Jounal of Marketing Management
,
Issue4,Year,
Spring
2008
سازمان ها در حال تلاش بیشتر برای استفاده از ITمی باشند که نتیجه این تلاش ها بوجود آمدن مباحثی همچون "طراحی مجدد فرایند کسب و کار"، "کوچک کردن اندازه سازمان ها"، شکل گیری سازمان های بدون مرز" و "شرکت های مبتنی بر دانش " بوده است. IT همچنین روش پردازشاطلاعات را تسهیل نمود More
سازمان ها در حال تلاش بیشتر برای استفاده از ITمی باشند که نتیجه این تلاش ها بوجود آمدن مباحثی همچون "طراحی مجدد فرایند کسب و کار"، "کوچک کردن اندازه سازمان ها"، شکل گیری سازمان های بدون مرز" و "شرکت های مبتنی بر دانش " بوده است. IT همچنین روش پردازشاطلاعات را تسهیل نموده است و توانسته است تا نحوه تصمیم گیری ها را تغییر دهد و حتی بر روی حیطه و ماهیت فعالی تهای انجام شده در کسب و کار تاثیر بگذارد.
در این مقاله پس از پرداختن به مفاهیم اصلی در بانکداری الکترونیک، تلاش شده تا عوامل تاثیرگذار بر رضایتمندی آنها مورد بررسی قرار گیرد و در انتها فرضیات مربوط به رضایتمندی مشتریان آزمون شده است . روش تحقیق بکار رفته در این پژوهش روش توصیفی و از نوع پیمایشی م ی باشد که به این منظور با استفاده از روش سروکوال پرسشنامه ای تهیه و تنظیم گردیده و بین استفاده کنندگان ازدستگاه های خودپرداز توزیع شده است . این تحقیق از نظر موضوعی به اندازه گیری رضایت مشتری (CSM)از خدمات ارائه شده در سیستم بانکداری الکترونیکی در ایران می پردازد. در این پژوهش از یکنمونه 35 نفری از استفاده کنندگان از دستگا ه های خودپرداز (ATM)به دست آمد. در این تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شده است که در نهایت از تحلیل اطلاعات بدست آمده، در زمینه سرعت و نداشتن محدودیت زمانی، نمی توان گ فت رضایت وجود دارد، ولی د ر مورد نداشتن محدودیت مکانی و سهولت استفاده و امنیت م یتوان گفت رضایت وجود دارد. در انتها نیز نتیج هگیری و ارائه پیشنهاد شده است.
Manuscript profile
Scientific Journal of Social Psychology
,
Issue1,Year,
Summer
2021
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدلیابی اعتماد اجتماعی بر اساس هوش اجتماعی، هویت اجتماعی و انزوای اجتماعی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران انجام شد. طرح پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان متوسطه دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند More
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدلیابی اعتماد اجتماعی بر اساس هوش اجتماعی، هویت اجتماعی و انزوای اجتماعی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران انجام شد. طرح پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان متوسطه دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 495 نفر برآورد که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اعتماد اجتماعی (صفارینیا و شریف، 1392)، هوش اجتماعی (تت، 2008)، هویت اجتماعی (صفارینیا و روشن، 1390) و انزوای اجتماعی (مدرسی یزدی و همکاران، 1396) استفاده شد. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-19 و PLS تحلیل شدند. یافتههای پژوهش حاضر حاکی از برازش مناسب مدل اعتماد اجتماعی بر اساس هوش اجتماعی، هویت اجتماعی و انزوای اجتماعی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه بود. همچنین، دیگر یافتهها نشان داد که هوش اجتماعی و هویت اجتماعی بر اعتماد اجتماعی دانشآموزان دوره دوم متوسطه اثر مثبت و معنادار و انزوای اجتماعی بر اعتماد اجتماعی آنان اثر منفی و معنادار داشت (001/0>P). با توجه به نتایج پژوهش حاضر، برنامهریزی برای بهبود اعتماد اجتماعی از طریق افزایش هوش اجتماعی و هویت اجتماعی و کاهش انزوای اجتماعی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه ضروری است. برای این منظور متخصصان و برنامهریزان درسی میتوانند محتواهایی جهت بهبود اعتماد اجتماعی در درس مطالعات اجتماعی و دیگر درسهای مرتبط بگجانند و روانشناسان و مشاوران مدارس نیز از طریق کارگاههای آموزشی اقدام به ارتقای اعتماد اجتماعی دانشآموزان دوره دوم متوسطه از طریق افزایش هوش اجتماعی و هویت اجتماعی و کاهش انزوای اجتماعی کنند.
Manuscript profile
پژوهش با هدف، تحلیل جایگاه ابعاد و مؤلفه های هوش فرهنگی در محتوای کتابهای درسی حوزه مطالعات اجتماعی دوره دوم متوسطه ایران به روش توصیفی، از نوع تحلیل محتوا انجام شد. جامعه پژوهشی، کلیه کتابهای درسی حوزه مطالعات اجتماعی دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 94- 1393 است که با More
پژوهش با هدف، تحلیل جایگاه ابعاد و مؤلفه های هوش فرهنگی در محتوای کتابهای درسی حوزه مطالعات اجتماعی دوره دوم متوسطه ایران به روش توصیفی، از نوع تحلیل محتوا انجام شد. جامعه پژوهشی، کلیه کتابهای درسی حوزه مطالعات اجتماعی دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 94- 1393 است که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و محدودیت جامعه آماری از نمونهگیری صرف نظر شده و کل جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شدهاند. ابزار اندازهگیری، چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند. عمدهترین یافتههای پژوهش بیان گر آن می باشد که کتاب های حوزه مطالعات اجتماعی دوره دوم متوسطه 747 مرتبه به ابعاد و مؤلفه های هوش فرهنگی، توجه کرده بودند که میزان آن در پایه های اول، دوم، سوم و چهارم به ترتیب 119، 167، 208 و 253 مرتبه بود. همچنین در بین ابعاد مورد بررسی بعد فراشناختی با میزان بار اطلاعاتی 986/0 و ضریب اهمیت 266/0 بیش ترین و بعد رفتاری با میزان بار اطلاعاتی 785/0 و ضریب اهمیت 212/0 کم ترین توجه را به خود اختصاص داده اند.
Manuscript profile
پژوهش با هدف، ارزیابی جایگاه ابعاد و مؤلفههای هوش فرهنگی در محتوای کتابهای درسی حوزه مطالعات اجتماعی دوره دوم متوسطه ایران به روش توصیفی، از نوع تحلیل محتوا انجام شد. جامعه پژوهشی، کلیه کتابهای درسی حوزه مطالعات اجتماعی دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 94- 1393 است که ب More
پژوهش با هدف، ارزیابی جایگاه ابعاد و مؤلفههای هوش فرهنگی در محتوای کتابهای درسی حوزه مطالعات اجتماعی دوره دوم متوسطه ایران به روش توصیفی، از نوع تحلیل محتوا انجام شد. جامعه پژوهشی، کلیه کتابهای درسی حوزه مطالعات اجتماعی دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 94- 1393 است که با توجه به انطباق با منطق تحلیلی پژوهش از نمونهگیری هدفمند استفاده شده و همه چهار کتاب درسی مطالعات اجتماعی سال اول، جامعهشناسی سال دوم، جامعهشناسی سال سوم و تعلیمات اجتماعی سال چهارم به عنوان نمونه در نظر گرفته شدهاند. ابزار اندازهگیری، چکلیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده که روایی آن با استفاده از روش صوری- محتوایی و نظر متخصصان تأیید شده و پایایی آن نیز با روش باز آزمایی 93/0 محاسبه گردید. نتایج پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند تحلیلی نرمافزار آنتروپی شانون نسخه 2015 مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند. عمدهترین یافتههای پژوهش بیانگر آن میباشد که کتابهای حوزه مطالعات اجتماعی دوره دوم متوسطه 747 مرتبه به ابعاد و مؤلفههای هوش فرهنگی، توجه کرده بودند که میزان آن در پایههای اول، دوم، سوم و چهارم به ترتیب 119، 167، 208 و 253 مرتبه بود. همچنین در بین ابعاد مورد ارزیابی بعد فراشناختی با میزان بار اطلاعاتی 986/0 و ضریب اهمیت 266/0 بیشترین و بعد رفتاری با میزان بار اطلاعاتی 785/0 و ضریب اهمیت 212/0 کمترین توجه را به خود اختصاص دادهاند.
Manuscript profile
Journal of Instruction and Evaluation
,
Issue5,Year,
Winter
2023
هدف از انجام پژوهش حاضر، مدل یابی روابط ساختاری توانایی های شناختی با پیشرفت تحصیلی از طریق میانجی شایستگی ادراک شده در دانش آموزان متوسطه بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری و جامعه آماری را 1361 دانش آموز پسر متوسطه اول پایه نهم مدارس دولتی More
هدف از انجام پژوهش حاضر، مدل یابی روابط ساختاری توانایی های شناختی با پیشرفت تحصیلی از طریق میانجی شایستگی ادراک شده در دانش آموزان متوسطه بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری و جامعه آماری را 1361 دانش آموز پسر متوسطه اول پایه نهم مدارس دولتی شهر بابل در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند. برای تعیین حجم نمونه با توجه به تعداد متغیرهای مشاهده شده و تخصیص ضریب 15 برای هر متغیر (1۶ متغیر در مدل) و با احتساب احتمال وجود پرسشنامه های ناقص، ۲۵۰ نفر به عنوان حجم نمونه به روش خوشه ای دومرحله ای انتخاب شدند. جهت جمعآوری داده ها از پرسشنامه های پیشرفت تحصیلی فام و تیلور، توانایی های شناختی نجاتی، شایستگی ادراک شده هارتر و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از معادلات رگرسیونی ساختاری در نرم افزار SPSS-25 و Amos-23 استفاده شد. یافته ها نشان داد که متغیرهای توانایی های شناختی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان متوسطه رابطه مستقیم دارد. همچنین توانایی های شناختی با پیشرفت تحصیلی از طریق میانجی شایستگی ادراک شده در دانش آموزان متوسطه، رابطه غیرمستقیم و معنی داری دارد. در مجموع، توانایی های شناختی از طریق میانجی شایستگی ادراک شده ۴۶/۰ توان پیش بینی پیشرفت تحصیلی را دارد.
Manuscript profile