Interpretation and Analysis of Persian Language and Literature Texts (Dehkhoda)
,
Issue2,Year,
Summer
2023
سناییِ غزنوی (545یا529-467 ق.)، اغلب به شاعر نوآور مشهور است. از نوآوریهای او، کاربرد طنز در نوشتار حدیقه بهمنظور تفهیم بهتر موضوعات عرفانی برای سالکان و مخاطبان مباحث عرفانیست. بهگونهای که پس از سنایی این شیوه، در میان عرفای صاحب اثر رواج یافت؛ بهویژه عطار و مولو More
سناییِ غزنوی (545یا529-467 ق.)، اغلب به شاعر نوآور مشهور است. از نوآوریهای او، کاربرد طنز در نوشتار حدیقه بهمنظور تفهیم بهتر موضوعات عرفانی برای سالکان و مخاطبان مباحث عرفانیست. بهگونهای که پس از سنایی این شیوه، در میان عرفای صاحب اثر رواج یافت؛ بهویژه عطار و مولوی از آن بسیار استفاده کردهاند. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و بر پایۀ پژوهش کتابخانهای، به یافتن شگردهای طنزنویسیِ سناییِ غزنوی در جامعۀ آماریِ حدیقةالحقیقه پرداخته، و ضمن بررسی مختصات هر شگرد، و دستهبندی یافتههای پژوهش در شاخههای نظریههای طنز (برتری، تناقض/تضاد، رهایی، بازیها) این شگردها را از منظر کارکرد امروزی آن تحلیل و بررسی کردهاست.نتیجههای به دستآمده از این پژوهش، نشان میدهد تمامیِ شگردهای طنزساز حدیقۀ سنایی تئوریِ بازیها را تقویت میکند. همچنین درصد مجموع بازیهای زبانی 4/67درصد از کل شگردهای طنز حدیقه، بیشتر در حکایتها (بخش روایی) بهویژه در حکایتهای نیمۀ دوم حدیقه دیده میشود. در مقام بعدی، شگردهای تقویتکنندۀ نظریۀ برتری (5/8درصد) جای دارد، که درکل حدیقه پراکنده است. درنتیجه میتوان گفت، سنایی برای تفهیم بهتر آموزههای عرفانی، اخلاقی و فلسفی خود، به کارکرد بازی و تأثیرگذاریِ آن آگاه بوده، و از طنز ناشی از آن با اشراف کامل بهره بردهاست؛ اما اغلب با نگاه برتریجویانه و تنبیهی (آگاهیبخشی)، به تحقیر شخصیتهای حکایتها یا مخاطب پرداختهاست، و از میان 53 حکایت و تکبیتها، تنها 7 حکایت و 6 بیت طنزآمیز (همسو با نظریههای بازیها، رهایی و تضاد) کارکرد رسانهای دارد.
Manuscript profile
Interpretation and Analysis of Persian Language and Literature Texts (Dehkhoda)
,
Issue3,Year,
Autumn
2024
حماسۀ کهن هندیان (مهابهارات) با حماسۀ برجسته و جهانی ایرانیان (شاهنامه) اشتراکاتی دارد که از تشابهات فرهنگی و تمدنی بین هندیان و ایرانیان حکایت میکند. پژوهش حاضر میکوشد تا این دو اثر حماسی و ماندگار را بکاود و دو موجود اسطورهای از این دو اثر را از منظر اسطورهای بازش More
حماسۀ کهن هندیان (مهابهارات) با حماسۀ برجسته و جهانی ایرانیان (شاهنامه) اشتراکاتی دارد که از تشابهات فرهنگی و تمدنی بین هندیان و ایرانیان حکایت میکند. پژوهش حاضر میکوشد تا این دو اثر حماسی و ماندگار را بکاود و دو موجود اسطورهای از این دو اثر را از منظر اسطورهای بازشناسد و وجوه اشتراک و افتراق آن ها را دریابد. نتایج این پژوهش به روش تحلیلی-توصیفی، درصدد پاسخ به اشتراکات و افتراقات در وجوه دو موجود اسطورهای از آثار مذکور و معیارهای نزدیکیِ بین این دو اثر است و نشان از این دارد که در میان شخصیتهای پرشمار این دو اثر حماسی، مشابهتهای میان سیمرغ و گارودا شایان توجه است. مشترکات و مشابهات این دو در زمینههای گوناگونی قابل بررسی هستند؛ از جمله: جایگاه ویژۀ آن دو میان پرندگان اسطورهای، شکل ظاهری، حضور یافتن به محض طلبیده شدن و زندگی بر فراز کوهی مقدس. از نتایج دیگر این تحقیق آن است که وجوه افتراق قابل توجهی نیز بین این دو موجود اسطورهای وجود دارد؛ برای مثال تفاوت چشمگیری میان این دو پرندۀ اسطورهای یافت میشود: در سیمرغ تکیه بر دانایی و خردمندی اوست، اما گارودا دارای قدرت بدنی سرشار معرفی میشود.
Manuscript profile
Interpretation and Analysis of Persian Language and Literature Texts (Dehkhoda)
,
Issue5,Year,
Winter
2022
دادههای پژوهش، 62 متن از کلیات عبید زاکانیست، که با روش توصیفی - تحلیلی (کتابخانهای)، و بر پایۀ نمونهگیری غیراتفاقی به دست آمده، و تحلیل شدهاست.پس از تبیین ویژگیهای ارتباطاتی و رسانهای شگردهای طنز، این شگردها از منظر نظریههای رهایی، تسکینبخشی و بازیها بررسی و More
دادههای پژوهش، 62 متن از کلیات عبید زاکانیست، که با روش توصیفی - تحلیلی (کتابخانهای)، و بر پایۀ نمونهگیری غیراتفاقی به دست آمده، و تحلیل شدهاست.پس از تبیین ویژگیهای ارتباطاتی و رسانهای شگردهای طنز، این شگردها از منظر نظریههای رهایی، تسکینبخشی و بازیها بررسی و بازتعریف شدند. نتایج بهدستآمده از این پژوهش آن است که کارکرد رهایی و تسکینبخشی طنز (نظریۀ رهایی)، نوعی بازی با مخاطب است و کارکردی اثرگذار و درمانگر درعین آگاهیبخشی برای روان جمعی یک جامعه دارد؛ همچنین سوای قضاوت منفی عام درمورد مفهوم سوپاپ اطمینان، طنز و شوخی با کارکرد رهایی و تسکینبخشی، میتواند با تأثیر در روان جمعی، و قابلیت گذار از زمان و مکان، همچنین بهروز شدن شگردها و تکنیکهای طنزپردازی در قالبهای نو، از آسیبهای جدی به جامعه –چه روحی، چه فیزیکی- جلوگیری کند، و روحیة آرامتر و مطمئنتر به مخاطب خود ارزانی کند. بدین منظور، شگردهای: ایهام، نعل وارونه زدن/ اما، جعلیات، استدلال ناموجه و حسن تعلیل، واژهسازیِ مضحک، حاضرجوابی و لطیفهگویی، شخصیتسازیِ خیالی، تیپسازی، آیرونی، و از بازیهای زبانی: جناس، تکرار و واجآرایی بررسی شد و پس از تحلیل در 62 دادۀ پژوهش، 6 متن امکان سوپاپ اطمینان بودن را داشت.
Manuscript profile
Interpretation and Analysis of Persian Language and Literature Texts (Dehkhoda)
,
Issue1,Year,
Spring
2023
جامعۀ ایران در عصر قاجار و آستانۀ مشروطه جامعهای استبدادزده و مستضعف بود و مواجهه با غرب/دیگریِ متمدن و مقتدر، عمق عقبماندگیها و نابسامانیهای این مملکت را نمایاند و خودِ ناآگاه و بیدانش ایرانیان را در برابر چشمان بهتزدۀ آنان قرار داد. میرزا ملکمخان ناظمالدوله، More
جامعۀ ایران در عصر قاجار و آستانۀ مشروطه جامعهای استبدادزده و مستضعف بود و مواجهه با غرب/دیگریِ متمدن و مقتدر، عمق عقبماندگیها و نابسامانیهای این مملکت را نمایاند و خودِ ناآگاه و بیدانش ایرانیان را در برابر چشمان بهتزدۀ آنان قرار داد. میرزا ملکمخان ناظمالدوله، منورالفکر دوران پیشامشروطیت، با آثار و رسالههایش در تهییج و چرخش افکار مردم به سوی دیگری و گریز از خویشتن سهم بزرگی داشت. او کوشید تا با زمینهسازی برای تغییر گفتمان قاجار و استقرار گفتمان دموکراسی، جامعة درحال احتضار ایران را احیا کند. پرسش اصلی این مقاله چگونگی بازتاب خود و دیگری در مکتوبات ملکم و تأثیر رویکرد او در شکلگیری هویت ایرانی متجدد است. پژوهش حاضر نشان میدهد ملکم با اتخاذ سازوکارهایی سیاسی، ضمن افشاگری اوضاع داخلی کشور و نقد صریح شرایط موجود، همچنین تلاش برای به حاشیه راندن و حذف گفتمان دیرین سلطنتطلبی در ایران، به برجستهسازی گفتمان اروپایی و تقدیم جایگاه دیگری ارتقادهنده و توسعهبخش به غرب و فرهنگ و مظاهر تمدن غربی میپردازد و مساعی قلم وی مصروف استقرار گفتمان آزادیخواهِ قانونمدار ازطریق حذف خود و پذیرش غیر است. در این تحقیق، مسئلۀ خود و دیگری از منظر ملکم، با بررسی مجموعه آثار وی و کاربست روش توصیفی ـ تحلیلی بررسی میشوند.
Manuscript profile
Journal of Pedagogic and Lyric in Persian Language and Literature Studies Quarterly
,
Issue5,Year,
Winter
2015
نمادها بخشی از فرهنگ یک ملت هستند که برای درک بهتر اسطورهها و آثار ادبی آن ملت باید به مفاهیم آنها پی برد. نماد، علامت، اشاره یا کلمهای است که پیامی گاه متناسب با ظاهر و گاه ورای معنی ظاهری خود دارد. نمادها در تمامی عرصههای هستی جایی برای خود گشودهاند. جانوران، گیا More
نمادها بخشی از فرهنگ یک ملت هستند که برای درک بهتر اسطورهها و آثار ادبی آن ملت باید به مفاهیم آنها پی برد. نماد، علامت، اشاره یا کلمهای است که پیامی گاه متناسب با ظاهر و گاه ورای معنی ظاهری خود دارد. نمادها در تمامی عرصههای هستی جایی برای خود گشودهاند. جانوران، گیاهان، آدمیان، اشیا و ... مصادیقی هستند که با نمادها در پیوندند. این پژوهش بر آن است تا به این پرسشها پاسخ دهد که بسامد نام پرندگان در خسرو و شیرین و لیلی و مجنون چگونه است؟ هر یک از پرندگان در این دو اثر در چه مفاهیم نمادینی به کار رفتهاند؟ آیا بین مفهوم نمادین آنها تطابق وجود دارد یا خیر؟ برای به دست آوردن پاسخی علمی، نخست این دو اثر مورد مطالعهی دقیق قرار گرفته؛ آن گاه مفاهیم نمادین نهفته در لابهلای پیامها و صورخیال موجود در این دو اثر برجسته شده؛ نیز مفاهیمی که دارای مایههای غنایی هستند مشخص گردیده؛ سرانجام به مقایسهی این مفاهیم با زبان نمودار پرداخته شده است.
Manuscript profile
Journal of Pedagogic and Lyric in Persian Language and Literature Studies Quarterly
,
Issue4,Year,
Winter
2012
ادب غنایی، یکی از مؤثرترین و پرمخاطبترین انواع ادبی در زبان فارسی است. قدمت وگستردگی آن به گونهای است که شاید نتوان هیچ متن ادبی را یافت که به نوعی با ادبیات غنایی آمیخته نباشد. پژوهش حاضر، بر آن است به این پرسش پاسخ بدهد که آیا ادب غنایی ریشه در ادبیات پیش از اسلام د More
ادب غنایی، یکی از مؤثرترین و پرمخاطبترین انواع ادبی در زبان فارسی است. قدمت وگستردگی آن به گونهای است که شاید نتوان هیچ متن ادبی را یافت که به نوعی با ادبیات غنایی آمیخته نباشد. پژوهش حاضر، بر آن است به این پرسش پاسخ بدهد که آیا ادب غنایی ریشه در ادبیات پیش از اسلام دارد؟ واگر چنین است، میزان و نوع بهرهگیری متون غنایی از ادبیات پیش از اسلام چگونه و به چه میزان بوده است؟ برای دست یابی به پاسخی علمی، نخست تاریخچة تلفیق شعر و موسیقی وپیشینة ترانه سرایی درایران باستان، از رهگذر کاوش در سنّت شفاهی ادبیات – یعنی خسروانیات، فهلویات و موضوعات مطرح شده در این نــوع از شعر – بررسی و سپس با تامّل در دو منظومه ویس و رامین فخرالدین اسعدگرگانی وخسرو و شیرین نظامی گنجوی، میزان تأثیر ادبیات پیش از اسلام، در روند تکامل تدریجی ادبیات غنایی فارسی، نشان داده میشود.
Manuscript profile
Journal of Pedagogic and Lyric in Persian Language and Literature Studies Quarterly
,
Issue2,Year,
Autumn
2011
بررسی و تأمل در مثنوی مولانا جلالالدین از ابعاد گوناگون میتواند به درک بهتر این کتاب شریف کمک کند. از مهمترین موضوعاتی که از دیرباز دربارة مثنوی مطرح بوده و هست، چگونگی سرایش آن است. آنچه مشهود است این است که مولانا، مثنوی را فیالبدیهه سروده است امّا کم و کیف آن، آن More
بررسی و تأمل در مثنوی مولانا جلالالدین از ابعاد گوناگون میتواند به درک بهتر این کتاب شریف کمک کند. از مهمترین موضوعاتی که از دیرباز دربارة مثنوی مطرح بوده و هست، چگونگی سرایش آن است. آنچه مشهود است این است که مولانا، مثنوی را فیالبدیهه سروده است امّا کم و کیف آن، آنگونه که باید و شاید معلوم نیست. مقالة حاضر میکوشد تا با بررسی مثنوی، نکاتی را که میتواند به چگونگی شکلگیری مثنوی و عوامل سرایش آن کمک کند استخراج و در ذیلِ اوقات، مخاطبان، روش مولانا، حالات مولانا و... مدون نماید.
Manuscript profile
Journal of Pedagogic and Lyric in Persian Language and Literature Studies Quarterly
,
Issue4,Year,
Winter
2009
آشنایی با چهرههای علمی و مفاخر ادبی ایران و جهان برای اهل فرهنگ بهویژه دانشجویان و دانشپژوهان جوان لازم و ضروری است. دکتر قاسم غنی (1331-1271ش)، پزشک، ادیب و سیاستمدار و مترجم برجستة معاصر ایران از زمرة کسانی است که با وجود خدمات فراوانی که به زبان و ادبیّات فارسی نم More
آشنایی با چهرههای علمی و مفاخر ادبی ایران و جهان برای اهل فرهنگ بهویژه دانشجویان و دانشپژوهان جوان لازم و ضروری است. دکتر قاسم غنی (1331-1271ش)، پزشک، ادیب و سیاستمدار و مترجم برجستة معاصر ایران از زمرة کسانی است که با وجود خدمات فراوانی که به زبان و ادبیّات فارسی نموده، آن چنان که بایسته و شایسته است، برای نسل جوان و ادبدوست امروز آشنا نیست. نویسندة این مقاله میکوشد تا با نگاهی کلّی، مهمترین سرفصلهای زندگی او را مدّنظر قرار دهد و با مروری کوتاه بر آنها، بعضی از ابعاد این شخصیت بزرگ را به علاقهمندان بشناساند و برگهایی از کارنامة زرین او را به نمایش گذارد.
Manuscript profile
Journal of Pedagogic and Lyric in Persian Language and Literature Studies Quarterly
,
Issue5,Year,
Winter
2012
در این مقاله تلاش نگارندگان، تحلیل مفهوم ابتلاء و امتحان، و بررسی آثار و لوازم آن در منظومه خسرو و شیرین نظامی است. مقصود از ابتلاء و امتحان، آزمودن است و در فرهنگ قرآنی نیزبه مجموعهای از برنامههای مستمر و مداوم که درباره انسان و عملکرد و رفتار وی اطلاق میشود، میباش More
در این مقاله تلاش نگارندگان، تحلیل مفهوم ابتلاء و امتحان، و بررسی آثار و لوازم آن در منظومه خسرو و شیرین نظامی است. مقصود از ابتلاء و امتحان، آزمودن است و در فرهنگ قرآنی نیزبه مجموعهای از برنامههای مستمر و مداوم که درباره انسان و عملکرد و رفتار وی اطلاق میشود، میباشد. نظامی در این منظومه، خسرو و شیرین را در معرض امتحانات و ابتلائات گوناگون قرار میدهد؛ ابتلاء به عشق، دوری، قدرت .این مقاله ابتدا پیشینۀ ابتلاء و امتحان را در قرآن و روایات معصومین و متون عرفانی پی میگیرد و ضمن تلخیص داستان خسرو و شیرین، ابتلائات موجود در این داستان را بررسی میکند. و سرانجام نتیجه میگیرد که نظامی در این منظومه با پرورش این دو شخصیت، و در سایه ابتلاء و امتحان، عشق آنان را خالص نموده، و از عشق زمینی و هوس آلود به عشق والای پاک و خالصانه رسانده است.
Manuscript profile
Journal of Pedagogic and Lyric in Persian Language and Literature Studies Quarterly
,
Issue2,Year,
Summer
2018
تمثیل از مادة مثل تشبیه کردن چیزی را به چیزی گویند. در تمثیل، شاعران با آوردن مثالی گسترده تر به وضوحِ سخن و گفتة خود می افزایند. اما در ارسال المثل گوینده به سخنی مشهور و آوردن آن در کلام بسنده می کند؛ ضرب المثل یا مثل، چاشنی اصلی ارسال المثل است. اما در تمثیل چنین نیس More
تمثیل از مادة مثل تشبیه کردن چیزی را به چیزی گویند. در تمثیل، شاعران با آوردن مثالی گسترده تر به وضوحِ سخن و گفتة خود می افزایند. اما در ارسال المثل گوینده به سخنی مشهور و آوردن آن در کلام بسنده می کند؛ ضرب المثل یا مثل، چاشنی اصلی ارسال المثل است. اما در تمثیل چنین نیست. باید گفت در اقسام سه گانة تمثیل اعم از تشبیه تمثیل، استعارة تمثیلیه و داستان تمثیلی، نوع تمثیل های جهان ملک خاتون شاعر سدة هشتم هجری ارسال المثل است و به استعارة تمثیلیه، نزدیکی و قرابت بسیاری دارد. ارسال المثل های جهان ملک ادامة همان ارسال المثل های سنّتی و مرسوم ادب کلاسیک فارسی است.
Manuscript profile
Journal of Pedagogic and Lyric in Persian Language and Literature Studies Quarterly
,
Issue1,Year,
Summer
2018
در بلاغت فارسی اصطلاح تمثیل حوزه معنایی گستردهای را در بر میگیرد که تشبیه مرکب، ضربالمثل، اسلوب معادله، حکایت اخلاقی و روایتهای داستانی و قصههای رمزی را شامل میشود. تمثیل ریشه در عقلانیت و اندیشه دارد، از این رو رابطهی آن با متون خردگرا یک رابطهی مستقیم است. در More
در بلاغت فارسی اصطلاح تمثیل حوزه معنایی گستردهای را در بر میگیرد که تشبیه مرکب، ضربالمثل، اسلوب معادله، حکایت اخلاقی و روایتهای داستانی و قصههای رمزی را شامل میشود. تمثیل ریشه در عقلانیت و اندیشه دارد، از این رو رابطهی آن با متون خردگرا یک رابطهی مستقیم است. در تاریخ ادب فارسی، شاعران سبک خراسانی از مضامین تمثیلی بسته به میزان تعلیمی بودن سرودههایشان در جهت بیان مقاصد خویش بهره بردهاند. در این مقاله میزان گرایش چند تن از سرایندگان این دوره به استفاده از تمثیل با خواندن سی درصد از ابیات هر شاعر و جمعآوری یافتهها و شواهد به مدد معیارهای سبکشناسی، بسامدگیری و با رسم نمودار، مستندسازی شده است. نخستین شاعران این دوره عمدتاً از تشبیهات تمثیلی و ارسال المثل استفاده کردهاند و با گذر زمان انواع دیگر تمثیل در سرودههای شاعران متأخر این دوره نمود مییابد و با روش آگاهانه برای پوشیدهگویی و بیان غیرمستقیم اندیشه خود به تمثیل روی میآورند.
Manuscript profile
Journal of Studies in Lyrical Language and Literature
,
Issue1,Year,
Spring
1397
ادب غنایی، یکی از انواع چهارگانۀ ادب فارسی است که به سبب اشتمال بر عناصر اصیل انسانی چون عواطف و احساسات با دیگر انواع دارای فصول مشترکی است. این فصول که غالبا در حوزۀ معناست، با ادب عرفانی در موضوع عشق که از کلیدی ترین مباحث هردو نوع است، اشتراکی بسیار دارد. اگرچه که د More
ادب غنایی، یکی از انواع چهارگانۀ ادب فارسی است که به سبب اشتمال بر عناصر اصیل انسانی چون عواطف و احساسات با دیگر انواع دارای فصول مشترکی است. این فصول که غالبا در حوزۀ معناست، با ادب عرفانی در موضوع عشق که از کلیدی ترین مباحث هردو نوع است، اشتراکی بسیار دارد. اگرچه که در هر نوع، ممکن است طیف و ساحت هایی متفاوت عرضه و مقاصدی از لونی دیگر ارائه شود. اما ماهیت مشترک هردوی آنها ریشه در عمیقترین حس آدمی که همان اظهار عشق و محبت است، دارد. از این رو، این پژوهش به بیان برخی از اشتراکات ادب غنایی و عرفانی، بخصوص از منظر مفهوم عشق می-پردازد. متن مورد مطالعه، حکایت های عرفانی شرح سروری است که یکی از شروح معتبر بر مثنوی مولانا است که برخی از آنها در کتب معتبر متصوفه آمده است. کلید واژه ها: ادب غنایی، حکایتهای عرفانی، شرح سروری، عاطفه، عشق.
Manuscript profile
Journal of Studies in Lyrical Language and Literature
,
Issue5,Year,
Winter
1394
تساهل به مثابه یکی از مهمترین دیدگاههای تاریخ اندیشۀ بشری بر آزادی ادیان و مذاهب تأکید میورزد و در عرفان ایرانی – اسلامی یکی از موضوعهای محوری است. این مقاله کوشیده است که به تبیین تساهل بپردازد و با تکیه بر متن مثنوی معنوی، منشأ و ویژگیهای تساهل را در نظام فک More
تساهل به مثابه یکی از مهمترین دیدگاههای تاریخ اندیشۀ بشری بر آزادی ادیان و مذاهب تأکید میورزد و در عرفان ایرانی – اسلامی یکی از موضوعهای محوری است. این مقاله کوشیده است که به تبیین تساهل بپردازد و با تکیه بر متن مثنوی معنوی، منشأ و ویژگیهای تساهل را در نظام فکری مولوی بنمایاند. دو نظریۀ وحدت موجود و تجلی و ظهور منشأ فکری تساهل عرفانی مولوی است. او با بهرهگیری از این دو نظریه کوشش دارد که در هستی به انسان مقامی والا دهد و در دفاع از آزادی عقیده، همۀ مذاهب و ادیان را به رسمیت شناسند. بنابراین کثرتگرایی دینی، رستگاری پیروان همۀ مذاهب، رهایی از اَنانیّت، باطنیگرایی، نسبیگرایی و تأکید بر اخلاق عملی از ویژگیهای تساهل در منظومۀ مثنوی معنوی است.
Manuscript profile
journal of literary criticism and stylistics research
,
Issue50,Year,
Winter
2024
انتشار مجموعه خاطرات من زندهام نوشته معصومه آباد، جریانی جدید در خاطرهنویسی ادبیات دفاع مقدس ایجاد کرد، جریانی که تلاش دارد در کنار روایت مردانه، روایتی زنانه از دوران اسارت ارائه کند. مجموعه خاطرات من زندهام ، اثری کاملاً زنانه با نثری عاطفی، معناگرا، پرمایه و سالم More
انتشار مجموعه خاطرات من زندهام نوشته معصومه آباد، جریانی جدید در خاطرهنویسی ادبیات دفاع مقدس ایجاد کرد، جریانی که تلاش دارد در کنار روایت مردانه، روایتی زنانه از دوران اسارت ارائه کند. مجموعه خاطرات من زندهام ، اثری کاملاً زنانه با نثری عاطفی، معناگرا، پرمایه و سالم است. در این پژوهش به تحلیل ساختار و محتوای کتاب من زندهام پرداخته میشود. پژوهش حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی و از منظر ساختارگرایی به بررسی این اثر ارزنده پرداخته است. نتایج پژوهش نشاندهنده آن است که جنسیت راوی بر لحن، گفتار و رفتار شخصیتها تأثیر زیادی گذاشته است. من زندهام نقطه عزیمت روایت زنانه در آثار دوران اسارت است و به گونهای برگرفته از الگوی صبر و استقامت حضرت زینب(س) است. زبان و نثر داستان با تلفیق سایر عناصر مانند طرح، زمان، شخصیتپردازی دقیق و حسابشده، تعلیق و انتظار، همه بیانگر مهارت نویسنده در داستاننویسی است.
Manuscript profile
journal of literary criticism and stylistics research
,
Issue47,Year,
Spring
2022
ادبیات پایداری و دفاع مقدس شاخه ای پربار از ادبیات فارسی بعد از انقلاب اسلامی است که مبتنی بر اصول اسلامی و مقاومت در برابر دشمن متجاوز شکل گرفت. هدف ما جریانشناسی ادبی تحول این نوع از ادبیات پایداری طی جهار دهة گذشته است. لذا، ما مبتنی بر چارچوب نظری جریانشناسی ادبی More
ادبیات پایداری و دفاع مقدس شاخه ای پربار از ادبیات فارسی بعد از انقلاب اسلامی است که مبتنی بر اصول اسلامی و مقاومت در برابر دشمن متجاوز شکل گرفت. هدف ما جریانشناسی ادبی تحول این نوع از ادبیات پایداری طی جهار دهة گذشته است. لذا، ما مبتنی بر چارچوب نظری جریانشناسی ادبی و استفاده از روش تحلیل تاریخی، تلاش کردهایم با دورهبندی سیر تحول ادبیات دفاع مقدس به چهار دوره، و بررسی آثار مهم هر دوره، به لحاظ موضوعی و مضمونی، با شناسایی بسامد برتر میان آن ها، جریان های ادبی موجود را شناسایی کنیم. یافته های ما نشان می دهد جریان ادبی غالب از همان آغاز جنگ تا زمانة حاضر، جریان ادبیات انقلاب اسلامی و دینی است که دارای رویکردی رئالیستی می باشد، اما این رویکرد طی چهار دهة گذشته دچار تحولاتی شده است.
Manuscript profile
journal of literary criticism and stylistics research
,
Issue48,Year,
Summer
2022
کتاب پایی که جا ماند نوشته سید ناصر حسینیپور با محوریت بیان خاطرات اسارت از طریق یادداشتهای روزانه است. او در طی دوران اسارت با نوشتن یادداشتهای روزانه به ثبت رئوس کلی وقایع پرداخته است. این پژوهش تحلیل ساختار و محتوای کتاب پایی که جا ماند و بیانگر تجربه شخصی نویسنده More
کتاب پایی که جا ماند نوشته سید ناصر حسینیپور با محوریت بیان خاطرات اسارت از طریق یادداشتهای روزانه است. او در طی دوران اسارت با نوشتن یادداشتهای روزانه به ثبت رئوس کلی وقایع پرداخته است. این پژوهش تحلیل ساختار و محتوای کتاب پایی که جا ماند و بیانگر تجربه شخصی نویسنده کتاب، مطابق با یادداشتهای روزانه دوران اسارت وی است که با استفاده از زبان و واژگان و اصطلاحات ادبی، به توصیف دقیق جزئیات دوران اسارت پرداخته و تصویری زیبا و واقعی ارائه داده است که همانا بیان درد و رنجهای دوران اسارت و زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهیدان است. همچنین به دلیل بیان دقیق رویدادها میتواند ارزش تاریخی و استنادی در بیان وقایع تاریخی جنگ داشته باشد. زبان این اثر، بیانی روان و ساده دارد و متناسب با زمان و مکان شرح رویدادها (جنگ و اسارت) از لغات و اصطلاحات متناسب مانند بیسم چی، دیدهبان، اردوگاه، سلول و... استفاده کرده است.
Manuscript profile
Mytho-Mystic Literature Quarterly Journal
,
Issue5,Year,
Winter
2019
خواجوی کرمانی از نامآورترین شاعران ادب فارسی که لحن زیبا و کلام دلنشین او گیرایی و جاذبة فراوانی دارد. از زیباترین آثار وی مثنوی همای و همایون است که شاعر در سرودن آن از شیوة نظامی گنجویپیروی کرده است. وی تلاش کرده است تا در خلال ذکر داستانی عاشقانه، با پرداختن به اسطو More
خواجوی کرمانی از نامآورترین شاعران ادب فارسی که لحن زیبا و کلام دلنشین او گیرایی و جاذبة فراوانی دارد. از زیباترین آثار وی مثنوی همای و همایون است که شاعر در سرودن آن از شیوة نظامی گنجویپیروی کرده است. وی تلاش کرده است تا در خلال ذکر داستانی عاشقانه، با پرداختن به اسطورهها ـ به عنوان عوامل تمدنساز و پشتوانة فرهنگی یک قوم ـ در حفظ و بقای فرهنگ و تمدن ایرانی گامی مؤثر بردارد. در این مقاله با روش تحلیلی ـ تطبیقی برآنیم تا با بررسی تطبیقی پارهای از نکات اساطیری موجود در این اثر با اساطیر بینالنهرین، هند، چین و یونان به میزان توجه خواجو به نکات اساطیری در این منظومه بپرداریم، و همچنین از میان انواع گوناگون اسطورهها، دریابیم خواجو از کدام یک بهرة بیشتری برده است. آنچه مسلم است این است که خواجوی کرمانی پس از نظامی گنجوی، بیشتر از شاعران ادب غنایی در آثارش بهویژه در همای و همایون از اسطورهها بهره برده است؛ و در بین انواع گوناگون اسطورهها، به اساطیر مرتبط با نیروها و موجودات فراطبیعی، آیینها و رسومات اساطیری، مکانهای اساطیری، آفرینش کیهانی و آفرینش اهریمنی بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند.
Manuscript profile
چکیده
این مقاله به تبیین اصول بلاغت و فصاحت در شعر کودک پرداخته است. آنچه شاعر کودک با حفظ کودکانگی، برای ایجاد کلامی روان، آسان و شاعرانه به آن نیاز دارد. ابتدا بسامد و فراوانی استفادۀ شعرا از علم معانی تا بیان و بدیع، طرح شده، سپس شیوۀ درست و نادرست کاربردی آنها More
چکیده
این مقاله به تبیین اصول بلاغت و فصاحت در شعر کودک پرداخته است. آنچه شاعر کودک با حفظ کودکانگی، برای ایجاد کلامی روان، آسان و شاعرانه به آن نیاز دارد. ابتدا بسامد و فراوانی استفادۀ شعرا از علم معانی تا بیان و بدیع، طرح شده، سپس شیوۀ درست و نادرست کاربردی آنها مطرح گردیده است. همچنین نمونههایی از مشکلات بلاغی رایج در شعر کودک ارائه شده است و پرکاربردترین شیوههای بلاغی در شعر کودک طرح گردیده و با مقایسۀ نمونههای مناسب و غیرمناسب، اصول بلاغت و فصاحت شعر کودک بیان شده است. براساس این پژوهش، شیوه و میزان به کارگیری انواع علوم بلاغی با در نظر گرفتن دایرۀ لغات و فهم کودک و آنچه مخلّ فصاحت در شعر کودک است، مطرح گردید. مبنای کار این پژوهش براساس نظریّهها و اصول بلاغی است که در تحقیقات پایهای شعر نگاشته شده و شیوۀ کتابخانهای به کارگرفته در این پژوهش با توجّه به جامعه آماری آن و نتایج به دست آمده جزو پژوهشهای نادر در این حوزه به شمار میرود و شیوه نامهای برای استفادۀ شعرا در سرودن شعر کودک ارائه میدهد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications