Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue5,Year,
Winter
2019
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین معنویت در کار و دلبستگی شغلی با نقش میانجی وفاداری سازمانی انجام شد. طرح پژوهش رابطهای از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری معلمان مدارس ابتدایی شهرستان خاش بودند که به شیوة نمونهگیری تصادفی- طبقهای متناسب با حجم تعداد 153 More
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین معنویت در کار و دلبستگی شغلی با نقش میانجی وفاداری سازمانی انجام شد. طرح پژوهش رابطهای از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری معلمان مدارس ابتدایی شهرستان خاش بودند که به شیوة نمونهگیری تصادفی- طبقهای متناسب با حجم تعداد 153 معلم مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه معنویت در کار (میلیمن و همکاران، 2003)، دلبستگی شغلی (سالانوا و شوفلی، 2004) و وفاداری سازمانی (مصطفیزاده، 1391) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری با کمک نرمافزار SPSS و لیزرل استفاده شد. بر اساس یافتهها اثر مستقیم معنویت در کار بر دلبستگی شغلی، اثر مستقیم معنویت در کار بر وفاداری سازمانی و اثر مستقیم وفاداری سازمانی بر دلبستگی شغلی معنیدار بود (05/0p<). اثر غیرمستقیم معنویت در کار بر دلبستگی شغلی با نقش میانجی وفاداری سازمانی نیز معنیدار بود (05/0p<).
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue4,Year,
Autumn
2019
از معضلات سازمانهای امروزی وجود رفتارهای ضد شهروندی سازمانی همچون کمکاری، پرخاشگری، قلدری، لجبازی و کینهتوزی است. این رفتارها هم بر عملکرد سازمانها و هم بر روابط بین شخصی و روحیه همکاری کارکنان تأثیر میگذارند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر بیگانگی با کار در بروز رف More
از معضلات سازمانهای امروزی وجود رفتارهای ضد شهروندی سازمانی همچون کمکاری، پرخاشگری، قلدری، لجبازی و کینهتوزی است. این رفتارها هم بر عملکرد سازمانها و هم بر روابط بین شخصی و روحیه همکاری کارکنان تأثیر میگذارند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر بیگانگی با کار در بروز رفتار ضد شهروندی سازمانی با واسطهگری فرسودگی شغلی انجام شده است. مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهشی همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه پژوهش همة مدیران و معاونان مدارس متوسطه اول و دوم شهر زاهدان در سال تحصیلی 98-1397 بودند. به شیوة نمونهگیری تصادفی- طبقهای تعداد 252 مدیر و معاون مدارس متوسطه شهر زاهدان مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه رفتارهای ضد شهروندی سازمانی (رحمانی، 1392)، فرسودگی شغلی (مسلش و جکسون، 1981) و بیگانگی با کار (اقتباس از صداقتیفرد و عبدالهزاده، 1388) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری با کمک نرمافزار SPSS16 و لیزرل استفاده شد. یافتهها نشان داد بیگانگی با کار هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیرمستقیم و با واسطهگری فرسودگی شغلی در بروز رفتارهای ضد شهروندی سازمانی اثر مثبت و معنادار دارد؛ بنابراین میتوان با اقداماتی از قبیل برقراری نظام پیشنهادها، تفویض اختیار، تنوع شغلی و مشارکت دادن کارکنان در تصمیمگیریها، ضمن کاهش بیگانگی با کار، موجب کاهش فرسودگی شغلی و رفتارهای ضد شهروندی سازمانی شد.
Manuscript profile
The Journal of Modern Thoughts in Education
,
Issue5,Year,
Winter
2015
هدف مطالعه حاضر پیش بینی عملکرد شغلی معلمان براساس مدل کیفیت زندگی کاری والتون می باشد. مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده که به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعداد 338 نفر از معلمان ابتدایی زاهدان از طریق دو پرسش نامه کیفیت زندگی کاری والتون و عملکرد شغلی پاترسون More
هدف مطالعه حاضر پیش بینی عملکرد شغلی معلمان براساس مدل کیفیت زندگی کاری والتون می باشد. مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده که به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعداد 338 نفر از معلمان ابتدایی زاهدان از طریق دو پرسش نامه کیفیت زندگی کاری والتون و عملکرد شغلی پاترسون مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه هم زمان با کمک نرم افزارSPSS21 استفاده شد. یافته ها نشان داد میانگین نمرات معلمان در متغیرهای کیفیت زندگی کاری و عملکرد شغلی در سطح بالاتری از میانگین نظری قرار داشت؛ بین کیفیت زندگی کاری و مؤلفه های آن (پرداخت منصفانه و کافی، محیط کار ایمن و بهداشتی، تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم، قانونگرایی سازمان، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی کاری، یکپارچگی و انسجام اجتماعی، و توسعه قابلیت های انسانی) با عملکرد شغلی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (01/0p<). نتایج تحلیل رگسیون چندگانه هم زمان نیز نشان داد که تمام مؤلفه های کیفیت زندگی کاری به جز مؤلفه تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم توان پیش بینی عملکرد شغلی معلمان را دارند (05/0p<). باتوجه به یافته ها، مدیران میتوانند با اتخاذ راه کارهای مناسب، مؤلفه های مهم کیفیت زندگی کاری معلمان را ارتقا داده و شرایط لازم جهت بهبود کیفیت ارایه خدمات و بهره وری آنهارافراهم سازند.
Manuscript profile
The Journal of Modern Thoughts in Education
,
Issue1,Year,
Summer
2015
دبیران زمان بسیارزیادی را به طور دلخواه و داوطلبانه به فعالیتها یه کاری اختصاص می دهند و این می تواند اعتیاد به کار را در آنها ایجاد کند که از پیامدهای آن تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانیاست. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی رابطه اعتیاد به کار با تعهد سازمانی و رفتار شهر More
دبیران زمان بسیارزیادی را به طور دلخواه و داوطلبانه به فعالیتها یه کاری اختصاص می دهند و این می تواند اعتیاد به کار را در آنها ایجاد کند که از پیامدهای آن تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانیاست. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی رابطه اعتیاد به کار با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی دبیرانزاهدان بود. مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده که به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعداد 300 نفر از دبیران شهر زاهدان از طریق سه پرسشنامه اعتیاد به کار، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانیمورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرم افزارspss21 استفاده شد. یافته ها نشان داد میانگین نمرات معلمان در متغیرهای اعتیاد به کار، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سطح بالاتری از میانگین نظری قرار داشت؛ بین اعتیاد به کار و مولفه های آن (تمایل درونی به کار، عجین شدن در کار و لذت بردن از کار) هم با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی دبیرانرابطه مثبت و معناداری وجود داشت (01/0p<). نتایج تحلیل رگسیون چندگانه همزمان نیز نشان داد که مولفه های اعتیاد به کار توان پیش بینی هم تعهد سازمانی و هم رفتار شهروندی سازمانیرا دارند (05/0p<).
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications