• Home
  • فروزان ضرابیان

    List of Articles فروزان ضرابیان


  • Article

    1 - رهیافتی نو در آموزش صحیح دانشجویان برای آگاهی افزایی محیط زیستی(مطالعه موردی: دانشکده تخصصی، وابسته و مرتبط دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات)
    Journal of Environmental Science and Technology , Issue 2 , Year , Summer 2022
    زمینه و هدف: امروزه توجه به کیفیت آموزش عالی و تربیت نیروی متخصص و کارآمد یکی از ارکان اساسی برنامه ریزی‌ها محسوب می‌شود. برنامه ریزی جهت بالا بردن سطح کیفیت آموزشی مراکز آموزش عالی زمینه ساز تربیت افرادی متخصص و ماهر می‌باشد که بتواند نیاز‌های اقتصادی و صنعتی جامعه را More
    زمینه و هدف: امروزه توجه به کیفیت آموزش عالی و تربیت نیروی متخصص و کارآمد یکی از ارکان اساسی برنامه ریزی‌ها محسوب می‌شود. برنامه ریزی جهت بالا بردن سطح کیفیت آموزشی مراکز آموزش عالی زمینه ساز تربیت افرادی متخصص و ماهر می‌باشد که بتواند نیاز‌های اقتصادی و صنعتی جامعه را برآورده سازند و کشور را در مسیر پیشرفت و توسعه ملی قرار دهند. پژوهش حاضر با هدف رهیافتی نو در آموزش صحیح دانشجویان برای آگاهی افزایی محیط زیستی از دیدگاه اعضا هیات علمی (مطالعه موردی: دانشکده‌های تخصصی، وابسته و مرتبط با محیط زیست در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران) انجام گرفته است. روش بررسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه اعضا هیات علمی دوره کارشناسی ارشد دانشکده‌ علوم و مهندسی صنایع غذایی، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست و دانشکده مکانیک، برق وکامپیوتر واحد علوم و تحقیقات تهران به تعداد 149 نفر در سال تحصیلی 1400-1399 است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 107 نفر براساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق‌ساخته شامل 30 سوال بسته پاسخ با طیف لیکرت تنظیم شده است. پایایی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ 793/0 به‌دست آمد و برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی صاحبنظران استفاده شده است. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t تک متغیره و آزمون فریدمن برای تعیین سهم هر یک از عوامل در بهبود کیفیت آموزش و یادگیری) با بکارگیری نرم افزار SPSS تحلیل گردیده است. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که عوامل علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی خود، میزان مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های آموزشی، روش تدریس اعضای هیات علمی، سازماندهی‌محتوای آموزشی، تجهیزات و امکانات دانشگاه در آموزش صحیح دانشجویان برای آگاهی‌افزایی محیط زیستی بیش از سطح متوسط موثر بوده است. بحث و نتیجه‌گیری: دانشگاه‌ها به منظور تربیت دانشجویانی آگاه به مسائل زیست محیطی، باید آموزشی اصولی را در دستور کار خود قرار دهند. این آموزش باید از جهات مختلف بررسی شود و کیفیت آن رو به بهبود باشد. در این بررسی بیشترین رتبه مربوط به عامل میزان مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های آموزشی و کمترین رتبه مربوط به عامل سازماندهی محتوای آموزشی بوده است. Manuscript profile

  • Article

    2 - مطالعة تأثیر دو روش یاددهی - یادگیری ترکیبی (سنتی و تلفن همراه) و (سنتی و وبلاگ و تالار گفتگو) بر انگیزة پیشرفت دانش‌آموزان پایه نهم
    Research in Curriculum Planning , Issue 4 , Year , Winter 2018
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دو روش تدریس ترکیبی (سنتی و وبلاگ، تالار گفتگو) و روش تدریس (سنتی و تلفن همراه) برای یادگیری انگیزه پیشرفت دانش‌آموزان پایه نهم انجام شد. روش پژوهش نیمه تجربی با گروه گواه و شاهد است. جامعة آماری پژوهش 100 نفر از دانش‌آموزان پایه نهم در منطق More
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دو روش تدریس ترکیبی (سنتی و وبلاگ، تالار گفتگو) و روش تدریس (سنتی و تلفن همراه) برای یادگیری انگیزه پیشرفت دانش‌آموزان پایه نهم انجام شد. روش پژوهش نیمه تجربی با گروه گواه و شاهد است. جامعة آماری پژوهش 100 نفر از دانش‌آموزان پایه نهم در منطقه 20 تهران ناحیه 5 در سال تحصیلی 1394-95 که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب و به 4 گروه 25 نفری دانش‌آموزان دختر و پسر دسته‌بندی شدند. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه هرمنس (1977) صورت گرفت. ضریب پایایی محاسبه شده برای پرسشنامه به میزان 84/0 به دست آمد است. داده‌های پژوهش با استفاده از روش‌های آمار توصیفی نظیر (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی نظیر (آزمون t مستقل و t وابسته) با نرم‌افزار spss22 به دست آمد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که مؤلفه‌های انگیزه پیشرفت در 3 مؤلفه اعتمادبه‌نفس، سخت‌کوشی و پشتکار در گروه دانش‌آموزان پسر وبلاگ و تالار گفتگو در برانگیختن انگیزه پیشرفت موفق‌تر عمل کرده و در مؤلفه آینده عملکرد یکسانی از هر دو روش دیده شد. در گروه دانش‌آموزان دختر در مؤلفه اعتمادبه‌نفس و پشتکار استفاده از وبلاگ و تالار گفتگو بهتر و در مؤلفه آینده نقش تلفن همراه مؤثرتر بوده است و در آخر در مؤلفه سخت‌کوشی نقش هر دو روش یکسان بود. Manuscript profile

  • Article

    3 - تأثیر آزمون‌های مؤسسات آموزش آزاد علمی بر پیشرفت تحصیلی، اضطراب و عزت‌نفس دانش‌آموزان پسر چهارم دبیرستان رشته علوم تجربی
    Journal of Instruction and Evaluation , Issue 1 , Year , Summer 2013
    این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آزمون های مؤسسات آموزش آزاد علمی بر پیشرفت تحصیلی، اضطراب و عزت‌نفس دانش‌آموزان پسر چهارم دبیرستان رشته علوم تجربی در شهرستان خوی اجرا شد. این پژوهش با رویکرد توصیفی پیمایشی و روش تمام شماری بر روی نمونه ای به تعداد 360 نفر از دانش‌‌آموزان More
    این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آزمون های مؤسسات آموزش آزاد علمی بر پیشرفت تحصیلی، اضطراب و عزت‌نفس دانش‌آموزان پسر چهارم دبیرستان رشته علوم تجربی در شهرستان خوی اجرا شد. این پژوهش با رویکرد توصیفی پیمایشی و روش تمام شماری بر روی نمونه ای به تعداد 360 نفر از دانش‌‌آموزان پسر پایه چهارم دبیرستان رشته علوم تجربی در شهرستان خوی انجام شد. از این تعداد 220 دانش‌آموز شرکت کننده و 140 دانش آموز غیرشرکت کننده در آزمون ‌های مؤسسات آموزش آزاد علمی بودند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل نمرات زیست‌شناسی نیمسال اول دانش‌آموزان و پرسشنامه‌های سیاهه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران و عزت‌نفس کوپر اسمیت بود. پایایی پرسشنامه‌ها با ضریب آلفای کرونباخ 94/0 و 83/0 محاسبه شد. در نهایت برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش از دو دسته آزمون‌های توصیفی و استنباطی استفاده شد، از آزمون tاستودنت (با واریانس‌های ادغام شده و یا مجزا به تناسب) برای مقایسه میانگین ها و نمودار جعبه (Box plot) استفاده شد که این تحلیل‌ها بااستفاده از نرم‌افزار spss صورت گرفت. یافته ‌های این پژوهش نشان داد پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان با توجه به شرکت در آزمون تفاوت معنی‌دار دارند، اما عزت‌نفس دانش‌آموزان شرکت کننده و غیرشرکت کننده تفاوت ندارند. بنابراین می‌توان گفت که آزمون‌ها بر پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانش‌آموزان تأثیرگذار هستند و بر عزت‌نفس دانش‌آموزان تأثیرگذار نیستند. Manuscript profile

  • Article

    4 - تأثیر استفاده از نرم‎افزار کیف‎الکترونیکی بر انگیزش‎تحصیلی دانش‎آموزان دوره متوسطه
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 5 , Year , Winter 2015
    مطالعات نشان می‎دهد که در میان عوامل متعدد و گوناگون تأثیرگذار بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی یاد‎‎گیرندگان، انگیزش نقش برجسته و بلکه، مهم‎تری را ایفا می‌نماید. لذا، شناخت و تحلیل مناسب انگیزش فراگیران برای کارآیی و اثربخشی فعالیت‌های یاددهی و یادگیری اهمیت More
    مطالعات نشان می‎دهد که در میان عوامل متعدد و گوناگون تأثیرگذار بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی یاد‎‎گیرندگان، انگیزش نقش برجسته و بلکه، مهم‎تری را ایفا می‌نماید. لذا، شناخت و تحلیل مناسب انگیزش فراگیران برای کارآیی و اثربخشی فعالیت‌های یاددهی و یادگیری اهمیت زیادی دارد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر استفاده از نرم‎افزار کیف‎الکترونیکی بر انگیزش‎تحصیلی درس زیست‎شناسی دانش‎آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه که در مدارس هوشمند و عادی شهرستان پاکدشت در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند، انجام شده است. پژوهش از نوع کاربردی است و به روش شبه‎آزمایشی با پیش‎آزمون و پس‎آزمون انجام شد. جامعه آماری، کلیه دانش‎آموزان دختر پایه دوم رشته علوم‎تجربی بود. نمونه‎ آماری شامل 120 نفر بود که با روش نمونه‎گیری تصادفی خوشه‎ای در دو گروه گواه و آزمایش در قالب 60 دانش‎آموز از مدارس هوشمند و 60 دانش‎آموز از مدارس عادی انتخاب شدند. ابزار مورد ‎استفاده در این پژوهش، پرسش‌نامه انگیزش‎تحصیلی بود. گروه آزمایش به مدت سه ماه از نرم‎افزار کیف‎الکترونیکی استفاده نمود در حالی که گروه گواه، به روش سنتی آموزش دیدند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل ‎واریانس ‎چندمتغیری و کوواریانس تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج پژوهش نشان داد که پس از استفاده از نرم‎افزار کیف‎الکترونیکی تفاوت معناداری بین نمرات انگیزش‎تحصیلی دانش‎آموزان در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه مشاهده شد. نتایج این پژوهش بیانگر نقش مثبت استفاده از نرم‎افزار کیف‎الکترونیکی در یادگیری بهتر و تعمیق اثر آموزش درس زیست‎شناسی در دانش‎آموزان بود. Manuscript profile