• Home
  • مسعود احمدی

    List of Articles مسعود احمدی


  • Article

    1 - مدلسازی کاهش مقاومت مدیران سازمانهای دولتی در اجرای برنامه های تحول اداری
    Entrepreneurship Knowledge , Issue 9 , Year , Winter 2023
    هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل مقاومت مدیران سازمانهای دولتی در اجرای برنامه های تحول اداری بود. روش پژوهش مبتنی بر پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران دستگاه‌های اجرایی، مشاوران دستگاه‌های اجرایی، اساتید دانشگاهی رشته مدیریت دولتی مراکز آ More
    هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل مقاومت مدیران سازمانهای دولتی در اجرای برنامه های تحول اداری بود. روش پژوهش مبتنی بر پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران دستگاه‌های اجرایی، مشاوران دستگاه‌های اجرایی، اساتید دانشگاهی رشته مدیریت دولتی مراکز آموزش عالی، صاحبنظران و کارشناسان مبحث مورد تحقیق و در بخش کمی، کارکنان رده‌های مدیریتی، مشاورین و کارشناسی نه سازمان منتخب در استان‌های مازندران، گلستان، تهران و ایلام تابستان 1401 بتعداد 1126 بود. در بخش کیفی با استفاده از روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری با 16 خبره، مصاحبه عمیق انجام شد؛ در بخش کمی، برای سنجش مدل، پرسشنامه محقق ساخته‌ 127 گویه‌ای با روش نمونه-گیری طبقه‌ای نسبی در بین 286 نفر از نمونه‌ها توزیع گردید. برای تعیین روایی و پایایی در مرحله کیفی از بررسی‌های لازم شامل مقبولیت (بازنگری خبرگان) و قابلیت تائید (بازبینی مجدد خبرگان)، استفاده شد. در مرحله کمی، روایی پرسشنامه‌ها به سه روش صوری، محتوایی (محدوده CVR و CVI برای گویه‌ها بین 6/0 تا 0/1 و 85/0 تا 0/1) و سازه (محدوده روایی همگرا بین 552/0 تا 751/0 و روایی واگرا بیشتر از همبستگی سازه با سایر سازه‌ها) تأیید شد. پایایی هم به سه روش تعیین ضریب بار Manuscript profile

  • Article

    2 - شناسایی ورتبه بندی محرک ها ی مؤثر بر پیاده سازی"مدیریت زنجیره تأمین سبز" (Fuzzy Topsis) با استفاده از تکنیک تصمیم گیری چند شاخصه
    Quarterly Journal of Quantitative Researches in Management , Issue 2 , Year , Summer 1396
    هدف اصلی این تحقیق شناسایی و رتبه بندی محرک های مؤثر بر "مدیریت زنجیره تأمین سبز"درشرکتها و صنایع تولیدی غرب استان گلستان بود. روش تحقیق، از لحاظ هدف کاربردی و از شاخهی توسعه ای و از لحاظ ماهیت جزء پژوهش های توصیفی از نوع پیمایشی انتخاب شد. در ابتدا ، بامطالعه ی ادبیات More
    هدف اصلی این تحقیق شناسایی و رتبه بندی محرک های مؤثر بر "مدیریت زنجیره تأمین سبز"درشرکتها و صنایع تولیدی غرب استان گلستان بود. روش تحقیق، از لحاظ هدف کاربردی و از شاخهی توسعه ای و از لحاظ ماهیت جزء پژوهش های توصیفی از نوع پیمایشی انتخاب شد. در ابتدا ، بامطالعه ی ادبیات موضوع مجموعه ای از محرک های مدیریت زنجیره تأمین سبز و معیارهای ارزیابی آنها انتخاب شده و سپس با انجام مصاحبه با مدیران صنایع تولیدی و خبرگان دانشگاهی در غرباستان گلستان ،عوامل مؤثرتر شناسایی شدند. در پایان وزن شاخص ها با استفاده از تکنیک تاپسیسفازی رتبه بندی شده و اولویت هر عامل ارائه شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین محرک هایمربوطه و مدیریت زنجیره تأمین سبز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.همچنین،تأثیر محرک ها برمدیریت زنجیره تأمین سبز به ترتیب؛ قوانین،محیط کسب وکار،سبک سازمانی،تأثیرات جامعه،مشوقهای مالی،دانش سازگار با محیط زیست،نوآوری است Manuscript profile

  • Article

    3 - مقایسه تأثیر یادگیری الکترونیکی مبتنی بر رویکرد سازنده‌گرایی با یادگیری مشارکتی بر عملکرد شناختی دانشجویان
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 1 , Year , Summer 2015
    این پژوهش، با هدف مقایسه تأثیر یادگیری الکترونیکی مبتنی بر رویکرد سازنده‌گرایی با یادگیری مشارکتی بر میزان عملکرد شناختی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال 1392 انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی بود. جامعه آماری، شامل دانشجویان رشته برنامه‌ریزی آموزشی به تعدا More
    این پژوهش، با هدف مقایسه تأثیر یادگیری الکترونیکی مبتنی بر رویکرد سازنده‌گرایی با یادگیری مشارکتی بر میزان عملکرد شناختی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال 1392 انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی بود. جامعه آماری، شامل دانشجویان رشته برنامه‌ریزی آموزشی به تعداد 125 نفر بود. از میان آنها، 44 نفر (دو کلاس 22 نفره) به صورت تصادفی خوشه‌ای (بدون تفکیک جنسیت) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها برای سنجش عملکرد شناختی، پرسش‌نامه حاوی سؤالات چندگزینه‌ای پایان دوره با پایایی 80/0 بود که به صورت پس‌آزمون برای دو گروه آزمایش و کنترل مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل آزمون t گروه‌های مستقل انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که عملکرد شناختی در گروه الکترونیکی با رویکرد سازنده‌گرایی بالاتر از گروه مشارکتی می‌باشد. هم‌چنین در عملکرد شناختی دو گروه الکترونیکی و مشارکتی در بین مردان تفاوت معناداری وجود نداشت، ولی در بین زنان تفاوت معناداری مشاهده شد. علاوه بر آن، عملکرد شناختی به تفکیک سابقه کار و رشته‌های تحصیلی در دو گروه دارای تفاوت معناداری نبود. Manuscript profile

  • Article

    4 - مقایسه تأثیر آموزش چندرسانه ای تعاملی با چندرسانه ای غیرتعاملی بر میزان یادگیری دانش آموزان ابتدایی
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 2 , Year , Autumn 2011
    این پژوهش، با هدف اصلی شناخت تأثیر آموزش چندرسانه‌ای تعاملی با چند رسانه‌ای غیرتعاملی بر میزان یادگیری دانش‌آموزان در درس علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی انجام گرفت که به‌طور ویژه تأثیر این رسانه‌ها بر دو مؤلفه سرعت و دقت یادگیری مورد توجه بود. رو More
    این پژوهش، با هدف اصلی شناخت تأثیر آموزش چندرسانه‌ای تعاملی با چند رسانه‌ای غیرتعاملی بر میزان یادگیری دانش‌آموزان در درس علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی انجام گرفت که به‌طور ویژه تأثیر این رسانه‌ها بر دو مؤلفه سرعت و دقت یادگیری مورد توجه بود. روش پژوهش شبه آزمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری؛ کلیه دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل در سال 89- 1388 در شهر ساری به تعداد 2350 نفر بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، نمونه‌ای به تعداد 40 نفر (در دو گروه 20 نفری ـ آزمایش و کنترل) در قالب 2 کلاس درس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه استاندارد آزمون دقت تولوز ـ پیرون و پرسش‌نامه آزمون سرعت محقق ساخته، که روایی و پایایی آن نیز بررسی شد به صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون برای دو گروه آزمایش و کنترل مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (شامل درصد، تعداد و میانگین) و استنباطی (آزمون t مستقل و t همبسته) انجام شد. نتیجه پژوهش حاکی است، بین آموزش چندرسانه‌ای تعاملی و غیرتعاملی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. به عبارتی؛ آموزش چندرسانه‌ای تعاملی در مقایسه با چندرسانه‌ای غیرتعاملی بر میزان یادگیری تأثیر بیشتر دارد و این امر در دو مؤلفه سرعت و دقت یادگیری نیز صادق است. Manuscript profile

  • Article

    5 - مروری بر مطالعات خط‌ مشی گذاری مشارکت شهروندی در حوزه محیط‌ زیست با تأکید بر ضرورت آموزش پایه و همگانی
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 5 , Year , Winter 2022
    مسائل و مشکلات زیست‌ محیطی و تلاش در جهت بهبود شرایط زیست برای انسان‌ها و سایر جانداران از مهم‌ترین چالش‌هایی است که کشورهای رو به توسعه‌ای مانند ایران با آن دست‌ به‌ گریبان می‌باشند. در چنین شرایطی باید پذیرفت که دولت‌ها به‌تنهایی قادر به حل تمامی مشکلات و آسیب‌های وار More
    مسائل و مشکلات زیست‌ محیطی و تلاش در جهت بهبود شرایط زیست برای انسان‌ها و سایر جانداران از مهم‌ترین چالش‌هایی است که کشورهای رو به توسعه‌ای مانند ایران با آن دست‌ به‌ گریبان می‌باشند. در چنین شرایطی باید پذیرفت که دولت‌ها به‌تنهایی قادر به حل تمامی مشکلات و آسیب‌های وارده به محیط‌ زیست نمی باشد؛ لذا باید برخی وظایف و مسئولیت‌ها بین دولت و شهروندان تقسیم شود و مردم از ناظران منفعل به شهروندان مسئولیت‌پذیر برای بهبود شرایط منابع محیط‌زیست زندگی خود، تبدیل شوند. در چنین شرایطی دولتمردان، تصمیم‌گیران و مدیران سطح بالای نظام در کنار مردم چاره‌ای جز هم راستایی، مشارکت و فعالیت‌های تعاملی در جهت کاستن از مصائب زیست‌ محیطی و بهبود شاخص‌های زیست‌ محیطی به‌منظور نجات از چنین وضعیتی نخواهند داشت. این تعامل و همکاری تنها در سایه آموزش پایه و همگانی آحاد جامعه، مدیران و مسئولین و توسل به اصول توسعه پایدار قابل تحصیل می‌باشد. عدم وجود آگاهی و دانش سیستماتیک در این زمینه در میان مدیران و تصمیم‌گیران کلان کشوری، یکی از بزرگترین مشکلات و چالش‌ها در این حوزه است؛ از این‌ رو پژوهش حاضر به‌عنوان مطالعه‌ای توسعه‌ای و در عین حال کاربردی، درصدد بررسی مقالات موجود در این زمینه است. همچنین با توجه به اهمیت برنامه‌ریزی‌های زیست‌ محیطی و آموزش مشارکت عموم در توسعه حفاظت از آن در برنامه‌های اقتصادی، به دنبال طراحی الگوی خط‌ مشی گذاری مشارکت شهروندی در حوزه محیط‌ زیست است. Manuscript profile

  • Article

    6 - تصویرپردازی از دولت شیشه‌ای در راستای ارتقاء رضایتمندی، شفافیت و پیشرفت دستگاه‌های اجرائی دولتی
    Educational Administration Research , Issue 4 , Year , Winter 2020
    هدف اصلی از پژوهش حاضر، تصویرپردازی از دولت شیشه‌ای در راستای افزایش شفافیت دستگاه‌های دولتی بوده، روش تحقیق ترکیبی و طرح تحقیق نیز از نوع طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی – کمی) با روش تحلیل تم (کیفی) و مدلسازی معادلات ساختاری است. در بخش کیفی با استفاده از روش نمو More
    هدف اصلی از پژوهش حاضر، تصویرپردازی از دولت شیشه‌ای در راستای افزایش شفافیت دستگاه‌های دولتی بوده، روش تحقیق ترکیبی و طرح تحقیق نیز از نوع طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی – کمی) با روش تحلیل تم (کیفی) و مدلسازی معادلات ساختاری است. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی با 22 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد دستگاه‌های اجرایی، خبرگان دانشگاهی، بخش آی. تی و سازمان‌های نظارتی مصاحبه عمیق انجام گرفت. در بخش کمی، برای سنجش تصویر دولت شیشه‌ای، پرسشنامه محقق ساخته‌ای با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی چندمرحله‌ای در بین 384 تن از کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان مازندران توزیع و داده‌ها با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی با نرم‌افزارهای SPSS و Smart PLSتحلیل گردید. نتایج بخش کیفی حاکی از آن بوده که تصویرپردازی از دولت شیشه‌ای در راستای افزایش شفافیت، دارای 11 تم اصلی و 35 تم فرعی بشرح فرهنگ سازمانی، قوانین و مقررات، تخصیص منابع، مسئولیت‌پذیری، شکل‌گیری نظارت‌های عمومی، مبارزه با فساد مالی-اداری، پاسخگویی عمومی، سلامت مالی-اداری، رضایتمندی، شفافیت سازمانی و پیشرفت سازمانی بوده‌است. نتایج بخش کمی نشان داد که روابط ساختاری میان تم‌های اصلی تصویرپردازی از دولت شیشه‌ای، مورد تأیید واقع شد. Manuscript profile

  • Article

    7 - الگوسازی نوآوری باز خدماتی با رویکرد ارتقاء کیفی خدمات و پیشرفت سازمانی در سازمان‌های خدماتی
    Educational Administration Research , Issue 4 , Year , Winter 2021
    هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی نوآوری باز خدماتی، مبتنی بر ارتقاء کیفی خدمات بوده، روش تحقیق ترکیبی مبتنی بر تحقیق آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی گروهی از خبرگان شامل مدیران ارشد و باسابقه شهرداری‌ها و معاونین شهرداری، مدیران ارشد استانداری، مدیران سازمان ه More
    هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی نوآوری باز خدماتی، مبتنی بر ارتقاء کیفی خدمات بوده، روش تحقیق ترکیبی مبتنی بر تحقیق آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی گروهی از خبرگان شامل مدیران ارشد و باسابقه شهرداری‌ها و معاونین شهرداری، مدیران ارشد استانداری، مدیران سازمان همیاری شهرداری‌ها و اساتید رشته مدیریت دولتی دانشگاه‌ها و در بخش کمی؛ شهرداران، اعضای شورا، معاونین شهرداری، اساتید دانشگاه، سازمان ملی نخبگان، مدیران سازمان همیاری شهرداری‌ها و مدیران پارک علم و فناوری در استان مازندران بتعداد 500 بوده؛ در بخش کیفی با استفاده از روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری با 15 خبره، مصاحبه عمیق انجام و در بخش کمی، برای سنجش مدل، پرسشنامه محقق ساخته‌ای با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای نسبی در بین 217 نفر از نمونه‌ها توزیع گردید. روایی پرسشنامه 74 گویه‌ای با روش صوری و محتوایی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. داده‌ها در مرحله کیفی با تکنیک گرندد تئوری با نرم افزار MAXqda2018 و در مرحله کمی با معادلات ساختاری(تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی) با نرم افزارهای SPSS و AMOS تحلیل گردید. نتایج بخش کیفی حاکی از آن بوده که الگوی نوآوری باز خدماتی، مبتنی بر ارتقاء کیفی خدمات دارای دارای 16 بعد بشرح شرایط علی (تغییر سریع فناوری‌ها، توانایی جذب ایده‌ها، پویایی محیط)، شرایط زمینه‌ای (نگرش و فرهنگ سازمانی، امکانات و تجهیزات، عوامل فردی)، شرایط مداخله‌ای (برنامه‌ریزی، توانمندی‌های مشارکتی، چالش‌های سازمانی و غیرسازمانی)، راهبرد (برون‌سپاری، شبکه‌سازی، مهارت‌آموزی، انگیزش مدیران و کارکنان) و پیامد بوده‌است. Manuscript profile