• Home
  • مهسا کلانترزاده

    List of Articles مهسا کلانترزاده


  • Article

    1 - بررسی تأثیر نرخ ارز و نوسانات آن بر صادرات فرش دستباف ایران
    Applied Economics , Issue 2 , Year , Summer 1394
    هدف اصلی در مقاله حاضر مطالعه تاثیر نرخ ارز و نوسانات آن بر صادرات فرش دستباف در ایران است. بدین منظور،محاسبه شده است. سپس، اثر نرخ ارز و نوسانات آن بر ارزش EGARCH ابتدا نوسانات نرخ ارز با استفاده از روش1362 ، با استفاده از روش خودبازگشتی با - صادرات فرش دستباف ایران در More
    هدف اصلی در مقاله حاضر مطالعه تاثیر نرخ ارز و نوسانات آن بر صادرات فرش دستباف در ایران است. بدین منظور،محاسبه شده است. سپس، اثر نرخ ارز و نوسانات آن بر ارزش EGARCH ابتدا نوسانات نرخ ارز با استفاده از روش1362 ، با استفاده از روش خودبازگشتی با - صادرات فرش دستباف ایران در کوتاه مدت و بلندمدت، طی دوره 1390بررسی شده است. نتایج بدست آمده دلالت بر این دارد که نرخ ارز و نوسانات آن در )ARDL( وقفه های توزیع شدهکوتاه مدت و بلندمدت، به ترتیب تأثیر مثبت و منفی بر ارزش صادرات فرش دستباف داشته است. همچنین ، بررسیسایر متغیرهای مدل نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی و قیمت صادراتی فرش، تاثیر مثبت و معنادار، متغیرسیاست یکسان سازی نرخ ارز، تاثیری مثبت اما غیرمعنادار و جنگ تحمیلی )متغیر مجازی(، تاثیر منفی معنادار، برارزش صادرات فرش دستباف دارند. Manuscript profile

  • Article

    2 - اثرات متقابل حمل و نقل، رشد اقتصادی و انتشار دی‌اکسیدکربن در ایران
    Economic Modeling , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    The purpose of this paper is to investigate the interrelationships between transportation (rail and air), economic growth and carbon dioxide emissions in Iran during the period 1362-1397 using time series data and the system of simultaneous equation approach. The findin More
    The purpose of this paper is to investigate the interrelationships between transportation (rail and air), economic growth and carbon dioxide emissions in Iran during the period 1362-1397 using time series data and the system of simultaneous equation approach. The findings show a positive correlation between transportation (rail and air) and economic growth, as well as between transportation (rail and air) and carbon dioxide emissions. Another finding of this study is that economic growth has a significant effect on increasing carbon dioxide emissions, but increasing carbon dioxide emissions has no effect on economic growth. Based on the results, the creation and development of infrastructure related to the type of transportation in order to improve the country's economic growth is proposed. Manuscript profile

  • Article

    3 - رابطه بین حمل و نقل، رشد اقتصادی و محیط‌زیست درکشورهای منتخب منا
    Agricultural Economics Research , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    در روند حرکت جهانی به سوی توسعه پایدار توجه به آسیب­های زیست­محیطی ناشی از بخش انرژی، امری ضروری بشمار می‌رود. بخش انرژی، با وجود ایفای نقش اساسی در فرآیند توسعه اقتصادی موجب نشر آلاینده­های گوناگون زیست­محیطی نیز می­شود که بخش عمده گازهای آلاینده و More
    در روند حرکت جهانی به سوی توسعه پایدار توجه به آسیب­های زیست­محیطی ناشی از بخش انرژی، امری ضروری بشمار می‌رود. بخش انرژی، با وجود ایفای نقش اساسی در فرآیند توسعه اقتصادی موجب نشر آلاینده­های گوناگون زیست­محیطی نیز می­شود که بخش عمده گازهای آلاینده و گلخانه­ای منتشر شده در جهان به صورت گاز دی­اکسیدکربن و ناشی از سوخت­های فسیلی حاصل از گسترش توسعه صنعتی و حمل و نقل است. از سوی دیگر، گسترش بخش حمل و نقل از الزمات رشد اقتصادی است و بدون توسعه زیرساخت­های بخش حمل و نقل، رشد مداوم و مستمر اقتصادی ممکن نیست. بنابراین، حمل و نقل یک عامل مهم و تأثیرگذار برای توسعه اقتصادی بشمار می‌رود و نقش آن در فعالیت­های تولیدی و مبادلات تجاری بین کشورها ضروری است. در این مطالعه، هدف بررسی ارتباط بین حمل و نقل، رشد اقتصادی و محیط­زیست در کشورهای منتخب منا در دوره زمانی 2016-1996 با استفاده از سیستم معادلات هم‌زمان می­باشد. نتایج حاکی از آن است که با وجود تأثیر مثبت محیط­زیست بر رشد اقتصادی و حمل و نقل، آلودگی زیست­محیطی نیز در فرآیند رشد اقتصادی و حمل و نقل افزایش می­یابد. هم‌چنین، با وجود تأثیر مثبت حمل و نقل بر رشد اقتصادی، رشد اقتصادی نیز حمل و نقل را افزایش می­دهد. لذا، پیشنهاد می­شود تأثیرات زیست­محیطی و اجتماعی حمل و نقل مورد توجه قرار گیرد. هم‌چنین،کشورها مجموعه­ای از ابزارهای اقتصادی، مالی، تنظیم مقررات نظارتی و تکنولوژیکی را برای کنترل عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی نظیر حمل و نقل، مصرف انرژی و انتشار گازهای آلاینده بکار گیرند. Manuscript profile