هدف این پژوهش بررسی مولفههای حمایت اجتماعی ادراکشده و سکوت سازمانی به منظور ارائه مدل در دانشگاههای استان مازندران بود. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان علمی و دانشگاهی بودند که با توجه به اصل اشب More
هدف این پژوهش بررسی مولفههای حمایت اجتماعی ادراکشده و سکوت سازمانی به منظور ارائه مدل در دانشگاههای استان مازندران بود. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان علمی و دانشگاهی بودند که با توجه به اصل اشباع نظری 15 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه نیمهساختاریافته قرار گرفتند. جامعه پژوهش در بخش کمی مدیران آموزشی و پژوهشی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بودند که بر اساس فرمول کوکران 32 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه محققساخته پاسخ دادند. روایی صوری، محتوایی و سازه ابزارها تایید و پایایی آن برای همه مولفهها بالاتر از 70/0 بود. دادهها با روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری در نرمافزار SPSS تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که حمایت اجتماعی ادراکشده دارای نه مولفه شامل حمایت خانواده، حمایت فرد خاص، حمایت همکاران، حمایت اطلاعاتی، حمایت ابزاری، عضویت در اجتماعات، حمایت معنوی، حمایت حرفهای و حمایت آموزشی و سکوت سازمانی دارای پنج مولفه شامل سکوت مطیع، سکوت تدافعی، سکوت نوعدوستانه، سکوت شخصی و سکوت ساختاری بود (05/0>P). بنابراین، مدل مولفههای حمایت اجتماعی ادراکشده و سکوت سازمانی در دانشگاههای استان مازندران طراحی شد.
Manuscript profile
Scientific Journal of Social Psychology
,
Issue5,Year,
Winter
2020
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر استرس، سازگاری زناشویی و بهزیستی اجتماعی در پرستاران انجام شد. مطالعه حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش پرستاران متأهل بیمارستانهای شهید مفتح و پانزده خرداد شهر ورامین در More
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر استرس، سازگاری زناشویی و بهزیستی اجتماعی در پرستاران انجام شد. مطالعه حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش پرستاران متأهل بیمارستانهای شهید مفتح و پانزده خرداد شهر ورامین در سال 1398 بودند. نمونه پژوهش 50 پرستار بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه 25 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای مهارتهای اجتماعی را آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استرس (کوهن و همکاران، 1983)، پرسشنامه سازگاری زناشویی (اسپانیر، 1976) و خردهمقیاس بهزیستی اجتماعی (کییز و ماگیار-مو، 2003) استفاده شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری با کمک نرمافزار SPSS نسخه بیست و یک تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در مرحله پسآزمون از نظر استرس، سازگاری زناشویی و بهزیستی اجتماعی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر، روش آموزش مهارتهای اجتماعی باعث کاهش استرس و افزایش سازگاری زناشویی و بهزیستی اجتماعی در پرستاران شد (05/0P<). بنابراین پیشنهاد میشود که درمانگران برای کاهش استرس و افزایش سازگاری زناشویی و بهزیستی اجتماعی از روش آموزش مهارتهای اجتماعی استفاده نمایند.
Manuscript profile
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای افزایش خلاقیت دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر تهران انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا تلفیقی (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و در بخش کمی دانشآموزان متوس More
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای افزایش خلاقیت دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهر تهران انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا تلفیقی (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و در بخش کمی دانشآموزان متوسطه دوره دوم منطقه 4 شهر تهران به تعداد 1649 نفر بودند. نمونه پژوهش در بخش کیفی 50 نفر بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در بخش کمی 308 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با کمک مرور پیشینه، مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه محققساخته (21 گویه) جمعآوری که پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 86/0 بدست آمد. دادهها با روشهای آزمون تی تک نمونهای، تحلیل عاملی اکتشافی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بر اساس نظرات خبرگان از میان هفت عامل فردی، مدرسه، اجتماعی، محیط فیزیکی، محیط یاددهی- یادگیری، تربیتی و خانوادگی، فقط سه عامل فردی، خانواده و مدرسه بر خلاقیت تاثیرگذار بودند. همچنین، نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که از میان سه عامل مذکور بهترتیب عاملهای فردی و مدرسه بر خلاقیت تاثیرگذار بودند و مدل برازش مناسبی داشت. دیگر یافتهها نشان داد که میزان خلاقیت دانشآموزان پایینتر از حد متوسط است. با توجه به یافتهها از طریق بهبود عوامل فردی و مدرسه و شاخصهای مرتبط با آنها میتوان میزان خلاقیت دانشآموزان متوسطه دوره دوم را افزایش داد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications