• Home
  • احمد احمدی

    List of Articles احمد احمدی


  • Article

    1 - تأثیر مشاوره بر مبنای رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر میزان اسنادهای ارتباطی و رضایت زناشویی زنان
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 1 , Year , Autumn 2017
    هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر مشاوره بر مبنای رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر میزان اسنادهای ارتباطی و رضایت زناشویی زنان بود که روش پژوهش آن شبه تجربی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل تمامی زنان متأهل مراجعه‌کننده به فرهنگسراهای شه More
    هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر مشاوره بر مبنای رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر میزان اسنادهای ارتباطی و رضایت زناشویی زنان بود که روش پژوهش آن شبه تجربی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل تمامی زنان متأهل مراجعه‌کننده به فرهنگسراهای شهر اصفهان در سال 1393 بود. سپس،30 نفر از بانوان متأهل به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش ده جلسه دوساعته مشاوره بر مبنای رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) دریافت کردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه اسنادهای زناشویی فینچام و برادبوری (1992) و پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ (1989) بود و داده‌ها توسط روش آماری تحلیل کوواریانس تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که این مشاوره بر اسناد زناشویی کلی (P<0/01) و ابعاد آن شامل: اسناد باثبات و بی‌ثبات (P<0/01)، اسناد کلی و جزئی (P<0/01) و اسناد عمدی و غیر عمدی و سزاوار سرزنش - گذشت (P<0/01) مؤثر بوده است اما تأثیر معناداری بر ابعاد اسناد درونی و بیرونی به خود، اسناد درونی و بیرونی به همسر و اسنادهای خودخواهانه و نوع‌دوستانه نداشته است. همچنین این درمان بر رضایت زناشویی و نیز ابعاد آن (رضایت، ارتباطات، حل تعارض، تحریف آرمانی) به‌صورت معنادار اثرگذار بود (P<0/01). به‌طورکلی نتایج پژوهش نشان داد، مشاوره بر مبنای رویکرد (ACT) بر بهبود اسنادهای زناشویی و رضایت آن‌ها مؤثر است. Manuscript profile

  • Article

    2 - پیش‌بینی تعارض زناشویی از طریق ویژگی‌های شخصیتی، روانی و جمعیت‌شناختی زوج‌ها
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 1 , Year , Summer 2011
    این پژوهش با هدف پیش‌بینی تعارض زناشویی (زوج‌های در معرض طلاق و زوج‌های عادی) از طریق ویژگی‌های شخصیتی، روانی و جمعیت‌شناختی اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی و پس‌رویدادی و جامعۀ آماری دو گروه زوج‌های در معرض طلاق و زوج‌های عادی بودند. از میان زوج‌های در معرض طلاق، 60 نفر More
    این پژوهش با هدف پیش‌بینی تعارض زناشویی (زوج‌های در معرض طلاق و زوج‌های عادی) از طریق ویژگی‌های شخصیتی، روانی و جمعیت‌شناختی اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی و پس‌رویدادی و جامعۀ آماری دو گروه زوج‌های در معرض طلاق و زوج‌های عادی بودند. از میان زوج‌های در معرض طلاق، 60 نفر و از میان زوج‌های عادی نیز 60 نفر به شیوۀ نمونه‌گیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامۀ پنج عامل بزرگ شخصیت (کاستا و مک‌کری، 1989)، فهرست نشانه‌های روانی ((SCL-90 (دروگاتیس و همکاران، 1973) و پرسشنامۀ ویژگی‌های جمعیت‌شناختی محقق‌ساخته بود. داده‌ها از طریق آزمون t گروههای مستقل و تحلیل رگرسیون گام به گام (لوجستیک) تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد؛ زوج‌های عادی و در معرض طلاق در روان‌رنجورخویی، تجربه‌پذیری و وظیفه‌شناسی و در تمام نه خرده‌مقیاس فهرست نشانه‌های روانی (SCL-90)با یکدیگر تفاوت معنادار دارند (01/0P < ). از بین کلیۀ متغیرهای شخصیتی، روانی و جمعیت‌شناختی، روان‌رنجورخویی، افسردگی، افکار پارانوئیدی، تعداد فرزندان، نوع ازدواج و میزان درآمد داری توان پیش‌بین معنادار تعارض زناشویی بودند. Manuscript profile

  • Article

    3 - تأثیر مشاورۀ راه‌حل‌مدار بر رضایت جنسی و عملکرد خانوادۀ زنان شهر اصفهان
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 5 , Year , Winter 2017
    هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مشاوره راه‌حل‌مدار بر افزایش رضایت جنسی و بهبود عملکرد خانوادۀ زنان شهر اصفهان است. نوع پژوهش شبه تجربی و طرح آن پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری شامل زنان 20 تا 40 ساله مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره و فرهنگسراهای شه More
    هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مشاوره راه‌حل‌مدار بر افزایش رضایت جنسی و بهبود عملکرد خانوادۀ زنان شهر اصفهان است. نوع پژوهش شبه تجربی و طرح آن پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری شامل زنان 20 تا 40 ساله مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره و فرهنگسراهای شهر اصفهان در سال 1392 بود که حداقل یک سال از ازدواج آنها می‌گذشت و دارای حداقل تحصیلات دیپلم بودند. از این جامعه 30 زن انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گواه قرار گرفتند. ابزارهای سنجش پرسشنامه رضایت جنسی لارسون LSSQ (1998) و پرسشنامۀ عملکرد خانواده مارک ال تاویتیان FFS (1987) بودند. مشاورۀ راه‌حل‌مدار در شش جلسۀ دو ساعته بر روی گروه آزمایش اعمال شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و روش آماری کواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مشاورۀ راه‌حل‌مدار بر افزایش رضایت جنسی زنان و عملکرد خانواده مؤثر است (01/0P<). در نتیجه از این روش می‌توان در پیشگیری و بهبود مشکلات جنسی و خانوادگی زنان در مراکز آموزشی، مشاوره و درمانی استفاده کرد. Manuscript profile

  • Article

    4 - مقایسه کیفیت آموزشی وپرورشی دبیرستانهای غیر انتفاعی با دبیرستانهای دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی84-1383
    Research in Curriculum Planning , Issue 2 , Year , Autumn 2006
        چکیده   پژوهش حاضر به بررسی و مقایس ه کیفیت آموزشی و پرورشی دبیرستانهای غیرانتفاعی با دبیرستانهای دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 84 ـ 1383 می ‌ پردازد و هفت محور یعنی ‌ : عملکرد مدیران ‌ ، عملکرد دبیران ‌ ، میزان امکانات ‌ ، امور آموزشی ‌ ، بهداشت ‌ ، مشاوره و امور More
        چکیده   پژوهش حاضر به بررسی و مقایس ه کیفیت آموزشی و پرورشی دبیرستانهای غیرانتفاعی با دبیرستانهای دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 84 ـ 1383 می ‌ پردازد و هفت محور یعنی ‌ : عملکرد مدیران ‌ ، عملکرد دبیران ‌ ، میزان امکانات ‌ ، امور آموزشی ‌ ، بهداشت ‌ ، مشاوره و امور پرورشی را مورد بررسی قرار می ‌ دهد . روش پژوهش علّی مقایسه ‌ ای بود. ابزار پژوهش ‌ ، پرسشنام ه 60 سؤالی محقق ‌ ساخته با پایایی 98/0 برای دانش ‌ آموزان و 89/0 برای دبیران بود. روش نمونه ‌ گیری ‌ ، تصادفی چند مرحله ‌ ای بود و از بین نواحی پنجگانه شهر اصفهان ‌ ، سه ناحیه به ‌ صورت تصادفی انتخاب ش د . سپس تعداد دانش ‌ آموزان و دبیران نمونه ‌ ، با استفاده از فرمول ‌ ، به نسبت تعداد دانش ‌ آموزان و دبیران هر ناحیه محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ‌ ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. در سطح آمار توصیفی از مشخصه ‌ های آماری نظیر میانگین ‌ ، انحراف معی ا ر، توزیع فراوانی و درصد و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای t مستقل ‌ ، آزمون تحلیل واریانس یکطرفه ‌ ، آزمون ال.اس.دی ( L.S.D) و آزمون توکی و آزمون هتلینگ استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که ‌ : عملکرد مدیران و دبیران در دبیرستانهای غیرانتفاعی با دولتی متفاوت است و مدیران و دبیران دبیرستانهای غیرانتفاعی دارای عملکرد بهتری بودند. کیفیت آموزشی در دبیرستانهای غیرانتفاعی نیز بهتر از دبیرستانهای دولتی بود. در زمینه میزان امکانات ‌ ، بهداشت و خدمات مشاوره ‌ ای و امور پرورشی ‌ ، تفاوت معناداری بین دبیرستانهای غیرانتفاعی و دولتی نبود. یعنی در هر دو نوع دبیرستان این خدمات انجام می ‌ شد و هیچ ‌ کدام بر دیگری امتیازی نداشته است ‌ . Manuscript profile