-
Article
1 - تعیین مکان مناسب برای پایانه مسافربری شهر بندرعباس با استفاده از روشهای ANP و مقایسه زوجی در محیط GISفصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , Issue 1 , Year , Spring 1395چکیده یکی از مباحث مهم در برنامهریزی شهری، تعیین مکان مناسب برای استقرار کاربریهای شهری است. انتخاب مکان مناسب برای یک فعالیت در سطح شهر، یکی از تصمیمهای پایدار برای انجام یک طرح گسترده است که نیازمند پژوهش در مکان از دیدگاههای مختلف میباشد. بنابراین در این پژوه Moreچکیده یکی از مباحث مهم در برنامهریزی شهری، تعیین مکان مناسب برای استقرار کاربریهای شهری است. انتخاب مکان مناسب برای یک فعالیت در سطح شهر، یکی از تصمیمهای پایدار برای انجام یک طرح گسترده است که نیازمند پژوهش در مکان از دیدگاههای مختلف میباشد. بنابراین در این پژوهش سعی شده تا با تلفیق سیستمهای اطلاعات جغرافیایی و سیستمهای تصمیمگیری چند معیاره (MCDM)، مکانهای مناسب جهت احداث پایانههای مسافربری در شهر بندر عباس شناسایی شوند. برای این کار ابتدا معیارهای مؤثر در مکان یابی پایانه مسافربری محدوده مورد مطالعه شناسایی شد؛ سه معیار اصلی شامل معیارهای شهری و محیطی با نُه زیر معیار، معیارهای مربوط به مسافر با سه زیر معیار و معیارهای مربوط به وسایل نقلیه با دو زیر معیار که این معیارها در محیط GIS آماده سازی و با استفاده از روش ANP و مقایسه زوجی به ترتیب وزن هر معیار و وزن کلاسهای هر لایه محاسبه و در گام بعدی پس از حذف نواحی دارای محدودیت، کل محدوده مورد مطالعه برای هر یک از معیارهای انتخاب شده، پهنه بندی شد. با توجه به جدول نهایی مربوط به ANP؛ معیارهای شهری و محیطی با وزن 625/0 در رتبه اول، معیارهای مربوط به مسافر با وزن 283/0 در مرتبه دوم و معیارهای مربوط به وسایل نقلیه با وزن 136/0 در مرتبه سوم وزنی قرار گرفتند. در نهایت با تلفیق نقشههای پهنه بندی شده بر اساس وزن اکتسابی از روش ANP، نقشه نهایی در سه کلاس اولویت بندی گردید، که 677 هکتار از منطقه دارای اولویت اول و 873 هکتار اولویت دوم و 27689 هکتار اولویت سوم را دارا میباشد Manuscript profile -
Article
2 - A pathological analysis of Mashhad neighborhood development offices from a local participatory planning perspectiveCreative City Design , Issue 5 , Year , Autumn 2023The neighborhood development offices in the neighborhoods targeted for regeneration have taken a big step towards increasing the participation of the residents. However, the city administration emphasizes solving the problems with a spatial approach rather than solving MoreThe neighborhood development offices in the neighborhoods targeted for regeneration have taken a big step towards increasing the participation of the residents. However, the city administration emphasizes solving the problems with a spatial approach rather than solving the economic and social problems. This study aims to analyze the performance of neighborhood development offices in selected neighborhoods (Sis Abad, Toroq, Darvi, 22 Bahman, and Vakil Abad) in Mashhad from a local participatory planning perspective. Using the “Plan-Process-Results (PPR)” approach, And the statistical population included 24 experts in the field of urban regeneration, the officials of the development offices of selected neighborhoods and the trustees of selected neighborhoods were used, and the means of collecting this research are semi-structured interviews, questionnaires and library studies.the research criteria including context building and trust building, use and promotion of local capacity to develop the neighborhood, drafting a strategic document for the regeneration of neighborhoods (participatory document), and interaction with the city managers and other government agencies were evaluated. The results concerning context building and trust building showed that although the trust-building projects have progressed up to 50%, execution challenges have led to the loss of the residents' trust to some extent. Furthermore, the neighborhood development document lacks any executive guarantee and legal support. Thus, it seems that trust building takes place step by step when the demands of residents are addressed. In addition, local knowledge, receiving public feedback, and local authorities can act as facilitators to build public trust and promote public support. Manuscript profile -
Article
3 - ارزیابی و بررسی آسیب پذیری ناشی از زلزله با استفاده از مدل RADIUSو GIS (مطالعه موردی منطقه دو یزد)seyed ahmad mirdehghan ashkezar seyed ali almodaresi mohamad reza rezaie mohamad reza nojavan bashnghiyan Mostafa KhabaziJournal of Geography and Environmental Studies , Issue 51 , Year , Autumn 2024زلزله پدیدهای است طبیعی که بیتوجهی به آن خسارات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. وقوع زلزلههای شدید بشر را بر آن داشته است که در فکر تدوین یک برنامه زیربنایی برای کاهش خطرات و آسیبهای ناشی از آن باشد. هدف از این تحقیق بررسی خسارات ناشی از زلزله در منطقه دو شهر یز Moreزلزله پدیدهای است طبیعی که بیتوجهی به آن خسارات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. وقوع زلزلههای شدید بشر را بر آن داشته است که در فکر تدوین یک برنامه زیربنایی برای کاهش خطرات و آسیبهای ناشی از آن باشد. هدف از این تحقیق بررسی خسارات ناشی از زلزله در منطقه دو شهر یزد با استفاده از مدل رادیوس در محیط GIS در سناریوهای مطرح شده می باشد. بر این اساس و مطابق با مدل رادیوس عوامل تعداد طبقات ساختمان، نوع خاک، نوع مصالح، گسل های موجود، کاربری اراضی و شریانهای حیاتی موجود مورد استفاده قرار گرفت. که عوامل موثر استفاده به صورت لایه های جداگانه در نرم افزار ArcGIS10 بررسی و اطلاعات مورد نیاز مدل رادیوس استخراج شد و وارد مدل رادیوس برای دست یابی به نتایج گردید. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد، براساس سناریوی گسل مهریز-تفت، 1577 ساختمان تخریب، 7 نفر کشته و 243 نفر مصدوم خواهند شد. مطابق سناریوی گسل انار نیز، 1108 ساختمان تخریب، 4 نفر کشته و 132 نفر مصدوم خواهند شد. Manuscript profile -
Article
4 - تعیین مکان مناسب برای پایانه مسافربری شهر بندرعباس با استفاده از روشهای ANP و مقایسه زوجی در محیط GISفصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , Issue 1 , Year , Spring 1395چکیده یکی از مباحث مهم در برنامهریزی شهری، تعیین مکان مناسب برای استقرار کاربریهای شهری است. انتخاب مکان مناسب برای یک فعالیت در سطح شهر، یکی از تصمیمهای پایدار برای انجام یک طرح گسترده است که نیازمند پژوهش در مکان از دیدگاههای مختلف میباشد. بنابراین در این پژوه Moreچکیده یکی از مباحث مهم در برنامهریزی شهری، تعیین مکان مناسب برای استقرار کاربریهای شهری است. انتخاب مکان مناسب برای یک فعالیت در سطح شهر، یکی از تصمیمهای پایدار برای انجام یک طرح گسترده است که نیازمند پژوهش در مکان از دیدگاههای مختلف میباشد. بنابراین در این پژوهش سعی شده تا با تلفیق سیستمهای اطلاعات جغرافیایی و سیستمهای تصمیمگیری چند معیاره (MCDM)، مکانهای مناسب جهت احداث پایانههای مسافربری در شهر بندر عباس شناسایی شوند. برای این کار ابتدا معیارهای مؤثر در مکان یابی پایانه مسافربری محدوده مورد مطالعه شناسایی شد؛ سه معیار اصلی شامل معیارهای شهری و محیطی با نُه زیر معیار، معیارهای مربوط به مسافر با سه زیر معیار و معیارهای مربوط به وسایل نقلیه با دو زیر معیار که این معیارها در محیط GIS آماده سازی و با استفاده از روش ANP و مقایسه زوجی به ترتیب وزن هر معیار و وزن کلاسهای هر لایه محاسبه و در گام بعدی پس از حذف نواحی دارای محدودیت، کل محدوده مورد مطالعه برای هر یک از معیارهای انتخاب شده، پهنه بندی شد. با توجه به جدول نهایی مربوط به ANP؛ معیارهای شهری و محیطی با وزن 625/0 در رتبه اول، معیارهای مربوط به مسافر با وزن 283/0 در مرتبه دوم و معیارهای مربوط به وسایل نقلیه با وزن 136/0 در مرتبه سوم وزنی قرار گرفتند. در نهایت با تلفیق نقشههای پهنه بندی شده بر اساس وزن اکتسابی از روش ANP، نقشه نهایی در سه کلاس اولویت بندی گردید، که 677 هکتار از منطقه دارای اولویت اول و 873 هکتار اولویت دوم و 27689 هکتار اولویت سوم را دارا میباشد Manuscript profile