• Home
  • Jalal Haghighat monfared

    List of Articles Jalal Haghighat monfared


  • Article

    1 - بیمه‌های اتکایی: بهره‌برداری از فرصت‌های بین‌المللی سازی در راستای امنیت اجتماعی
    Sociological Researches , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    صنعت بیمه به دلیل ماهیتی که دارد یکی از کلیدی‌ترین پدیده‌های اجتماعی در راستای تضمین امنیت اجتماعی است. از این میان اشکال مختلف بیمه، بیمه اتکایی از تاثیرگذاری بیشتری بر امنیت اجتماعی برخوردار است. با توجه به گسترش پدیده جهانی شدن از یک سو و با عنایت به نقش تاثیرگذار بی More
    صنعت بیمه به دلیل ماهیتی که دارد یکی از کلیدی‌ترین پدیده‌های اجتماعی در راستای تضمین امنیت اجتماعی است. از این میان اشکال مختلف بیمه، بیمه اتکایی از تاثیرگذاری بیشتری بر امنیت اجتماعی برخوردار است. با توجه به گسترش پدیده جهانی شدن از یک سو و با عنایت به نقش تاثیرگذار بیمه‌های اتکایی بعنوان یکی از ابزارهای خط‌مشی‌گذاری عمومی در تضمین امنتی اجتماعی، این پژوهش با هدف طراحی مدل بیمه‌های اتکایی جهت ورود به بازارهای بین‌المللی انجام می‌شود. این مطالعه از لحاظ هدف، کاربردی است که از لحاظ ماهیت و شکل اجراء با رویکرد کیفی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 10 نفر از خبرگان و کارشناسان صنعت بیمه می‌باشد که با استفاده از نمونه‌گیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه دلفی جهت غربال شاخص‌ها بوده است. برای تحلیل داده‌های بدست آمده از روش تحلیل محتوا و نرم افزار مکس‌کیودا استفاده شده است. نتایج تحلیل کیفی توسط نرم افزار مکس کیودا نشان داد که ابعاد و مؤلفه‌های طراحی مدل بیمه‌های اتکایی در بازارهای بین‌المللی شامل سرمایه‌گذاری، بازاریابی بین‌المللی، استراتژ‌ی‌ها، توسعه بازار، بین‌المللی‌سازی، نگرش بین‌المللی شدن، کارآفرینی بین‌المللی و ورود به بازارهای بین‌المللی می‌باشند. همچنین جهت این مؤلفه‌ها تعداد 48 شاخص به تأیید نهایی خبرگان رسید. نتایج حاصل از تحلیل مقوله‌های فرعی پژوهش نشان داد که شاخص‌های عمل به تعهدات بین‌المللی، شفاف سازی، استقبال از ایده و خلاقیت در مورد دور زدن تحریم ها، توجه و اهمیت به فناوری اطلاعات، برقراری ارتباطات مطلوب و معرفی خود در سطح بین الملل از بیشترین اولویت برخوردارند. Manuscript profile

  • Article

    2 - ارایه مدل بومی عوامل موثر بر شکل دهی اعتماد دیجیتال با بهره‎‌گیری از رویکرد و نظریه داده بنیاد
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 1 , Year , Spring 2024
    این مقاله، گزارشی از یافته های تحقیق برای ارایه مدل بومی و شناسایی عوامل موثر بر اعتماد دیجیتال با بهره‌گیری از رویکرد داده بنیاد میباشد. برای رسیدن به این هدف و بیرون کشیدن عوامل موثر شکل دهی اعتماد دیجیتال، مصاحبه با افراد خبره و آگاه در این زمینه صورت پذیرفت. روش پژو More
    این مقاله، گزارشی از یافته های تحقیق برای ارایه مدل بومی و شناسایی عوامل موثر بر اعتماد دیجیتال با بهره‌گیری از رویکرد داده بنیاد میباشد. برای رسیدن به این هدف و بیرون کشیدن عوامل موثر شکل دهی اعتماد دیجیتال، مصاحبه با افراد خبره و آگاه در این زمینه صورت پذیرفت. روش پژوهش از نوع کیفی-کمی است و برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و عمیق استفاده شد که مصاحبه‌شوندگان از افراد خبره در حوزه فناوری اطلاعات و دیجیتال بوده و به‌صورت هدفمند انتخاب شدند و سپس تحلیل و تجزیه داده ها انجام شد و با رویکرد استراوس و کوربین، منجر به مدل نهایی شد. در این فرایند 74 مفهوم و 24 مقوله ایجادشده و در قالب 6 محور گروه‌بندی شدند. در بخش اعتبارسنجی کمی مدل، از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. در ابتدا پرسشنامه‌هایی تدوین شده و روایی و پایایی آن‌ها موردبررسی قرار گرفت. برای سنجش روایی از روایی سازه، محتوا، واگرا و همگرا و برای پایایی از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده و همگی اثبات شدند سپس در میان نمونه آماری توزیع گردید. نمونه آماری 120 نفر از مدیران و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و دیجیتال بودند. بر اساس تحلیل داده‌های پرسشنامه، با توجه به نرمال نبودن توزیع داده‌ها، از روش حداقل مربعات جزئی به کمک نرم‌افزار اسمارت پی ال اس نسخه 2 مدل تحقیق آزمون شده و مورد اثبات قرار گرفت. Manuscript profile

  • Article

    3 - بررسی رابطه بین کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی با رضایتمندی، علایق رفتاری و استنباط مشتریان از خدمات الکترونیکی بانک ملّی (مورد مطالعه:بانک ملّی، شعب شرق تهران)
    Journal of Business Management , Issue 2 , Year , Summer 1396
    امروزه کیفیت خدمات از مباحث استراتژیک برای سازمان‌های خدماتی به‌شمار می‌رود. ارائه خدمات مورد‌انتظار مشتریان و رضایت آن‌ها سهم بسزائی در سودآوری و توسعه سهم بازار بانک‌ها دارد؛ بنابرین منطقی است که بانک‌ها در پی شناسایی ادراکات مصرف‌کنندگان از کیفیت خدمات و قادر به رفع More
    امروزه کیفیت خدمات از مباحث استراتژیک برای سازمان‌های خدماتی به‌شمار می‌رود. ارائه خدمات مورد‌انتظار مشتریان و رضایت آن‌ها سهم بسزائی در سودآوری و توسعه سهم بازار بانک‌ها دارد؛ بنابرین منطقی است که بانک‌ها در پی شناسایی ادراکات مصرف‌کنندگان از کیفیت خدمات و قادر به رفع نقاط ضعف خود و ارتقای کیفیت خدمات باشند. بانکی موفق‌تر خواهد بود که به ادراکات مصرف‌کنندگان از کیفیت خدماتش به‌عنوان یک راهبرد توجه کند. با توجه به اهمیت خدمات بانکداری الکترونیکی از دیدگاه مشتریان و بانک‌ها، تمام اموری که خدمات بانکداری الکترونیکی نامیده می‌شوند، باید در جهت دستیابی به کیفیت بالا انجام پذیرد و به‌عنوان مغز عملیات بانکی شناخته شود؛ همچنین بسیاری از سازمان‌های ارائه‌کننده خدمات مالی، به‌ویژه بانک‌ها، به این نکته پی برده‌اند که ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی با کیفیت بالا نسبت به رقبا می‌توانند مزیت رقابتی، حفظ مشتریان و افزایش سودآوری نیرومندی را به ارمغان آورد؛ بدین منظور پرسشنامه‌ای با هدف تعیین تأثیر کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی بر رضایتمندی، علایق رفتاری و استنباط مشتریان از خدمات الکترونیکی طراحی شد. با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری توسط نرم‌افزار SMART PLS رابطه و میزان تأثیر متغیرها بر هم در مدل ارائه‌شده توسط کارلسون و اوکاس مشخص شد. پس از شناسایی جامعه آماری و حجم نمونه، پرسشنامه درمیان مشتریان بانک ملّی توزیع و نتایج، وجود رابطه مثبت و معنا‌دار بین متغیرها را نشان داد. درپایان برای بهبود و تقویت هر یک از متغیرها، پیشنهاد‌هایی ارائه شد است. Manuscript profile

  • Article

    4 - شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر مدیریت زنجیره تأمین سبز در صنعت فراساحل با رویکرد فرآیند تحلیل شبکه‌ای (ANP) (مورد مطالعه: شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران)
    Journal of Business Management , Issue 5 , Year , Winter 1393
    هدف اصلی این پژوهش شناسایی و اولویت‌بندی ابعاد مدیریت زنجیره تأمین سبز در صنعت فراساحل و متعاقباً شناسایی زیر‌شاخص‌های ابعاد عملیاتی پژوهش جزو اهداف فرعی شناسایی شده است. جهت تحقق اهداف و پاسخ به سؤال‌های پژوهش، این پژوهش در سه فاز انجام شده است. در فاز اول با مطالعه مت More
    هدف اصلی این پژوهش شناسایی و اولویت‌بندی ابعاد مدیریت زنجیره تأمین سبز در صنعت فراساحل و متعاقباً شناسایی زیر‌شاخص‌های ابعاد عملیاتی پژوهش جزو اهداف فرعی شناسایی شده است. جهت تحقق اهداف و پاسخ به سؤال‌های پژوهش، این پژوهش در سه فاز انجام شده است. در فاز اول با مطالعه متون علمی و کسب نظر خبرگان صنعت فراساحل (ساخت دریای آزاده دریایی و عملیات پوشش لوله و لوله‌گذاری)، شاخص‌های مؤثر بر مدیریت زنجیره تأمین سبز بر اساس چهار بُعد مشارکت سازمان، مدیریت چرخه عمر محصولات، بازیافت محصولات و مدیریت تأمین‌کنندگان (25 گویه) شناسایی و مبنای تهیه پرسشنامه اول قرار گرفت. پس از جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها و تعیین میانگین جامعه و میزان اهمیت ابعاد و شاخص‌ها، 4 بُعد و 12 شاخص از میان 25 شاخص انتخاب شد. در فاز دوم بر اساس تکنیک دیمتل ضمن تعیین تأثیر ابعاد و شاخص‌ها، شبکه علّی و معلولی حاکم بر عوامل شناسایی و جانمایی شبکه ترسیم شد. درنهایت در فاز سوم نتایج بر اساس تکنیک فرآیند تحلیل شبکه‌ای با هدف تعیین میزان ارجحیت هر بُعد و شاخص نسبت به بُعد یا شاخص دیگر و ارجحیت این معیارها نسبت به هدف، وزن ابعاد و شاخص‌ها تعیین و اولویت‌بندی شد. نتایج نشان‌دهندده آن است که ابعاد مدیریت تأمین‌کنندگان و مشارکت سازمانی و شاخص‌های مشارکت کارکنان و ارزیابی و انتخاب تأمین‌کنندگان به‌ترتیب بیشترین وزن و بالاترین اهمیت را در این صنعت دارند. این پژوهش برای نخستین بار در راستای شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت زنجیره تأمین سبز در صنعت فراساحل انجام شده است. Manuscript profile

  • Article

    5 - بررسی نقش فین تک ها بر حفظ مشتریان بانک ملی ایران با توجه به نقش میانجی رضایت مشتریان (مورد مطالعه: سامانه بام بانک ملی ایران)
    Financial Engineering and Portfolio Management , Issue 1 , Year , Spring 2023
    هدف این پژوهش، بررسی نقش فین‌تک‌ها بر حفظ مشتریان با میانجی‌گری رضایت مشتریان می-باشد و از نظر ماهیت و روش توصیفی و از نظر روابط میان متغیرها همبستگی است. جامعه آماری شامل دو بخش مشتریان و کارکنان شعب بانک ملی ایران در شهر تهران بوده و حجم نمونه نیز با استفاده از روش نم More
    هدف این پژوهش، بررسی نقش فین‌تک‌ها بر حفظ مشتریان با میانجی‌گری رضایت مشتریان می-باشد و از نظر ماهیت و روش توصیفی و از نظر روابط میان متغیرها همبستگی است. جامعه آماری شامل دو بخش مشتریان و کارکنان شعب بانک ملی ایران در شهر تهران بوده و حجم نمونه نیز با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و در دسترس، 384 نفر برای مشتریان و 248 نفر برای کارکنان بانک ملی برآورد گردید. داده‌های جمع‌آوری شده، با استفاده از مدل معادلات ساختاری در نرم‌افزارهای SPSS وSMARTPLS3 تحلیل گردید. نتایج نشان داد اثرات مستقیم بین متغیرها یعنی اثر فین-تک‌های مالی بر رضایت مشتریان، فین‌تک‌های مالی بر حفظ مشتریان و اثر رضایت مشتریان بر حفظ مشتریان، از لحاظ آماری معنادار بوده و فرضیه‌های فرعی تأیید می‌شوند. در این مدل قوی‌ترین اثر مربوط به ضریب رضایت مشتریان بر حفظ مشتریان و به میزان 772/0 و ضعیف‌ترین اثر نیز مربوط به ضریب فین‌تک‌های مالی بر حفظ مشتریان به میزان 152/0 است. نتایج آزمون سوبل نشان داد اثر غیرمستقیم رضایت مشتریان بر حفظ مشتریان معنادار بوده و فرضیه اصلی این پژوهش نیز تأیید گردید، میزان اثر غیرمستقیم متغیر رضایت شغلی در رابطه میان فین‌تک‌های مالی و حفظ مشتریان حدود 21/0 است. Manuscript profile

  • Article

    6 - مدل ارزیابی تاب آوری سازمانی در شرکتهای دانش بنیان صنعت پلاستیک
    Strategic Management Researches , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    امروزه سازمان ها برای توسعه بایستی بتوانند در برابر نوسانات و چالش های پیشرو، سازگار و مقاوم باشند، از این رو آشنایی با مفاهیم بنیادی تاب آوری و توسعه آن برای همه سازمانها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این راستا هدف تحقیق حاضر طراحی مدلی به منظور ارزیابی تاب آوری سا More
    امروزه سازمان ها برای توسعه بایستی بتوانند در برابر نوسانات و چالش های پیشرو، سازگار و مقاوم باشند، از این رو آشنایی با مفاهیم بنیادی تاب آوری و توسعه آن برای همه سازمانها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این راستا هدف تحقیق حاضر طراحی مدلی به منظور ارزیابی تاب آوری سازمانی در شرکتهای دانش بنیان صنعت پلاستیک بود. این تحقیق از حیث هدف ، یک تحقیق اکتشافی بوده و از نظر نتیجه ، تحقیق کاربردی محسوب می شود و از داده های کیفی و کمی استفاد شد. جامعه آماری بخش کیفی، گروهی از خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد اجرایی و جامعه آماری بخش کمی مدیران ارشد شرکتهای دانش بنیان صنعت پلاستیک هستند که در بخش کیفی با روش اشباع نظری 15 نفر و در بخش کمی با روش سرشماری کلیه مدیران 128 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شدند.جهت گردآوری داده ها در بخش کیفی از مصاحبه و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته، استفاده شد.جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از تحلیل تم و در بخش کمی از تکنیک معادلات ساختاری استفاده شد که نتایج نشان داد ابعاد مدل شامل عوامل فردی،مدیریتی،سازمانی و محیطی است و مدل از براش مناسبی برخودار می باشد. Manuscript profile