• Home
  • افسانه قنبری پناه

    List of Articles افسانه قنبری پناه


  • Article

    1 - تأثیر سندرم استکهلم بر اختلال استرس پس از حادثه با نقش میانجی‌گری روش‌های مقابله‌ای در زنان تحت خشونت خانگی
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 1 , Year , Summer 2023
    این پژوهش با هدف یافتن تاثیر سندرم استکهلم بر اختلال استرس پس از حادثه با میانجی‌گری روش‌های مقابله‌ای در زنان تحت خشونت خانگی انجام شده است. جامعه آماری شامل تمام زنان متاهل تحت خشونت خانگی بین سنین ۱۸ تا ۶۰ سالی بوده است که به مراکز بهزیستی، اورژانس اجتماعی، دادگاه عم More
    این پژوهش با هدف یافتن تاثیر سندرم استکهلم بر اختلال استرس پس از حادثه با میانجی‌گری روش‌های مقابله‌ای در زنان تحت خشونت خانگی انجام شده است. جامعه آماری شامل تمام زنان متاهل تحت خشونت خانگی بین سنین ۱۸ تا ۶۰ سالی بوده است که به مراکز بهزیستی، اورژانس اجتماعی، دادگاه عمومی خانواده شعبه ۱ و تعدادی از مراکز خدمات مشاوره روانشناختی استان تهران مراجعه کرده و اقدام به تکمیل پرسشنامه‌ها نمودند. در این پژوهش برای جمع آوری نمونه‌ها از روش نمونه‌ گیری در دسترس استفاده شده. ابزار جمع آوری اطلاعات عبارت بود از: مقیاس سندرم استکهلم (Graham et al. 1995)، مقیاس شهروندی اختلال استرس پس از سانحه میسیسیپی(Keane et al. 1987) ، پرسشنامه راهبردهای مقابله با استرس Endler and Parker, 1990)) و پرسشنامه خشونت خانگی علیه زنان(Tabrizi et al. 2012) . در این پژوهش برای تحلیل داده‌ها از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد سندرم استکهلم به صورت مستقیم بر اختلال استرس پس از حادثه در زنان تحت خشونت خانگى تاثیر می‌گذارد. همچنین نتایج نشان دادند که بین سندرم استکهلم و اختلال استرس پس از حادثه و با میانجی‌گری روش‌هاى مقابله‌اى در زنان تحت خشونت خانگى تاثیر غیرمستقیم معنادار وجود دارد. Manuscript profile

  • Article

    2 - تدوین مدل بهزیستی روان‌شناختی نوجوانان دارای باورهای وسواسی بر اساس سبک‌های دفاعی، وضعیت هویت ایگو و ارتباط والد – فرزند
    Quarterly Journal of Health Psychology and Social Behavior , Issue 5 , Year , Summer 2022
    در بین مدل‌های نظری موجود از بهزیستی روانشناختی، کمتر به ریشه‌های تحولی این سازه پرداخته شده است. این پژوهش باهدف تدوین مدل بهزیستی روان‌شناختی نوجوانان با باورهای وسواسی بر اساس سبک‌های دفاعی، وضعیت هویت ایگو و ارتباط والد – فرزند انجام شده است. مطالعه‌ی حاضر از More
    در بین مدل‌های نظری موجود از بهزیستی روانشناختی، کمتر به ریشه‌های تحولی این سازه پرداخته شده است. این پژوهش باهدف تدوین مدل بهزیستی روان‌شناختی نوجوانان با باورهای وسواسی بر اساس سبک‌های دفاعی، وضعیت هویت ایگو و ارتباط والد – فرزند انجام شده است. مطالعه‌ی حاضر از نوع مطالعات همبستگی بود که در جامعه‌ی دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 انجام شد. نمونۀ آماری شامل 250 دانش‌آموز با باورهای وسواسی بود که به شیوه‌ی نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامه‌های سبک‌های دفاعی، بهزیستی روان‌شناختی، هویت ایگو، رابطه والد-فرزند و پرسشنامه عقاید وسواسی نسخه کودک و نوجوانی را تکمیل کردند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. بر اساس یافته‌ها رابطه والد و نوجوان به طور غیر مستقیم و منفی از طریق مکانیسم‌های دفاعی بر بهزیستی روانی اثر می‌گذارد (05/0≥p). این نتیجه بدان معناست که رابطه والد و نوجوان باعث افزایش مکانیسم‌های دفاعی و افزایش استفاده از مکانیسم‌های دفاعی باعث کاهش بهزیستی روانی می‌شود. همچنین رابطه‌ی والد و نوجوان، هم به طور مستقیم و غیرمستقیم هویت ایگو را پیش‌بینی می‌کند؛ در نتیجه با افزایش رابطه‌ی والد و نوجوان هویت‌یابی بهبود می‌یابد. در مسیر غیرمستقیم هویت، مکانیسم‌های دفاعی نقش واسطه‌ای دارند؛ به طوری که با افزایش رابطه‌ی والد و نوجوان، مکانیسم‌های دفاعی افزایش می‌یابد و پس از آن به طور مثبت بر هویت اثر می‌گذارد. این پژوهش اهمیت سبک‌های دفاعی، وضعیت هویت ایگو و ارتباط والد-فرزند در مدل‌پردازی بهزیستی روان‌شناختی نوجوانان با باورهای وسواسی را نشان می‌دهد. Manuscript profile

  • Article

    3 - مدل یابی خودتنظیمی هیجانی دانش‌آموزان بر اساس فرآیندهای ارتباطی خانواده، جو مدرسه و سرسختی روانشناختی با نقش واسطه ای تاب آوری
    Quarterly Journal of Health Psychology and Social Behavior , Issue 7 , Year , Winter 2022
    این پژوهش با هدف مدل‌یابی خودتنظیمی هیجانی دانش‌آموزان بر اساس فرآیندهای ارتباطی خانواده، جو مدرسه و سرسختی رواشناختی با نقش واسطه‌ای تاب‌آوری انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی و با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تحقیق حاضر ، شامل کلیه د More
    این پژوهش با هدف مدل‌یابی خودتنظیمی هیجانی دانش‌آموزان بر اساس فرآیندهای ارتباطی خانواده، جو مدرسه و سرسختی رواشناختی با نقش واسطه‌ای تاب‌آوری انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی و با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تحقیق حاضر ، شامل کلیه دانش‌آموزان پسر مشغول به تحصیل در مقطع دوره دوم دبیرستان‌های تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که نمونه‌ای به حجم 385 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه‌های تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001)، عملکرد خانواده اپشتاین و همکاران (1983)، جو مدرسه زولیگ و همکاران(2009)، سرسختی روانشناختی کوباسا و همکاران (1982) و تاب‌آوری کانرو دیویدسون (2003) پاسخ دادند. نتایج حاکی از آن بودند که مدل خودتنظیمی هیجانی براساس فرآیندهای ارتباطی خانواده، جو مدرسه و سرسختی روانشناختی با واسطه تاب‌آوری از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین اثر مستقیم و غیرمستقیم فرآیندهای ارتباطی خانواده بر تنظیم مثبت هیجان معنادار ولی بر تنظیم منفی هیجان معنادار نبود و اثر مستقیم جو مدرسه بر تنظیم مثبت و منفی هیجان معنادارنبودند ولی اثر غیرمستقیم جو مدرسه بر تنظیم مثبت هیجان معنادار بود. همچنین اثر مستقیم و غیرمستقیم سرسختی روانشناختی بر تنظیم مثبت و منفی هیجان معنادار بودند.در نتیجه یافته‌های این پژوهش، خانواده و مدرسه بر تنظیم مثبت هیجان دانش‌آموزان تاثیر دارند و ویژگی سرسختی روانشاختی بر تنظیم مثبت و منفی هیجان دانش ‌آموزان تاثیر دارد. Manuscript profile

  • Article

    4 - تبیین ویژگیهای روان سنجی مقیاس کیفیت زندگی کاری و رابطه آن با فرسودگی شغلی در کارکنان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
    PSYCHOMETRY , Issue 4 , Year , Winter 2015
    در پژوهش حاضر ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه کیفیت زندگی کاری و رابطه آن با فرسودگی شغلی بین کارکنان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطالعه شد. بدین منظور گروه نمونه‌‌ای با حجم 350 نفر از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به دو پرسشنامه 27 سؤالی کیفیت زندگی کاری More
    در پژوهش حاضر ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه کیفیت زندگی کاری و رابطه آن با فرسودگی شغلی بین کارکنان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطالعه شد. بدین منظور گروه نمونه‌‌ای با حجم 350 نفر از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به دو پرسشنامه 27 سؤالی کیفیت زندگی کاری و 25 سؤالی فرسودگی شغلی (در دو بٌعد شدت و تعداد دفعات ) پاسخ دادند. برای پایایی مقیاس از فرمول کلی آلفای کرونباخ استفاده شد که برابر 930/0گزارش شد. همچنین برای بررسی روایی از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد و ساختارها و مؤلفه‌های اساسی این مقیاس با شاخص کفایت نمونه‌برداری (KMO) و بارتلت بررسی شد. از نتایج حاصل روایی مقدار 902/0= KMO و بارتلت برابر 295/4561 به‌دست آمد و تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد با حذف یک عامل به دلیل بار عاملی کم، پرسشنامه مذکور از شش عامل اصلی اشباع شد. این شش عامل (نقش قانون و قانون‌گرایی، انسجام و یکپارچگی اجتماعی، تأمین فرصت رشد و امنیت، توسعه قابلیت‌های انسانی، پرداخت منصفانه و کافی، فضای کلی زندگی) 134/62 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین می‌کند. همچنین تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد خرده مؤلفه‌های پرداخت منصفانه به میزان 229/0- و فضای کلی زندگی به میزان 129/0- بر فرسودگی شغلی تأثیرگذار هستند که در این بین پرداخت منصفانه بیشترین تأثیر ممکن را گذاشته است. نتایج حاصل نشان داد با تقویت یا کاهش برخی از مؤلفه‌های کیفیت زندگی کاری می‌توان سلامت روانی، زندگی اجتماعی و کاری مناسب را برای کارکنان، هدایت مؤثر کارکنان را برای مدیران و رفع کمبود اطلاعاتی به‌منظور برنامه‌ریزی شغلی مفید و افزایش بهره‌وری سازمان را برای برنامه‌ریزان ایجاد کرد. Manuscript profile

  • Article

    5 - ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان
    PSYCHOMETRY , Issue 4 , Year , Winter 2015
    هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‍‍سنجی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان است. به این منظور، از جامعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز نمونه‌گیری به صورت خوشه‌ای انجام شد و نمونه‌ای شامل 360 نفر به پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (نسخه فارسی More
    هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‍‍سنجی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان است. به این منظور، از جامعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز نمونه‌گیری به صورت خوشه‌ای انجام شد و نمونه‌ای شامل 360 نفر به پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (نسخه فارسی، سامانی و صادقی، 1389) پاسخ دادند. برای بررسی روایی پرسشنامه، از تحلیل عاملی تأییدی و از نرم‌افزار AMOS 21 استفاده شد. درتحلیل عاملی تأییدی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان ده سؤال حذف شد و پرسشنامة 26 سؤالی با هفت عامل که پیشینه نظری را تأیید می‌کرد به دست آمد و مدل اندازه‌گیری از برازش مطلوبی برخوردار بود. برای بررسی اعتبار پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامة 26 سؤالی 81/0 به دست آمد. از آنجایی که مقیاس تنظیم شناختی هیجان ( 26 سؤالی ) از روایی و اعتبار مناسبی برخوردار است، بنابراین می‌تواند در حوزه‌های تشخیصی و پژوهشی استفاده شود. Manuscript profile

  • Article

    6 - تبیین نقش خلاقیت و سبک های تفکر با پیشرفت تحصیلی با میانجی‌گری انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان
    PSYCHOMETRY , Issue 4 , Year , Winter 2020
    هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش خلاقیت و سبک های تفکر بر پیشرفت تحصیلی با میانجی گری انگیزش تحصیلی دانش آموزان (دختر و پسر) دوره دوم متوسطه دبیرستان های شهرستان رباط کریم بود. در این پژوهش، 542 نفر از دانش آموزان (دختر=268،پسر=274) مقطع دوم متوسطه دبیرستان های شهرستان رباط More
    هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش خلاقیت و سبک های تفکر بر پیشرفت تحصیلی با میانجی گری انگیزش تحصیلی دانش آموزان (دختر و پسر) دوره دوم متوسطه دبیرستان های شهرستان رباط کریم بود. در این پژوهش، 542 نفر از دانش آموزان (دختر=268،پسر=274) مقطع دوم متوسطه دبیرستان های شهرستان رباط کریم با دامنه سنی 20-15 سال به روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شده و به ابزار پژوهش که شامل پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372)، پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ (1997) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992) بود، پاسخ دادند. جهت سنجش پیشرفت تحصیلی نیز از معدل سالانه (پایان ترم نوبت دوم) استفاده شد. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی و جهت تحلیل داده ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.نتایج حاصل از داده ها حاکی از برازش مدل در رابطه خلاقیت و سبک های تفکر با پیشرفت تحصیلی و با میانجی گری انگیزش بود. همچنین رابطه سبک های تفکر (قانونگذار، قضایی، اجرایی) و خلاقیت در اثر مستقیم بر پیشرفت تحصیلی غیرمعنادار بود. رابطه انگیزش تحصیلی درونی با پیشرفت تحصیلی معنادار، و رابطه بی انگیزگی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی معنادار ولی منفی بود. همچنین رابطه انگیزش تحصیلی بیرونی با پیشرفت تحصیلی غیر معنادار بود و در اثر غیر مستقیم با واسطه گری انگیزش تحصیلی خلاقیت و سبک تفکر اجرایی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار داشت، ولی رابطه سبک های تفکر (قانونی، قضایی) با پیشرفت تحصیلی غیرمعنادار گزارش شد. Manuscript profile

  • Article

    7 - ارزیابی مدل تحمل پریشانی بر اساس سبک زندگی ناخوشایند با میانجی گری تنظیم شناختی هیجان در پرستاران زن بیمارستان در دوران شیوع کرونا
    Psychological Models and Methods , Issue 4 , Year , Autumn 2023
    چکیده
    هدف از انجام این پژوهش بررسی ارزیابی مدل تحمل پریشانی بر اساس سبک زندگی ناخوشایند با میانجی‌گری تنظیم شناختی هیجان در پرستاران زن بیمارستان بود. طرح پژوهش همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. این پژوهش با حضور 500 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس از بی More
    چکیده
    هدف از انجام این پژوهش بررسی ارزیابی مدل تحمل پریشانی بر اساس سبک زندگی ناخوشایند با میانجی‌گری تنظیم شناختی هیجان در پرستاران زن بیمارستان بود. طرح پژوهش همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. این پژوهش با حضور 500 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس از بین پرستاران زن مشغول به کار در بیمارستان‌های شهر اصفهان در سال 1400 انجام شد. برای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از مقیاس تحمل پریشانی (simons & gaher 2005)، پرسشنامه سبک زندگی (Smith and Miller, 1988) و پرسشنامه تنظیم‌ شناختی هیجانی (Garnefski and Kraaij, 2007) استفاده شد. داده‌ها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS تحلیل شد. نتایج نشان داد که سبک زندگی ناخوشایند و تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه بر تحمل پریشانی اثر مستقیم و منفی دارد (01/0>P). همچنین تنظیم شناختی هیجان سازگارانه بر تحمل پریشانی اثر مستقیم و مثبت دارد (01/0>P). همچنین بر اساس یافته‏های این پژوهش، مدل اصلاح شده از برازش مطلوبی برخوردار بود. مدل مورد نظر از برازندگی مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر بر تحمل پریشانی پرستاران زن است و مسئولان بیمارستان‌ها می‌توانند در راستای بهبود تحمل پریشانی پرستاران خود در دوران شیوع کرونا ویروس از نتایج این پژوهش استفاده کنند. Manuscript profile