تاثیر طراحی پیش و حین انجام فعالیت بر صحت دستوری کنش شفاهی کارمحور
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیزهره سیفوری 1 , پرویز بیرجندی 2
1 - Islamic Azad University-Science and Research Branch
2 - Islamic Azad University-Science and Research Branch
Keywords: صحت دستوری, طراحی پیش از انجام فعالیت, طراحی در حین انجام فعالیت, طراحی پیش و در حین انجام فعالیت, کنش شفاهی کار محور,
Abstract :
مطالعه حاضر تاثیر سه سطح طراحی فعالیت بر صحت دستوری کنش شفاهی کارمحور را مورد بررسی قرار می دهد. در این مطالعه از فعالیت روایت داستان و از طرح تحقیق شبه تجربی با سه سطح طراحی استفاده شده است: طراحی پیش ازانجام فعالیت، طراحی در حین انجام فعالیت، و طراحی همزمان پیش و در حین انجام فعالیت. فرضیه تحقیق این است که فرصت استفاده از طراحی همزمان پیش و در حین انجام فعالیت منجر به افزایش صحت دستوری کنش شفاهی کارمحور خواهد گردید. شصت دانشجوی سال دوم زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز که از جمعیت دویست نفری دانشجویان سال دوم این دانشگاه انتخاب شده بودند در این تحقیق شرکت نمودند. تحلیل آماری واریانس یک جانبه داده ها نشان داد که تنها در شرایط طراحی همزمان پیش و در حین انجام فعالیت میزان صحت دستوری گفتار دانشجویان افزایش یافته است. تحلیل آماری (t-test) گروههای وابسته نیز نشان داد که تنها در گروه طراحان پیش و درحین انجام فعالیت میزان رشد صحت دستوری از پیش آزمون به پس آزمون معنا دار بوده است. یکی از دلائل احتمالی این تفاوت معنا دار شاید وجود زمان کافی برای طراحی محتوا قبل از انجام فعالیت و طراحی صورتهای زبانی لازم برای بیان آن محتوا در حین انجام فعالیت باشد.
Anderson, J. (1983). Rules of the mind. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum.
Bygate, M. (1996). Effects of task repetition: Appraising the development of second language learners. In J. Willis & D. Willis (Eds.), Challenge and change in language teaching (pp. 136-146). London: Macmillan.
Bygate, M. (1999a). Task as the context for the framing, re-framing and un-framing of Language. System 27, 33-48.
Bygate, M. (1999b). Quality of language and purpose of task: Patterns of learners' language on two oral communication tasks. Language Teaching Research 3, 185-214.
Crookes, G. (1989). Planning and interlanguage variation. Studies in Second Language Acquisition 11, 367-383.
Ellis, R. (1987). Interlanguage variability in narrative discourse: Style shifting in the use of the past tense. Studies in Second Language Acquisition 9, 1-20.
Ellis, R. (2003). Task-based language learning and teaching. Oxford: Oxford University Press.
Ellis, R. (2005). Planning and task performance in a second language. Philadelphia: John Benjamins B.V. Publication.
Ellis, R. (2007). Educational settings and second language learning. Asian EFL Journal 9(4), 12-18.
Foster, P. & Skehan, P. (1996). The influence of planning and task type on second language performance. Studies in Second Language Acquisition 18, 299-323.
Foster, P. & Skehan, P. (1999). The influence of planning and focus of planning on task- based performance. Language Teaching Research 3, 215-247.
Heaton, J. B. (1975). Beginning composition through pictures. London: Longman Group Limited.
Levelt, W.J.M. (1989). Speaking: from intention to articulation. Cambridge, Mass: MIT Press.
Lantolf, J. (2000). Second language learning as a mediated process. Language Teaching 33, 79-96.
Long, M. (1996). The role of the linguistic environment in second language acquisition. In W. Ritchie & T. Bhatia (Eds.). Handbook of second language acquisition (pp. 413-468). San Diego: Academic Press.
Lynch, T. & Maclean, J. (2000). Exploring the benefits of task repetition and recycling for classroom language learning. Language Teaching Research 4(3), 221-250.
McLaughlin, B. (1990). Restructuring. Applied Linguistics 11, 113-128.
Mehnert, U. (1998). The effects of different lengths of time for planning on second language performance. Studies in Second Language Acquisition 20, 83-108.
Mitchell, R. & Myles, F. (2004). Second language learning theories (2nd Ed.). London: Hodder Arnold.
Nunan, D. (2004). Task-based language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Ortega, L. (1999). Planning and focus on form in L2 oral performance. Studies in Second Language Acquisition, 21, 108-148.
Richards, J. C. (1997). Expanding tactics for listening. New York: Oxford University Press.
Skehan, P. (1996). A framework for the implementation of Task-based Instruction. Applied Linguistics 17(1), 38-62.
Skehan, P. (1998). A cognitive approach to language learning. Oxford: Oxford University Press.
Skehan, P. & Foster, P. (1997). Task type and task processing conditions as influences on foreign language performance. Language Teaching Research 1, 185-211.
Skehan, P. & Foster, P. (1999). The influence of task structure and processing condition on narrative retellings. Language Learning 49, 93-120.
Wenden, A. L. (2002). Learner development in language learning. Applied Linguistics, 23(1), 32-55.
Wigglesworth, G. (1977). And investigation of planning time and proficiency level on oral test discourse. Language Testing, 14, 85-106.
Willis, J. (1996). A flexible framework for task-based learning. In J. Willis, & D. Willis (Eds.). Challenge and change in language teaching (pp. 52-62). Oxford: Heinemann.
Wingglesworth, G. (1997). An investigation of planning time and proficiency level on oral test discourse. Language Testing 14, 85-106.
Yuan, F. & Ellis, R. (2003). The effects of pre-task planning and on-line planning on fluency, complexity and accuracy in L2 oral production. Applied Linguistics 24(1), 1-27
Yule, G. (1996). Referential communication tasks. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.