Journal of Innovation and Creativity in Human Science
,
Issue5,Year,
Winter
2014
زمینه:امروزه، پیچیدگی و تلاطم، محیط کسب و کار سازمانها را وادار کرده تا در پاسخگویی به تغییرات محیطی تواناییها و قابلیتهای خود را افزایش دهند. یکی از راههای پاسخگویی سازمانها و مؤسسههای دولتی به الزامات محیطی، استفاده از کارآفرینی سازمانی است. هدف: این پژوهش به More
زمینه:امروزه، پیچیدگی و تلاطم، محیط کسب و کار سازمانها را وادار کرده تا در پاسخگویی به تغییرات محیطی تواناییها و قابلیتهای خود را افزایش دهند. یکی از راههای پاسخگویی سازمانها و مؤسسههای دولتی به الزامات محیطی، استفاده از کارآفرینی سازمانی است. هدف: این پژوهش به بررسی رابطۀ ادراک کیفیت زندگی کاری و ابعاد هشتگانۀ آن با کارآفرینی سازمانی، در یکی از نهادهای خطمشیگذار درزمینۀ کارآفرینی میپردازد. روش: روش این تحقیق، بر مبنای هدف کاربردی و بر مبنای گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی است و بر مبنای نوع دادههای استفاده شده از نوع کمّی است. برای تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانۀ گامبهگام استفاده شده است. یافتهها: نتایج حاکی از آن است که بین کیفیت زندگی کاری و کارآفرینی سازمانی رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین رابطۀ ابعاد پرداخت منصفانۀحقوق و مزایا، تأمین فرصت رشد و امنیت مستمر، قانونگرایی، فضای کلی زندگی، انسجام و توسعۀ قابلیتهای فردی، با کارآفرینی سازمانی معنادار است؛ اما ابعاد محیط کاری ایمن و بهداشتی و وابستگی اجتماعی، با کارآفرینی سازمانی رابطۀ معنادار ندارند. نتیجهگیری: تأمین فرصت رشد و امنیت مستمر و پرداخت منصفانۀ حقوق و مزایا بهترین پیشبینیکنندۀ کارآفرینی سازمانی است. این پژوهش، تلویحات و پیشنهادهایی برای مدیران و تصمیمسازان و همچنین پژوهشگران مطرح کرده است.
Manuscript profile
The Journal of Productivity Management
,
Issue29,Year,
Summer
2014
پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش مؤلفه های آموزشی بر برنامه های توسعۀ آموزش کارآفرینی دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 1391-1392 انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل More
پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش مؤلفه های آموزشی بر برنامه های توسعۀ آموزش کارآفرینی دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 1391-1392 انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان مقاطع تحصیلی (دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی) بوده که 220 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته می باشد که روایی آن با مطالعۀ منابع و اخذ نظرات استادان با تجربه و صاحب نظر در زمینه آموزش کارآفرینی به دست آمد و برای محاسبه پایایی، از آزمون آلفای کرانباخ استفاده که میزان آن 93/0a= ارزیابی شد. برای تحلیل داده ها، از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که سیاست های تعیین شده بر توسعۀ آموزش کارآفرینی در دانشگاه تأثیر دارد. و بین مؤلفههای آموزشی اجرای برنامه، محتوای دوره و ارزشیابی در توسعۀ آموزش کارآفرینی در دانشگاه رابطه ی مستقیم و مثبت به دست آمد. همچنین یافته ها بیانگر آن است که شاخصهای برازندگی اولیه در تأیید الگوی سیاستگذاری و مؤلفههای آموزشی اثر گذار بر توسعۀ برنامههای آموزش کارآفرینی دانشگاهی تناسب داشتن الگو را تأیید می کند.
Manuscript profile
The Journal of Modern Thoughts in Education
,
Issue1,Year,
Summer
2017
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه وجدان کاری با مؤلفههای تعهد سازمانی دبیران مدرسه های متوسطه پسرانه دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 است. پژوهش از نوع توصیفی و از روش همبستگی سود جسته است. جامعه آماری همه دبیران مدرسههای متوسطه پسرانه دولتی شهر تهران است که نمونه آمار More
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه وجدان کاری با مؤلفههای تعهد سازمانی دبیران مدرسه های متوسطه پسرانه دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 است. پژوهش از نوع توصیفی و از روش همبستگی سود جسته است. جامعه آماری همه دبیران مدرسههای متوسطه پسرانه دولتی شهر تهران است که نمونه آماری برحسب جدول کرجسی و مورگان 384 نفر تعیین و سپس براساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای نسبتی به طور تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش؛ پرسشنامه استاندارد شدة وجدان کاری کاستا و مک شامل 47 گویه و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر شامل 24 گویه بود که پایایی این دو پرسشنامه به ترتیب 89% و 85% به دست آمد. برای توصیف دادهها از آمار توصیفی و برای تحلیل از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کولموگروف اسمیرنف و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شده است. نتایج محاسبات نشان داد که بین وجدان کاری و تعهد سازمانی دبیران در سطح اطمینان 99% (میزان خطا برابر با 001.) با شدت همبستگی 0.429 ارتباط معناداری وجود دارد و این شدت همبستگی متوسط و از نوع مثبت است؛ وجدان کاری با دو متغیر تعهد عاطفی و تعهد هنجاری در ارتباط معنادار بودند اما وجدان کاری با متغیر تعهد مستمر دارای ارتباط معناداری نبود و در ارتباط بین مناطق مورد بررسی از نظر "وجدان کاری" هیچگونه تفاوت معناداری وجود نداشت.
Manuscript profile
Journal of New Approaches in Educational Administration
,
Issue1,Year,
Summer
2017
هدف پژوهش توصیفی ـ همبستگی حاضر، بررسی رابطه فضیلتسازمانی مدارس با رفتار شهروندی سازمانی معلمان میباشد. 403 معلم در مدارس متوسطه نواحی چهارگانه کلانشهر کرج به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از دو پرسش نامه ی استاندارد فضی More
هدف پژوهش توصیفی ـ همبستگی حاضر، بررسی رابطه فضیلتسازمانی مدارس با رفتار شهروندی سازمانی معلمان میباشد. 403 معلم در مدارس متوسطه نواحی چهارگانه کلانشهر کرج به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از دو پرسش نامه ی استاندارد فضیلت سازمانی(Cameron, Bright, & Caza, 2004) و رفتار شهروندی سازمانی(DiPaola, Tarter & Hoy, 2004) استفاده شد. پس از بررسی و تأیید پایایی و روایی سازه ابزارها، برای پاسخ به سؤالات پژوهش، از روشهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج حاکی از وجود همبستگی معنادار بین فضیلت سازمانی مدارس و رفتار شهروندی سازمانی معلمان است. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که در بین ابعاد پنجگانه فضیلتسازمانی(خوش بینی، اعتماد، شفقت، انسجام و بخشش)، صرفا خوشبینی و بخشش، تبیین معناداری از رفتار شهروندی سازمانی معلمان داشته اند. یافتههای این پژوهش اهمیت تقویت خردهمقیاسهای فضیلتسازمانی را در مدرسه مورد تأکید قرار میدهد.
Manuscript profile
Journal of New Approaches in Educational Administration
,
Issue1,Year,
Winter
2017
هدف از این پژوهش، مطالعه مفاهیمِ استعداد و شایستگی به منظور شناسایی و رتبه بندی نشانگان استعداد و همچنین طراحی الگوی شناسایی مدیران مستعد مدارس بود. پژوهش حاضر، به روش آمیخته، مبتنی بر تحلیل زمینه، با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسش نامه انجام شد. در این راستا، از رویکرد More
هدف از این پژوهش، مطالعه مفاهیمِ استعداد و شایستگی به منظور شناسایی و رتبه بندی نشانگان استعداد و همچنین طراحی الگوی شناسایی مدیران مستعد مدارس بود. پژوهش حاضر، به روش آمیخته، مبتنی بر تحلیل زمینه، با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسش نامه انجام شد. در این راستا، از رویکرد نمونه گیری هدفمند و بهرهوری از فن گلوله برفی و به کارگیری معیار اشباع نظری، در مصاحبهها استفاده شد. مصاحبههایی نیمه ساختار یافته با 14 خبرهِ موسس، مدارس غیردولتی معروف شهر تهران صورت گرفت. پایایی مصاحبه، از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار ( ارزیاب )، با مشارکت دو عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی برابر 3/87 درصد حاصل شد. برای تحلیـل متـون مصاحبه جهـت تـدوین و طبقهبندی مولفههای شناسایی مدیران مستعد از نرم افزار maxqda و کدگذاری باز استفاده شد. جامعـه بخش کمی، تمامی موسسان و مدیران مدارس متوسطه غیردولتی تهران در سال تحصیلی 96- 95 (510 عضو ) بود، به کمک فرمول کوکران تعداد 218 مدیر یا موسس به عنوان نمونه با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. اجـرای بخش کمی بـا ابزار پرسشنامه محقق ساخته حاصل از نتایج بخش کیفی بود روایی و پایایی ابزارهای پژوهش در حد مطلوب بدست آمد. نتایج حاصل از پرسشنامه با استفاده ازروشهای تحلیل آماری کمی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و الگویابی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که از 13 مولفه شناسایی مدیران مستعد مدارس غیردولتی « مهارت ظرفیت سازی » ، « ویژگیهای اخلاقی» ، « اشتیاق » ، « مهارت های فردی و مهارت بین فردی » در رتبههای اول اهمیت قرار دارد، همچنین از ابعاد و مؤلفههای مدل شناسایی مدیران با استعداد، شایستگی با ضریب 93/0 و اشتیاق با ضریب 16/0 در تبیین واریانس سازه شناسایی سهم دارند.
Manuscript profile
Journal of New Approaches in Educational Administration
,
Issue1,Year,
Autumn
2019
با توجه به اینکه، رشد حرفهای و ارتقاء فرهنگ همکاری از عناصر مهم در اثربخشی سازمانهای آموزشی محسوب میشوند، پژوهش حاضر با هدف بررسی و تبیین پیشایندهای رشد حرفهای همکارانه، بهمنظور ایجاد یک چارچوب مفهومی مناسب با رویکرد کیفی انجام یافت. مشارکت کنندگان با شیوه هدفمند ( More
با توجه به اینکه، رشد حرفهای و ارتقاء فرهنگ همکاری از عناصر مهم در اثربخشی سازمانهای آموزشی محسوب میشوند، پژوهش حاضر با هدف بررسی و تبیین پیشایندهای رشد حرفهای همکارانه، بهمنظور ایجاد یک چارچوب مفهومی مناسب با رویکرد کیفی انجام یافت. مشارکت کنندگان با شیوه هدفمند (تعداد17 نفر) و از بین اساتید دانشگاه، کارشناسان گروههای آموزشی، مدیران آموزش و پرورش و معلمان شهر تهران تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق گردآوری شدند. تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا(کدگذاری باز، محوری و انتخابی) انجام گرفت. نتایج نشان دادند که عوامل مؤثر در رشد حرفهای مبتنی بر همکاری معلمان شامل: عامل مدیریتی با مقوله های «دانش در زمینه کار گروهی»، «اخلاق حرفهای»، «باوربه کار تیمی» و«حمایت و پشتیبانی»، عامل ساختاری با مقوله های «الزامات زمینه ای(تسهیل گر/ حمایتی)» و «الزامات فرآیندی ( تصمیمگیری، کنترل و روابط )»، عامل فرهنگی با مقوله های «ارزش ها و هنجارها»، «اهداف و مأموریت مشترک» و «روحیه جمع گرایی» و عامل معلمان با مقولههای «ویژگیهای رفتاری و شخصیتی»، «داشتن تفکر جمعی و زمینه اجرایی آن» و «مهارتهای ارتباطی» می باشد. یافتههای این پژوهش اهمیت توجه به عوامل موثر در رشد حرفهای همکارانه را در سازمانهای آموزشی مورد تأکید قرار میدهد.
Manuscript profile
Journal of New Approaches in Educational Administration
,
Issue1,Year,
Autumn
2021
مقدمه و هدف: فضیلت سازمانی از جمله مفاهیم جدید سازمانی است که از روانشناسی مثبتنگر گرفته شده است. مطالعه در این حوزه در برگیرنده رفتارهای برجسته در سازمان است که خود منجر به پیامدهای مثبت میشود. پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین پیامدهای سا More
مقدمه و هدف: فضیلت سازمانی از جمله مفاهیم جدید سازمانی است که از روانشناسی مثبتنگر گرفته شده است. مطالعه در این حوزه در برگیرنده رفتارهای برجسته در سازمان است که خود منجر به پیامدهای مثبت میشود. پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین پیامدهای سازمان فضیلتی در دانشگاههای دولتی استان یزد انجام شده است. روش شناسی پژوهش: در این مطالعه ابتدا از روش پژوهش کیفی گروه کانونی و مصاحبههای نیمهساختار یافته با هشت نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی استان یزد، سپس با تحلیل و کدگذاری دادههای به دست آمده از مصاحبه و ادبیات با روش تحلیل مضمون، مدل مفهومی پژوهش تدوین شد. سپس در بخش کمی پژوهش، مدل مفهومی با پرسشنامه محقق ساخته در نمونه 285 نفر از کارکنان دانشگاههای دولتی استان یزد با روش مدلیابی معادلات ساختاری آزمون شد. روایی محتوا، واگرا، همگرا و همچنین پایایی ترکیبی و ضریب آلفای کرونباخ این پرسشنامه مناسب بود. یافته ها: در مدل به دست آمده از پژوهش کیفی، پیامدهای دانشگاه فضیلتی، شامل «خودبرانگیختگی سازمانی»، «رفتار شهروندی سازمانی»، «هویت سازمانی»، «بهزیستی معنوی»، «شجاعت اخلاق حرفهای»، «شادی سازمانی»، «سلامت سازمانی»، «عملکرد سازمانی» و «سرمایه اجتماعی» و هم چنین تاثیر برخی از پیامدها بر روی یکدیگر شناسایی شد. همچنین نتایج بخش کمی، نشان داد تمام پیامدها دارای بار عاملی مناسب بوده و مدل تایید شد و در این مدل پیامدهای شادی سازمانی، شجاعت اخلاق حرفهای و بهزیستی معنوی دارای ضریب مسیر بیشتری بودند، لذا سازمان فضیلتی بیشترین تأثیر را بر آنها دارد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به اینکه مزایا و پیامدهای فضیلت سازمانی، در کوتاه مدت آشکار نمیشود؛ بنابراین مدیران و کارکنان دانشگاه باید بدانند که با نهادینه کردن رفتارهای فضیلتی در دانشگاه، افزایش کیفیت خدمات و مزیت رقابتی در بلندمدت برای دانشگاه حاصل میشود.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications