• Home
  • اعظم میرزاصفی

    List of Articles اعظم میرزاصفی


  • Article

    1 - بررسی تأثیر آموزش از طریق لگو بر میزان خلاقیت کودکان پیش دبستانی
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 1 , Year , Summer 2021
    هدف: هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی لگوی آموزشی بر افزایش خلاقیت کودکان پیش دبستانی بود. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان 5 تا 6 ساله بود که در سال تحصیلی 99-98 در یکی از مراکز پیش دبستانی استان اصفهان حضور داشتند. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نحو More
    هدف: هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی لگوی آموزشی بر افزایش خلاقیت کودکان پیش دبستانی بود. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان 5 تا 6 ساله بود که در سال تحصیلی 99-98 در یکی از مراکز پیش دبستانی استان اصفهان حضور داشتند. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه است. حجم نمونه در این پژوهش 30 نفر بود(15 نفر گروه آزمایش 15 نفر گروه گواه). روش نمونه‌گیری در این پژوهش روش داوطلبانه بوده است و جایگذاری در دو گروه آزمایش و گواه به‌صورت تصادفی انجام شده است. برای سنجش خلاقیت در پیش آزمون – پس آزمون از آزمون تصویری تورنس که کوتاه شده و استاندارد شده آن توسط عابدی (1372) ساخته شد است، استفاده شد. این تست تصویری دارای چهار مؤلفه (ابتکار، بسط، سیالی و انعطاف‌پذیری ) بود که ضریب پایایی هرکدام از مؤلفه‌ها به‌ترتیب 89/0، 91/0، 82/0، 78/0 و پایایی کل آزمون 84/0 به‌دست آمد. پایایی کل آزمون 84/0 بوده است. دوره آموزش لگو طی شش جلسه یک ساعته اجرا شد. برای آزمون فرضیات از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش از طریق لگو بر خلاقیت کودکان که شامل مؤلفه‌های ابتکار، بسط تفکر، سیالی تفکر و انعطاف‌پذیری تفکر است، تأثیر مثبت و معنادار دارد. نتیجه‌گیری: می‌توان با آموزش از طریق بازی، خلاقیت کودکان را پرورش داد. Manuscript profile