• Home
  • عبدالرحیم نوه ابراهیم

    List of Articles عبدالرحیم نوه ابراهیم


  • Article

    1 - بررسی رابطه توسعه استعداد معلمان با اثربخشی مدارس متوسطه استان بوشهر
    Educational Leadership & administration , Issue 5 , Year , Winter 2022
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه‌ی توسعه استعداد معلمان با اثربخشی مدارس متوسطه استان بوشهر انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقیق‌های کاربردی می‌باشد و از نظر ماهیت و چگونگی گردآوری اطلاعات، توصیفی ازنوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری در این پژوهش را 5938 نفر از معلمان More
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه‌ی توسعه استعداد معلمان با اثربخشی مدارس متوسطه استان بوشهر انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقیق‌های کاربردی می‌باشد و از نظر ماهیت و چگونگی گردآوری اطلاعات، توصیفی ازنوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری در این پژوهش را 5938 نفر از معلمان مدارس متوسطه استان بوشهر تشکیل دادند که از این تعداد با توجه به جدول مورگان 361 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. لازم به ذکر است که از 361 پرسشنامه پخش شده تعداد 250 پرسشنامه عودت داده شده است. که در واقع 75 درصد از جامعه پاسخ گفته‌اند. ازاین رو، نتایح حاصله بر اساس 250 پرسشنامه تکمیل شده است. برای گردآوری داده‌ها از دو پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه 28 سئوالی اثربخشی سازمانی پارسونز براساس معیارهای تحقق یا کسب هدف، انطباق یا نوآوری، انسجام یا یگانگی و تداوم یا حفظ الگوها و همچنین پرسشنامه پژوهشگر ساخته 25 سوالی توسعه استعداد در 6 بعد ژنتیک، عاطفی (ویژگی‌های شخصی)، شناختی (هوش)، استعداد، خورشیدهای محیطی(خانه، مدرسه، اجتماع، جنسیت و شانس)، و خار استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامه سنجش توسعه استعداد(88/0) و پرسشنامه سنجش اثربخشی مدارس(83/0) به‌دست آمده و چون آلفای کرونباخ هر دو پرسشنامه بیش از 7/0 می‌باشند، بنابراین از پایایی لازم برخوردارند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار spss23 استفاده شده است. داده‌ها به کمک آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی (فراوانی نسبی، میانگین و انحراف معیار، کولموگروف – اسمیرنوف، ضریب همبستگی اسپیرمن) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته‌اند. نتایج حاصل از آزمون جهت بررسی وضعیت مولفه‌های توسعه استعداد نشان داد که از بین شش بعد مورد بررسی فقط دو بعد، بعد عاطفی با میانگین(89/3) و بعد شناختی با میانگین(92/3) دارای وضعیت مناسب است. نتایج نشان می‌دهد که ابعاد توسعه استعداد معلمان با اثربخشی مدارس متوسطه استان بوشهر رابطه معناداری دارد. نتایج این پژوهش می‌تواند به آموزش و پرورش در جهت بهبود توانایی شغلی معلمان، توجه به استعداد آن‌ها و تلاش جهت ایجاد راه کارهایی برای شکوفایی استعدادها در جهت ارائه خدمات بهتر به دانش آموزان گام‌هایی بردارد. Manuscript profile

  • Article

    2 - طراحی و تببین وضع موجود الگوی مدیریت استعداد کارکنان سازمان تامین اجتماعی
    The Journal of Productivity Management , Issue 61 , Year , Summer 2022
    این پژوهش به طراحی الگوی مطلوب مدیریت استعداد و ارزیابی وضع موجود مدیریت استعداد سازمان پرداخته است. مطالعه حاضر با توجه به هدف آن از روش تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده نمود. جامعه تحقیق در بخش کیفی، مدیران سازمان تامین اجتماعی بودند و جمع آوری داده ها با استفاده از مصاحب More
    این پژوهش به طراحی الگوی مطلوب مدیریت استعداد و ارزیابی وضع موجود مدیریت استعداد سازمان پرداخته است. مطالعه حاضر با توجه به هدف آن از روش تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده نمود. جامعه تحقیق در بخش کیفی، مدیران سازمان تامین اجتماعی بودند و جمع آوری داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و نمونه گیری هدفمند با مشارکت تعداد 20 مدیر عالی و میانی سازمان انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای استقرایی در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. به منظور برآورد الگو و شناسایی وضع موجود فعالیت ها و فرآیندها در سازمان تامین اجتماعی، پرسشنامه حاصل از تحلیل مصاحبه های کیفی با 28 گویه در بین 245 نفر از مدیران سازمان تامین اجتماعی به روش نمونه گیری تصادفی ساده توزیع شد. در بخش کیفی این پژوهش، الگوی مدیریت استعداد در چهاربعد جذب (استعدادخواهی) با تعداد 12 مولفه، انتخاب (استعداد یابی) با تعداد 7 مولفه، توسعه (استعدادپروری) با تعداد 10مولفه و حفظ (استعدادگماری) با تعداد 8 مولفه جمعا 37 مولفه بدست آمد. نتایج حاصل از اجرای آزمون تی تک نمونه بر روی داده های بدست آمده نشان داد که در چرخه مدیریت استعداد در سازمان تامین اجتماعی بعد استعدادخواهی کمترین میانگین را به خود جلب کرده است در حالیکه بعد استعدادپروری با بیشترین میانگین در وضع موجود است. نظر می رسد سازمان تامین اجتماعی باید توجه بیشتری را به فرایند جذب (استعداد خواهی) معطوف دارد. Manuscript profile

  • Article

    3 - ارائه مدل مفهومی یادگیری دیجیتالی در نظام آموزش عالی: پژوهش کیفی
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 1 , Year , Winter 2023
    پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل مفهومی یادگیری دیجیتالی انجام‌شده است. به‌منظور انجام پژوهش حاضر از رویکرد کیفی و روش فراترکیب استفاده گردید. هدف از فراترکیب استخراج درک جدیدی از مقایسه و ترکیب یافته‌های مطالعات متعدد است. جامعه پژوهش شامل کلیه مقاله‌ها، کتاب‌ها، گزارش‌های ک More
    پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل مفهومی یادگیری دیجیتالی انجام‌شده است. به‌منظور انجام پژوهش حاضر از رویکرد کیفی و روش فراترکیب استفاده گردید. هدف از فراترکیب استخراج درک جدیدی از مقایسه و ترکیب یافته‌های مطالعات متعدد است. جامعه پژوهش شامل کلیه مقاله‌ها، کتاب‌ها، گزارش‌های کاری و انتشارات دانشگاه‌ها به تعداد بیش از 3000 بوده که از این میان 60 سند بر اساس روش هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو انتخاب و تحلیل شد. به‌منظور تحلیل داده‌ها از کدگذاری باز و محوری استفاده شد. نتایج حکایت از شناسایی 11 مؤلفه کلیدی برای تدوین مدل یادگیری دیجیتالی بوده است. این مؤلفه‌ها عبارت‌اند از آمادگی دیجیتالی استاد، آمادگی دیجیتالی دانشجو، مدیریت دانش دیجیتالی، پشتیبانی دیجیتالی، کیفیت دیجیتالی، مدیریت دیجیتالی، تعاملات دیجیتالی، فناوری دیجیتالی، ارزیابی دیجیتالی، آموزش و تدریس دیجیتالی و محتوای دیجیتالی بوده است. برای هر یک از این مؤلفه‌ها اجزا و عناصر مشخصی شناسایی شده است و نهایتاً این‌که متناسب با این مؤلفه‌ها، پیشنهادهایی ارائه شده است. Manuscript profile