• Home
  • وحید محمدی

    List of Articles وحید محمدی


  • Article

    1 - عؤامل مؤثر بر تنوع معیشتی کشاورزان دارای چاه آب در شهرستان زنجان
    Agricultural Extension and Education Research , Issue 4 , Year , Winter 2023
    مناطق روستایی و بخش کشاورزی با خطرات مختلفی رو به رو بوده و معیشت افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد لذا تنوع معیشتی ضروری می‌باشد. هدف تحقیق حاضر شناسایی عؤامل موثر بر تنوع معیشتی کشاورزان دارای چاه آب در شهرستان زنجان بود. جامعه آماری تحقیق، کشاورزان دارای چاه آب در شهرس More
    مناطق روستایی و بخش کشاورزی با خطرات مختلفی رو به رو بوده و معیشت افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد لذا تنوع معیشتی ضروری می‌باشد. هدف تحقیق حاضر شناسایی عؤامل موثر بر تنوع معیشتی کشاورزان دارای چاه آب در شهرستان زنجان بود. جامعه آماری تحقیق، کشاورزان دارای چاه آب در شهرستان زنجان بودند (8017=N) که با استفاده از فرمول کوکران 367 نفر به عنوان نمونه و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط محققان در زمینه تنوع معیشتی و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (0.94 تا 0.97) تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS26 انجام شد و از شاخص‌های مرکزی و تحلیل همبستگی و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین شاخص تنوع معیشتی پاسخگویان بر اساس شاخص سیمپسون 13/0 با انحراف معیار 03/0 بود که نشان دهنده تنوع معیشتی پایین پاسخگویان بود. نتایج بررسی عوامل موثر بر میزان تنوع معیشتی کشاورزان با استفاده از تحلیل رگرسیون خطی به روش گام به گام نشان داد پنج متغیر میزان آبدهی واقعی چاه شخصی، اندازه باغ، میزان بوروکراسی در صدور مجوز کارگاه‌های روستایی، میزان کشت محصولات آبی و میزان ناتوانی در خرید نیازهای اولیه 78 درصد از واریانس میزان تنوع معیشتی پاسخگویان را تبیین کردند. محور قراردادن کشاورزان خرده پا در برنامه‌های توانمندسازی معیشتی و تسهیل راه اندازی مشاغل غیر کشاورزی برای کشاورزان بر اساس نتایج تحقیق توصیه می شود. Manuscript profile

  • Article

    2 - کاربردهای آموزشی شبکه‌های اجتماعی مجازی و آسیب‌های اجتماعی آن از دیدگاه دانشجویان کشاورزی (موردمطالعه: دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان)
    Agricultural Extension and Education Research , Issue 1 , Year , Summer 2018
    هدف تحقیق حاضر بررسی کاربردهای آموزشی و آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی از دیدگاه دانشجویان کشاورزی بود. در این مطالعه از روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی با استفاده از فن پیمایش استفاده شد. ابزار گرد‌آوری داده‌های تحقیق پرسشنامه که برای روایی آن از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی مرت More
    هدف تحقیق حاضر بررسی کاربردهای آموزشی و آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی از دیدگاه دانشجویان کشاورزی بود. در این مطالعه از روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی با استفاده از فن پیمایش استفاده شد. ابزار گرد‌آوری داده‌های تحقیق پرسشنامه که برای روایی آن از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی مرتبط و برای پایایی آن از پیش‌آزمون و محاسبه ضریب کرونباخ آلفا استفاده شد که مقدار این ضریب بالاتر از 75/0=α به دست آمد. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان تشکیل دادند (1102=N). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برآورد شد (150=n) و نمونه‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. با استفاده از نتایج تحلیل عاملی اکتشافی کاربردهای آموزشی شبکه‌های اجتماعی مجازی در چهار عامل اطلاع‌رسانی درسی و تبادل محتوا و تکالیف آموزشی، اطلاع‌رسانی تعاملی کنفرانس‌ها و منابع پژوهشی، تعامل با همکلاسی‌ها و اشتراک‌گذاری اخبار و فیلم‌های آموزشی و اطلاع‌یابی از امور دانشجویی و ورزشی و تبادل مطالب درسی بین دانشجویان خلاصه شدند و 65/63 درصد از کل واریانس کاربردهای آموزشی شبکه‌های اجتماعی را تبیین کردند. آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی نیز در شش عامل توهین به قومیت‌ها و ادیان و گسترش بی‌عفتی کلامی، کاهش اعتماد عمومی و گسترش اعلام هویت جعلی، اتلاف وقت و افت تحصیلی، نشر اطلاعات کاذب و افزایش ارتباطات ناسالم، کاهش ارتباطات حضوری، انتشار مطالب غیراخلاقی خلاصه شدند. با توجه به‌صرف قابل‌توجهی از وقت مفید دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی مجازی، فارغ از مثبت یا منفی تلقی نمودن این میزان اختصاص وقت، ضروری است برای استفاده آموزشی بهینه و مفید از این ظرفیت برنامه‌ریزی شود. Manuscript profile

  • Article

    3 - موانع استفاده اثربخش از شبکه‌های اجتماعی مجازی در ترویج و آموزش کشاورزی
    Agricultural Extension and Education Research , Issue 4 , Year , Winter 2019
    هدف تحقیق حاضر بررسی موانع استفاده اثربخش از شبکه‌های اجتماعی مجازی در ترویج و آموزش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بود. ابزار گردآوری داده‌های تحقیق توصیفی-همبستگی حاضر، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با نظر اعضای هیئت‌علمی مرتبط و پایایی آن از طریق پیش‌آ More
    هدف تحقیق حاضر بررسی موانع استفاده اثربخش از شبکه‌های اجتماعی مجازی در ترویج و آموزش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بود. ابزار گردآوری داده‌های تحقیق توصیفی-همبستگی حاضر، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با نظر اعضای هیئت‌علمی مرتبط و پایایی آن از طریق پیش‌آزمون و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ در بازده (94/0-87/0=α) تائید شد.جامعه آماری تحقیقکارشناسان جهاد کشاورزی استان زنجان در سال 1397 بودند (346 N=) که با استفاده از فرمول کوکران 105 نفر به‌عنوان نمونه با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد، موانع استفاده اثربخش از شبکه‌های اجتماعی مجازی در فعالیت‌های ترویجی و آموزشی سازمان جهاد کشاورزی در نه عامل شامل اطلاعات مرتبط و صحیح ناچیز کشاورزی با امنیت پایین، احساس نا‌امنی اداری و اجتماعی و عدم رشد فرهنگ استفاده آموزشی از شبکه‌های اجتماعی، استفاده محدود کشاورزان از شبکه‌های اجتماعی مجازی، هنجارهای سازمانی و مدیریتی منفی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی، موانع زیرساختی، موانع مالی و قانونی در سازمان جهاد کشاورزی، اطلاعات متناقض و فقدان اطلاعات محلی، عدم تسلط و دانش تخصصی کافی کارشناسان و وجود کامپیوترهای قدیمی در سازمانخلاصه شدند که 54/72 درصد از کل واریانس موانع را تبیین کردند. با توجه به‌صرف قابل‌توجهی از وقت مفید کارشناسان و کشاورزان در شبکه‌های اجتماعی مجازی، توصیه می‌شود با رفع موانع فوق نسبت به آموزش بهینه این ظرفیت برنامه‌ریزی شود Manuscript profile