. (2004). A systematic theory of argumentation: the pragma-dialectical approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Walton, D. (2006). Fundamentals of critical argumentation. Cambridge: Cambridge University Press.
Walton, D., & Reed. C. (2005). Argumentation schemes and enthymemes. Syntheses, 145 (2), 339-370.
Walton, D., Reed, C., & Macagno, F. (2010). Argumentation Schemes (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
Yeganefar, B. (2005). Investigating the relationship between proficiency in a foreign language and multiple intelligences [Unpublished master's thesis]. University of Allameh Tabatabaii, Tehran, Iran.