• Home
  • پروین ذوالقدری

    List of Articles پروین ذوالقدری


  • Article

    1 - طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامۀ درسی تربیت بدنی و سلامت دورۀ اول متوسطه با رویکرد فرهنگی _ تربیتی
    Research in Curriculum Planning , Issue 2 , Year , Winter 2021
    هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی برنامۀ درسی تربیت بدنی و سلامت دورۀ اول متوسطه با رویکرد فرهنگی _ تربیتی است. این پژوهش جزء پژوهش‌های آمیخته با طرح اکتشافی است که در دو بخش کیفی-کمّی انجام شده است؛ در بخش کیفی به فرایند طراحی الگو و در بخش کمّی با روش توصیفی از نوع پیما More
    هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی برنامۀ درسی تربیت بدنی و سلامت دورۀ اول متوسطه با رویکرد فرهنگی _ تربیتی است. این پژوهش جزء پژوهش‌های آمیخته با طرح اکتشافی است که در دو بخش کیفی-کمّی انجام شده است؛ در بخش کیفی به فرایند طراحی الگو و در بخش کمّی با روش توصیفی از نوع پیمایشی، به اعتبارسنجی الگو پرداخته شده است. در بخش کیفی حوزۀ مطالعات شامل کلیۀ متون و منابع نظری و پژوهشی داخلی و خارجی در دسترس و همچنین 18 نفر از متخصصان و صاحب‌نظران حوزۀ برنامه‌ریزی درسی و تربیت بدنی است که به روش نمونه‌گیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری، مصاحبۀ نیمه‌ساختار یافته بود که از طریق روش‌های پرسش از همکار و چک اعضا، داده‌ها تأیید و برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. در بخش کمّی و برای اعتبارسنجی الگوی طراحی و از نظرات 22 نفر از متخصصان دانشگاهی در حوزۀ برنامه‌ریزی درسی و رشتۀ تربیت بدنی طی پرسشنامه‌ای و برای بررسی روایی محتوای کمّی نیز از شاخص روایی محتوا (CVI) و نسبت روایی محتوا (CVR) استفاده شد. نسبت روایی مـحتوا به مقدار 72/0 و شاخص روایی محتوا به مقدار 90/0 مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز با روش ضریب آلفای کرونباخ به مقدار89/0 تأیید شد. الگوی به ‌دست آمده متشکل از سه بخش مبانی، عناصر راهبردی و عناصر دهگانه اکر بود که برای هریک از بخش‌های الگو مؤلفه‌هایی ارائه شد. Manuscript profile

  • Article

    2 - تحلیل پدیدارشناسانه تجارب زیسته اساتید از چالش‌های ارزشیابی در فضای مجازی در دوران همه‌گیری کرونا و ارائه راهکارهایی به‌ منظور اجرای بهینه آن در آموزش‌های ترکیبی پساکرونا
    Research in Curriculum Planning , Issue 79 , Year , Winter 2024

    چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته اساتید از چالش‌های ارزشیابی در فضای مجازی در دوران همه‌گیری کرونا و ارائه راهکارهایی به منظور اجرای بهینه آن در آموزش‌های ترکیبی پس از کرونا انجام شده است. این پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. مشارکت‌ک More

    چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته اساتید از چالش‌های ارزشیابی در فضای مجازی در دوران همه‌گیری کرونا و ارائه راهکارهایی به منظور اجرای بهینه آن در آموزش‌های ترکیبی پس از کرونا انجام شده است. این پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. مشارکت‌کنندگان پژوهش، شامل 15 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان زنجان با گرایش‌های مختلف تحصیلی بود که حداقل پنج سال سابقه تدریس داشتند و با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش مصاحبه فردی نیمه ساختاریافته تا رسیدن به‌ حد اشباع نظری استفاده شد. مصاحبه ها با استفاده از روش تحلیل مضمون، تجزیه و تحلیل شدند. برای تعیین اعتماد پذیری داده ها از سه معیار قابل اطمینان، قابل قبول بودن و تأئیدپذیری استفاده شد. بر اساس یافته های بدست آمده، عمده ترین چالش های ارزشیابی در قالب 6 مضمون فراگیر، 13 مضمون سازمان دهنده و 28 مضمون پایه، فرصت های آن شامل 5 مضمون فراگیر، 10 مضمون سازمان دهنده و 22 مضمون پایه شناسایی شد. همچنین عمده ترین راهکارها برای غلبه بر چالش های ارزشیابی در قالب 4 مضمون فراگیر، 10 مضمون سازمان دهنده و 19 مضمون پایه دسته بندی شد. متناسب با آسیب ها و بالا بردن کیفیت ارزشیابی راهبردها و راهکارهایی برای استفاده مطلوب تر از شیوه های نوین در فضای مجازی پیشنهاداتی ارائه گردید.

    Manuscript profile