• Home
  • فردین عبداللهی

    List of Articles فردین عبداللهی


  • Article

    1 - اعتباریابی الگوی مطلوب برنامه درسی مهارت‌های زندگی برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه مراکز استعدادهای درخشان
    Educational Leadership & administration , Issue 4 , Year , Autumn 1398
    هدف از انجام پژوهش حاضر، اعتباریابی الگوی مطلوب برنامه درسی مهارت‌های زندگی برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه مراکز استعدادهای درخشان بود. این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع کمی بود. جامعه پژوهش معلمان دارای حداقل چهار سال سابقه آموزش درس مهارت‌های زندگی در مقطع اول متوسطه استا More
    هدف از انجام پژوهش حاضر، اعتباریابی الگوی مطلوب برنامه درسی مهارت‌های زندگی برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه مراکز استعدادهای درخشان بود. این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع کمی بود. جامعه پژوهش معلمان دارای حداقل چهار سال سابقه آموزش درس مهارت‌های زندگی در مقطع اول متوسطه استان کردستان در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 1900 نفر بودند. نمونه پژوهش 320 نفر بودند که بر اساس جدول مورگان با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق‌ساخته الگوی مطلوب برنامه درسی مهارت‌های زندگی (111 گویه) استفاده شد که روایی صوری آن تایید و پایایی کل آن با روش آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد. داده‌ها با روش‌های تحلیل عاملی و آزمون تی در نرم‌افزار Smart-PLS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که الگوی مطلوب برنامه درسی مهارت‌های زندگی چهار مولفه شامل اهداف، محتوی، روش‌های آموزش و روش‌های ارزشیابی داشت که آماره تی همه آنها بزرگ‌تر از نقطه برش 996/1 بود. همچنین پایایی ترکیبی آنها از 70/0 و میانگین واریانس استخراج‌شده آنها از 40/0 بیشتر بود. بنابراین، مولفه‌های الگوی مطلوب برنامه درسی مهارت‌های زندگی بر اساس نظر معلمان تایید شد و متخصصان برنامه‌ریزی درسی می‌توانند از آن بهره ببرند. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی میزان آگاهی معلمان دوره ی ابتدایی از اصول تعلیم و تربیت به منظور ارائه الگوی مطلوب جهت ارتقای سطح آگاهی آنها از اصول تعلیم وتربیت در استان کردستان
    Journal of Instruction and Evaluation , Issue 1 , Year , Autumn 2010
    هدف این پژوهش بررسی میزان آگاهی معلمان دوره ی ابتدایی از اصول تعلیم وتربیت به منظور ارائه ی الگویی مناسب جهت ارتقای سطح آگاهی آنها از اصول تعلیم وتربیت در استان کردستان می باشد. روش انجام پژوهش روش زمینه ای بوده وجامعه آماری شامل کلیه معلمان شاغل به تدریس در مدارس ابتد More
    هدف این پژوهش بررسی میزان آگاهی معلمان دوره ی ابتدایی از اصول تعلیم وتربیت به منظور ارائه ی الگویی مناسب جهت ارتقای سطح آگاهی آنها از اصول تعلیم وتربیت در استان کردستان می باشد. روش انجام پژوهش روش زمینه ای بوده وجامعه آماری شامل کلیه معلمان شاغل به تدریس در مدارس ابتدایی استان کردستان در سال تحصیلی 89-88 می باشد. نمونه آماری 370 نفر از معلمان است که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزار محقق ساخته شامل پرسشنامه (حاوی 40 سؤال چهار گزینه ای) استفاده شده است همچنین در این پرسشنامه از متغیرهایی مانند سطح تحصیلات، رشته تحصیلی وسابقه تدریس استفاد شده است. عمده ترین یافته های این پژوهش این است که به طور کلی میزان آگاهی معلمان ابتدایی از اصول تعلیم وتربیت پایین تر از متوسط بوده وبین میانگین نمره ها بر حسب متغیرهای سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه تدریس تفاوت معناداری وجود دارد. Manuscript profile

  • Article

    3 - ارائه مدل علی هویت حرفه‌ای مدیران مدارس متوسطه بر اساس فرهنگ یادگیری و نقش میانجی رشد حرفه‌ای
    Educational engineering: educational design and technology , Issue 1 , Year , Spring 2024
    پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل علی هویت حرفه‌ای مدیران مدارس متوسطه بر اساس فرهنگ یادگیری و نقش میانجی رشد حرفه‌ای انجام گرفت. این پژوهش کاربردی و با روش همبستگی از نوع مدل یابی علی (مدل یابی معادلات ساختاری) می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس متوسطه شهرستان کرمانش More
    پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل علی هویت حرفه‌ای مدیران مدارس متوسطه بر اساس فرهنگ یادگیری و نقش میانجی رشد حرفه‌ای انجام گرفت. این پژوهش کاربردی و با روش همبستگی از نوع مدل یابی علی (مدل یابی معادلات ساختاری) می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس متوسطه شهرستان کرمانشاه بودند که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گرداوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته هویت حرفه‌ای و دو پرسشنامه استاندارد فرهنگ یادگیری و رشد حرفه‌ای بهره گرفته ‌شد. روایی محتوایی و سازهای پرسشنامه‌ها تأیید و پایایی پرسشنامه‌ها به ترتیب 89/0، 79/0 و 83/0 به دست آمد. یافته‌ها نشان داد که فرهنگ یادگیری با میزان ضریب بتا (552/0 =β) در سطح معناداری (05/0˃P) بر هویت حرفه‌ای اثر مثبت و مستقیم دارد؛ رشد حرفه‌ای با میزان ضریب بتا (324/0 =β) در سطح معناداری (05/0˃P) بر هویت حرفه‌ای اثر مثبت و مستقیم دارد؛ فرهنگ یادگیری با میزان ضریب بتا (553/0 =β) در سطح معناداری (05/0˃P) بر رشد حرفه‌ای اثر مثبت و مستقیم دارد؛ همچنین فرهنگ یادگیری با میزان ضریب بتا (194/0 =β) در سطح معناداری (05/0˃P) بر هویت حرفه‌ای از طریق نقش میانجی رشد حرفه‌ای اثرگذار است. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت ازآنجاکه منبع نفوذ مدیران، هویت حرفه‌ای آن‌هاست؛ استفاده از این مدل، رهبران نظام آموزشی را قادر مي‌سازد تا افراد شایسته، کارآمد و مؤثرتری را جهت پذیرش مسئولیت خطیر و سرنوشت‌ساز مدیریت مدارس متوسطه انتخاب کنند. همچنین تأمل بر هویت حرفه‌ای سبب تکامل شخصی و حرفه‌ای شدن مدیران می‌شود و آن‌ها را قادر می‌سازد تا اهداف حرفه‌ای خود و نحوه رسیدن به آن‌ها را روشن ساخته و بر شکل‌دهی مسیر شغلی خود اثرگذار باشند. Manuscript profile