• Home
  • کامبیز کامکاری

    List of Articles کامبیز کامکاری


  • Article

    1 - روایی تشخیصی آزمون اندریافت کودکان (CAT.S) در دانش آموزان با اختلالات هیجانی
    PSYCHOMETRY , Issue 6 , Year , Spring 2024
    در این تحقیق به روایی تشخیصی آزمون اندریافت کودکان (CAT.S) در دانش‌آموزان با اختلالات هیجانی پرداخته و سؤال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح شده است که آیا آزمون اندریافت کودکان (CAT.S) برای دانش‌آموزان با اختلالات هیجانی دارای روایی تشخیصی می‌باشد؟ طرح تحقیق حاضر در حیطه طرح More
    در این تحقیق به روایی تشخیصی آزمون اندریافت کودکان (CAT.S) در دانش‌آموزان با اختلالات هیجانی پرداخته و سؤال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح شده است که آیا آزمون اندریافت کودکان (CAT.S) برای دانش‌آموزان با اختلالات هیجانی دارای روایی تشخیصی می‌باشد؟ طرح تحقیق حاضر در حیطه طرح‌های روان‌سنجی مطرح نمود. جامعة آماری را تمامی دانش‌آموزان با اختلالات هیجانی تشکیل می‌دهند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند در دسترس و رجوع به مراکز درمانی تعداد 60 نفر به عنوان نمونه بالینی (اختلال هیجانی) و 60 نفر نیز از دانش‌آموزان هنجاری انتخاب شدند و سپس با بهره‌گیری از آزمون اندریافت کودکان به اجرای آزمون در هر دو گروه پرداخته شد. لازم به ذکر است که ابتدا از دانش‌آموزان ارجاعی، یک مصاحبه با والدین و سپس یک چک‌لیست مشاهده رفتاری با تاکید بر ملاک‌های تشخیصی DSM-5 تهیه و تعداد 60 کودک مدنظر قرار گرفتند. در نهایت تعداد 120 دانش‌آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری در پژوهش حاضر آزمون اندریافت کودکان (CAT-S) که دارای روایی و اعتبار مطلوبی می‌باشد. در انتها، در پژوهش حاضر به منظور بررسی روایی تشخیصی ابزار مذکور از ضریب حساسیت و وضوح-گرایی استفاده شده است و یافته‌ها نشان داد که کارت‌های 1 تا 7 دارای ضریب حساسیت و وضوح‌ایی بوده و می‌توانند دانش‌آموزان با اختلال هیجانی را از دانش‌آموزان هنجاری تشخیص دهند. Manuscript profile

  • Article

    2 - استانداردسازی نسخه سوم پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی (NEO-3) در کارکنان سازمان زندان‌های کل کشور
    PSYCHOMETRY , Issue 49 , Year , Summer 2024

    در این تحقیق به استانداردسازی نسخه سوم پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی (NEO-3) در کارکنان سازمان زندان‌های کل کشور پرداخته و سؤال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح شده که آیا نسخه سوم پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی (NEO-3) در کارکنان سازمان زندان‌های کل کشور از ویژگیهای روان More

    در این تحقیق به استانداردسازی نسخه سوم پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی (NEO-3) در کارکنان سازمان زندان‌های کل کشور پرداخته و سؤال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح شده که آیا نسخه سوم پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی (NEO-3) در کارکنان سازمان زندان‌های کل کشور از ویژگیهای روانسنجی مطلوب برخوردار است یا خیر؟ روش تحقیق حاضر در حیطه تحقیقات روش‌شناختی با تأکید بر روان‌سنجی قرار می‌گیرد. جامعه آماری تحقیق را تمامی کارکنان سازمان زندان‌های کل کشور که تعداد 500 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی منظم انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از نسخه سوم پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی (NEO-3) استفاده شده است که دارای روایی و اعتبار مطلوبی می‌باشند. در نهایت، به منظور تعیین ضریب اعتبار پرسشنامه با تأکید بر تجانس درونی سؤالات از دو روش آلفا کرانباخ و دو نیمه کردن آزمون، بررسی ضریب ثبات از روش آزمون- بازآزمون، برای بررسی روایی ملاکی (از نوع همزمان) از فرم بازساز‌شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا-2 (MMPI-2RF) که ارتباط بین دو نیمه و دو ابزار مذکور با ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون استفاده شده،است. همچنین، به منظور بررسی روایی سازه یا عاملی از روش تحلیل عامل از نوع سلسله مراتبی متعامد استفاده شده استو یافته‌ها نشان داد که ضرایب اعتبار با تاکید بر تجانس درونی و ضریب ثبات بالاتر از 87/0 می‌باشند. همچنین، در روایی سازه پنج مقیاس روان‌نژندی، برون‌گرایی، انعطاف-پذیری، توافق‌گرایی و وجدان‌گرایی در مرتبه اول قرار می‌گیرند و پرسشنامه مذکور دارای روایی سازه می‌باشد.

    Manuscript profile

  • Article

    3 - روایی تشخیصی مقیاس حافظه فعال نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر در کودکان پیش دبستانی با اختلال نقص‌توجه
    PSYCHOMETRY , Issue 5 , Year , Winter 2023
    در این تحقیق، به روایی تشخیصی مقیاس حافظه فعال نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر در کودکان پیش دبستانی با اختلال نقص‌توجه پرداخته شده است. سؤال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح می‌شود که آیا نسخه پنجم مقیاس‌های هوشی وکسلر کودکان در کودکان پیش‌دبستانی با اختلال نقص‌توجه از روایی تشخی More
    در این تحقیق، به روایی تشخیصی مقیاس حافظه فعال نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر در کودکان پیش دبستانی با اختلال نقص‌توجه پرداخته شده است. سؤال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح می‌شود که آیا نسخه پنجم مقیاس‌های هوشی وکسلر کودکان در کودکان پیش‌دبستانی با اختلال نقص‌توجه از روایی تشخیصی برخوردار است؟ روش تحقیق حاضر، در حیطه مطالعات روان‌سنجی جای گرفته که زیرمجموعه‌ روش پژوهش روش‌شناختی است. جامعه تحقیق را تمامی کودکان پیش‌دبستانی با اختلال نقص‌توجه تشکیل می‌دهند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند در دسترس تعداد 120 نفر از کودکان پیش‌دبستانی با اختلال نقص‌توجه به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه-گیری در این تحقیق نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر کودکان می‌باشد که دارای روایی و اعتبار مطلوبی می‌باشند. مدل آماری مورد استفاده در تحقیق حاضر برای تعیین روایی تشخیصی، روش نمودار پراکنش (روش دیویس) و روش فاصله اطمینان است. در نهایت، یافته‌های تحقیق نشان داد که با استفاده از روش نمودار پراکنش در نسخه پنجم آزمون‌های ظرفیت عدد، ظرفیت تصویر و توالی عدد- حرف دارای روایی تشخیصی می‌باشند. همچنین با تأکید بر روش فاصله اطمینان مقیاس حافظه فعال در تشخیص کودکان پیش‌دبستانی با اختلال نقص‌توجه دارای روایی تشخیصی می-باشند و می‌توانند کودکان پیش‌دبستانی با اختلال نقص‌توجه را از دیگر دانش‌آموزان تشخیص دهند. Manuscript profile

  • Article

    4 - روایی تشخیصی نسخه سوم نوین مقیاس توانایی‌های شناختی وودکاک- جانسون در دانش‌آموزان ناتوان یادگیری شهر همدان
    PSYCHOMETRY , Issue 5 , Year , Winter 2023
    در این تحقیق، به روایی تشخیصی نسخه سوم نوین مقیاس توانایی‌های شناختی وودکاک جانسون در دانش-آموزان ناتوان یادگیری شهر همدان پرداخته شده است. سوال اصلی تحقیق بدین ترتیب تدوین گردید که آیا نسخه سوم مقیاس توانایی‌های شناختی وودکاک جانسون در دانش‌آموزان ناتوان یادگیری شهر هم More
    در این تحقیق، به روایی تشخیصی نسخه سوم نوین مقیاس توانایی‌های شناختی وودکاک جانسون در دانش-آموزان ناتوان یادگیری شهر همدان پرداخته شده است. سوال اصلی تحقیق بدین ترتیب تدوین گردید که آیا نسخه سوم مقیاس توانایی‌های شناختی وودکاک جانسون در دانش‌آموزان ناتوان یادگیری شهر همدان دارای روایی تشخیصی است؟ روش تحقیق حاضر، در حیطه مطالعات روان‌سنجی جای گرفته که زیرمجموعه‌ روش پژوهش روش‌شناختی است. جامعه این تحقیق را تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر ناتوان یادگیری تشکیل می‌دهند که در پایه پنجم و ششم مقطع ابتدایی مراکز غیردولتی مشکلات ویژه یادگیری شهر همدان در سال تحصیلی 93-1392، خدمات ویژه آموزشی و درمانی دریافت می‌کردند. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 60 نفر از دانش‌آموزان به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری در این تحقیق نسخه سوم نوین توانایی‌های شناختی وودکاک- جانسون می‌باشد که دارای روایی و اعتبار مطلوبی می‌باشند. مدل آماری مورد استفاده در تحقیق حاضر برای تعیین روایی تشخیصی، روش نمودار نقاط پراکنش (روش دیویس) و روش فاصله اطمینان است. نتایج تحقیق نشان داد که با روش نقاط نمودار پراکنش، آزمون‌های فهم کلامی، روابط فضایی، ترکیب صدا، شکل‌گیری مفهوم، انطباق دیداری، وارونه‌سازی اعداد، کلمات ناقص و حافظه فعال شنیداری و با روش فاصله اطمینان آزمون‌های فهم کلامی، یادگیری دیداری- شنیداری، انطباق دیداری و کلمات ناقص دارای روایی تشخیصی می‌باشند. در نهایت، می‌توان نتیجه‌گیری نمود با توجه به اینکه آزمون‌های فهم کلامی، انطباق دیداری و کلمات ناقص با هر دو روش نشان داد دارای روایی تشخیصی می‌باشند، از این‌رو، از سه آزمون مذکور می‌توان برای تشخیص دانش‌آموزان ناتوان یادگیری از دانش‌آموزان عادی استفاده نمود. Manuscript profile

  • Article

    5 - ویژگی‌های روان‌سنجی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندمحوری مینه سوتا- نوجوان (MMPI-ARF) در نوجوانان ارجاعی به مراکز مشاوره شهر تهران
    PSYCHOMETRY , Issue 1 , Year , Summer 2022
    در این پژوهش به بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی فرم بازسازی‌شده پرسشنامه شخصیتی چندمحوری مینه‌سوتا-نوجوان (MMPI-ARF) در نوجوانان ارجاعی به مراکز مشاوره شهر تهران پرداخته و سوال اصلی تحقیق به این صورت مطرح است که آیا این ابزار از ویژگی‌های مطلوب روان‌‌سنجی برخوردار است یا خیر؟ More
    در این پژوهش به بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی فرم بازسازی‌شده پرسشنامه شخصیتی چندمحوری مینه‌سوتا-نوجوان (MMPI-ARF) در نوجوانان ارجاعی به مراکز مشاوره شهر تهران پرداخته و سوال اصلی تحقیق به این صورت مطرح است که آیا این ابزار از ویژگی‌های مطلوب روان‌‌سنجی برخوردار است یا خیر؟ طرح تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع زمینه‌یابی است. جامعه آماری را تمامی نوجوانان 12 تا 18 ساله که در شهر تهران به مراکز مشاوره مراجعه کرده‌اند تشکیل داده‌اند. 300 نوجوان با استفاده از روش نمونه ‌گیری غیرتصادفی از نوع اتفاقی و در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، فرم بازسازی‌شده پرسشنامه شخصیتی چندمحوری مینه‌سوتا- نوجوان (MMPI-ARF) می‌باشد که توسط کامکاری و شکرزاده استانداردسازی شده است. به منظور تعیین ضریب اعتبار پرسشنامه از دو روش آلفای کرونباخ و روش دونیمه‌کردن آزمون استفاده شده است؛ همچنین به منظور بررسی روایی همزمان، از پرسشنامه بالینی میلون نوجوان-2 (MACI- II) استفاده شده است. یافته‌ها نشان داد که ضرایب اعتبار با دو روش آلفای کرونباخ و دونیمه کردن آزمون، در مقیاس‌های نارسایی هیجانی، ضعف روحیه، هیجانات منفی مختل کننده، خودتردیدی، نگرش‌های منفی به مدرسه، کمرویی، پرخاشگری درونی، روان‌پریشی و درون‌گرایی بالاتر از 70/0 بوده که نشان‌دهنده ضرایب اعتبار مطلوب این مقیاس‌ها در نوجوانان ارجاعی به مراکز مشاوره شهر تهران می‌باشد. یافته ها همچنین نشان داد که این ابزار با پرسشنامه بالینی میلون نوجوان-2 دارای روایی همزمان است. در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که این پرسشنامه از ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوبی برخوردار است. Manuscript profile