Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue1,Year,
Summer
2022
ﻫﺪف این ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﺔ سبکهای بازی و سبکهای ﻳﺎدﮔﻴﺮی بود. روش ﭘﮋوﻫﺶ توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش همۀ دانشجویان دانشگاه زنجان در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ بود که از بین آنها 120 نفر به عنوان نمونۀ پژوهش و ﺑـﻪ روش نمونهگیری در دسترس اﻧﺘﺨﺎب شدند و به ﭘﺮﺳﺸﻨﺎ More
ﻫﺪف این ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﺔ سبکهای بازی و سبکهای ﻳﺎدﮔﻴﺮی بود. روش ﭘﮋوﻫﺶ توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش همۀ دانشجویان دانشگاه زنجان در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ بود که از بین آنها 120 نفر به عنوان نمونۀ پژوهش و ﺑـﻪ روش نمونهگیری در دسترس اﻧﺘﺨﺎب شدند و به ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ سبکهای بازی ((Hexad ,2016 و سبکهای ﻳﺎدﮔﻴﺮی (kolb,2005) پاسخ دادند. دادههای پژوهش با استفاده از روش آماری رﮔﺮﺳﻴﻮن لجستیک مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل دادهها در ﻣﻮرد راﺑﻄﺔ سبکهای بازی و سبکهای یادگیری ﻧﺸﺎن داد سبک بازی اجتماعی توسط سبکهای یادگیری واگرا، عملگرا و همگرا(p<./05) قابل پیشبینی است و جهت رابطه در این سه سبک مثبت است. همچنین نتایج نشان میدهد که سبک یادگیری واگرا بهطور معناداری سبک بازی موفقیتطلب را پیشبینی میکند و جهت این رابطه منفی است (p<./05)؛ یعنی افرادی که سبک بازی موفقیتطلب بالاتری دارند سبک یادگیری واگرای کمتری دارند. همچنین سبک یادگیری همگرا به طور معناداری میتواند سبک بازی خرابکار(p<./05) را پیشبینی کند که جهت این رابطه مثبت است؛ بنابراین یادگیرندگانی که سبک یادگیری همگرا دارند سبک بازی خرابکار نیز دارند. در نتیجه ابعاد سبکهای یادگیری و مؤلفههای آن میتواند پیشبینیکنندۀ خوبی برای سبکهای بازی باشد.
Manuscript profile
Research in Curriculum Planning
,
Issue2,Year,
Autumn
2018
این پژوهش بهمنظور شناسایی موانع و مشکلات اجرایی طرح ارزشیابی کیفی- توصیفی و اصلاح و بهبود این طرح در کلاسهای چندپایه انجامگرفته است. روش پژوهش کیفی بوده و ازلحاظ هدف میتوان آن را از نوع کاربردی قلمداد کرد. جامعة آماری پژوهش را معلمان کلاسهای چندپایه استان کهگیلویه More
این پژوهش بهمنظور شناسایی موانع و مشکلات اجرایی طرح ارزشیابی کیفی- توصیفی و اصلاح و بهبود این طرح در کلاسهای چندپایه انجامگرفته است. روش پژوهش کیفی بوده و ازلحاظ هدف میتوان آن را از نوع کاربردی قلمداد کرد. جامعة آماری پژوهش را معلمان کلاسهای چندپایه استان کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی 95-94 تشکیل دادند. نمونه از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شد و با توجه به اشباع نظری بالغبر 20 نفر شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه سازمانیافته بوده است که پس از بیان اهداف تحقیق و تأکید بر اصل محرمانه بودن؛ مصاحبه با هر معلم ضبط و مکتوب شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل توصیفی استفادهشده است و جزییات یافتهها مورد تفسیر قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که: کمبود وقت، وجود پایههای مختلف در کلاس درس، ترجیح دادن ارزشیابی کمی بر ارزشیابی کیفی- توصیفی، فقدان آموزش و پشتیبانی معلمان درزمینة طرح ارزشیابی کیفی- توصیفی، حواسپرتی دانشآموزان هنگام ارزشیابی، کمبود فضا، امکانات و مواد آموزشی ازجمله مهمترین موانع و مشکلات اجرایی طرح ارزشیابی کیفی-توصیفی در کلاسهای چندپایه از دیدگاه مصاحبهشوندگان بوده است.
Manuscript profile
Journal of Innovation and Creativity in Human Science
,
Issue4,Year,
Winter
2022
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش تدریس درام کاربردی بر خلاقیت و تفکر انتقادی در بین دانش آموزان بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کمی و روش آن شبه آزمایشی بود و ازطرح پیش آزمون _ پس آزمون تک گروهی استفاده شد، جامعه آماری در این پژوهش عبارت است از کلیه دانش آموزان پایه چهار More
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش تدریس درام کاربردی بر خلاقیت و تفکر انتقادی در بین دانش آموزان بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کمی و روش آن شبه آزمایشی بود و ازطرح پیش آزمون _ پس آزمون تک گروهی استفاده شد، جامعه آماری در این پژوهش عبارت است از کلیه دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر تهران منطقه 15 که نمونه به صورت در دسترس از مدرسه پسرانه فلسطین 2 و به صورت نهایی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه بود. برای سنجش خلاقیت از آزمون خلاقیت تورنس و پرسشنامه تفکر انتقادی فاشیون استفاده شد. روش تدریس درام کاربردی در طی 10 جلسه آموزش اجرا شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش آماری تی گروه های وابسته مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد روش تدریس درام تاثیر مثبت و معنی داری بر خلاقیت دانش آموزان دارد. نتایج نشان داد روش تدریس درام تاثیر مثبت و معنی داری بر تفکر انتقادی دانش آموزان دارد. نتایج نشان داد روش تدریس درام کاربردی بر مؤلفه های خلاقیت و تفکر انتقادی در بین دانش آموزان تاثیر دارد. نتیجه گیری: در نتیجه آموزگاران و دبیران باید با استفاده از روش تدریس درام کاربردی و ارایه مدل های آموزشی مناسب سعی کنند خلاقیت و تفکر انتقادی دانش آموزان را ارتقا دهند.
Manuscript profile
Journal of Instruction and Evaluation
,
Issue4,Year,
Summer
2022
هدف پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی یادگیری معکوس جهت افزایش فراشناخت و حل مسئله دانشآموزان مقطع ابتدایی و اعتباریابی درونی آن بود. روش پژوهش آمیخته، از نوع طرح اکتشافی متوالی بود. در بخش کیفی برای به دست آوردن الگوی آموزشی، از تحلیل محتوای استقرایی و در بخ More
هدف پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی یادگیری معکوس جهت افزایش فراشناخت و حل مسئله دانشآموزان مقطع ابتدایی و اعتباریابی درونی آن بود. روش پژوهش آمیخته، از نوع طرح اکتشافی متوالی بود. در بخش کیفی برای به دست آوردن الگوی آموزشی، از تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی برای اعتباریابی درونی ازنظر متخصصان به روش پیمایشی پرسشنامهای استفاده شد. جمعآوری دادهها در بخش کیفی با تحلیل محتوا از اسناد و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته 9 سؤالی لیکرتی انجام گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ 91/. محاسبه شد و روایی محتوایی پرسشنامه با محاسبه دو شاخص نسبت روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی اسناد و منابع مکتوب و الکترونیکی از سال 2000 تا 2020 و در بخش کمی متخصصین در حوزه تکنولوژی آموزشی، روانشناسی تربیتی و مدیریت آموزشی بودند. نمونه آماری جهت تعیین مؤلفههای الگو تعداد 13 کتاب و 88 مقاله و 4 پایاننامه بودند که بهصورت هدفمند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. جهت اعتباریابی الگو، تعداد 20 نفر از متخصصان انتخاب شدند. طبق تحلیل محتوای چهار مؤلفه اصلی و بیستویک زیرمؤلفه و هفتاد کد به دست آمد پس از تحلیل محتوا و استخراج کدها، مؤلفهها و زیرمؤلفهها در قالب الگو مفهومی و روندی ارائه شدند. نتایج حاصله از اعتباریابی درونی الگو بر اساس نظر متخصصان نشان داده است که الگوی آموزشی ارائهشده از اعتبار درونی برخوردار است و اثربخشی لازم را جهت آموزش به دانشآموزان مقطع ابتدایی را دارد.
Manuscript profile
Information and Communication Technology in Educational Sciences
,
Issue4,Year,
Winter
2013
ارزیابی قابلیت استفاده، گامی اولیه جهت بهبود وضعیت سیستمهای آموزش الکترونیکی است. از آنجا که در ایران ابزار مناسبی که به طور کامل این مؤلفه را بسنجد موجود نیست، این تحقیق به دنبال اعتباریابی و بررسی نمونه خارجی پرسشنامه یوزلرن و بررسی آن در دانشگاههای مجری آموزش الک More
ارزیابی قابلیت استفاده، گامی اولیه جهت بهبود وضعیت سیستمهای آموزش الکترونیکی است. از آنجا که در ایران ابزار مناسبی که به طور کامل این مؤلفه را بسنجد موجود نیست، این تحقیق به دنبال اعتباریابی و بررسی نمونه خارجی پرسشنامه یوزلرن و بررسی آن در دانشگاههای مجری آموزش الکترونیکی تهران است. روش پژوهش توصیفی، همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای مجری آموزش الکترونیکی در شهر تهران بود که از بین آنها نمونهای به حجم 288 نفر با روش اختصاص متناسب انتخاب شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه یوزلرن بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی تأییدی، ضریب آلفای کرونباخ، تی تک نمونهای و تحلیل واریانس یکراهه و چندمتغیره استفاده شد. طبق نتایج تحقیق مدل 12 عاملی مورد سنجش در این تحقیق توسط شاخصهای کلی برازش مدل تأیید شد و همچنین، بارهای عاملی بهدست آمده برای سؤالات (بهجز سؤال 29) نشان از اعتبار مناسب پرسشنامه داشت. نتایج آزمون تی تک نمونهای نشان داد که سیستم آموزش الکترونیکی دانشگاههای مجری آموزش الکترونیکی از لحاظ قابلیت استفاده در یادگیری در وضعیت مطلوبی نمیباشند. نتایج آزمون مانووا نشان داد که بین میانگین مؤلفههای پرسشنامه یوزلرن در دانشگاههای مجری آموزش الکترونیکی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین یافتهها نشان داد، دانشگاههای مجری آموزش الکترونیکی در تهران بر اساس این مقیاس در وضعیت مطلوبی قرار ندارند. با توجه به یافتههای تحقیق، پرسشنامه یوزلرن میتواند، به عنوان ابزاری معتبر جهت ارزیابی میزان قابلیت استفاده سیستمهای آموزش الکترونیکی کشور مورد استفاده قرار گیرد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications