هدف کلی این تحقیق، بررسی رابطه عوامل اجتماعی و فرهنگی با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدتبریز بود. تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت و محتوای کاری، توصیفی و از نوع پیمایشی است، از طرفی این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که به صورت میدانی اجرا شده اس More
هدف کلی این تحقیق، بررسی رابطه عوامل اجتماعی و فرهنگی با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدتبریز بود. تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت و محتوای کاری، توصیفی و از نوع پیمایشی است، از طرفی این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز میباشدکه در سال تحصیلی 94-1393 برابر 25947 تعداد است، آن نبه منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد، با درجه دقت 5 درصد و سطح اطمینان 95 درصد حجم نمونه برابر 379 نفر به دست آمد. جهت تعیین نمونهها و مراجعه به آن ها، از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده شد. برای جمعآوری اطلاعات مربوط به آزمون فرضیهها، از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. پرسشنامه شامل 45 گویه است که بر پایه مقیاس شش رتبهای لیکرت تنظیم شده است. جهت بررسی پایایی پرسشنامهها، از آلفای کرونباخ استفاده شد، پس از تعیین روایی و اعتبار ابزار اندازه گیری تحقیق، پرسشنامهها در بین نمونه تحقیق توزیع و جمع آوری شد. برای آزمون فرضیههای تحقیق از همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین میزان مدرکگرایی با معیار درآمد و بازار کار انتخاب رشته تحصیلی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد و هم چنین بین میزان تشویق دیگران و سرمایه فرهنگی با معیار علاقه شخصی، پرستیژ اجتماعی، درآمد و بازار کار انتخاب رشته تحصیلی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد.
Manuscript profile
در پژوهش حاضر سعی شده تا ارتباط ابعاد استفاده از رسانه های اجتماعی و سرمایه اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. روش پژوهش ازنوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران دو دوره اول و دوم دبیرستان منطقه 2 شهر تهران بود که تعداد 171 نفر به روش نمونه گیری تصادف More
در پژوهش حاضر سعی شده تا ارتباط ابعاد استفاده از رسانه های اجتماعی و سرمایه اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. روش پژوهش ازنوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران دو دوره اول و دوم دبیرستان منطقه 2 شهر تهران بود که تعداد 171 نفر به روش نمونه گیری تصادفی از بین جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار اصلی این پژوهش پرسشنامه سرمایه اجتماعی دلاویز بود که پایایی و روایی آن نیز به اثبات رسانده شده است. منظور از استفاده از رسانه ها، استفاده از تلویزیون و اینترنت و تلفن همراه بود که به وسیله پرسشنامه محقق ساخته اندازه گیری شدند. نتیجه های پژوهش نشان داد که در بین مدیران مدارس منطقه 2 تهران، بین ابعاد سرمایه اجتماعی و استفاده از رسانه ها همبستگی معنی داری وجود دارد. نتیجه پژوهش حاضر نشان می دهد که استفاده از سه رسانه تلویزیون، اینترنت و برنامه های تلفن همراه به میزان قابل توجهی شاخص سرمایه اجتماعی و مشارکت در اجتماع محلی را در جهت همسو و متغیرهای (اعتماد اجتماعی، مشارکت گروهی و روابط درشبکه های اجتماعی) را در جهت ناهمسو تبیین می کنند.
Manuscript profile
در پژوهش حاضر سعی شد نقش رسانه ها بر سرمایه اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی مدیران راهنمایی و دبیرستان منطقه 2 شهر تهران بود که از میان 298 نفر از جامعه ی آماری 177 نفر به روش نمونه گیری تصادف More
در پژوهش حاضر سعی شد نقش رسانه ها بر سرمایه اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی مدیران راهنمایی و دبیرستان منطقه 2 شهر تهران بود که از میان 298 نفر از جامعه ی آماری 177 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه ی سرمایه ی اجتماعی دلاویز بود که هنجاریابی عوامل آن در ایران نیز صورت گرفته و پایایی و اعتبار آن نیز به تایید رسانده است. منظور ازمصرف رسانه ای، تلویزیون و اینترنت و تلفن همراه بود. نتایج پژوهش نشان داد بین ابعاد سرمایه اجتماعی و مصرف رسانه ای همبستگی معناداری وجود دارد. نتیجه اصلی پژوهش حاضر وجود همبستگی مثبت و معنادار بین میزان استفاده از رسانه ها با سرمایه اجتماعی بود. یعنی با بالا رفتن میزان استفاده از رسانه ها، سرمایه اجتماعی نیز افزایش می یابد. این امر ما را به نقش مهم رسانه ها بر نگرش افراد آشنا می کند و لزوم پرداختن به این مسئله را دو چندان می کند.
Manuscript profile
این تحقیق با هدف بررسی و تبیین هویت ملی بر اساس میزان استفاده از رسانه ها در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر انجام گرفته است. وجود هویت بهمنزله روح و جهت حرکت اجزای سازنده جامعه محسوب میشود. نتیجه های بهدست آمده از برخی تحقیق ها، حاکی از بروز آسیب ها و چ More
این تحقیق با هدف بررسی و تبیین هویت ملی بر اساس میزان استفاده از رسانه ها در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر انجام گرفته است. وجود هویت بهمنزله روح و جهت حرکت اجزای سازنده جامعه محسوب میشود. نتیجه های بهدست آمده از برخی تحقیق ها، حاکی از بروز آسیب ها و چالش های جدی در هویت ملی در یک صد سال اخیر است. هم چنین امروزه رابطه استفاده از رسانه ها و هویت ملی مورد توجه محقق ها و اندیشمندان است. روش تحقیق از نوع پیمایش و همبستگی است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. ضریب آلفای محاسبه شده برای پرسشنامه 82/0 بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در سال 1391-1390 است. تعداد 500 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شده اند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با به کارگیری آمارهاى توصیفى شامل جداول فراوانى، میانگین، واریانس و برای آزمون فرضیه ها، r پیرسون، آزمون تفاوت میانگین و تحلیل واریانس انجام شده است. نتایج به دست آمده گویای آن است که بین میزان استفاده از رسانه ها و میزان هویت ملی رابطه آماری معنیداری وجود دارد. استفاده از تلویزیون با افزایش هویت ملی و استفاده از موبایل و اینترنت، با کاهش میزان هویت ملی همراه است. میزان هویت ملی براساس محل سکونت و نیز رشته تحصلی، تفاوت های معنی داری نشان نمی دهد و در بین دانشجویان دختر و پسر نیز تا حدودی یکسان است. اما میزان هویت ملی در بین ترم های پائین کمتر و در ترم های میانی بیشتر است.
Manuscript profile
Sociological Studies of Youth
,
Issue1,Year,
Spring
2018
This study aimed to investigate the relation between mental health and social capital. The method of research was descriptive and correlation. The population consisted of all 400 school students of middle and high schools in Tehran city that were chosen randomly. Social More
This study aimed to investigate the relation between mental health and social capital. The method of research was descriptive and correlation. The population consisted of all 400 school students of middle and high schools in Tehran city that were chosen randomly. Social capital was assessed by the DELAVIZ questionnaire that has accepted reliability and validity. Also GHQ questionnaire has been usedformeasuringmental health. Results show a significant positive correlation between social capital index and their three dimensions with mental health index and all dimensions among school students. These relations are very strong about severe depression, anxiety and insomnia and social dysfunction subscales of mental health, respectively. Results indicate that thenegative relation between relationship on social networks and all dimensions of mental health. This relationship shows that the social capital plays an important role in adolescent and youth people’s mental health.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications