• Home
  • محمد رضا کرمی پور

    List of Articles محمد رضا کرمی پور


  • Article

    1 - مدل مناسب نظام تربیت معلم ایران بر اساس مبانی نظری و متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
    Educational Leadership & administration , Issue 2 , Year , Summer 1398
    این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای نظام تربیت معلم ایران براساس مبانی نظری و متن سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش در نظر گرفته شد. روش پژوهش؛ از نظر هدف ترکیبی از مدل‌های کاربردی و توسعه‌ای است. از نظر جمع‌آوری داده‌ها نیز، دارای رویکرد آمیخته (کیفی - کمّی) است. برای ت More
    این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای نظام تربیت معلم ایران براساس مبانی نظری و متن سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش در نظر گرفته شد. روش پژوهش؛ از نظر هدف ترکیبی از مدل‌های کاربردی و توسعه‌ای است. از نظر جمع‌آوری داده‌ها نیز، دارای رویکرد آمیخته (کیفی - کمّی) است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از مجموعه آمار توصیفی و استنباطی شامل جدول و نمودار فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، ضریب آلفای کرونباخ، میانگین واریانس استخراج شده(AVE)، ماتریس جذر AVE، آزمون کولموگروف‌اسمیرنف، تحلیل عاملی اکتشافی (کومو، بارتلت)، تحلیل عاملی تاییدی، رتبه‌بندی فریدمن و t تک‌نمونه‌ای از طریق نرم‌افزارهای آماری 21SPSS-v، Smart-PLS، Lisrel استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که: عوامل تشکیل دهنده نظام تربیت معلم ایران دارای ابعاد فلسفه تربیت با 5 مؤلفه، اهداف با 5 مؤلفه، برنامه درسی با 6 مؤلفه، ساختار سازمانی با 6 مؤلفه و ارزشیابی کیفیت آموزش با 7 مؤلفه می‌باشد. عوامل اثر گذاربر نظام تربیت معلم ایران دارای ابعاد سیاست‌های کلان اداری کشور با 3 مؤلفه و برنامه ریزی استراتژیک وزارت عتف و آ.پ با 4 مؤلفه و مدیریت حرفه‌ای با 5 مؤلفه می‌باشد. Manuscript profile

  • Article

    2 - ساخت و اعتباریابی مقیاس صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان
    PSYCHOMETRY , Issue 1 , Year , Summer 2019
    پژوهش حاضر با هدف بررسی، ساخت و هنجاریابی صلاحیت های حرفه ای معلمان انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع گرد آوری داده ها همبستگی بود. تمامی معلمان استان قزوین در سال تحصیلی 97-1396 جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. نمونه مورد نظر شامل 618 شرکت کن More
    پژوهش حاضر با هدف بررسی، ساخت و هنجاریابی صلاحیت های حرفه ای معلمان انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع گرد آوری داده ها همبستگی بود. تمامی معلمان استان قزوین در سال تحصیلی 97-1396 جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. نمونه مورد نظر شامل 618 شرکت کننده بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس محقق ساخته صلاحیت های حرفه ای معلمان که دارای 56 گویه و 10 مؤلفه بود، استفاده شد. داده ها با کمک نرم افزارهای 25- SPSS وLISREL و با کاربرد روایی محتوایی به روش لاوشه، روایی سازه با تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفه های اصلی و چرخش متعامد با روش واریماکس و تحلیل عاملی تأییدی، شاخص های برازش و آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی تحلیل شدند. نتایج روایی محتوایی به روش لاوشه، حاکی از روایی مناسب مقیاس صلاحیت های حرفه ای معلمان بود. تحلیل مؤلفه های اصلی نشان داد که مقیاس صلاحیت های حرفه ای معلمان از 10 عامل شامل دانش، اخلاق حرفه ای، مدیریت کلاس درس، تدریس مؤثر، خلاقیت ونوآوری، همکاری و تعامل، ارزشیابی از آموخته ها، پژوهشگری، فناوری اطلاعات و توسعه حرفه ای تشکیل شده است و نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از برازش مناسب عامل ها با داده ها بود. آلفای کرونباخ برای هر مؤلفه بالاتر از 60/0و برای کل مقیاس 97/0 بدست آمد. بر اساس نتایج حاصله می توان از مقیاس صلاحیت های حرفه ای معلمان به عنوان ابزاری معتبر برای سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان استفاده کرد. Manuscript profile