• Home
  • سارا کلانتری پور

    List of Articles سارا کلانتری پور


  • Article

    1 - مقایسه اثربخشی روش آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و آموزش مهارت های مطالعه بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دختر
    Journal of Educational Psychology , Issue 1 , Year , Summer 2018
    هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و آموزش مهارت های مطالعه بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم شهر اهواز بود. در این پژوهش از روش تحقیق نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه استفاده شده است More
    هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و آموزش مهارت های مطالعه بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم شهر اهواز بود. در این پژوهش از روش تحقیق نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر می باشد. برای انتخاب نمونه ابتدا پرسشنامه ی اضطراب امتحان در بین دانش آموزان اجرا شد. سپس از بین دانش آموزانی که دارای نمرات اضطراب امتحان بالایی بودند (یک انحراف معیار بالاتر از میانگین گروه) 45 دانش آموزان دختر به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر کدام 15 نفر) جایگزین شدند. و دو هفته بعد از آخرین جلسه مداخله، پرسشنامه اضطراب امتحان اشپیلبرگر (1980) بعنوان پس آزمون دوباره اجرا شد. برنامه آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و مهارت های مطالعه به مدت 8 جلسه، هر جلسه به مدت 90 دقیقه و دو بار در هفته برای گروه آزمایش اجرا شد. گروه کنترل نیز آموزشی دریافت نکرد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مانکوا و آنکوا تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که آموزش برنامه ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و مهارت های مطالعه، هر دو در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان تأثیرگذار بود و بین دو گروههای آزمایشی نیز تفاوت معناداری وجود داشت، که در این مورد، آموزش برنامه ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی نسبت به مهارت های مطالعه در کاهش اضطراب امتحان دانش آموازن تأثیرگذارتر بود. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که هر چند هر دو برنامه ی آموزشی در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان تأثیر دارد، اما آموزش برنامه ی کاهش استرس مبتنی برذهن آگاهی تأثیرگذاری بیشتری دارد. Manuscript profile