Surveying the awareness Level of elementary teachers on educational principles in order to providing a good pattern for promoting their awareness Level on education principles in kurdestan Province
Subject Areas : Educational PsychologyFardin Abdollahi 1 , Ali Shariatmadari 2 , Ezatollah Naderi 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات
2 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات
3 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات
Keywords: educational principles, Elementary School Teachers, pattern of promoting of awareness level,
Abstract :
The current study aims to Surveying the awareness Level of elementary teachers on educational principles in order to providing a good pattern for promoting their awareness Level on education principles in kurdestan Province .The research method employed in this study in field research and the statistical population includes all the teachers who have been teaching in the elementary schools of the Kurdistan province in the academic year of 2009 – 2010. The statistical sample consists of 370 teachers who have been collected through multi-stage and random clustering sampling. In the current study, the data are collected through a questionnaire (comprised of 40 four-choice questions). The data are analyzed at two levels: descriptive level (by frequency distribution tables, frequency percentage, mean, etc.) and analytical level (through q-square, Z and T tests).The most prominent findings of the research indicate that the level of elementary school teachers' cognizance of educational principles is lower than average and there is no meaningful difference between the scores in terms of gender variable, but a meaningful difference is observed between the scores in terms of academic degree, service record and major of study.
بخشی، عبدالله(1384) . بررسیمیزان آگاهی معلمان از بهداشت دانش آموزان و
مدارس ازمعلمین مدارسابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه زاهدان.
پوربهی، عبدالله (1373). بررسی میزان آشنایی معلمان پایه چهارم ابتدایی با روشهای
تدریس و مفاهیم علمی دروس پایه مربوطه،پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه
علامه طباطبایی تهران.
تاجیک، عزیز الله (1383) .عملکرد معلمان پایه پنجم ابتدایی با توجه به میزان آگاهی
آنان از اهداف ها روش تدریس، مهارتهای تدریس، کاربرد مواد آموزشی،
روش ارزشیابی و کیفیت سوالهای امتحانی در درس تعلیمات اجتماعی،
پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران.
دایی زاده، حسین جان (1386). بررسی میزان آشنایی معلمان دوره متوسطه با مبانی
برنامه ریزی درس و اصول یادگیری به منظور ارائه الگوی مطلوب جهت
ارتقاء دانش و مهارتهای آنان در استان مازندران، پایان نامه
کارشناسی ارشد.دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران.
دمساز، راحله (1380). بررسی میزان آگاهی و نگرش معلمان مدارس ابتدایی شهر
قزوین، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران.
سلیمانی، محمد (1375). بررسی و مقایسه میزان کارآیی معلمان فارغ التحصیل مراکز
تربیت معلم و دانشگاه آزاداسلامی، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه
تربیت معلم تهران.
سلیمانیان، منوچهر (1376). بررسی درک معلمان و مدیران واحدهای آموزشی
ابتدایی سراسر کشور از اهداف دوره مربوطه، پایان نامه کارشناسی ارشد
دانشگاه تهران.
شریعتمداری، علی (1338) . بررسی آمادگی تربیت معلمان مدارس ابتدایی ایران.
رساله دکتری. دانشگاه تهران.
شریعتمداری،علی(1386).اصول تعلیم وتربیت. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
شعبانی،حسن (1385).مهارتهای آموزشی وپرورشی. تهران: انتشارات سمت.
شکوهی،غلامحسین(1381). مبانی واصول آموزش وپرورش. مشهد: انتشارات آستان
قدس رضوی.
عباس زاده، قهرمان (1371) .بررسی میزان آشنایی و کاربرد مواد آموزشی در
آموزش، پایا نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طبابایی تهران.
مهدیان، محمد جعفر(1385).مبانی واصول تعلیم وتربیت. تهران: نشر ساوالان.
نجاری اصفهانی، مهری (1379). بررسی میزان اطلاعات تخصصی معلمان دوره
راهنمایی در زمینه طرح و تهیه سوالات امتحانی و مهارتهای ارزشیابی در
استان اصفهان. پایان نامه کارشناس ارشد.دانشگاه تربیت معلم تهران.
Hong .H.J.(1996). possibilities and limitations of teacher
participation curriculum development. The case of the
Korean primary school, unpublished doctoral dissertation.
Sharma C.R. (2001). total quality management in education,
Indiana Gandhi national open university, India.
Hutchins, Robert. Maynard.(2002). education and education
goal, education, summer.vol 120, issue4.
Carin, Fiona.(2003). alternative approach of education
.newyork