تهیه پرسشنامه انتقادی برای ارزیابی کتاب های آموزش زبان
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیسیاوش زکائی 1 , شعبان نجفی کریمی 2 , فرزانه نوری 3 , حکیم زاده افسانه 4
1 - Department of English Language and Literature, Qaemshahr Branch, Islamic Azad University, Mazandaran, Iran
2 - Department of English , Qaemshahr Branch, Islamic Azad University,
Mazandaran, Iran
3 - Department of English , Qaemshahr Branch, Islamic Azad University,
Mazandaran, Iran
4 - Department of English , Qaemshahr Branch, Islamic Azad University,
Mazandaran, Iran
Keywords: ارزیابی, کتاب, پرسشنامه, تهیه, انتقادی,
Abstract :
ارزیابی کتاب نقش به سزایی در کلاس های زبان انگلیسی دارد. انتخاب کتاب های مناسب منجر به نگرانی برای برنامه ها و موسسه های آموزشی زبان شده است. بنابراین، تهیه یک پرسش نامه هدفمند برای برسی کتاب های زبان انگلیسی از منظر انتقادی بسیار مهم است. برای این هدف 44 سوال پس از مطالعات جامع در حوزه انتقادی زبانشناسی کاربردی و نظرهای کارشناسان این حوزه به دست آمد که توسط 326 معلم و محقق در رشته آموزش زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت. سپس فرایند آماری تحلیل عاملی اکتشافی فاکتور 10 جز در راستای سوالات مشخص کرد. همچنین تعداد 6 سوال به دلیل نتیجه کدگذاری هم پایه در تحلیل آماری فاکتور ها از پرسش نامه اصلی خارج شدند. برای بررسی های عمیق تردر زمینه روایی پرسشنامه، تحلیل نسبی اثباتی فاکتور موردآزمایش قرار گرفت که نتیجه های آن از لحاظ آماری معنا دار نبوده اند. نتایج این تحقیق نقش مهمی در ارزیابی ایدئولوژیکی کتاب های آموزش زبان انگلیسی در ایران دارد.
