• Home
  • مریم صفرنواده

    List of Articles مریم صفرنواده


  • Article

    1 - طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش ریاضی مبتنی بر راه‎حل‎های چندگانه جهت توسعه تفکر خلاق دانش‎آموزان دوره اول متوسطه
    Research in Curriculum Planning , Issue 77 , Year , Summer 2024
    هدف کلی پژوهش حاضر، طراحی واعتباریابیالگوی آموزش ریاضی مبتنی بر راه حل های چندگانه، جهتتوسعه تفکر خلاق در دانش آموزان دورة متوسطه با استفاده از رویکرد پژوهشی آمیخته اکتشافی بوده است. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل صاحب ‌نظران، خبرگان و مدرسان رشته ریاضی بودند که تعداد 12 More
    هدف کلی پژوهش حاضر، طراحی واعتباریابیالگوی آموزش ریاضی مبتنی بر راه حل های چندگانه، جهتتوسعه تفکر خلاق در دانش آموزان دورة متوسطه با استفاده از رویکرد پژوهشی آمیخته اکتشافی بوده است. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل صاحب ‌نظران، خبرگان و مدرسان رشته ریاضی بودند که تعداد 12 نفر با روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته بر اساس رویکرد داده بنیاد بود. برای تحلیل داده ها از تکنیک دلفی، برای روایی از روش بررسی توسط مصاحبه شوندگان و برای محاسبه پایایی از روش های پایایی بازآزمون استفاده گردید. تحلیل داده‌های کیفی 16 مضمون کلی را شناسایی نمود. از بین مضامین، مقوله های اصلی انتخابی شامل حل مسائل غیرمتعارف، راه حل های چندگانه و طرح مسئله ریاضی بودند.در بخش کمی، از نرم افزار اسمارت پی ال اس جهت تأیید الگوی مفهومی استفاده شد. نتایج نشان داد درجه شاخص های برازش مدل اندازه گیری در حد مطلوب بودند. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی اثربخشی آموزش ریاضی مبتنی بر راه‎حل‎های چندگانه در توسعه تفکر خلاق و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش‎آموزان دوره اول متوسطه
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 53 , Year , Summer 2024
    هدف کلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ریاضی مبتنی بر راه‎حل‎های چندگانه در توسعه تفکر خلاق و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش‎آموزان دوره اول متوسطه بوده است . روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود که به شکل پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آمار More
    هدف کلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ریاضی مبتنی بر راه‎حل‎های چندگانه در توسعه تفکر خلاق و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش‎آموزان دوره اول متوسطه بوده است . روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود که به شکل پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل 40 نفراز دانش آموزان اول متوسطه دوره دیده آموزش راه‎حل های چندگانه درشهر بندرعباس بودندکه به‌صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت مساوی گمارده شدند. ابزارپژوهش، آزمون پیشرفت تحصیلی و تشخیصی ریاضی و پرسشنامه خلاقیت بودند. پس از اجرای پیش آزمون، ابزار پژوهش بر هر دو گروه (آزمایش و کنترل) اجرا شد سپس متغیر مستقل (بسته آموزشی راه حل های چند گانه ریاضی) طی 8 جلسه 45 دقیقه ای بر گروه آزمایش اجرا شد، گروه کنترل هیچ گونه آموزشی را دریافت نکرد. آنگاه در مرحله پس آزمون مجددا ابزار پژوهش بر هر دوگروه اجرا شد. برای تحلیل داده ها ، از آزمون مقایسه میانگین ها و آزمون تحلیل کواریانس بین گروهی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین نمرات پس‌آزمون و پیش‌آزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، تفاوت معناداری وجود دارد. ضمن تایید فرضیه اصلی تحقیق، نتایج نشان داد آموزش ریاضی مبتنی بر راه‎حل‎های چندگانه برخلاقیت و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان تأثیر داشته است . Manuscript profile

  • Article

    3 - رابطه سواد اطلاعاتی معلم با کیفیت تدریس و مهارت حل مسأله معلمان ابتدایی منطقه 12 شهر تهران
    Curriculum Development and Educational Planning Research , Issue 1 , Year , Winter 2022
    پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه سواد اطلاعاتی معلم با کیفیت تدریس و مهارت حل مسأله معلمان ابتدایی منطقه 12 شهر تهران انجام شد. هدف پژوهش، کاربردی، روش گردآوری داده ها، میدانی و شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه معلمان ابتدایی منطقه 12 شهر تهران که بال More
    پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه سواد اطلاعاتی معلم با کیفیت تدریس و مهارت حل مسأله معلمان ابتدایی منطقه 12 شهر تهران انجام شد. هدف پژوهش، کاربردی، روش گردآوری داده ها، میدانی و شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه معلمان ابتدایی منطقه 12 شهر تهران که بالغ بر 604 نفر بوده که با توجه به جدول مورگان از این تعداد 234 نفر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ ای نسبی انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه استاندارد سنجش سطح سواد اطلاعاتی یزدانی (1391)، کیفیت تدریس سراج (2003) و مهارت حل مسأله هپنر و پترسن (1982) بوده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها به وسیله صاحب نظران و اساتید دانشگاه تأیید و پایایی آنها به میزان آلفای کرونباخ 94/0، 91/0 و 86/0 به دست آمد. برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-22 و Lisrel استفاده شد و داده ها با توجه به شاخص های توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و شاخص های استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از این بررسی نشان می‌دهد که همبستگی بین متغیرها مثبت، متوسط و معنادار است؛ این بدان معناست که با افزایش میزان سواد اطلاعاتی معلمان میزان کیفیت تدریس و مهارت حل مسأله آنها نیز افزایش می‌یابد. Manuscript profile

  • Article

    4 - شناسایی راهبردهای یادگیری از منظر فراشناختی و بررسی اثر آن بر خودکارآمدی تحصیلی، اهمال‌کاری و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه در دوره بیماری کرونا
    Curriculum Development and Educational Planning Research , Issue 1 , Year , Winter 2023
    هدف از پژوهش حاضر، شناسایی راهبردهای یادگیری بیماری کرونا می باشد. روش این پژوهش، آمیخته و ترکیبی (کمی و کیفی) و از نوع پیش آزمون و پس آزمون چندگروهی (آزمایشی گسترش یافته) بوده است. در مرحله کیفی جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان و مدیران مقاطع متوسطه دوره دوم شهر رشت ت More
    هدف از پژوهش حاضر، شناسایی راهبردهای یادگیری بیماری کرونا می باشد. روش این پژوهش، آمیخته و ترکیبی (کمی و کیفی) و از نوع پیش آزمون و پس آزمون چندگروهی (آزمایشی گسترش یافته) بوده است. در مرحله کیفی جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان و مدیران مقاطع متوسطه دوره دوم شهر رشت تعیین گردید و در مرحله کمی جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل در مدارس ناحیه 2 شهر رشت در سال تحصیلی 1401 – 1400 بوده است (500 =N). از جامعه آماری مذکور به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین مدارس متوسطه دوره دوم شهر رشت 2 مدرسه انتخاب شد و در بین کلاس های این 2 مدرسه (بعد از بررسی همگن بودن کلاس ها) 50 نفر از 2 کلاس همگن به صورت تصادفی انتخاب و در مرحله بعدی به صورت تصادفی یک کلاس به عنوان گروه آزمایشی و دیگری به عنوان گروه کنترل (در گروه های 25 نفره) تعیین گردید. طبق نتایج پژوهش می توان بیان کرد که با توجه به مقدار کوواریانس در متغیر خودکارآمدی تحصیلی (sig=0.00 F=36.97,)، این متغیر معنادار است. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده (تحلیل کوواریانس در متغیر اهمال کاری تحصیلی (sig=0.00, F=25.71)) می توان گفت گروه آزمایش تغییر معناداری در اهمال کاری تحصیلی نسبت به گروه کنترل تحت تأثیر مداخله به وجود آمده است یعنی تدوین راهبردهای یادگیری از منظر فراشناختی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شاغل به تحصیل در مدارس ناحیه 2 شهر رشت اثربخش است. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل کوواریانس در متغیر فرسودگی تحصیلی که مقدار(sig=0.00 , F=30.42) می باشد، می توان گفت گروه آزمایش تغییر معناداری در فرسودگی تحصیلی نسبت به گروه کنترل تحت تأثیر مداخله به وجود آمده است یعنی تدوین راهبردهای یادگیری از منظر فراشناختی بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شاغل به تحصیل در مدارس ناحیه 2 شهر رشت اثربخش است. Manuscript profile

  • Article

    5 - طراحی الگوی مهارت آموزی در دوره ابتدایی، در نظام تعلیم و تربیت
    فصلنامه تعالی تعلیم و تربیت و آموزش , Issue 6 , Year , Winter 2024
    تحقیق حاضر، میزان توجه برنامه درسی دوره ابتدایی به مهارت‌آموزی را مورد کاوش و بررسی قرار داده است. داده های مورد مطالعه بر اساس پژوهش کیفی از طریق مصاحبه جمع‌آوری شده است. حجم نمونه را 22 نفر از کلیه متخصصان وفعالان برنامه درسی و آموزش ابتدایی تشکیل دادند. تحلیل داده‌ها More
    تحقیق حاضر، میزان توجه برنامه درسی دوره ابتدایی به مهارت‌آموزی را مورد کاوش و بررسی قرار داده است. داده های مورد مطالعه بر اساس پژوهش کیفی از طریق مصاحبه جمع‌آوری شده است. حجم نمونه را 22 نفر از کلیه متخصصان وفعالان برنامه درسی و آموزش ابتدایی تشکیل دادند. تحلیل داده‌ها از طریق تحلیل تم صورت گرفت. نتایج نشان داد نتایج تحلیل مصاحبه ها حاکی از آن بود که جهت طراحی برنامه درسی مهارت‌آموزی در دوره ابتدایی نیاز به مورد توجه قرار دادن 102 شاخص (برگرفته از کدگذاری باز) 26 مولفه (برگرفته از کدگذاری محوری) 10 بعد (برگرفته از کدگذاری انتخابی) است. بعد مهارت فردی شامل مولفه های خود شناسی و جرایت مندی وکنترل هیجانات که شاخص هایی نظیر داشتن تصویر واقع بینانه از خود برخورداری از احساس خوب نسبت به خود، برخورداری از احساس خوب نسبت به خود، برخورداری از احساس خوب نسبت به خود، عزت نفس و خودپنداره مثبت، آگاهی از حقوق و مسئولیت‌های خود، پاسخ مناسب به درخواست های دیگران، شروع دوستی و خاتمه دادن به دوستی‌های ناسالم، جرات ورزی و توانایی نه گفتن به درخواست های غیرمنطقی دیگران، استقلال و خودباوری در کارهای روزمره و امور، مقابله با موقعیت‌های غیرقابل تغییر (ناکامی، شکست، بی‌حوصلگی، ترس و اضطراب)، قادر به آرام نگهداشتن خود در شرایط فشار، شناخت و مهار هیجان، خشم، خوشحالی در شرایط و موقعیت‌های مختلف رادر بر دارد. Manuscript profile