• Home
  • خلیل غفاری

    List of Articles خلیل غفاری


  • Article

    1 - طراحی الگوی برنامه درسی فناوری اطلاعات و ارتباطات و تأثیر آن بر عملکردشناختی، عاطفی و مهارتی دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر تهران
    Research in Curriculum Planning , Issue 1 , Year , Summer 2011
    هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر الگوی برنامه درسی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر عملکرد شناختی، عاطفی و مهارتی دانش‌آموزان مقطع متوسطه در حوزه فاوا بود. با توجه به ماهیت موضوع، روش این پژوهش از دو بخش زمینه‌یابی و شبه آزمایشی از نوع طرح آزمون مقدماتی و نهایی با دو گرو More
    هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر الگوی برنامه درسی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر عملکرد شناختی، عاطفی و مهارتی دانش‌آموزان مقطع متوسطه در حوزه فاوا بود. با توجه به ماهیت موضوع، روش این پژوهش از دو بخش زمینه‌یابی و شبه آزمایشی از نوع طرح آزمون مقدماتی و نهایی با دو گروه آزمایش و گواه تشکیل شد. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانش‌آموزان (128934 نفر) و دبیران (12890 نفر) و متخصصان برنامه درسی و فاوای شهر تهران (60 نفر) در سال 1387 بود. حجم نمونه شامل 120 دانش‌آموز، 120 دبیر و 60 متخصص فاوا و برنامه‌ درسی با استفاده از شیوه نمونه‌گیری چند مرحله‌ای انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها الف) از پرسشنامه 97 سؤالی 5 گزینه‌ای در 10 مؤلفه مبانی فلسفی، اجتماعی، روان‌شناختی، مفاهیم و اصطلاحات، حوزۀ دانش، توانش و نگرش، اصول انتخاب و سازماندهی در محتوا، شیوه‌های آموزش و تدریس و شیوه‌های ارزشیابی، ب) آموزش الگوی برنامه درسی فاوا بر روی دانش‌آموزان استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین) و آمار استنباطی (آزمون تحلیل واریانس تک‌عاملی، آزمون تعقیبی توکی و آزمون t گروههای مستقل) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین دیدگاه دانش‌‌آموزان، دبیران و متخصصان در مبانی فلسفی، اجتماعی، روان‌شناختی تفاوت وجود دارد. بین دیدگاه آنان در مفاهیم و اصطلاحات اساسی الگوی برنامۀ درسی فاوا، در دانش و مهارت اساسی و اصول انتخاب و سازماندهی محتوا تفاوت وجود دارد. بین دیدگاه سه گروه آزمودنی در نگرش اساسی، شیوه آموزش و ارزشیابی تفاوت وجود ندارد. سطح مبانی، مفاهیم و اصطلاحات، دانش، نگرش و مهارت دانش‌آموزانی که الگوی برنامه درسی فاوا را آموزش دیده‌اند به‌طور معناداری بالاتر است از دانش‌آموزانی که این آموزش را دریافت نکرده‌اند Manuscript profile