• Home
  • محمود کامکار عمله

    List of Articles محمود کامکار عمله


  • Article

    1 - رابطه فرزندپروری ذهن‌آگاهانه و سرزندگی تحصیلی: نقش واسطه‌ای راهبردهای شناختی تنظیم هیجان
    Psychological Models and Methods , Issue 1 , Year , Summer 2023
    چکیده

    مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرزندپروری ذهن‌آگاهانه و سرزندگی تحصیلی در نوجوانان با نقش واسطه‌ای راهبردهای شناختی تنظیم هیجان انجام شد.

    روش‌: شرکت‌کنندگان پژوهش شامل 323 نفر از دانش‌آموزان دوره متوسطه اول شهر شیراز (174 دختر و 149 پس More
    چکیده

    مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرزندپروری ذهن‌آگاهانه و سرزندگی تحصیلی در نوجوانان با نقش واسطه‌ای راهبردهای شناختی تنظیم هیجان انجام شد.

    روش‌: شرکت‌کنندگان پژوهش شامل 323 نفر از دانش‌آموزان دوره متوسطه اول شهر شیراز (174 دختر و 149 پسر) بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه‌های سرزندگی تحصیلی (ABQ)، فرزندپروری ذهن‌آگاهانه (MIPQ) و تنظیم شناختی هیجان (CERQ) استفاده شد. برای بررسی روایی پرسشنامه‌ها از روش تحلیل عامل تأییدی و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید.

    یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که فرزندپروری ذهن‌آگاهانه دارای تأثیر مستقیم بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (راهبردهای سازگار و ناسازگار) و سرزندگی تحصیلی است. راهبردهای سازگار و ناسازگار تنظیم شناختی هیجان نیز دارای اثر مستقیم بر سرزندگی تحصیلی دارد. همچنین، هر دو بعد سازگار و ناسازگار راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، نقش واسطه‌ای در بین فرزندپروری ذهن‌آگاهانه و سرزندگی تحصیلی داشتند.

    نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش، می‌توان نتیجه گرفت که برای افزایش سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان به فرزندپروری ذهن‌آگاهانه و راهبردهای شناختی تنطیم هیجان آن‌ها توجه شود.

    کلید واژه‌ها: راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، سرزندگی تحصیلی، فرزندپروری ذهن‌آگاهانه. Manuscript profile