Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue5,Year,
Winter
2017
هدف پژوهش پیشبینی پیشرفت تحصیلی با استفاده از رویکردهای یادگیری و ادراک از ساختار اهداف کلاس در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز است. طرح پژوهش رابطهای از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری همۀ دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در More
هدف پژوهش پیشبینی پیشرفت تحصیلی با استفاده از رویکردهای یادگیری و ادراک از ساختار اهداف کلاس در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز است. طرح پژوهش رابطهای از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری همۀ دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال 94ـ1393 بودند. نمونه شامل 384 دانشجوی زن و مرد بود که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ رویکردهای مطالعۀ مارتون و سلجو (1976) و پرسشنامۀ ادراک از ساختار اهداف کلاس اردن و میدگلی (2000) است. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل شد. یافتههای گام آخر تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که دو متغیر رویکرد عمیق یادگیری و رویکرد سطحی یادگیری قادر به پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان هستند و در مجموع 38 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین میکنند (05/0>P ).
Manuscript profile
Research in Curriculum Planning
,
Issue4,Year,
Autumn
2011
هدف این پژوهش بررسی رابطۀ بین جو عاطفی خانواده با رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر و دختر پایههای چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان بود. آزمودنیها 289 دانشآموزان (147پسر و 142دختر) بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انت More
هدف این پژوهش بررسی رابطۀ بین جو عاطفی خانواده با رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر و دختر پایههای چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان بود. آزمودنیها 289 دانشآموزان (147پسر و 142دختر) بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری این پژوهش عبارت از مقیاس روابط عاطفی اعضای خانواده هیل برن (1964)؛ آزمون رشد مهارتهای اجتماعی کرامتی (1386)؛ و میانگین نمرات دانشآموزان بود. نتایج نشان داد که بین جو عاطفی اعضای خانواده با رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر (05/0 P < ) و دختر (01/0 P < ) همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه از بین حیطههای هشتگانۀ جو عاطفی خانواده، بهترین پیشبینیکنندههای رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر را وجود احساس امنیت در خانواده و در مورد دانشآموزان دختر، محبت کردن و تجارب مشترک با والدین نشان داد.
Manuscript profile
Research in Curriculum Planning
,
Issue1,Year,
Summer
2014
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سرمایه روانشناختی (امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی) با هدفهای پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان سال اول انجام گرفت. به همین منظور از بین دانشجویان سال اول کارشناسی دو دانشگاه آزاد اسلامی مسجد سلیمان و اهواز520 نفر (262 پسر و 258 دخ More
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سرمایه روانشناختی (امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی) با هدفهای پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان سال اول انجام گرفت. به همین منظور از بین دانشجویان سال اول کارشناسی دو دانشگاه آزاد اسلامی مسجد سلیمان و اهواز520 نفر (262 پسر و 258 دختر) به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس امیدواری گرایشی بزرگسالان، آزمون جهتگیری زندگی (فرم تجدید نظر شده)، مقیاس تابآوری و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی که 4 مؤلفه سرمایه روانشناختی را اندازه گیری میکنند و جهت اندازهگیری اهداف پیشرفت از خرده مقیاسهای هدفهای تبحر گرا، عملکرد گرا و عملکرد گریز از مجموعه الگوهای یادگیری سازگار و خرده مقیاس هدف تبحر گریز از مجموعه مقیاسهای هدفهای پیشرفت اندرو و همکاران استفاده شد. عملکرد تحصیلی نیز با استفاده از میانگین نمرههای پایانی اندازهگیری شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل عامل تأییدی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه روانشناختی و 4 مؤلفه آن با هدفهای تبحر گرا، عملکرد گرا و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت معنادار و با هدف عملکرد گریز رابطه منفی معنادار دارند. همچنین، اهداف پیشرفت با عملکرد تحصیلی دارای رابطه معنادار هستند. به علاوه، ترکیب چهار متغیر امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی بهتر میتواند جهتگیری هدف تبحر گرایی و عملکرد تحصیلی دانشجویان را پیشبینی کند.
Manuscript profile
Scientific Journal of Social Psychology
,
Issue71,Year,
Spring
2024
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین بهزیستی روانشناختی و تحمل ابهام با عملکرد تحصیلی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر متوسطه دوم بود حجم نمونه شامل 220 نفر که More
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین بهزیستی روانشناختی و تحمل ابهام با عملکرد تحصیلی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر متوسطه دوم بود حجم نمونه شامل 220 نفر که به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامهی تحمل ابهام مکلین(2009)، پرسشنامهی بهزیستی روانشناختی ریف (2013)، پرسشنامهی تنظیم شناختی هیجان گارنفسکیو کرایچ (2006)را تکمیل کردند و از معدل پایانی به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش آماری الگویابی معادلات ساختاری انجام شد. نتایــج تحلیــل، بیانگــر تاییــد بــرازش مــدل فرضــی پژوهش بود. ضرایب استاندارد تحلیل مسیر نشان داد که تحمل ابهام (35/0، 01/0>p) و بهزیستی روانشناختی (51/0، 01/0>p بر عملکرد تحصیلی اثرمستقیم معنادار دارد. همچنین این دو متغیر با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان (سازگار) با عملکرد تحصیلی دانش آموزان اثر غیرمستقیم معنادار دارند (0/01>p). به علاوه، مسیر مستقیم تحمل ابهام و بهزیستی روان شناختی با تنظیم شناختی هیجان (ناسازگار) معنیدار نبود. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان راهکارها یا برنامههایی را برای ارتقاء بهزیستی روانشناختی و افزایش توانایی تحمل ابهام دانشآموزان و همچنین، شناخت و تنظیم هیجانهای آنها به شیوهای کارآمد مد نظر قرار دارد. تایــج تحلیــل، بیانگــر تاییــد بــرازش مــدل فرضــی پژوهش بود. ضرایب استاندارد تحلیل مسیر نشان داد که تحمل ابهام (35/0، 01/0>p) و بهزیستی روانشناختی (51/0، 01/0>p بر عملکرد تحصیلی اثرمستقیم معنادار دارد. همچنین این دو متغیر با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان (سازگار) با عملکرد تحصیلی دانش آموزان اثر غیرمستقیم معنادار دارند (0/01>p). به علاوه، مسیر مستقیم تحمل ابهام و بهزیستی روان شناختی با تنظیم شناختی هیجان (ناسازگار) معنیدار نبود. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان راهکارها یا برنامههایی را برای ارتقاء بهزیستی روانشناختی و افزایش توانایی تحمل ابهام دانشآموزان و همچنین، شناخت و تنظیم هیجانهای آنها به شیوهای کارآمد مد نظر قرار دارد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications