Educational Leadership & administration
,
Issue1,Year,
Spring
1397
هدف پژوهش بررسی رابطه رویکرد دانشآموز-محور و ایجاد خلاقیت دانشآموزان دوره متوسطه بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان فیروزکوه در سال تحصیلی 97-1396 (649 نفر) بودند که بر اساس جد More
هدف پژوهش بررسی رابطه رویکرد دانشآموز-محور و ایجاد خلاقیت دانشآموزان دوره متوسطه بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان فیروزکوه در سال تحصیلی 97-1396 (649 نفر) بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 242 نفر با روش نمونهگیری چندمرحلهای (بر اساس جنسیت) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رویکرد دانشآموز-محور و خلاقیت استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آنها تایید و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ بهترتیب 79/0 و 83/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شدند. یافتهها نشان داد رویکرد دانشآموز-محور با خلاقیت و همه مولفههای آن شامل نیاز به کنجکاوی، نیاز به رقابت و درگیری با مسائل، مسئولیتپذیری، نیاز به تفاوت و استقلال و نیاز به صداقت و جستجوی حقیقت در دانشآموزان دوره متوسطه رابطه مثبت و معنیدار داشت. همچنین رویکرد دانشآموز-محور توانایی پیشبینی معنیدار خلاقیت و همه مولفههای آن در دانشآموزان دوره متوسطه را داشت (05/0>P). نتایج حاکی از اهمیت رویکرد دانشآموز-محور در ایجاد خلاقیت و همه مولفههای آن در دانشآموزان دوره متوسطه بود. بنابراین برای ایجاد خلاقیت و مولفههای آن در دانشآموزان دوره متوسطه میتوان میزان رویکرد دانشآموز-محور را ارتقاء داد.
Manuscript profile
Educational Leadership & administration
,
Issue1,Year,
Spring
1398
هدف پژوهش حاضر شناسایی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی بود. این مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه پژوهش همه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر اهواز در سال تحصیلی 98-1397 بودند. برای انتخاب نم More
هدف پژوهش حاضر شناسایی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی بود. این مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه پژوهش همه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر اهواز در سال تحصیلی 98-1397 بودند. برای انتخاب نمونه از میان اعضای جامعه تعداد 50 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 70 دقیقهای با روش آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان، 1999) و خوشبینی تحصیلی (بیرد و همکاران، 2010) بودند که پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ بهترتیب 90/0 و 94/0 محاسبه شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به طور معناداری باعث افزایش خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی دانشآموزان شد (05/0>P). بر اساس نتایج برای بهبود خودکارآمدی و خوشبینی تحصیلی دانشآموزان میتوان اقدام به آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی کرد.
Manuscript profile
انتخاب محتوی آموزشی مناسب یکی از عناصر مهم در آموزش اثربخش است، لذا هدف این پژوهش ارائه مدلی برای محتواهای آموزش کارآفرینی رشتههای علوم انسانی در آموزش عالی بود. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون بود. جامعه پژوهش کلیه صاحبنظران حوزه کارآفرینی علوم انسانی شهر اصفهان در More
انتخاب محتوی آموزشی مناسب یکی از عناصر مهم در آموزش اثربخش است، لذا هدف این پژوهش ارائه مدلی برای محتواهای آموزش کارآفرینی رشتههای علوم انسانی در آموزش عالی بود. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون بود. جامعه پژوهش کلیه صاحبنظران حوزه کارآفرینی علوم انسانی شهر اصفهان در سال 1397 بودند. نمونهها با روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از روش گلوله برفی انتخاب شدند که با توجه به اصل اشباع نظری 24 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با روش مصاحبه جمعآوری و با روش تحلیل مضامین آتراید استرلینگ در نرمافزار مکسکیودا نسخه 18 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که 134 مضمون پایه، 6 مضمون سازماندهنده و 3 مضمون فراگیر شناسایی که این محتواها در قالب یک مدل مفهومی در سه سطح خودآگاهی، خودکارآمدی و خودشکوفایی ترسیم گشت. خودآگاهی بهعنوان اولین سطح وابسته به ارائه شایستگیهای فردی، ادراکی و ارتباطی، خودکارآمدی بهعنوان دومین سطح وابسته به ارائه محتواهای شایستگیهای مدیریتی و شایستگیهای حرفهای و خودشکوفایی بهعنوان سومین سطح وابسته به ارائه محتواهای شایستگیهای توانگری بود. بر اساس نتایج، مدل محتواهای آموزش کارآفرینی نقش زیادی در ارائه یک آموزش هدفمند و همهجانبه برای رشتههای علوم انسانی در آموزش عالی دارد.
Manuscript profile
Scientific Journal of Social Psychology
,
Issue2,Year,
Autumn
2018
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر بخشودگی بر تابآوری و دلزدگی زناشویی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام شد. این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش همه زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس عضو انجمن حمایت More
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر بخشودگی بر تابآوری و دلزدگی زناشویی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام شد. این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش همه زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس عضو انجمن حمایت از بیماران مولتیپل اسکلروزیس شهر تهران در سال 1396 بودند. در مجموع 30 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه مساوی (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش بخشودگی قرار گرفت. گروهها پرسشنامههای تابآوری (کونور و دیویدسون، 2003) و دلزدگی زناشویی (پاینز، 1996) را در مراحل پیشآزمون و پس آزمون تکمیل کردند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر بخشودگی بر تابآوری و دلزدگی زناشویی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس موثر بود. به عبارت دیگر آموزش مبتنی بر بخشودگی باعث افزایش تابآوری و کاهش دلزدگی زناشویی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شد (05/0P<). در نتیجه آموزش مبتنی بر بخشودگی یک روش موثر برای بهبود تابآوری و دلزدگی زناشویی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس میباشد.
Manuscript profile
Scientific Journal of Social Psychology
,
Issue2,Year,
Autumn
2021
تابآوری نقش مهمی در سلامت و کیفیت زندگی دارد و از عوامل موثر بر آن میتوان به ویژگیهای شخصیتی، هوش اجتماعی و هوش معنوی اشاره کرد. در نتیجه، پژوهش حاضر با هدف بررسی مدلیابی تابآوری بر اساس ویژگیهای شخصیتی و هوش اجتماعی با میانجیگری هوش معنوی در بیماران قلبی انجام ش More
تابآوری نقش مهمی در سلامت و کیفیت زندگی دارد و از عوامل موثر بر آن میتوان به ویژگیهای شخصیتی، هوش اجتماعی و هوش معنوی اشاره کرد. در نتیجه، پژوهش حاضر با هدف بررسی مدلیابی تابآوری بر اساس ویژگیهای شخصیتی و هوش اجتماعی با میانجیگری هوش معنوی در بیماران قلبی انجام شد. طرح پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش بیماران قلبی مراجعهکننده به کلینیکهای درمانی شهر اصفهان در سال 1399 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان از میان آنها تعداد 384 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تابآوری (کونور و دیویدسون، 2003)، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی (کاستا و مککری، 1992)، مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (سیلورا و همکاران، 2001) و مقیاس هوش معنوی (آمرام و درایر، 2007) بودند. دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری از نوع تحلیل مسیر در نرمافزارهای SPSS-23 و LISREL-8.8 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که مدل تابآوری بر اساس ویژگیهای شخصیتی و هوش اجتماعی با میانجیگری هوش معنوی برازش مناسبی داشت و روانرنجورخویی، برونگرایی، گشودگی، وجدانگرایی و هوش اجتماعی بر هوش معنوی و تابآوری اثر معنادار مستقیم داشتند (05/0>P)، اما توافقپذیری بر هوش معنوی و تابآوری اثر معناداری نداشت (05/0<P). علاوه بر آن، هوش معنوی بر تابآوری اثر معنادار مستقیم داشت (05/0>P). همچنین، روانرنجورخویی، برونگرایی، گشودگی، وجدانگرایی و هوش اجتماعی از طریق هوش معنوی بر تابآوری اثر معنادار غیرمستقیم داشتند (05/0>P). با توجه به نتایج پژوهش حاضر، برنامهریزی جهت بهبود تابآوری در بیماران قلبی ضروری است و متخصصان و درمانگران حوزه سلامت میتوانند از طریق کاهش روانرنجورخویی و افزایش برونگرایی، گشودگی، وجدانگرایی و هوش اجتماعی میزان تابآوری در بیماران قلبی را بهبود بخشند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications