• Home
  • مریم کدخدایی

    List of Articles مریم کدخدایی


  • Article

    1 - مقایسه آموزش به روش بدیعه پردازی و روش سخنرانی بر افزایش خلاقیت دانش‌آموزان دختر و پسر پایه سوم ابتدایی زرین شهر
    Research in Curriculum Planning , Issue 1 , Year , Summer 2015
    پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارآیی روش بدیعه پردازی نسبت به روش سخنرانی در افزایش خلاقیت در دانش‌آموزان کلاس سوم ابتدایی صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بوده و جامعه آماری ،کلیه دانش‌آموزان پایه سوم دبستان شهرستان زرین شهر را در بر می‌گرفت که 103 نفر از آنها More
    پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارآیی روش بدیعه پردازی نسبت به روش سخنرانی در افزایش خلاقیت در دانش‌آموزان کلاس سوم ابتدایی صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بوده و جامعه آماری ،کلیه دانش‌آموزان پایه سوم دبستان شهرستان زرین شهر را در بر می‌گرفت که 103 نفر از آنها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (25نفر دختر،23 نفر پسر) وگروه کنترل 28) نفر دختر، 27نفر پسر) قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری، آزمون خلاقیت تورنس (فرم الف) بود. روش بدیعه پردازی با تدریس علوم اجتماعی، علوم تجربی و انشاء (بنویسیم) به مدت سه ماه در گروه آزمایشی اجرا شد، ولی گروه کنترل هیچ گونه مداخله‌ای دریافت نکردند. نتایج به دست آمده از تحلیل کوواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات آزمون خلاقیت در مرحله پیش آزمون و پس آزمون در گروه‌های آزمایشی و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت. همچنین بین افزایش نمره خلاقیت دانش‌آموزان پسرو دانش‌آموزان دختر در مؤلفه‌های سیالی، انعطاف، اصالت و نمره کل خلاقیت تفاوت معنادار مشاهده گردید. Manuscript profile

  • Article

    2 - اثر بخشی درمان مثبت‌نگر بر بهبود کیفیت زندگی زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 5 , Year , Winter 2024
    این پژوهش با هدف ‌بررسی اثربخشی درمان مثبت‌نگر ‌بر ‌بهبودکیفیت ‌زندگی ‌زنان ‌مبتلا بهPMSمراجعه‌‌کننده ‌به مراکز بهداشتی‌درمانی شهراصفهان انجام شده است. PMSیا سندرم پیش از قاعدگی یکی از اختلالات شایع در سنین باروری است که حدود 7 تا 14 روز قبل از قاعدگی با طیفی از علائم ج More
    این پژوهش با هدف ‌بررسی اثربخشی درمان مثبت‌نگر ‌بر ‌بهبودکیفیت ‌زندگی ‌زنان ‌مبتلا بهPMSمراجعه‌‌کننده ‌به مراکز بهداشتی‌درمانی شهراصفهان انجام شده است. PMSیا سندرم پیش از قاعدگی یکی از اختلالات شایع در سنین باروری است که حدود 7 تا 14 روز قبل از قاعدگی با طیفی از علائم جسمانی هم‌‌چون سردرد،حساسیت و تورم پستان ها، آکنه، دردهای عضلانی و اختلالات خواب و اشتها و علائم روان‌شناختی هم‌چون استرس،اضطراب وافسردگی بروز می‌کند و علائم آن اغلب پس از شروع خونریزی فروکش می‌کند. پژوهش کاربردی از نوع نیمه‌آزمایشی(با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون) با گروه کنترل بود. جامعه آماری زنان مبتلا به PMS مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی در شهر اصفهان بودند. نمونه مورد بررسی30 نفر از زنان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی بودندکه با توجه به ملاک‌های ورود به پژوهش انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرارگرفتند.شرکت‌کنندگان حاضر در گروه آزمایش در10جلسه‌90 دقیقه‌ای در10 هفته تحت‌آموزش درمان مثبت‌نگر قرارگرفتند، اما شرکت‌کنندگان حاضر درگروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکردند. جهت جمع‌آوری داده‌ها ازپرسشنامه غربالگری سندرم پیش از قاعدگی اشتاینر و همکاران (2003) و فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت استفاده‌گردید. تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها و بررسی فرضیه‌ پژوهش با استفاده از نسخه 24 نرم‌افزار SPSS و از طریق آزمون‌آماری‌ تحلیل‌کوواریانس صورت پذیرفت. نتایج پژوهش حاضر( P<0.05) نشان دادکه مداخلات بر‌گرفته از روان‌شناسی مثبت‌نگرمی‌تواند باعث بهبود کیفیت زندگی در زمان مواجهه با اختلالات ناشی از این سندرم شود. با توجه به یافته‌های پژوهش، چنین نتیجه‌گیری می‌شود که درمان مثبت‌نگر، نقش مهمی در بهبود و ارتقاءکیفیت‌ زندگی زنان مبتلا به PMS ایفا می‌کند. Manuscript profile

  • Article

    3 - بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کیفیت زندگی، راهبردهای مقابله‌ای و ناگویی هیجانی مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
    Journal of Educational Psychology , Issue 56 , Year , Winter 2024
    هدف پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کیفیت زندگی، راهبردهای مقابله‌ای و ناگویی هیجانی مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون -پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه مادران کودکان مبتلا به اوتیسم مراجعه کننده More
    هدف پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کیفیت زندگی، راهبردهای مقابله‌ای و ناگویی هیجانی مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون -پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه مادران کودکان مبتلا به اوتیسم مراجعه کننده به یک مرکز توانبخشی کودکان اوتیسم در اصفهان به تعداد 80 نفر بود. 30 مادر دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به‌ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. مادران گروه آزمایش طی 8 جلسه‌ی 2 ساعتی تحت آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس (2002) قرار گرفته‌اند، افراد گروه کنترل طی این مدت هیچ‌گونه مداخله‌ای را دریافت نکردند. همه‌ آزمودنی‌ها قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه‌ی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی(1989) ، پرسشنامه‌ی راهبردهای مقابله‌ای لازاروس و فولکمن (1984) و پرسشنامه‌ی ناگویی هیجانی تورنتو(1994) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نسخه‌ی 24 نرم‌افزار SPSS و با روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد نمرات کیفیت زندگی و راهبردهای مقابله‌ای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله‌ پس‌آزمون به‌طور معناداری بالاتر و نمرات ناگویی هیجانی به‌طور معناداری پایین‌تر بود(05/0>P). از این یافته‌ها استنباط می‌شود که آموزش تنظیم هیجان شیوه‌ مناسبی برای بهبود کیفیت زندگی، راهبردهای مقابله‌ای و ناگویی هیجانی در مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم می‌باشد. Manuscript profile

  • Article

    4 - بررسی اثربخشی آموزش خودآگاهی بر رفتار پرخاشگرانه و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان
    Journal of Educational Psychology , Issue 4 , Year , Winter 2020
    پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودآگاهی بر رفتار پرخاشگرانه و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان انجام شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم ناحیه 2 شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1399-1398 More
    پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودآگاهی بر رفتار پرخاشگرانه و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان انجام شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم ناحیه 2 شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1399-1398 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 40 نفر بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس و با توجه به ملاک‌های ورود و خروج مطالعه انتخاب شدند. گروه آزمایش مداخلۀ خودآگاهی را طی ده جلسه 60 دقیقه‌ای هفتگی دریافت نمودند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های پرخاشگری باس و پری(1992) و سازگاری اجتماعی سینها و سینگ(1993) بود. داده‌ها با تحلیل کوواریانس و با استفاده از نسخه 26 نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد بین گروه‌های آزمایش و کنترل از نظر رفتار پرخاشگرانه و سازگاری اجتماعی تفاوت معنی‌داری وجود داشت (05/0>p). بنابراین می‌توان خودآگاهی را به عنوان یک روش کارا جهت کاهش رفتار پرخاشگرانه و افزایش سازگاری اجتماعی در دانش آموزان دختر به مدارس و مراکز درمانی و آموزشی پیشنهاد داد. Manuscript profile

  • Article

    5 - اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر درماندگی روان شناختی، کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
    Journal of Educational Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2023
    پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر درماندگی روان شناختی، کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد. روش پژوهش شبه ‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیۀ دانش آموزان مضطرب مق More
    پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر درماندگی روان شناختی، کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد. روش پژوهش شبه ‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیۀ دانش آموزان مضطرب مقطع متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که به یکی از مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی شهر اهواز مراجعه نمودند. نمونه پژوهش شامل 30 نفر دانش‌آموز مضطرب بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس و به صورت هدفمند ، با توجه به ملاک‌های ورود و خروج مطالعه انتخاب شدند. گروه آزمایش مداخله آموزشی را ده جلسه 120 دقیقه‌ای هفتگی دریافت نمودند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند. پیش از انجام مداخله و بعد از آن، اعضای گروه های آزمایش و کنترل به پرسش‌نامه‌های درماندگی روان‌شناختی، کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از نسخه 22 SPSS و با روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد بین گروه‌های آزمایش و کنترل از نظر درماندگی روان شناختی، کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان تفاوت معنی‌داری وجود داشت (001/0>p). به عبارت دیگر طرحواره درمانی هیجانی باعث کاهش درماندگی روان‌شناختی و افزایش کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان شد. Manuscript profile

  • Article

    6 - ساخت و اعتباریابی مقیاس بهزیستی روان‌شناختی زنان
    Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists , Issue 4 , Year , Winter 2019
    هدف این پژوهش ساخت واعتباریابی مقیاس بهزیستی روان‌شناختی زنان بود.جامعه آماری شامل زنان20تا35سال ساکن شهر تهران بودند.پس از تدوین مادّه‎های مقیاس، و بررسی روایی صوری ومحتوایی مادّه‌ها و عوامل،داده‌هاازبینمشارکت‌کنندگان500نفریاززنانگردآوریشد.نتایجتحلیلعاملیتأییدی74ما More
    هدف این پژوهش ساخت واعتباریابی مقیاس بهزیستی روان‌شناختی زنان بود.جامعه آماری شامل زنان20تا35سال ساکن شهر تهران بودند.پس از تدوین مادّه‎های مقیاس، و بررسی روایی صوری ومحتوایی مادّه‌ها و عوامل،داده‌هاازبینمشارکت‌کنندگان500نفریاززنانگردآوریشد.نتایجتحلیلعاملیتأییدی74مادّه،هفتعاملآرامشوامنیتدرگسترةروابط،رشد،هدفمندی،شایستگی،مهار و تسلط،اهمیتدادنبهخود،واستقلالمقیاسبهزیستیروان‌شناختیزنانرانشان داد.ضریبآلفایکرونباخبرایهرعاملمحاسبهوآلفایکرونباخکلمقیاسبرابربا92/0حاصلشد.همچنینضریباعتبارترکیبیآننیز96/0بهدستآمد.ضریباعتباربازآزمایی87/0ورواییهمگرایآزمونبامقیاسبهزیستیروان‌شناختیریفبرابربا82/0بود.ایننخستینمقیاسبهزیستیروان‌شناختیزناناستکهدرفرهنگایرانساختهواعتباریابیشدهاست.مقیاس بهزیستی روان‎شناختی زنان، ابزاری قابل اعتماد برای برجسته ساختن ابعاد مختلف این سازه در زنان است. Manuscript profile

  • Article

    7 - رابطۀ نظام‌های مغزی رفتاری با اعتیاد به اینترنت: نقش واسطه‌ای اضطراب اجتماعی
    Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists , Issue 4 , Year , Summer 2023
    ایـن پژوهـش بـا هـدف تعییـن رابطـۀ بیـن نظام‌هـای مغـزی رفتـاری بـا اعتیـاد اینترنتـی از طریـق متغیـر واسـطه‌ای اضطـراب اجتماعـی انجـام شـد. در یـک پژوهـش توصیفـی، 346 دانشـجو (129 مـرد و 217 زن) براسـاس نمونه‌بـرداری در دسـترس از دانشـجویان دانشـگاه غیرانتفاعـی شـهید More
    ایـن پژوهـش بـا هـدف تعییـن رابطـۀ بیـن نظام‌هـای مغـزی رفتـاری بـا اعتیـاد اینترنتـی از طریـق متغیـر واسـطه‌ای اضطـراب اجتماعـی انجـام شـد. در یـک پژوهـش توصیفـی، 346 دانشـجو (129 مـرد و 217 زن) براسـاس نمونه‌بـرداری در دسـترس از دانشـجویان دانشـگاه غیرانتفاعـی شـهید اشـرفی اصفهانـی انتخـاب شـدند و بـه پرسشـنامۀ شـخصیت گـری - ویلسـون (1989)، سـیاهۀ اضطـراب اجتماعـی (کانـور و دیگـران، 2000) و آزمـون اعتیـاد بـه اینترنـت (یانـگ ، 1998) پاسـخ دادنـد. نتایـج تحلیـل مسـیر نشـان داد اثـر مسـتقیم و غیرمسـتقیم نظـام فعال‌سـاز رفتـاری بـر اعتیـاد اینترنتـی به‌صـورت منفـی و اثـر مسـتقیم و غیرمسـتقیم نظام‌هـای بـازداری رفتـاری و جنگ‌وگریـز بـر اعتیـاد اینترنتـی مثبـت و اثـر مسـتقیم نظـام فعال‌سـاز رفتـاری بـر اضطـراب اجتماعـی منفـی و اثـر مسـتقیم نظام‌هـای بـازداری رفتـاری و جنگ‌وگریـز بـر اضطـراب اجتماعـی مثبـت اسـت. همچنیـن اثـر مسـتقیم اضطـراب اجتماعـی بـر اعتیـاد اینترنتـی نیـز مثبـت بـود. افـزون بـر ایـن نتایـج نشـان داد نظام‌هـای مغـزی رفتـاری و اضطـراب اجتماعـی توانایـی تبییـن 48 درصـد از واریانـس اعتیـاد اینترنتـی را دارنـد. براسـاس یافته‌هـای ایـن پژوهـش می‌تـوان نتیجـه گرفـت به‌منظـور پیشـگیری از اعتیـاد اینترنتـی، افـزون بـر توجـه بـه نظام‌هـای مغـزی رفتـاری، لازم اسـت زمینه‌هـای لازم جهـت کاهـش اضطـراب اجتماعـی فراهـم شـود. Manuscript profile

  • Article

    8 - تحلیل کیفی بهزیستی روانشناختی زنان با توجه به ساختار فرهنگ ایرانی
    Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists , Issue 1 , Year , Summer 2018
    هدف این بررسی بازبینی عمیق بهزیستی روانشناختی در جمعیت زنان ایرانی است. برای رسیدن به این هدف، و در چهارچوب بررسی کیفی، 16 نفر از زنان 20تا 35 ساله مورد مصاحبة عمیق بالینی قرار گرفتند. چهار مصاحبه هم با متخصصان و همچنین چهار جلسه در قالب ارزیابی گروههای کانونی برگزار شد More
    هدف این بررسی بازبینی عمیق بهزیستی روانشناختی در جمعیت زنان ایرانی است. برای رسیدن به این هدف، و در چهارچوب بررسی کیفی، 16 نفر از زنان 20تا 35 ساله مورد مصاحبة عمیق بالینی قرار گرفتند. چهار مصاحبه هم با متخصصان و همچنین چهار جلسه در قالب ارزیابی گروههای کانونی برگزار شد. دادههایخام، پس از کدگذاری باز، محوری و انتخابی و احراز مشخصههای اعتبار، مقولهبندی شد. نتایج این بررسی نشان داد که بهزیستی روانشناختی در زنان تهرانیدر 7 مقوله شامل آرامش و امنیت درگسترة روابط، رشدیافتگی، هدفمندی، صلاحیت، مهار و تسلط، اهمیت دادن به خود و استقلال قرار میگیرد. آنچه در توصیفاین مقولهها اهمیت دارد، علاوه بر قالبها که در برخی موارد با الگوهای کلاسیک بهزیستی روانشناختی همخوان میشود، مضمون و محتوایی است که خاصجمعیت مورد ارزیابی است. در مورد این یافتهها با تأکید بر بنیادهای فرهنگی جامعة ایران بحث شده است. Manuscript profile

  • Article

    9 - نقش واسطه‌ای ابعاد سرشتی شخصیت در رابطه سیستم های مغزی رفتاری با اعتیاد اینترنتی دانشجویان
    Journal of Psycho Research and Behavioral Studies , Issue 1 , Year , Spring 2024
    هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی گری ابعاد ویژگی های سرشتی شخصیت در رابطه بین سیستم های مغزی رفتاری با اعتیاد اینترنتی در دانشجویان بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه‌ی پژوهش حاضر کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه غیرانتفاعی اشرفی اصفهانی در سا More
    هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی گری ابعاد ویژگی های سرشتی شخصیت در رابطه بین سیستم های مغزی رفتاری با اعتیاد اینترنتی در دانشجویان بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی بود. جامعه‌ی پژوهش حاضر کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه غیرانتفاعی اشرفی اصفهانی در سال ۱401 بودند. از بین دانشجویان این دانشگاه ها، ۳۴۶ دانشجو بر اساس نمونه گیری در دسترس، اطلاعات مورد نیاز پرسشنامه‌ی شخصیت گری ویلسون (1989)، پرسشنامه‌ی سرشت و منش کلونینجر (1994) و پرسشنامه‌ی اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) را تکمیل نمودند. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از الگویابی معادله ساختاری انجام شد. یافته ها نشان داد پشتکار و نوجویی به صورت مثبت و آسیب پرهیزی به صورت منفی بر اعتیاد به اینترنت اثر دارند. رابطه بین پاداش وابستگی بر اعتیاد به اینترنت معنا دار نشد. اثر مستقیم سیستم های بازداری رفتاری با اعتیاد به اینترنت 371/0 و اثر مستقیم سیستم های فعال ساز رفتاری با اعتیاد به اینترنت 382/0- و هر دو در سطح 01/0 درصد معنادار است. همچنین اثر غیر مستقیم سیستم های بازداری رفتاری و فعال ساز رفتاری از طریق ابعاد شخصیتی سرشت هر دو معنا دار بود . رابطه غیر مستقیم فعال ساز رفتاری بر اعتیاد به اینترنت 146/0- و رابطه غیر مستقیم بازداری رفتاری بر اعتیاد به اینترنت 137/0+به دست آمد . در بین ابعاد شخصیتی سرشت نقش میانجی گری جزیی پشتکار تایید شد. Manuscript profile

  • Article

    10 - پیش‌بینی شایستگی هیجانی- اجتماعی بر اساس دشواری تنظیم هیجان و سرسختی روان‌شناختی والدین در دانش‌آموزان دوره دوم دبستان: نقش میانجی‌گر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی والدین
    Psychological Models and Methods , Issue 1 , Year , Summer 2024
    زمینه و هدف: هدف این پژوهش پیش­بینی شایستگی هیجانی- اجتماعی در دانش­آموزان دوره دوم دبستان بر اساس دشواری تنظیم هیجان و سرسختی روان‌شناختی والدین با نقش میانجی­گر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی والدین بود. روش­: روش پژوهش توص More
    زمینه و هدف: هدف این پژوهش پیش­بینی شایستگی هیجانی- اجتماعی در دانش­آموزان دوره دوم دبستان بر اساس دشواری تنظیم هیجان و سرسختی روان‌شناختی والدین با نقش میانجی­گر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی والدین بود. روش­: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان مقطع دوم ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1403- 1402 و والدین‌شان در شهرستان باغ بهادران بود. 328 شرکت‌کننده به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش‌آموزان ژو و ای، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گرتز و روئمر، مقیاس سرسختی روان‌شناختی کوباسا و و همکاران و نسخه دوم پرسش‌نامه پذیرش و عمل بود. داده­ها با روش مدل­یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته­ ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که مقدار اثر مستقیم و غیرمستقیم سرسختی روان‌شناختی بر شایستگی هیجانی- اجتماعی معنادار است. مقدار اثر مستقیم و غیرمستقیم دشواری تنظیم هیجان بر شایستگی هیجانی- اجتماعی نیز معنادار است. مقدار اثر مستقیم سرسختی روان‌شناختی بر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و مقدار اثر دشواری تنظیم هیجان بر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی معنادار می‌باشد. مقدار اثر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی بر شایستگی هیجانی- اجتماعی نیز معنادار است. نتیجه­ گیری: یافته­های این پژوهش، نقش دشواری تنظیم هیجان، سرسختی روان‌شناختی و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی والدین را در تبیین شایستگی هیجانی- اجتماعی آشکار می‌سازد. هم‌چنین، نقش میانجی متغیر انعطاف­ پذیری روان‌شناختی والدین در رابطه بین سایر متغیرها تأیید شد. Manuscript profile