A Study of Factors Affecting on the Educational Inequality in Kazeroon City
محورهای موضوعی :
1 - yazd uni
2 - yazd uni
کلید واژه: Social, Educational inequality, economic situation, Type of school, Family dimension,
چکیده مقاله :
Educational inequality is one of the types of inequality which always pervades on an educational system. The existence of the educational inequality alongside other inequalities and their interaction are the most important in a society. This paper attempts to examine the factors that affect educational inequality in Kazeroon city. The method of present study is survey and data collection tool is questionnaire. Statistical sample is- including Head of Household based on Cochran formula (275 cases were selected as examples of multi-stage sampling). Our findings show that the educational inequality has significant relationship with variables like the school's type, student self-assessment, the average elementary school, guidance school and high school, number of failing at school. And the number of family educated members. Overall, the independent variables can explain 21 perent of variations.
نابرابری آموزشی یکی از انواع نابرابری هاست که همواره بر نظام آموزشی کشور سایه افکنده است وجود نابرابری های آموزشی در کنار دیگر نابرابری ها و در ارتباط متقابل آنها در اغلب و یا همه جوامع وجود دارد. این مقاله سعی دارد تا به بررسی عوامل مؤثر بر نابرابری آموزشی در شهر کازررون بپردازد. روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع پیماشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جامعهی آماری پژوهش را افراد سرپرست خانوار در شهر کازرون تشکیل میدهند و براساس فرمول کوکران تعداد 275 نفر بعنوان نمونه به شیوه نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نابرابری آموزشی در شهر کازرون با متغیرهای نوع مدرسه، وضعیت تحصیلی شخص، ارزیابی دانشآموز از خودش، معدل ابتدایی، معدل راهنمایی و معدل دبیرستان، دفعات مردودی در دوران مدرسه، تعداد افراد خانواده که دارای مدرک دانشگاهی هستند ارتباط معنادار دار دارد و متغیرهای مستقل تحقیق در مجموع میتوانند 21 درصد از تغییرات متغیر را تبیین نماید.