• Home
  • پریسا صمدی

    List of Articles پریسا صمدی


  • Article

    1 - تأملی پدیدارنگارانه بر فهم پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Autumn 2023
    مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با­هدف آگاهی از تجارب و برداشت اعضای هیأت علمی از مفهوم پژوهش صورت گرفت. روش شناسی پژوهش: رویکرد پژوهش تفسیری و راهبرد آن پدیدارنگاری و میدان تحقیق دانشگاه­های کردستان، همدان، کرمانشاه و ایلام بود. حجم ن More
    مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با­هدف آگاهی از تجارب و برداشت اعضای هیأت علمی از مفهوم پژوهش صورت گرفت. روش شناسی پژوهش: رویکرد پژوهش تفسیری و راهبرد آن پدیدارنگاری و میدان تحقیق دانشگاه­های کردستان، همدان، کرمانشاه و ایلام بود. حجم نمونه با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه­ساختاریافته و با­رعایت حداکثر تنوع با­توجه به ملاک رسیدن به اشباع نظری به 15 نفر رسید که به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و داده­ها جمع­آوری شدند و به کمک روش همسوسازی اعتبار داده­ها مورد تأیید قرار­گرفت. تحلیل داده­ها با رویکرد توصیفی- تحلیلی با استفاده از کدگذاری در دو سطح باز و محوری به کمک نرم افزار MAXQDA  صورت گرفت. یافته­ ها: نتایج شامل چهار مفهوم و مقوله اساسی پژوهش به ­مثابه یک عمل فنی و تکنیکال، پژوهش به­ مثابه یک کنش فردی، پژوهش به ­مثابه یک عمل اجتماعی و پژوهش به­ مثابه یک ارزش می­باشد. که هر مقوله دارای زیرمؤلفه­ هایی می­باشد. بحث و نتیجه ­گیری: دست‌یابی به ­توسعه و پیشرفت همه‌جانبه بدون بهره‌گیری مناسب از یافته‌های پژوهشی میسر نیست، بنابراین تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در نظام­های آموزشی ایجاب می‌کند، زمینه مناسب برای رشد و پرورش پژوهشگران از اولویت برخوردار باشد. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی ابعاد فساد آکادمیک در نظام آموزش عالی: یک پژوهش آمیخته
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Autumn 2021
    مقدمه و  هدف: این پژوهش مطالعه و شناسایی ابعاد و مولفه های فساد آکادمیک در آموزش عالی ایران است.
    روش شناسی: رویکرد پژوهش از نوع آمیخته است که از طرح اکتشافی (ابزارسازی) بهره گرفته شده است. در بخش کیفی از روش تحقیق نظریه داده ب More
    مقدمه و  هدف: این پژوهش مطالعه و شناسایی ابعاد و مولفه های فساد آکادمیک در آموزش عالی ایران است.
    روش شناسی: رویکرد پژوهش از نوع آمیخته است که از طرح اکتشافی (ابزارسازی) بهره گرفته شده است. در بخش کیفی از روش تحقیق نظریه داده بنیاد بهره گرفته شد. میدان تحقیق در این بخش شامل اساتید حوزه آموزش عالی در دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، صنعتی امیرکبیر، کردستان و دانشگاه سمنان بودند که از این میان با استفاده از روش نمونه گیری نظری، 20 نفر به عنوان مشارکت کننده انتخاب و داده ها با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختارمند جمع آوری شد. تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری باز، محوری و منتخب و با استفاده از نرم افزار تحلیل کیفی MAXQDA انجام شد. در نهایت مضامین  و مقوله های اصلی بر اساس الگوی سه بعدی شرایط / فرآیند / پیامد استخراج و مدل نظری حاصل از داده ها ترسیم گردید. بخش کمی با استفاده از روش توصیفی و با بهره گیری از پیمایش انجام شد. در بخش کمی جامعه آماری شامل استادان و صاحب نظران در دانشگاه­های مذکور بودند که از این تعداد با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، به ترتیب دانشگاه، دانشکده ها و گروه های آموزشی به عنوان خوشه انتخاب و پرسشنامه ها به صورت کاملا تصادفی در بین خوشه های منتخب اجرا شد. در این بخش، بعد از طراحی ابزار پرسشنامه بر اساس یافته های بخش اول، آزمون نرمال بودن داده ها انجام و از روش تحلیل عامل تاییدی برای روایی پرسشنامه استفاده شد که این کار برای بخش مفهوم فساد؛ عوامل موثر بر فساد علمی و همچنین پیامدها انجام شد. 
    یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد که مضامین و مقوله های مربوط ابعاد مفهومی فساد آکادمیک عبارت از ابعاد ساختاری؛ ابعاد غیرساختاری- علمی می باشند. هم چنین مقوله های اصلی فساد آکادمیک در بعد شرایط علی؛ شرایط زمینه ای و شرایط مداخله گر ترسیم و در نهایت، پیامدهای حاصله هم استخراج گردید. نتایج نشان می دهد که در بعد ساختاری- اداری، عامل توسعه کمی آموزش عالی با میانگین (4.0489) بیشترین اهمیت را دارند و در بعد غیرساختاری- علمی،  سرقت ادبی با میانگین (4.0326)؛ بیشترین نوع فساد علمی و جعل با میانگین (3.6304) کمترین  نوع از این گونه است. هم چنین در بین عوامل علی، مکانیسم های تولید علم با میانگین (15.7011) ؛ در عوامل زمینه ای، آموزش عالی توده ای و مدرک گرایی با میانگین (15.7880) و در بین عوامل مداخله گر، ساختارهای معیوب و فساد اداری در بخشی ازبدنه اجرایی با میانگین (11.6739) بیشترین اهمیت را دارند. .
     نتیجه گیری: نتایج پژوهش منعکس کننده ابعاد فساد آکادمیک در آموزش عالی کشور است و حاوی نکات ارزشمندی برای تصمیم گیران و سیاست گذاران این عرصه است.
      Manuscript profile