• Home
  • افضل السادات حسینی دهشیری

    List of Articles افضل السادات حسینی دهشیری


  • Article

    1 - بررسی تطبیقی ادبیات خلاقیت و هرمنوتیک مدرن با تأکید بر آراء مارتین هایدگر
    Comparative Literature Studies , Issue 4 , Year , Winter 2021
    با گسترش رشته های تخصّصی در مراکز آکادمیک جهان، هرمنوتیک از محدوده تفسیر متون دینی خارج شد و به عرصه علوم مختلفی همچون تاریخ، هنر، اقتصاد، علوم سیاسی و روان شناسی و در پی آن تعلیم و تربیت قدم گذاشت. هدف اصلی این تحقیق بررسی تطبیقی ادبیات خلاقیت و هرمنوتیک مدرن با تأکید More
    با گسترش رشته های تخصّصی در مراکز آکادمیک جهان، هرمنوتیک از محدوده تفسیر متون دینی خارج شد و به عرصه علوم مختلفی همچون تاریخ، هنر، اقتصاد، علوم سیاسی و روان شناسی و در پی آن تعلیم و تربیت قدم گذاشت. هدف اصلی این تحقیق بررسی تطبیقی ادبیات خلاقیت و هرمنوتیک مدرن با تأکید بر آرای مارتین هایدگر می‌باشد. این تحقیق از نوع تحلیلی می‌باشد. نزدیکی به مسأله مورد بحث، پرسش‌گری و تفکر، انتقادگری و کیفیت فهم در فراگیر نشان دهنده نسبت بین هرمنوتیک مدرن با یادگیری خلاق است. ایجاد علاقه به تعلیم و تربیت در فراگیر، تهیه برنامه‌های تربیتی ایجاد علایق علمی در فراگیر و ایجاد فهم متقابل بین مربی و متربی از اهدافی است که بر مبنای هرمنوتیک برای یادگیری خلاق می‌توان طراحی کرد. در هرمنوتیک مدرن به یادگیری خلاقانه اهمیت داده می‌شود و فرایند آن به گونه‌ای است که در ابتدا می‌بایست روی یک مسأله به توافق رسیده و مورد نقد و انتقاد قرار داد تا کیفیت فهم در فراگیر ایجاد شود. Manuscript profile

  • Article

    2 - طراحی و آزمایش دوره‌ آموزشی داستان آفرینی در افزایش آفرینندگی کودکان پیش‌دبستانی
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 4 , Year , Winter 2013
    زمینه: آفرینندگی توانایی همگانی و بالاترین توانایی شناختی است که برخی کمک به بهبود آن را هدف اصلی سامانه‌های آموزشی دانسته‌اند. برای رسیدن به این هدف باید برنامه‌ها و روش‌‌هایی داشت که به پرورش آفرینندگی یاری برسانند. نگاهی به برنامه‌های آموزشی کشور ما نشان می‌دهد، توجه More
    زمینه: آفرینندگی توانایی همگانی و بالاترین توانایی شناختی است که برخی کمک به بهبود آن را هدف اصلی سامانه‌های آموزشی دانسته‌اند. برای رسیدن به این هدف باید برنامه‌ها و روش‌‌هایی داشت که به پرورش آفرینندگی یاری برسانند. نگاهی به برنامه‌های آموزشی کشور ما نشان می‌دهد، توجه به توانایی آفرینندگی در آنها جایگاه چندانی ندارد. این کاستی به‌ویژه در برنامه‌های پیش‌دبستانی که کارکردی بنیادی دارند، مسأله آفرین است. هدف: در این پژوهش هدف، حل مسأله‌ کمبود آفرینندگی و کمک به بهبود این توانایی در آموزنده‌ها است. روش: این پژوهش از نوع آزمایشی (با گروه گواه) است. نمونه‌ پژوهش گروهی از آموزنده‌های پیش‌دبستانی بودند که به شیوه تصادفی به دو گروه 10 نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. برنامه آموزشی داستان آفرینی در بیست نشست آموزشی ساخته و آزموده شد. کارایی برنامه با کاربرد آزمون خلاقیت سنج تصویری تورنس در پیش‌آزمون و پس‌آزمون برآورد شد. یافته‌ها: پس از اجرای دوره آموزشی تفاوت آماری معناداری بین دو گروه آزمایش و گواه در زمینه‌ی آفرینندگی مشاهده شده است. نتیجه‌گیری: کاربرد دوره‌ آموزشی داستان آفرینی به بهبود توان آفرینندگی کودکان یاری می‌رساند. Manuscript profile

  • Article

    3 - چالش‌ های اجتماعی و اخلاقی خانواده‌ های ایرانی بر اساس اندیشه های پستمن
    Women and Family Studies , Issue 5 , Year , Winter 2020
    نظر به این که آراء پستمن و نگاه ویژه وی به رسانه‌ها و استفاده از تکنولوژی و اثرات آن بر فرهنگ، ارزش‌ها و اخلاق در کشور ما به عنوان یک پدیده نسبتاَ جدید بسیار از خانواده ها را با مشکلات نوظهور مواجه کرده است، نگارنده را بر آن داشت تا چالش‌های معاصر خانواده ایرانی از این More
    نظر به این که آراء پستمن و نگاه ویژه وی به رسانه‌ها و استفاده از تکنولوژی و اثرات آن بر فرهنگ، ارزش‌ها و اخلاق در کشور ما به عنوان یک پدیده نسبتاَ جدید بسیار از خانواده ها را با مشکلات نوظهور مواجه کرده است، نگارنده را بر آن داشت تا چالش‌های معاصر خانواده ایرانی از این منظر مورد مطالعه قرار گیرد. این پژوهش به لحاظ نوع تحقیق کاربردی محسوب می شود. هدف تحقیقات کاربردی، توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق کیفی و با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه هدایت شده به جمع آوری داده‌ پرداخته است. جامعه آماری مورد مصاحبه، یک نفر از اساتید، مترجم کتابهای پستمن به زبان فارسی، پنج نفر از کارشناسان و متخصصان حوزه خانواده و رسانه از اساتید دانشگاه های تهران و عضو هیات علمی و صاحب مقالات پژوهشی در حوزه تاثیرات رسانه های جمعی در مورد خانواده و چهار نفر دیگر از نمونه، از اساتید حوزه فلسفه تعلیم و تربیت بودند که پیرامون تاثیرات رسانه بر تعلیم و تربیت، کودکان و خانواده و تغییر فرهنگ و ارزش توسط تکنوپولی صاحب نظر و عقیده بودند. یافته‌های پژوهش که به دنبال تحلیل پاسخهای مصاحبه شوندگان به چالشهای معاصر خانواده ایرانی از منظر اجتماعی و فرهنگی و از منظر اخلاقی و ارزشی بر اساس نظریه تربیت رسانه‌ای پستمن، به دست آمدند عبارتند از: سلطه تربیت رسانه‌ای، تهدید تربیت کودکان، تهدید خانواده‌ها Manuscript profile