هدف پژوهش حاضر، طراحی برنامه درسی مبتنی بر توسعه پایدار و اعتبارسنجی آن از دیدگاه متخصصان بوده است. روش پژوهش حاضر، روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی بوده است. جامعه آماری پژوهش متشکل از سه گروه اسناد، متخصصان در زمینه توسعه پایدار در دانشگاههای شهر تهران و متخص More
هدف پژوهش حاضر، طراحی برنامه درسی مبتنی بر توسعه پایدار و اعتبارسنجی آن از دیدگاه متخصصان بوده است. روش پژوهش حاضر، روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی بوده است. جامعه آماری پژوهش متشکل از سه گروه اسناد، متخصصان در زمینه توسعه پایدار در دانشگاههای شهر تهران و متخصصان برنامه درسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این حوزه بود. برای تعیین حجم نمونه مورد نیاز از نمونه گیری هدفمند استفاده شد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته و تحلیل اسناد بود. روایی محتوایی مصاحبه با استفاده از نظر متخصصین مطالعات برنامه درسی به دست آمد. نتایج تحلیل دادهها در طی سه مرحله، کدگذاری باز، کدگذاری نظری و کدگذاری انتخابی انجام شد و اعتبارسنجی الگوی ارائهشده از روش دلفی استفاده شد.
Manuscript profile
هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی برنامه درسی با رویکرد جهانی شدن و حفظ هویت فرهنگی بوده است. این پژوهش بر اساس معیار هدف کاربردی است، روش گردآوری اطلاعات کیفی می باشد. شیوه انتخاب نمونه ها هدفمند از نوع گلوله برفی بوده است. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافت More
هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی برنامه درسی با رویکرد جهانی شدن و حفظ هویت فرهنگی بوده است. این پژوهش بر اساس معیار هدف کاربردی است، روش گردآوری اطلاعات کیفی می باشد. شیوه انتخاب نمونه ها هدفمند از نوع گلوله برفی بوده است. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. در این پژوهش اشباع نظری در نفر یازدهم بود. روش تجزیه و تحلیل روش نظریه داده بنیاد میباشد. تحلیلها به وسیله سه نوع کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بوده است. در این پژوهش 13 مقوله اصلی، 27 مقوله فرعی و 129 خرده مقوله برنامه درسی برای جهانی شدن و حفظ هویت فرهنگی مشخص شد و پس از روایی سنجی کلیه گویه ها، 14 خرده مقوله در بخش ضرورت و نیاز، 12 خرده مقوله در بخش اهداف، 19 خرده مقوله در بخش محتوا، 16خرده مقوله در بخش روش های یاددهی- یادگیری، 8 خرده مقوله در بخش نقش معلم و ... شناسایی شد و مدل ترسیمی ارائه شده مدل پارادیمی برنامه درسی رویکرد جهانی شدن و حفظ هویت فرهنگی بر اساس نظریه داده بنیاد ارائه گردید.
Manuscript profile
Scientific Journal of Social Psychology
,
Issue1,Year,
Summer
2020
این تحقیق، با هدف بررسی رابطه بین سواد رسانه ای و جایگاه اجتماعی – اقتصادی والدین با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران انجام شد.تحقیق،از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات توصیفی، همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آم More
این تحقیق، با هدف بررسی رابطه بین سواد رسانه ای و جایگاه اجتماعی – اقتصادی والدین با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران انجام شد.تحقیق،از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات توصیفی، همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی96-1395 به تعداد 50707 نفر تشکیل دادند که از بین آن ها با استفاده جدول مورگان و با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 380 نفر نمونه انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری در این پژوهش شامل پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی(1987)، پرسشنامه سواد رسانه ای (کانسیداین ،2008) و پرسشنامه جایگاه اجتماعی- اقتصادی (SES) بوده ، که بعد از جمع آوری داده ها، تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS ، AMOS و LISRELانجام شد. برای بررسی ساختار عاملی پرسشنامه ها از تحلیل عاملی تاییدی و برای بررسی سوالات پژوهش و روابط بین متغیر های سواد رسانه ای و جایگاه اجتماعی - اقتصادی با انگیزه پیشرفت تحصیلی از روش تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج همبستگی بین سواد رسانهای و جایگاه اجتماعی – اقتصادی والدین با انگیزه پیشرفت تحصیلی نشان داد که تمامی ضرایب همبستگی محاسبه شده در سطح آلفای 01/0 معنیدار بودند (01/0>p). ضرایب همبستگی بین ابعاد سواد رسانهای و جایگاه اجتماعی – اقتصادی با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مثبت بود. مثبت بودن ضرایب بدست آمده نشان دهنده وجود رابطه مستقیم بین متغیرهاست و بر این اساس نتیجه گرفته شد با افزایش سواد رسانهای و جایگاه اجتماعی – اقتصادی والدین، انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نیز افزایش مییابد.
Manuscript profile
Journal of Innovation and Creativity in Human Science
,
Issue2,Year,
Autumn
2022
هدف از این پژوهش، طراحی یک مدل آموزش خلاق برای دانشآموزان دوره ابتدایی با تأکید بر پایه ششم ابتدایی است، به نحوی که مؤلفههای کلی و جزیی آن شناخته شود و بتوان در ساختار نظام آموزشی از آن بهره برد. روش این پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی More
هدف از این پژوهش، طراحی یک مدل آموزش خلاق برای دانشآموزان دوره ابتدایی با تأکید بر پایه ششم ابتدایی است، به نحوی که مؤلفههای کلی و جزیی آن شناخته شود و بتوان در ساختار نظام آموزشی از آن بهره برد. روش این پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی و پیمایشی و از نظر عملیاتی آمیخته – اکتشافی است. در این راستا در مرحله اول مؤلفههای آموزش خلاق در متون مستند موجود شناسایی شد و پس از مصاحبه نیمهساختاریافته با 20 تن از خبرگان به صورت کدگذاری سهمرحلهای به صورت مقولههای اصلی و فرعی درآمد و سپس از طریق پرسشنامه محققساخته به صورت پیمایشی با نمونه آماری 384 نفر مطابق جدول گریج، نظر کارشناسان و خبرگان و صاحبنظران دریافت شد. یافتهها نشان داد که مؤلفههای اصلی رهبری و مدیریت آموزشی، تقویت زیرساخت آموزش، روشهای تدریس و رویکردهای یادگیری و یاددهی، محیط آموزش، محتوای کتب و شیوه ارزشیابی اساس الگوی آموزش خلاق در دوره آموزش ابتدایی پایه ششم ابتدایی است، همچنین معلوم شد که رهبری و مدیریت آموزشی از نفوذ بالا و تاثیرپذیری کمی نسبت به سایر مؤلفهها برخورداربوده و هیچ متغیری در این الگوی خودمختار نبود. به بیان دیگر میتوان چنانچه عزم اجرای برنامه آموزش خلاق با هدف پرورش خلاقیت در دوره ابتدایی وجود داشته باشد، زیرساختها و زمینههای لازم برای این امر فراهم شود تا معلمان به عنوان اصلیترین رهبران آموزشی بتوانند به کمک مدیران مدارس و خانوادههای دانشآموزان نسلی خلاق و توانمند برای مواجهه با جهان پیچیده پیش رو، تربیت نمایند.
Manuscript profile
Biannual Journal of Education Experiences
,
Issue1,Year,
Winter
2022
The purpose of this study was to identify the components of the curriculum based on increasing environmental literacy in junior high schools. The present study was a mixed (qualitative-quantitative) type. The qualitative stage of the research was based on the data metho More
The purpose of this study was to identify the components of the curriculum based on increasing environmental literacy in junior high schools. The present study was a mixed (qualitative-quantitative) type. The qualitative stage of the research was based on the data method of the foundation and the method of grounded theory and Glazer Strauss. The statistical population of the qualitative section consisted of 10 experts, experts, and faculty members of the university with doctoral studies, including specialists in the field of curriculum planning and the field of environment. The statistical population of the quantitative section was all teachers and experts of the first secondary school of Varamin city in the academic year 1399-1400 and included 229 people who were selected by cluster random sampling. The research tool was semi-structured in the qualitative part of the interview and a researcher-made questionnaire in the quantitative part. The results of the present study led to the identification of the main category and 14 sub-categories in the form of a paradigm model including a curriculum based on increasing environmental literacy as the main category, elements of curriculum planning as causal conditions (curriculum goal, curriculum content, teaching process Curriculum learning and curriculum evaluation), contextual factors (teacher education and culture building), intervening conditions (environmental education policy-making, budgeting for environmental issues in textbooks, teachers' attitudes and knowledge about environmental issues, environmental assessment Strategies (strategic planning, infrastructure enrichment) and consequences (culture optimization, decision optimization and environmental performance improvement) were analyzed.
Manuscript profile
Biannual Journal of Education Experiences
,
Issue1,Year,
Spring
2022
There are many factors that entail avoiding going to physical schools. Then virtual schooling is a challenge nowadays. To respond to ‘What is the curriculum of virtual schools in the second period of secondary school?’ in a mixed exploratory method in this s More
There are many factors that entail avoiding going to physical schools. Then virtual schooling is a challenge nowadays. To respond to ‘What is the curriculum of virtual schools in the second period of secondary school?’ in a mixed exploratory method in this study, the validity and reliability of coding were verified via credibility, dependability, confirmability and transferability criteria. The questionnaire validity was approved by the experts and its reliability by Cronbach’s α of 0.70. The questionnaire was given to 152 high school participant teachers in Khaf. The validity and reliability of the curriculum content, evaluation, learning-teaching flows, presentation strategies, and suitability was verified by factor loading (above 0.50) and significance level (above 1.96); the virtual curriculum components’ coefficient of determination, predictive power of the model, and Goodness of Fit were acceptable. The findings imply the development of an in-depth hardware and software for the required virtual infrastructure across the country.
Manuscript profile
Educational Administration Research
,
Issue4,Year,
Winter
2020
بنابر نقش مهم اخلاق در موفقیت اساتید دانشگاه فرهنگبان در برنامهی آموزشی و برقراری رابطه مطلوب با دانشجویان، شناسایی و بهبود مولفههای اخلاقی اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان جهت بهبود و تقویت این ابعاد ضروری می-نماید. لذا، هدف از پژوهش حاضر ارائه الگویی از اخلاق حرفها More
بنابر نقش مهم اخلاق در موفقیت اساتید دانشگاه فرهنگبان در برنامهی آموزشی و برقراری رابطه مطلوب با دانشجویان، شناسایی و بهبود مولفههای اخلاقی اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان جهت بهبود و تقویت این ابعاد ضروری می-نماید. لذا، هدف از پژوهش حاضر ارائه الگویی از اخلاق حرفهای برای اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان بود. پژوهش حاضر آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، 23 نفر از خبرگان دانشگاهی و مسئولین دانشگاه فرهنگیان بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین، جامعه آماری بخش کمی پژوهش نیز شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان کل کشور بودند که با استفاده از فرمول کوکران، و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 267 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. برای تحلیل دادههای کیفی پژوهش از تحلیل محتوا استفاده شد. در بخش کمّی نیز از روشهای تحلیل عاملی (تأییدی) و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای Spss و Lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد که مولفههای صداقت، عدالت، احترام، مسئولیتپذیری، قانون مداری، وفاداری و حفظ کرامت انسانی به عنوان مولفههای تاثیرگذار بر اخلاق حرفهای اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان شناسایی شدند. یافتهها نشان داد که تمام مولفههای شناسایی شده، در بین اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در حد مطلوب بود و مدل ارائه شده از برازش مطلوبی برخوردار است.
Manuscript profile
ایجاد توازن در شاخصهای توسعه به ویژه در شهرها، از جمله مصادیق بارز توسعه یافتگی بشمار میرود. گام اول این مهم، شناخت وضع موجود میباشد. از اینرو تحقیق حاضر با هدف سطحبندی شهرهای استان همدان از لحاظ برخورداری از شاخص خدمات شهری در More
ایجاد توازن در شاخصهای توسعه به ویژه در شهرها، از جمله مصادیق بارز توسعه یافتگی بشمار میرود. گام اول این مهم، شناخت وضع موجود میباشد. از اینرو تحقیق حاضر با هدف سطحبندی شهرهای استان همدان از لحاظ برخورداری از شاخص خدمات شهری در هشت مؤلفه منتخب از زیرگروه خدمات شهری انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدفگذاری، کاربردی و از لحاظ روششناسی توصیفی- تحلیلی است که در آن از روش پیمایشی و نظرخواهی از کارشناسان و نیز مطالعات کتابخانهای استفاده شده است. جامعه آماری شهرهای چهاردهگانه استان همدان است که از نظر شاخصهای خدماتی مانند: تعداد آتشنشانی، کتابخانههای عمومی، پارکهای عمومی، بیمارستانهای عمومی، خودرو حمل زباله، پایانههای مسافربری، مراکز آموزش عالی و دفاتر خدمات ارتباطی؛ که با استفاده از پرامیتی و مدل استورگس (در محیط نرمافزار ویژوال پرامیتی) مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. نتایج بدست آمده نشان میدهدکه: شکاف عمیقی بین شهرهای این استان از لحاظ برخورداری از خدمات شهری وجود دارد؛ به ترتیبی که شهر همدان از نظر برخورداری از خدمات، بیشترین جریان خالص خروجی (1) در مدل پرامیتی و بالاترین امتیاز (332) در مدل استورگس را به خود اختصاص داده است. شهر ازندریان نیز با (0.846-) و (6) امتیاز به ترتیب در مدلهای پرامیتی و استورگس، محرومترین شهر استان از نظر برخورداری از مؤلفههای مورد مطالعه بوده است. از مقایسه دو مدل مذکور همچنین مشخص شد که به جز دو شهر مذکور، رتبه حاصله از مدل پرامیتی برای شهرهای میانی، تناسب بیشتری با جایگاه فعلی این شهرها دارد. به عبارت دیگر رتبه شهرهای استان در پرامیتی به مجموع کمی خدمات هشتگانه مورد مطالعه، نزدیکتر است. در حالیکه رتبههای حاصله از استورگس انطباق کمتری با مجموع خدمات مورد بررسی را نشان میدهد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications