Public Policy In Administration
,
Issue40,Year,
Winter
2021
زمینه: امروزه انتخاب معلم ممتاز طبق ضوابط خاص و یک فرآیند اداری موردتوجه واقعشده، اما در طول سالیان اخیر با انتقادهای زیادی همراه بوده است. مسئله مهمی که در ارزیابی معلمان مورد غفلت واقعشده، توجه به خود معلمان بهعنوان افرادی که دارای ویژگیهایی منحصربهفرد هستند. یکی More
زمینه: امروزه انتخاب معلم ممتاز طبق ضوابط خاص و یک فرآیند اداری موردتوجه واقعشده، اما در طول سالیان اخیر با انتقادهای زیادی همراه بوده است. مسئله مهمی که در ارزیابی معلمان مورد غفلت واقعشده، توجه به خود معلمان بهعنوان افرادی که دارای ویژگیهایی منحصربهفرد هستند. یکی از مهمترین این ویژگیها تعالی فردی است. هدف: پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی تعالی فردی معلمان به عنوان الگویی در انتخاب معلم ممتاز انجامشده است. روشها: پژوهش حاضر از نوع کیفی و به شیوه پدیدارشناسی توصیفی میباشد. بدین منظور با 19 نفر از اساتید رشته علوم تربیتی مدیران و معاونان با سابقه و موفق در استان خراسان رضوی که بهصورت ملاک محور و به عنوان اطلاعرسان انتخابشدهاند، مصاحبه نیمه ساختاریافته، انجام شده است. دادهها مبتنی بر راهبرد هفت مرحلهای کُلایزی تحلیل گردیده است. یافتهها: تعالی فردی، پدیدهای است که میتواند در انتخاب معلم ممتاز موردتوجه قرار بگیرد. در راستای ارتقاء تعالی فردی معلمان، موانع، پیامدها و تسهیلکنندههایی شناسایی گردید. همچنین مصاحبهشوندگان به نقش مدیر مدرسه در ارتقاء تعالی فردی معلمان اشاره داشتهاند. نتیجهگیری: تعالی فردی الگوی مناسبی در انتخاب معلم ممتاز است لذا ضرورت داد موانع آن رفع و تسهیلکنندههای آن تقویت شود.
Manuscript profile
Woman Cultural Psychology
,
Issue39,Year,
Spring
2019
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی درمان یکپارچه توحیدی و درمان روابط موضوعی بر خود متمایزسازی و خشونت زوجین شهر مشهد انجام شده است. از جامعه مذکور نمونهای به حجم 30 نفر به روش در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش هر گروه پنج زوج (10 نفر) و در گروه کنترل پنج زوج (10 More
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه اثربخشی درمان یکپارچه توحیدی و درمان روابط موضوعی بر خود متمایزسازی و خشونت زوجین شهر مشهد انجام شده است. از جامعه مذکور نمونهای به حجم 30 نفر به روش در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش هر گروه پنج زوج (10 نفر) و در گروه کنترل پنج زوج (10 نفر) به صورت ساده جایگزین شدند. طرح پژوهش از نوع نیمهآزمایشی (پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه تمایز- خود و پرسشنامه خشونت زناشویی استفاده شد. مداخلات بر روی 2 گروه بهصورت 10 جلسه دوساعته در هفته انجام شد و گروه کنترل، هیچ درمانی را دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آمار استنباطی شامل تحلیل کواریانس چندمتغیره مورد تجزیهو تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که درمان یکپارچه توحیدی و درمان روابط موضوعی با اثربخشی معناداری در خود متمایزسازی و خشونت زوجین همراه بودند، علاوه بر آن نتایج نشان داد که درمان روابطموضوعی در مقایسه با درمان یکپارچه اثربخشی بهتری در افزایش خودمتمایزسازی داشته است و نیز درمان یکپارچه در مقایسه با درمان روابطموضوعی اثربخشی بهتری در کاهش خشونت زناشویی داشته است.
Manuscript profile
Journal of Training and Improvement of Human Resources
,
Issue15,Year,
Summer
2024
چکیده هدف از این تحقیق طراحی مدل توسعه منابع انسانی با رویکرد رهبری بصیر در اداره کل، مناطق و نواحی هفتگانه آموزش و پرورش مشهد بود. این پژوهش از لحاظ روش تحقیق آمیخته (کمی _کیفی) بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان علمی و خبرگان اجرایی (مدیران، معاونین More
چکیده هدف از این تحقیق طراحی مدل توسعه منابع انسانی با رویکرد رهبری بصیر در اداره کل، مناطق و نواحی هفتگانه آموزش و پرورش مشهد بود. این پژوهش از لحاظ روش تحقیق آمیخته (کمی _کیفی) بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان علمی و خبرگان اجرایی (مدیران، معاونین اداره کل آموزش و پرورش، اساتید دانشگاه خراسان رضوی) به تعداد 20 نفر بودند. با توجه به کیفی بودن بخش اول مطالعه از روش نمونهگیری هدفمند و روش دلفی سه مرحلهای استفاده شد. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه مدیران اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و مناطق هفتگانه مشهد به تعداد 122 نفر در اداره کل و در مناطق هفتگانه مشهد 420 نفر که در مجموع 542 نفر بودند. 260 نفر با استفاده از جدول مورگان و با روش نمونهگیری طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کمی تحقیق از استفاده شد یافتههای پژوهش نشان داد که توسعه منابع انسانی دارای سه بعد (توسعه شغلی، توسعه عملکرد و توانمندسازی) و رهبری بصیر دارای دو بعد (بعد ساختاری و بعد فردی) بود. در متغیر توسعه منابع انسانی اولویت با بعد توانمندسازی و با مؤلفه مؤثر بودن و در بعد توسعه شغلی اولویت با مؤلفه ارتباطات و در بعد توسعه عملکردی با مؤلفه نوآوری بود. همچنین در متغیر رهبری بصیر اولویت با بعد ساختاری و با مؤلفه انعطافپذیری و در بعد فردی اولویت با مؤلفه ویژگیهای شخصیتی بوده است. واژگان کلیدی: مدل، توسعه منابع انسانی، رهبری بصیر، آموزش و پرورش.
Behavioral Studies in Management
,
Issue2,Year,
Autumn
2022
با توجه به نقش سازنده دانشگاه در جامعه و اهمیت موضوع عدالت و اخلاق ؛ مطالعه ای با هدف طراحی سازه عدالت اخلاق محور در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. مطالعه حاضر کاربردی و جامعه آماری بر اساس نمونهگیری قضاوتی 20 نفر از خبرگان حوزه اخلاق و عدالت سازمانی بودند. با استفاده More
با توجه به نقش سازنده دانشگاه در جامعه و اهمیت موضوع عدالت و اخلاق ؛ مطالعه ای با هدف طراحی سازه عدالت اخلاق محور در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. مطالعه حاضر کاربردی و جامعه آماری بر اساس نمونهگیری قضاوتی 20 نفر از خبرگان حوزه اخلاق و عدالت سازمانی بودند. با استفاده از روش دلفی فازی و مبانی نظری شاخصها و ابعاد شناسایی و در اختیار خبرگان قرار داده شد. پس از بررسی نظرات خبرگان 11 شاخص عدالت توزیعی؛ هشت شاخص عدالت مراودهای، هشت شاخص عدالت رویهای، چهار شاخص عدالت اطلاعاتی، پنج شاخص عدالت ارتباطی، شش شاخص عدالت بینفردی و سه شاخص عدالت زبانی به عنوان شاخصهای نهایی تایید شدند. بر اساس نظرات و میانگینهای وزنی؛ مهمترین گروه شاخصها بعد عدالت اطلاعاتی، و پس از آن به ترتیب بعد عدالت مراوده ای؛ عدالت رویهای؛ عدالت توزیعی؛ عدالت ارتباطی؛ عدالت زبانی و در نهایت عدالت بینفردی قرار داشتند. بر اساس نتایج مهمترین نوع عدالتمحور مورد نیاز در دانشگاه آزاد عدالت اخلاق محور بر پایه مبانی دینی و فرهنگی جامعه است . لذا باید سازوکارها و بسترهای لازم برای اجرا و پیادهسازی ابعاد هفت گانه عدالت اخلاق محور در سازمان صورت بگیرد.
Manuscript profile
Exercise Physiology and Performance
,
Issue1,Year,
Winter
2023
Effective management plays a crucial role in the More
Effective management plays a crucial role in the success of educational institutions and training organizations. This study aims to develop and validate a professional competency model for managers in the education and training sector of Khorasan Razavi Province using a mindfulness approach based on Langerian theory. Employing a mixed exploratory design, the research involved qualitative data collection from experts and top national and provincial managers, as well as quantitative data collection using a researcher-developed questionnaire. The findings revealed that 81% of the competency of education and training managers is influenced by the dimensions of Langerian mindfulness, including engagement, novelty seeking, novelty producing, and flexibility. These dimensions were found to be predictive of the competencies of education and training managers, which encompass specialized knowledge, professional skills, pedagogical knowledge, commitment to Islamic values, personal characteristics, and creativity. This research provides valuable insights into the essential role of mindfulness in shaping the competencies of education and training managers, shedding light on the specific dimensions that significantly contribute to managerial success in Khorasan Razavi province.