Journal of healthcare management
,
Issue34,Year,
Winter
2020
مقدمه: تحلیل شاخصهای عملکردی اورژانس معیاری برای درک عملکرد ارائه خدمات این بخش هست. لذا هدف این مطالعه تحلیل شاخصهای عملکردی بخش اورژانس بیمارستانهای آموزشی شهر کرمانشاه بود. روش پژوهش: پژوهش توصیفی مقایسهای بود و برای هفت بیمارستان آموزشی شهر کرمانشاه در سال 139 More
مقدمه: تحلیل شاخصهای عملکردی اورژانس معیاری برای درک عملکرد ارائه خدمات این بخش هست. لذا هدف این مطالعه تحلیل شاخصهای عملکردی بخش اورژانس بیمارستانهای آموزشی شهر کرمانشاه بود. روش پژوهش: پژوهش توصیفی مقایسهای بود و برای هفت بیمارستان آموزشی شهر کرمانشاه در سال 1397 انجام شد. دادهها با استفاده از چکلیست که بر اساس شاخصهای عملکردی بخش اورژانس تهیه و روایی آن تأیید شد، جمعآوری شدند. دادهها از واحد آمار و فناوری اطلاعات معاونت درمان جمعآوری، با نرمافزار SPSS20 تحلیل و در قالب جداول توصیفی تحلیلی ارائه شدند. یافتهها: نتایج برای نه شاخص عملکردی اورژانس نشان داد که تعداد مراجعین به تمام بیمارستانها افزایش یافته است. درصد بیماران تعیین تکلیف شده ظرف مدت شش ساعت در پنج بیمارستان و خارج شده ظرف مدت 12 ساعت در چهار بیمارستان افزایش، ترک اورژانس با رضایت شخصی در چهار بیمارستان کاهش و احیاء ناموفق در شش بیمارستان افزایش یافته است. میانگین زمان تریاژ سطح چهار در بیشتر مراکز افزایش یافته بود ولی اختلاف زمان تریاژ سطح پنج بیشتر بود و کمترین اختلاف در تریاژ سطح یک بود. نتیجهگیری: اجرای طرح تحول نظام سلامت در مراکز عمومی و تخصصی تأثیر متفاوتی در شاخصهای عملکردی اورژانس داشت. افزایش متخصص و متخصص طب اورژانس در مراکز عمومی و روانپزشکی تأثیری نداشته ولی در مراکز تخصصی باعث بهبود عملکرد شده است. همچنین ایجاد سامانه الکترونیکی جهت ثبت دادهها، تحلیل بهتری از عملکرد میانگین تریاژ خواهد داشت.
Manuscript profile
Journal of healthcare management
,
Issue5,Year,
Autumn
1389
مقدمه: بهرهوری اتاقهای عمل از عوامل اصلی در تعیین هزینه های بیمارستان بوده و منابع زیادی صرف مدیریت آنها می شود تا اعمال جراحی به موقع انجام گیرند. با این وجود لغو اعمال جراحی از مهمترین علل در عدم کارایی و اتلاف منابع بوده و باعث ایجاد استرس و نارضایت More
مقدمه: بهرهوری اتاقهای عمل از عوامل اصلی در تعیین هزینه های بیمارستان بوده و منابع زیادی صرف مدیریت آنها می شود تا اعمال جراحی به موقع انجام گیرند. با این وجود لغو اعمال جراحی از مهمترین علل در عدم کارایی و اتلاف منابع بوده و باعث ایجاد استرس و نارضایتی بیمار و همراهان میشود. لذا هدف از این مطالعه، بررسی میزان و علل لغو اعمال جراحی در بیمارستان شهدا کرمانشاه بود.
روش پژوهش: مطالعه توصیفی بود و به روش مقطعی انجام شد. داده ها از واحد آمار بیمارستان جمع آوری شدند و بر اساس گروه های جراحی به پنج سرویس (ارتوپدی، چشم، جراحی عمومی، زیبایی و ارولوژی که تخصص های فعال در بیمارستان بودند) تقسیم شدند. علل لغو اعمال جراحی نیز به پنج دسته: عوامل مربوط به جراح، متخصص بیهوشی، مشکلات بالینی بیمار، مشکلات اتاق عمل، مشکلات مربوط به بیمار تقسیم گردیدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS16 و شاخص های آمار توصیفی تحلیل شدند.
یافتهها: از 3612 عمل جراحی برنامهریزی شده، 1.3 درصد آن لغو گردیده بود. بیشترین عملهای لغو شده مربوط به سرویس جراحی عمومی با 2.31 درصد و کمترین، سرویس چشم با 0.54 درصد بود. مشکلات بالینی بیمار با 64 درصد بیشترین و مشکلات مربوط به اتاق عمل با 6 درصد کمترین علل لغو اعمال جراحی بودند.
نتیجهگیری: مشکلات بالینی بیمار بیشترین عامل لغو اعمال جراحی بود، لذا ارزیابی بیمار قبل از عمل جراحی میتواند به حل این مشکل کمک کند و باعث مدیریت بهتر اتاق عمل، اثر بخشی منابع و افزایش رضایت بیمار شود
Manuscript profile
Journal of healthcare management
,
Issue8,Year,
Summer
2018
مقدمه: کارکنان بخش مدارک پزشکی به خاطر ماهیت شغلی خود بیش از سایر کارکنان سلامت، نیاز به مهارت در استفاده از رایانه و فناوری اطلاعات دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان آشنایی کارکنان بخش مدارک پزشکی با رایانه و مفاهیم پایه فناوری اطلاعات بود.روش پژوهش: این پژوهش یک مطالع More
مقدمه: کارکنان بخش مدارک پزشکی به خاطر ماهیت شغلی خود بیش از سایر کارکنان سلامت، نیاز به مهارت در استفاده از رایانه و فناوری اطلاعات دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان آشنایی کارکنان بخش مدارک پزشکی با رایانه و مفاهیم پایه فناوری اطلاعات بود.روش پژوهش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقطعی بود. جامعه پژوهش را تمام پرسنل فارغ التحصیل مدارک پزشکی در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تشکیل میدهند که در حدود 80 نفر میباشند و ما تمام جامعه آماری را به عنوان نمونه پژوهش انتخاب کردیم. به منظور تعیین میزان آشنایی کارکنان بخش مدارک پزشکی با رایانه و مفاهیم پایه فناوری اطلاعات پژوهشگران به بیمارستانهای مورد پژوهش مراجعه نموده و از کارکنان آزمون کتبی به عمل آوردند. آزمون متناسب با اهداف پژوهش، و شامل 96 سوال چهار گزینهای بود. روایی سوالات با استفاده از نظر متخصصان و برای سنجش پایایی آن از روش بازآزمایی استفاده گردید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی (فروانی، درصد فراوانی و میانگین) و استنباطی (مقایسه میانگین) در نرمافزار 16SPSS تحلیل گردیدند.یافتهها: در مجموع میزان آشنایی کارکنان با رایانه و مفاهیم پایه فناوری اطلاعات پایین بود. در بین مهارتهای مختلف بیشترین آشنایی مربوط به، توانایی در به کارگیری رایانه و مدیریت سیستم عامل ویندوز با میانگین(6.9) و کمترین آشنایی مربوط به برنامه Access با میانگین (2.7) بود. در مقایسه مردان نسبت به زنان آشنایی بیشتری با رایانه و مفاهیم پایه فنآوری داشتند. نتیجه گیری: با توجه به کافی نبودن آشنایی کارکنان بخش مدارک پزشکی با رایانه و فناوری اطلاعات، و نقش آنها در مدیریت اطلاعات سلامت در بیمارستان، نیاز به ارتقاء مهارتهای آنان است. لذا پیشنهاد میگردد از طریق برگزاری دورههای آموزش ضمن خدمت، مهارت کار با رایانه و فناوری اطلاعات، کارکنان را افزایش داد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications