• Home
  • حسن نادعلی‌پورپلکی

    List of Articles حسن نادعلی‌پورپلکی


  • Article

    1 - تبیین شرایط زمینه‌ای در راستای توسعه کارآفرینی اجتماعی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران
    Educational Leadership & administration , Issue 2 , Year , Summer 1398
    هدف تحقیق حاضر تبیین شرایط زمینه‌ای در راستای توسعه کارآفرینی اجتماعی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران بود. این پژوهش جزء پژوهش‌های کیفی است و با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش شامل صاحب‌نظران حوزه کارآفرینی اجتماعی در آموزش عال More
    هدف تحقیق حاضر تبیین شرایط زمینه‌ای در راستای توسعه کارآفرینی اجتماعی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران بود. این پژوهش جزء پژوهش‌های کیفی است و با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش شامل صاحب‌نظران حوزه کارآفرینی اجتماعی در آموزش عالی ایران بودند که مجموعا 24 نفر بر اساس اصل اشباع نظری با روش نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌ها با روش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته گرد‌آوری شد. روایی داده‌ها با روش روایی درونی و روایی بیرونی و پایایی داده‌ها و یافته‌ها با روش‌های همکار پژوهشی و ناظر بیرونی تایید شد. داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که عواملی مانند استعدادهای بالقوه با زیرمقوله‌های صلاحیت‌های شخصی و صلاحیت‌های گروهی، خط‌مشی‌های عمومی با زیرمقوله‌های رسمی‌سازی‌ها و رویه‌های کارآفرینان و سرمایه‌گذاری مادی و معنوی با زیرمقوله‌های سرمایه‌های اجتماعی و سرمایه‌های مالی به‌عنوان عوامل زمینه‌ای توسعه کارآفرینی اجتماعی در آموزش عالی شناسایی شدند. در نهایت، مولفه‌ها و عناصر شناسایی شده جهت کاربرد در الگوی نهایی توسعه کارآفرینی اجتماعی بکار برده شد. Manuscript profile

  • Article

    2 - ارائه مدل دلبستگی شغلی مشاوران بر اساس ویژگی‌های شخصیتی با میانجی‌گری حمایت‌های اجتماعی و سازمانی در مدارس شهر تهران
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 5 , Year , Winter 2020
    هدف از این پژوهش ارائه مدل دلبستگی شغلی مشاوران بر اساس ویژگی‌های شخصیتی با میانجی‌گری حمایت‌های اجتماعی و سازمانی بود. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش همه مشاوران مدارس تهران در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 851 نفر More
    هدف از این پژوهش ارائه مدل دلبستگی شغلی مشاوران بر اساس ویژگی‌های شخصیتی با میانجی‌گری حمایت‌های اجتماعی و سازمانی بود. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش همه مشاوران مدارس تهران در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 851 نفر بودند. برای انتخاب نمونه 450 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های دلبستگی شغلی (ادواردز و کیلپاتریک، 1987)، تجدیدنظرشده ویژگی‌های شخصیتی (کاستا و مک‌کری، 1992)، حمایت اجتماعی (زیمت و همکاران، 1988) و حمایت سازمانی (تسای و همکاران، 2015) بودند. داده‌ها پس از جمع‌آوری با روش معادلات ساختاری از نوع تحلیل مسیر در نرم‌افزار SPSS-24 و LISREL تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که ویژگی‌های شخصیتی 33 درصد، حمایت‌های اجتماعی و سازمانی 38 درصد و کل متغیرها 41 درصد از تغییرات دلبستگی شغلی را در مشاوران مدارس تبیین کردند و متغیرهای حمایت‌های اجتماعی و سازمانی میانجی مناسبی بین ویژگی‌های شخصیتی و دلبستگی شغلی بودند (01/0>P). با توجه به نتایج برای بهبود دلبستگی شغلی مشاوران می‌توان ویژگی‌های شخصیتی برون‌گرایی و وظیفه‌شناسی و حمایت‌های اجتماعی و سازمانی را افزایش داد. Manuscript profile