نگرش زبان آموزان و معلمان ایران نسبت به کتاب های درسی انگلیسی دبیرستان
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیطیبه صادقی حسن آبادی 1 , اکبر افقری 2 , احمدرضا لطفی 3
1 - گروه زبان انگلیسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - گروه زبان انگلیسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - گروه زبان انگلیسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
Keywords: دیدگاه معلمان, دیدگاه دانش آموزان, تحلیل کتب درسی, کتب درسی دبیرستان,
Abstract :
این تحقیق به منظور بررسی سودمندی و مطلوبیت کتابهای درسی زبان انگلیسی که برای دانش آموزان دبیرستانی در ایران تنظیم و طراحی شده اند انجام شده است. بدین منظور از یک رویکرد تحلیلی توصیفی استفاده شده است. با انجام نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 12 دبیرستان به صورت اتفاقی از بین مدارس موجود در 6 ناحیه ی اصفهان انتخاب شدند. برای انتخاب معلمان شرکت کننده، روش نمونه گیری در دسترس انجام شد.مطالعه به روش انجام پرسشنامه استاندارد از معلمان و دانش آموزان شرکت کننده صورت پذیرفت. بررسی نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که در دسترس بودن و قابل تهیه بودن کتابها بهترین ویژگی مثبت آنها بوده است. با این حال بسیاری از دانش آموزان در شگفت بودند که آیا کتابها دارای امکانات آنلاین و آفلاین هم هستند یا خیر. تحلیل تعقیبی نتایج هم نشان داد که تفاوت آشکاری بین نظرات معلمان و دانش آموزان وجود دارد. در کل نتایج نشان داد لازم است که مطالب کتاب با موقعیت های پیشنهادی منطبق شوند. نتیجه کاربردی این یافته ها ممکن است دست اندرکاران تهیه کتاب های درسی را ترغیب کند تا اصلاحاتی را انجام دهند و در طراحی کتابهای درسی در آینده دقیق تر باشند. بعلاوه نتایج برای معلمان مدرس کتابهای ویژن، دانش آموزان و سیاست گذاران آموزشی کاربرد دارد.
Alkhaldi, A. A. (2010). Developing a principled framework for materials evaluation: Some considerations. Advances and Language and Literary Studies, 1(2), 281-298.
Ajideh, P. & Panahi, M. (2016). An analysis of culture-related content in English textbooks for Iranian students entitled ‘Prospect’ and ‘Vision’ series. International Journal of Language and Linguistics, 3(6), 86-93.
Alipour,A. M., Mohebzadeh, G. A., Gholamhosseinzadeh, M., & Mirzapour, M. (2016). Exploring Iranian EFL teachers’ perspective towards the junior high school textbook: Prospect III. International Journal of Research in Linguistics, Language Teaching and Testing, 1(1), 14-19.
Bagheri Nevisi, R., & Moghadasi, A. (2020). Content analysis of Iranian high school English textbooks in terms of politeness markers, speech acts, and language functions. Issues in Language Teaching (ILT) 9 (2) 155-184.
Borg, S. (2003). Teacher cognition in language teaching: A review of research on what language teachers think, know, believe and do. Language Teaching, 36(2), 81-109.
Elliot, D. L., & Woodward, A. (1990). Textbooks and schooling in the United States. 89th yearbook of the National Society for the Study of Education. Part 1. Chicago: National Society for the Study of Education.
Ellis, R. (1997). The empirical evaluation of language teaching materials. ELT Journal, 51(1), 36-42.
Haycroft, J. (1998). An introduction to English language teaching. London: Longman.
Hutchinson, T., & Torres, E. (1994). The textbook as agent of change. ELT Journal, 48(4), 315-328.
Jahangard, A. (2007). Evaluation of EFL materials taught at Iranian public high schools. Asian EFL Journal, 9(2), 130-150.
Khodabandeh, F., & Mombini, R. (2018). Iranian EFL teachers' and students' perceptions towards the first-grade high school English textbook (Vision1). The Journal of English Language Pedagogy and Practice, (11),22, 141-167.
Littlejohn, A. (1998). The analysis of language teaching materials: Inside the Trojan Horse, in B. Litz, D. (2005). Textbook evaluation and ELT management: A South Korean case study, Doctoral Desertion. http://www.asian-efl-journal.com/Litz_thesis.pdf
Litz, D. R. A. (2005). Textbook evaluation and ELT management: A South Korean case study (Doctoral Dissertation). Retrieved from: http://www.asian-efl- journal.com/Litz_thesis.pdf
Long, M.H. (2005). Methodological issues in learner needs analysis. In M.H. Long (Ed.), Second language needs analysis, (pp. 19–76). Cambridge: Cambridge University Press.
Mukundan, J. (2006). Are three new ways of evaluating ELT textbooks? In J. Mukundan (Ed.), Readings on ELT materials II (pp. 170-180). Petalling Jaya: Pearson Longman Malaysia.
Mukundan, J. (2009). ESL textbook evaluation: A composite framework. Germany: Lambert Academic publishing AG & Co. KG.
Nunan, D. (1988). The learner-centered curriculum. Cambridge University Press.
Pouranshirvani, M. (2017a). The internal evaluation of new English textbook "Vision1" for tenth – grade students in Iranian high schools from teachers' perspectives. Science Arena Publications Specialty Journal of Language Studies and Literature, (3), 1-14.
Pouranshirvani, M. (2017b). The external evaluation of new English textbook "Vision1" for tenth –grade students in Iranian high schools from teachers' perspectives. Science Arena Publications Specialty Journal of Language Studies and Literature, (2), 11-21.
Rahimpour, M. (2013). Textbook selection and evaluation in EFL context. World Journal of Education, 1(1), 38-53.
Raths, J., & A. McAninch .2003. Teacher beliefs and classroom performance: The impact of teacher education. Greenwich: Information Age Publishing.
Richards, J. C. (2001). Curriculum development in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Richards, J. C, Platt, J., & Platt, H. (1992). Dictionary of language teaching and applied linguistics. London: Longman.
Mavadat Saidi, M., Golshani, V., Foroutan, F., Javadi, H. & Salimi, O. (2019). Juxtaposing prospect with Vision: Focusing on Iranian EFL teachers' perspectives. International Journal of Language and Applied Linguistics, 3(2). 1-17.
Salehi, H & Amini, M. (2016). Critical analysis of a new English textbook used in Iranian junior high schools. Journal of Applied Linguistics and Language Research,3(3), 42-54.
Salehpour. F. (2018). Evaluation of the Iranian eleventh grade high school English textbook (Vision II) from EFL teachers' perspective. International Journal of Educational Investigations,5(5), 1-13.
Sheldon, L. (1988). Evaluating ELT textbooks and materials. ELT Journal, 42(4), 237-246.
Skierso, A. (1991). Textbook selection and evaluation. In M. Celce-Murcia (Eds.), Teaching English as a second or foreign language (pp. 432-453). Boston, MA: Heinle & Heinle Publishers.
Tomlinson, B. (Ed.). (1996). Materials development in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Tomlinson, B. (2011). Materials development for language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Zohrabi, M., Sabouri,H., & Kheradmand, M. (2014).Comparative study of Interchange1 and English book1 of Iranian high schools. Education International Journal of English,3(2), 95-104.