بررسی مؤثر بر نابرابری آموزشی در بین دانش آموزان شهر کازرون
Subject Areas : Sociological Studies of Youth
1 - yazd uni
2 - yazd uni
Keywords: پایگاه اجتماعی- اقتصادی, نابرابری آموزشی, نوع مدرسه, بعد خانوار,
Abstract :
نابرابری آموزشی یکی از انواع نابرابری هاست که همواره بر نظام آموزشی کشور سایه افکنده است وجود نابرابری های آموزشی در کنار دیگر نابرابری ها و در ارتباط متقابل آنها در اغلب و یا همه جوامع وجود دارد. این مقاله سعی دارد تا به بررسی عوامل مؤثر بر نابرابری آموزشی در شهر کازررون بپردازد. روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع پیماشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جامعهی آماری پژوهش را افراد سرپرست خانوار در شهر کازرون تشکیل میدهند و براساس فرمول کوکران تعداد 275 نفر بعنوان نمونه به شیوه نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نابرابری آموزشی در شهر کازرون با متغیرهای نوع مدرسه، وضعیت تحصیلی شخص، ارزیابی دانشآموز از خودش، معدل ابتدایی، معدل راهنمایی و معدل دبیرستان، دفعات مردودی در دوران مدرسه، تعداد افراد خانواده که دارای مدرک دانشگاهی هستند ارتباط معنادار دار دارد و متغیرهای مستقل تحقیق در مجموع میتوانند 21 درصد از تغییرات متغیر را تبیین نماید.