Woman Cultural Psychology
,
Issue1,Year,
Winter
2009
در این مقاله ، نقش والدین و فرد در شکل گیری شخصیت دینی از نظر رویکردهای روان شناسی و قرآن بررسی شده است. مرز مشترک دین وروانشناسی امکان رابطه ای سازنده وگفتگویی را میان دین و روان شناسی فراهم می آوردکه راه را برای آموزش و درمان هموار می کند. در این خصوص رویکردهای مختلفی More
در این مقاله ، نقش والدین و فرد در شکل گیری شخصیت دینی از نظر رویکردهای روان شناسی و قرآن بررسی شده است. مرز مشترک دین وروانشناسی امکان رابطه ای سازنده وگفتگویی را میان دین و روان شناسی فراهم می آوردکه راه را برای آموزش و درمان هموار می کند. در این خصوص رویکردهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفتند. در رویکرد زیستی نظر هال وتأثیر تغییرات بلوغ وعطوفت مادر در ایجادنگرش های مذهبی بررسی شده است. در دیدگاه روان کاوی مانند نظریه فروید، دیدگاه بدبینانهای از دین مطرح می شود و ریشه دین را حل تعارضات غریزی و قدرت پدر و اطاعت محض از او، می داند. دردیدگاه مثبت یونگ ریشه دین را ناخوداگاه جمعی می داند که از اجداد ما به ارث مانده وبه هشیارآمدن آن ارزشمند و سبب احساسی روحانی و دینی خواهد شد. در رویکرد انسان گرایی آلپورت که بر اساس خود مختاری کنشی است چنانچه دین ازانگیزه های فرعی آن جدا شود، چنین دینی آگاهی بخش است. فروم گرایش به دین را جزء انگیزه های روان شناختی انسان می داند. قرآن نیز شخصیت را رفتار ونحوه عمل انسان می داندکه تحت تاثیرهوای نفسانی و روح معنوی قرار دارد که در نهایت انسان به اراده خود راهش را انتخاب می کند
Manuscript profile
Woman Cultural Psychology
,
Issue21,Year,
Autumn
2014
مقاله حاضر به دیدگاه های نظریه پردازانی همچون: پیاژه، کلبرگ، فروید و بندورا در مورد رشد و تحول اخلاقی پرداخته است. رویکرد توافق ذهنی اخلاق، پرورش اصول وعقاید منطقی در افراد را مورد تاکید قرار می دهد. نظرات پیاژه وکلبرگ در این الگو گنجانده می شود. برای پرورش اخلاقیات درا More
مقاله حاضر به دیدگاه های نظریه پردازانی همچون: پیاژه، کلبرگ، فروید و بندورا در مورد رشد و تحول اخلاقی پرداخته است. رویکرد توافق ذهنی اخلاق، پرورش اصول وعقاید منطقی در افراد را مورد تاکید قرار می دهد. نظرات پیاژه وکلبرگ در این الگو گنجانده می شود. برای پرورش اخلاقیات دراین الگو پیشنهاد می شود که به آموزش اصول منطقی، عقاید و انجام وظیفه همراه با بحث ومناظره کلاسی پرداخته شود. رویکرد مراقبت بر اساس نظرات گلیگان در انتقاد به کلبرگ مطرح شده و بررسی و ارائه ارزش ها ی افراد و دادن مسوولیت به آن ها را در پرورش اخلاق، مفید تلقی می نماید. رویکرد الهیاتی، رشد اخلاقی را براساس دستورات خداوند به خصوص از زبان قرآن واحادیث، مطرح نموده است. در بررسی تفاوت رشد قضاوت اخلاقی در پسران و دختران، نتایج نشان داد که قضاوت اخلاقی پسران بیشتر مبتنی بر عدالت و امور انتزاعی است، اما تصمیم گیری اخلاقی دختران بر مبنای ابراز عواطف، مراقبت از خود ودیگران، احساس مسؤولیت نسبت به نوع انسان، حساسیت نسبت به دیگران و حقوق آنان استوار است.
Manuscript profile
Woman Cultural Psychology
,
Issue20,Year,
Summer
2014
هدف از پژوهش حاضر، تعیین میزان رابطه توانمند سازی روان شناختی ومهارت های ارتباطی با تعهد سازمانی در دبیران زن شهر اهواز بود. در این تحقیق237 نفر از دبیران زن 4 ناحیه اهواز به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله اینسبتی انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری عبارت بود از: مقیاس توان More
هدف از پژوهش حاضر، تعیین میزان رابطه توانمند سازی روان شناختی ومهارت های ارتباطی با تعهد سازمانی در دبیران زن شهر اهواز بود. در این تحقیق237 نفر از دبیران زن 4 ناحیه اهواز به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله اینسبتی انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری عبارت بود از: مقیاس توانمند سازی روانشناختی اسپریتزر، پرسشنامه مهارت های ارتباطی برتون و مقیاس تعهد سازمانیمایر و الن. طرح تحقیق از نوع همبستگی بود و برای تحلیل داده ها ازضریبهمبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه استفاده گردید. تحلیل داده ها نشان دادکه بین توانمندسازی روان شناختی و مهارت های ارتباطی با تعهد سازمانی رابطهمثبت و معنی دار وجود دارد. هم چنین بین متغیرهای پیش بین )توانمند سازیروان شناختی و مهارت های ارتباطی( با تعهد سازمانی همبستگی چندگانه معنیدار وجود داشت و از بین متغیرهای پیش بین توانمندسازی روان شناختی بهترینپیش بینی کننده تعهد سازمانی بود.
Manuscript profile
Scientific Journal of Social Psychology
,
Issue1,Year,
Summer
2020
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراک تعاملات اجتماعی و سبک های شناختی یادگیری با تفکر انتقادی در دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر اهواز بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. بدین منظور، نمونه تحقیق شامل 250 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی بودند که به روش نمونهگ More
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراک تعاملات اجتماعی و سبک های شناختی یادگیری با تفکر انتقادی در دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر اهواز بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. بدین منظور، نمونه تحقیق شامل 250 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی بودند که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. آزمودنیها توسط پرسشنامه تعاملات اجتماعی گلاس (1994)، پرسشنامه سبکهای شناختی یادگیری کلب (1985) و پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس (2003) مورد آزمون قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه خطی استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین ادراک تعاملات اجتماعی در زمینه افکار مثبت (35/0)، با تفکر انتقادی رابطه مثبت و معنیدار و بین سبک شناختی یادگیری مشاهده تاملی (16/0) با تفکر انتقادی رابطه منفی و معنی دار وجود داشت. ولی ادراک تعاملات اجتماعی در زمینه افکار منفی (08/0-) و سبک های شناختی یادگیری تجربه عینی (05/0)، مفهوم سازی انتزاعی (07/0) و آزمایشگری فعال (06/0) با تفکر انتقادی رابطه معنی دار نداشتند. همچنین نتایج رگرسیون نشان دادکه بین متغیرهای پیشبین افکار منفی (به صورت معکوس) و افکار مثبت با تفکر انتقادی رابطه چندگانه وجود داشت و 16 درصد از واریانس تفکر انتقادی را تبیین کردند. همچنین نتایج نشان داد که افکار مثبت و افکار منفی به ترتیب قویترین پیشبینی کنندههای تفکر انتقادی بودند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که افزایش ادراک تعاملات اجتماعی در زمینه افکار مثبت و منفی در ارتقای تفکر انتقادی کمک مینماید.
Manuscript profile
Scientific Journal of Social Psychology
,
Issue4,Year,
Winter
2023
چکیدههدف این پژوهش، مقایسه اثربخشی تمرینات تقویت حس تعادل و تمرینات تقویت حس عمقی بر نقصان بیان نوشتاری در دانشآموزان با اختالل یادگیری خاص شهر اهواز بود. پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دا More
چکیدههدف این پژوهش، مقایسه اثربخشی تمرینات تقویت حس تعادل و تمرینات تقویت حس عمقی بر نقصان بیان نوشتاری در دانشآموزان با اختالل یادگیری خاص شهر اهواز بود. پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان با اختالل یادگیری خاص شهر اهواز در سال 1401 بودند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 60 دانشآموزان دارای اختالل یادگیری خاص انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل)هر گروه 20 نفر( قرار گرفتند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه نقصان بیان نوشتاری اختالتالت امال نویسی پریسا رحمانی )1394 )استفاده شد. گروههای آزمایشی تحت تمرینات تقویت حس تعادل )12 جلسه 45 دقیقهای( و تمرینات تقویت حس عمقی )12 جلسه 45 دقیقهای( قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد، هر دو درمان تمرینات تقویت حس تعادل و تمرینات تقویت حس عمقی بر بهبود نقصان بیان نوشتاری در دانشآموزان دارای اختاللیادگیری خاص اثربخش بودند )01.0p )و این نتیجه تا مرحله پیگیری تدوام داشت. بنابراین میتوان نتیجه گرفت، از تمرینات تقویت حس تعادل و تمرینات تقویت حس عمقی در جهت بهبود نقصان بیان نوشتاری در دانشآموزان دارای اختالل یادگیری خاص بهره برد.کلیدواژه: اختالل یادگیری خاص، نقصان بیان نوشتاری، تمرینات تقویت حس تعادل، تمرینات تقویت حس عمقی
Manuscript profile
Scientific Journal of Social Psychology
,
Issue5,Year,
Winter
2017
هدف از اجرای این پژوهش رابطه هوش هیجانی،سازگاری اجتماعی و تمایزیافتگی با انعطاف پذیری کنشی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمزبود. نمونه شامل 200 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمزبودکه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و پر More
هدف از اجرای این پژوهش رابطه هوش هیجانی،سازگاری اجتماعی و تمایزیافتگی با انعطاف پذیری کنشی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمزبود. نمونه شامل 200 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمزبودکه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و پرسشنامه ها شامل هوش هیجانی( پترایدز و فارنهام ،2001)، سازگاری اجتماعی( پیکل و ویسمن ،1999)، تمایزیافتگی( دریک،2011) انعطافپذیریکنشی(کانرودیویدسون ،2003) بود. این پژوهش از نوع همبستگی بوده و نتایج این پژوهش در سطح خطای 05/0 نشان داد که بین هوش هیجانی،سازگاری اجتماعی و تمایزیافتگی با انعطاف پذیری کنشی رابطه مثبت و معناداری وجوددارد. نتایج رگرسیون نشان داد بین هوش هیجانی،سازگاری اجتماعی و تمایزیافتگی با انعطاف پذیری کنشی رابطه چندگانه وجود دارد و نتایج تحلیل رگرسیون مرحلهای نیز نشان داده است که از بین متغیرهای پیش بین، تنها متغیر سازگاری اجتماعی پیش بینی کننده انعطاف پذیری کنشی میباشد دانشجویان بود.
Manuscript profile
Scientific Journal of Social Psychology
,
Issue5,Year,
Winter
2015
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه کمالگرایی، سرسختی روان شناختی، شادکامی و سلامت روان با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر اهواز بود. نمونه شامل 140 نفر دانشجو بود که به صورت تصادفی طبقه ای از میان دانشجویان دانشکده علوم انسانی انتخاب شدند و از آزمونهای کمال More
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه کمالگرایی، سرسختی روان شناختی، شادکامی و سلامت روان با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر اهواز بود. نمونه شامل 140 نفر دانشجو بود که به صورت تصادفی طبقه ای از میان دانشجویان دانشکده علوم انسانی انتخاب شدند و از آزمونهای کمالگرایی اهواز (APS)، سرسختی اهواز (AHI)، شادکامی آکسفورد (OHI)، سلامت روانی 25 ـ SCL و معدل دانشجویان به عنوان ملاکی جهت برآورد عملکرد تحصیلی آنان، استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و نتایج تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری نشان داد که بین کمالگرایی با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و بین سرسختی روان شناختی، شادکامی و سلامت روان با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. همچنین یافتهها نشان داد که بین کمالگرایی، سرسختی روان شناختی، شادکامی و سلامت روان با عملکرد تحصیلی رابطه چندگانه وجود دارد. تحلیل رگرسیون نشان داد که سلامت روان بهترین پیشبینی کننده عملکرد تحصیلی میباشد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications