Explaining the Pattern of Public Transportation Network Based on the Travel Behavior of Citizens in Birjand City
Subject Areas :Yadollah Gholampoor 1 , Korosh Afzali 2 , Morteza Araghi 3 , Mohammad Hasan Ghanifar 4
1 - Phd Student, Department of Urban Engineering, Faculty of Art, Architecture and Urban Planning, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman.
2 - Assistant Professor, Department of Urban Engineering, Faculty of Art, Architecture and Urban Planning, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Civil Engineering, Technical and Engineering Faculty, Birjand University, Birjand, Iran.
4 - Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Birjand Branch, Islamic Azad University, Birjand, Iran.
Keywords: SWOT, Citizens, Birjand City, Travel behavior, public transportation network,
Abstract :
The 20th century has focused on facilitating the movement of motor vehicles in planning transportation and traffic in cities. The purpose of the current research is to investigate the travel behavior of citizens and prepare a conceptual framework about travel behavior. The purpose of this research is to explain the model of the public transportation network based on the travel behavior of citizens, so this research is of a fundamental type and based on the theory derived from the data (foundational data theory) which is an inductive and exploratory research method. Is. The first information was collected through library documents, including the study of other researches, as well as existing theoretical frameworks and transportation network patterns in different cities and countries, field observations (questionnaires), semi-structured interviews, and note-taking. The statistical population of the research was 389 people, including 202 men and 187 women. The results indicate that men travel more frequently for work, entertainment and physical training than women. On the contrary, women make more shopping trips than men. With increasing age, older people choose walking as the main mode of travel, and fewer people choose bicycles or cars for travel. Also, factors such as access to public transportation (0.266), transportation demand management (0.195), bicycle and pedestrian conditions (0.123) have the greatest impact on the movement pattern of citizens.
تقوایی، مسعود؛ حمیدرضا وارثی و مظفر بهمن اورامان (1391) بررسی پراکنش کاربریهای پزشکی و تاثیر آن بر روی ترافیک شهری با استفاده از مدل AHP (نمونه موردی: مرکز شهرکرمانشاه)، فصلنامه راهور، سال نهم، شماره 17، صص 35-7
طالبیان، امیر، عطایینژاد، نغمه، (1394)، شناسایی الگوهای رفتاری شهروندان تهرانی در استفاده از وسایل نقلیه با رویکرد محیط زیست شهری، کنفرانس ملی مدیریت کلانشهر با رویکرد محیط زیست
حسینی، سید علی، بهرامی، یوسف، قادری مطلق، ایرج، (1395)، تحلیل تأثیر عملکردهای محلهای بر رفتار سفر شهروندان (مورد مطالعه: شهر رشت)، پژوهشهای جغرافیای انسانی دوره 46 پاییز 1395 شماره 3 (پیاپی 89)
حسینی، علی، مراد منش، شایان، (1399)، تاثیر ساختار فضایی شهر بر رفتار سفر شهروندان مطالعه موردی، شهر زنجان، تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی (علوم جغرافیایی)، دوره 33، شماره 28.
سلطانی، علی، شریعتی، سمانه(1392)، بررسی مشوقها و بازدارندههای استفاده از دوچرخه در حمل و نقل درون شهری (مطالعه موردی شهر اصفهان)، بهار و تابستان 1392، شماره 5 ، صص 63 - 73 .
عسکری، محسن، رحیمی، محمود (1396)، بررسی میزان پذیرش اجتماعی استفاده از دوچرخه در سطح کلانشهرها، مطالعه موردی: کلانشهر تهران، سال بیست و هشتم، شماره پیاپی(65،)شماره اول، بهار 1396.
غضنفرپور، حسین، قاسمی، مسلم، رحیمی، محمد (1397)، برنامهریزی راهبردی سفرهای درون شهری ایمن و روان با تاکید بر اهداف سفر مطالعه موردی: محدوده مرکزی شهرکرمان، فصلنامه علمی - پژوهشی برنامهریزی فضایی جغرافیا، سال هشتم، شماره سوم، (پیاپی 30)، پاییز 1397.
فالح منشادی، ا. و مصطفوی مقدم، ا. (1389 )،کلاننشهرها و چالشهای حمل و نقل، مطالعه موردی کلانشهر تهران، دانش شهر، مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران، ش 16 ،6-13.
ج
Ch iou, Y. C., Jou, R. C. & Yang, C. H. (2015). Factors Affecting Public Transportation Usage Rate: Geographically Weighted Regression. Transportation Research Part A: Policy and Practice , 78, 161-177.
Larsen J., EI-Geneidy A. (2011). A Travel behavior analysis of urban cycling facilities in Montreal Canada¸ Transportation
Bertaud A. (2012)¸ Note on Transportation and Urban Spatial Structure. Washington, ABCDE conference.
Ar bues, P., Banos, J. F., Mayor, M. & Suarez, P. (2016). Determinants of Ground Transport Modal Choice in Long-Distance. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 84, pp. 131-143.
Os man Idris, A., Habib, K. M. N., Tudela, A. & Shalaby, A. (2015). Investigating the Effects of Psychological Factors on Commuting Mode Choice Behavior. Transportation Planning and Technology, 38(3), 265-276.
Sohina, Janitan, (2019): Are commuting patterns a good indicator of urban spatial structure? Journal of Transport Geography, 13.
Vaniat, V. (2020). Estimation of Travel Mode Choice for Domestic Tourists to Nha Trang Using the Multinominal Probit Model. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 49, 149-159.
Zheng, Z., Washington, S., Hyland, P., Sloan, K. & Liu, Y. (2016). Preference Heterogeneity in Mode Choice Based on a Nationwide Survey With a Focus on Urban Rail. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 91, 178-194.
Leck E. (2014)̧.The Impact of Urban Form on Travel Behavior:A Meta-Analysis‚ Berkeley Planning Journal‚Volume10, No. 3
Litman, T. (2007) Evaluating Criticism of Smart Growth, Victoria Transport Policy Institute. (www.vtpi.org)
Litman, T. (2019), Victoria Transport Policy Institute, Evaluatingpublic Transit Benefits and Costs, Best Practices Guidebook.
Ra veau, S. (2014). A Behavioral Comparison of Route Choice on Metro Networks: Time, Transfers, Crowding, Topology and Socio Demographics. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 66, 185-195.
Pacione, M. (2018).Urban Geography aglobal perspective, Routlege.
_||_