چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرزندپروری ذهنآگاهانه و سرزندگی تحصیلی در نوجوانان با نقش واسطهای راهبردهای شناختی تنظیم هیجان انجام شد.
روش: شرکتکنندگان پژوهش شامل 323 نفر از دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر شیراز (174 دختر و 149 پس
More
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرزندپروری ذهنآگاهانه و سرزندگی تحصیلی در نوجوانان با نقش واسطهای راهبردهای شناختی تنظیم هیجان انجام شد.
روش: شرکتکنندگان پژوهش شامل 323 نفر از دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر شیراز (174 دختر و 149 پسر) بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی (ABQ)، فرزندپروری ذهنآگاهانه (MIPQ) و تنظیم شناختی هیجان (CERQ) استفاده شد. برای بررسی روایی پرسشنامهها از روش تحلیل عامل تأییدی و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید.
یافتهها: یافتهها نشان داد که فرزندپروری ذهنآگاهانه دارای تأثیر مستقیم بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (راهبردهای سازگار و ناسازگار) و سرزندگی تحصیلی است. راهبردهای سازگار و ناسازگار تنظیم شناختی هیجان نیز دارای اثر مستقیم بر سرزندگی تحصیلی دارد. همچنین، هر دو بعد سازگار و ناسازگار راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، نقش واسطهای در بین فرزندپروری ذهنآگاهانه و سرزندگی تحصیلی داشتند.
نتیجهگیری: براساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که برای افزایش سرزندگی تحصیلی دانشآموزان به فرزندپروری ذهنآگاهانه و راهبردهای شناختی تنطیم هیجان آنها توجه شود.
کلید واژهها: راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، سرزندگی تحصیلی، فرزندپروری ذهنآگاهانه.
Manuscript profile