Journal of Socio - Cultural Changes
,
Issue5,Year,
Winter
2014
هدف این تحقیق بررسی عوامل فرهنگی مؤثر بر روحیه کارآفرینی زنان در میان دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی جهرم بود . تحقیق از نوع توصیفی بوده است و در اجرای آن از فن پیمایش استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد شده ارزشی شوارتز ، تمایل به کارآفرینی گرج More
هدف این تحقیق بررسی عوامل فرهنگی مؤثر بر روحیه کارآفرینی زنان در میان دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی جهرم بود . تحقیق از نوع توصیفی بوده است و در اجرای آن از فن پیمایش استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد شده ارزشی شوارتز ، تمایل به کارآفرینی گرجیوسکی . ام ، سرمایه فرهنگی سهامی، پایگاه اقتصادی اجتماعی نیازی، و باورهای قالبی جنسیتی احمدی بود . داده ها به روش خود پاسخگویی و تکمیل پرسشنامه از پاسخگویان جمع آوری گردید . جمعیت مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد جهرم در کلیه رشته ها بوده و نمونه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی طبقه بندی شده از بین 2106 نفر از دانشجویان ورودی 1389- 1388 مقطع کارشناسی وکارشناسی ارشد انتخاب شد که با استفاده از فرمول کوکران نمونه بهدست آمده 335 نفر می باشد. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر وجود رابطه معنادار متغیرهای خوداتکایی ، آمادگی برای تغییر ، انگیزش ، سرمایه فرهنگی خانواده با روحیه کارآفرینی در سطح اطمینان 99/0 و متغیر سطح تحصیلات مادر با روحیه کارآفرینی در سطح اطمینان 95/0را نشان می دهد . همچنین رابطه باورهای قالبی جنسیتیبر روحیه کارآفرینی از لحاظ آماری معنا دار نبودند. در نهایت نتاج حاصل از رگرسیون چندگانه گام به گام نشان داد که متغیرهای خوداتکایی ، سرمایه فرهنگی و سطح تحصیلات مادر 9/17 درصد از تغییرات روحیه کارآفرینی را تبیین میکنند .
Manuscript profile
Journal of Socio - Cultural Changes
,
Issue4,Year,
Autumn
2018
هدف این تحقیق بررسی برازندگی اثر سرمایه اجتماعی بر احساس علاقه اجتماعی است. علاقه اجتماعی به معنای تلاش فعالانه فرد در جهت ارتقاء سطح رفاه و آسایش نوع بشر است. و شرایط اجتماعی انسجام بخش و سرمایه اجتماعی به طور مناسب علاقه اجتماعی را توسعه پیدا می کند. جامعه آماری این ت More
هدف این تحقیق بررسی برازندگی اثر سرمایه اجتماعی بر احساس علاقه اجتماعی است. علاقه اجتماعی به معنای تلاش فعالانه فرد در جهت ارتقاء سطح رفاه و آسایش نوع بشر است. و شرایط اجتماعی انسجام بخش و سرمایه اجتماعی به طور مناسب علاقه اجتماعی را توسعه پیدا می کند. جامعه آماری این تحقیق شامل جوانان شهر شیراز است و تعداد حجم نمونه 457 نفر است که باروش نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. در این تحقیق برای سنجش مفاهیم تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده که این پرسشنامه از روایی صوری،محتوایی و سازه ای برخوردار است و پایایی مقیاس ها بر اساس آلفای کرونباخ و روش دونیمه کردن مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. در این پژوهش، پس از تعیین مدل های اندازه گیری با احتساب خطا دو متغیرهای نهفته، سرمایه اجتماعی بر علاقه اجتماعی اثر مثبت ومعنی داری داشته است و شاخص های کلی برازش، برازندگی مدل را تایید می کنند. مدل برازنده نشان می دهد که سرمایه اجتماعی که مبتنی بر شبکه اجتماعی ، اعتماد اجتماعی، اعتماد سیاسی و اعتماد وحمایت خانواده است علاقه اجتماعی را که تفکر در بهزیستی دیگران، احساس همدلی، کنش با دیگران را برمی انگیزد.
Manuscript profile
Journal of Socio - Cultural Changes
,
Issue1,Year,
Summer
2020
زنان سرپرست خانوار، در مقایسه با زنان دارای همسر، با استرس بیشتری برای ادارهی زندگی روبهرو میشوند. شاغل بودن، کار در منزل، مراقبت از فرزندان، نگرانیهای مالی و عدم برخورداری از منابع حمایتی کافی بهطور روزانه سبب استرس و پریشانی زنان سرپرست خانوار میشوند و آنها را More
زنان سرپرست خانوار، در مقایسه با زنان دارای همسر، با استرس بیشتری برای ادارهی زندگی روبهرو میشوند. شاغل بودن، کار در منزل، مراقبت از فرزندان، نگرانیهای مالی و عدم برخورداری از منابع حمایتی کافی بهطور روزانه سبب استرس و پریشانی زنان سرپرست خانوار میشوند و آنها را با مشکلاتی از قبیل بیماریهای جسمانی، مشکلات خواب و افسردگی مواجه میکنند که در نهایت بهزیستی خود و خانوادهشان را تحتتأثیر قرار میدهند. پژوهش حاضر، علّی- مقایسهای است که نمونهی پژوهشی شامل 107 زن سرپرست خانوار تحت حمایت و 107 زن سرپرست خانوار غیرحمایت بودند که از بین چهار ناحیهی تحت حمایت کمیتهی امداد شیراز با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها شامل مقیاس حمایت اجتماعی فیلیپس (PSSI)، پرسشنامهی راهبردهای مقابلهای (CISS) و پرسشنامهی جوّ عاطفی خانوادهی برن (BFECQ) بود. نتایج آمار توصیفی نشان داد که در تمام خردهمقیاسهای متغیرهای پژوهش به جز سبک مقابلهای هیجانمدار، میانگین نمرات گروه زنان سرپرست خانواد تحت حمایت از گروه زنان غیرحمایت بالاتر است. نتایج حاصل از روش تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که بین زنان سرپرست خانوار تحت حمایت و زنان سرپرست خانوار غیرحمایت در شیراز از لحاظ خردهمقیاسهای حمایت اجتماعی (حمایت خانواده، دوستان و دیگران)، خردهمقیاسهای سبکهای مقابلهای (سبکهای مسئلهمدار، هیجانمدار و اجتنابمدار) و جو عاطفی خانواده (جوّ پدر- فرزندی و مادر- فرزندی) در سطح 001/0p< تفاوت وجود دارد.
Manuscript profile
The Journal of Modern Thoughts in Education
,
Issue4,Year,
Autumn
2017
این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی وکیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی کارکنان شاغل در واحدهای مختلف بیمارستان توحید جم انجام گرفته است. بدین منظور نمونه ای به تعداد 200نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه های فرهنگ سازمانی دنیسون(1991) و پرسشنامه More
این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی وکیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی کارکنان شاغل در واحدهای مختلف بیمارستان توحید جم انجام گرفته است. بدین منظور نمونه ای به تعداد 200نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه های فرهنگ سازمانی دنیسون(1991) و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون(1973) و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و می یر(1990) پاسخ دادند. طرح تحقیق از نوع همبستگی بود . تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره انجام گرفت. یافته ها نشان داد که مولفه ی تعهد عاطفی با مولفه های پرداخت منصفانه ، محیط کار ایمن ، تامین فرصت رشد ، وابستگی اجتماعی ، قانون گرایی، فضای کلی زندگی، یکپارچگی اجتماعی، مشارکتی، ثبات و یکپارچگی، انعطاف پذیری، ماموریتی رابطه مثبت و معنادار دارد. مولفه ی تعهد هنجاری با مولفه های پرداخت منصفانه، محیط کار ایمن ، تامین فرصت رشد، وابستگی اجتماعی، قانون گرایی، یکپارچگی اجتماعی، توسعه انسانی، مشارکتی، ثبات و یکپارچگی، انعطاف پذیری، ماموریتی رابطه مثبت و معنادار دارد. مولفه ی تعهد عقلانی تنها با مولفه ی یکپارچگی اجتماعی رابطه مثبت و معنادار دارد . تحلیل رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که مولفه های وابستگی اجتماعی و یکپارچگی اجتماعی توانستند 21 درصد واریانس متغیر تعهد سازمانی در کارکنان تبیین می کنند . مولفه ی مشارکتی توانستند 21 درصد واریانس متغیر تعهد سازمانی در کارکنان تبیین می کنند و کیفیت زندگی کاری پیش بین قوی تری نسبت به فرهنگ سازمانی برای تعهد سازمانی می باشد.
Manuscript profile
هدف پژوهش بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس راهبردهای مقابله ای (فرایدنبرگ و لویس، 1993) در نوجوانان بود. این پژوهش بر اساس روش همبستگی صورت گرفت که در نمونه ای به حجم 214 نفر از دانش آموزان دبیرستانی (99 پسر و 115 دختر) که با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند، More
هدف پژوهش بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس راهبردهای مقابله ای (فرایدنبرگ و لویس، 1993) در نوجوانان بود. این پژوهش بر اساس روش همبستگی صورت گرفت که در نمونه ای به حجم 214 نفر از دانش آموزان دبیرستانی (99 پسر و 115 دختر) که با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند، اجرا شد، ابزار پژوهش را دو پرسشنامه مقیاس راهبردهای مقابله ای نوجوانان (ACS) و پرسشنامه سلامت عمومی ((GHQ تشکیل داد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس برابر با 88/0 بود. نتایج تحلیل مولفه های اصلی (PC) با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که پرسشنامه از 14 عامل کمک طلبی، سرزنش خود، معنویت، دوستان، کاهش تنش، تفریحات فیزیکی، حل مشکل، کنار نیامدن، نگرانی، تعلق، نادیده گرفتن، خودداری، کنار گذاشتن مشکل، حمایت اجتماعی تشکیل شده است. شاخص های برازش تحلیل عاملی تاییدی وجود عوامل چهارده گانه را تأیید کرد، نتایج مقایسه مدل تحلیل عاملی مرتبه دوم و مدل تک عاملی برای بررسی ساختار عاملی مشخص کرد که مدل نخست با دو عامل مرتبه یکم یعنی سبک های سازش یافته و سازش نایافته برازش بیشتری نسبت به مدل تک عاملی دارد، همبستگی معنادار بین عوامل چهارده گانه با پرسشنامه سلامت عمومی، روایی همگرای مقیاس راهبردهای مقابله ای را تایید کرد. بر اساس نتایج به دست آمده از تحلیل روایی و پایایی پرسشنامه راهبردهای مقابله ای نوجوانان، این ابزار اعتمادپذیر و معتبر است و می تواند رفتارهای مقابله با مشکلات هیجانی نوجوانان جامعه ایرانی را بررسی کند، اما باید مطالعات آینده در جمعیت بالینی هم انجام گیرند.
Manuscript profile
The Journal of Epicliterature
,
Issue1,Year,
Summer
2020
چکیده شخصیت ملی، از ارزشی بسیار بالا بـرخوردار است؛ به گونه ای که برایِ بسیاری، دست یابی به الگوهایِ ملی، هدف اصلی زندگی شان شده و بسیار ارزش مند است. اما به راستی چه الگو یا تیپ شخصیتی مناسب جامعۀ ما است؟ آیا در فرهنگ کهن ایرانی، الگوها یا تیپ های شخصیتی مناسب برای ارا More
چکیده شخصیت ملی، از ارزشی بسیار بالا بـرخوردار است؛ به گونه ای که برایِ بسیاری، دست یابی به الگوهایِ ملی، هدف اصلی زندگی شان شده و بسیار ارزش مند است. اما به راستی چه الگو یا تیپ شخصیتی مناسب جامعۀ ما است؟ آیا در فرهنگ کهن ایرانی، الگوها یا تیپ های شخصیتی مناسب برای ارائه به نسل امروز وجود دارد یا باید دست به دامان فرهنگ های دیگر شد؟ شاهنامۀ فردوسی به عنوان شناس نامۀ ملی جامعۀ ایرانی، قرن ها است که از طریق اسطوره هایش، انتقال دهندۀ بخشی عمده از میراث کهن فرهنگی، هویتی، دینی و ملی ایرانیان تا به امروز بوده است. در نوشتار حاضر کوشش شده است تا از منظر جامعه شناسی و روان شناسی شخصیت، ویژگی های شخصیتیِ خوش نامان شاهنامه، مورد مطالعه و واکاوی قرار گیرد. پژوهنده در ابتدا با استفاده از روش تحلیل روایت، ویژگی های شخصیتیِ شش شخصیت اصلی داستان زال و رودابه را از شاهنامۀ فردوسی تعیین کرده و با به کارگیری از سه مرحلۀ رمزگذاریِ باز، محوری و انتخابی، 158 مفهوم، 28 مقولۀ فرعی و 7 مقولۀ اصلی و بر اساس 4 محور، 8 شخصیت را آشکار ساخته است. هم چنین یک مفهوم اصلی (دو نوع شخصیت به نام نوع خردمندانه و ضدِّ خرد) را پیش کشیده است.
Manuscript profile
Journal of New Approaches in Educational Administration
,
Issue1,Year,
Winter
2013
هدف از این پژوهش، بررسی نگرش دبیران و کارشناسان آموزش متوسطه نسبت به عملکرد دانشآموختگان رشته مدیریت و برنامهریزی آموزشی و دانشآموختگان سایر رشتههای تحصیلی شاغل در پست مدیریت دبیرستانهای شهر شیراز بوده است. روش پژوهش مورد استفاده، توصیفی- پیمایشی و علی– مقایس More
هدف از این پژوهش، بررسی نگرش دبیران و کارشناسان آموزش متوسطه نسبت به عملکرد دانشآموختگان رشته مدیریت و برنامهریزی آموزشی و دانشآموختگان سایر رشتههای تحصیلی شاغل در پست مدیریت دبیرستانهای شهر شیراز بوده است. روش پژوهش مورد استفاده، توصیفی- پیمایشی و علی– مقایسهای بوده، جامعه آماری این پژوهش، تمامی مدیران دبیرستانهای دولتی شیراز و دبیران مربوطه و همچنین کارشناسی آموزش متوسطه نواحی چهارگانه شیراز بوده است، که با استفاده از روش تصادفی طبقهای 75 مدیر و با استفاده از روش تصادفی ساده 375 دبیر انتخاب شدهاند. تعداد کارشناسان آموزش متوسطه نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز 15 نفر بودند، که به خاطر افزایش اعتبار یافتهها، از همه آنها مصاحبه بعمل آمده است. و از سه ابزار پرسشنامه محقق ساخته ویژه دبیران، مرکب از 55 پرسش بسته پاسخ طیف لیکرت، مصاحبه نیمه سازمان یافته با کارشناسان آموزش متوسطه و اسناد و مدارک پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی از شاخصهای فراوانی، درصد میانگین، انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون-های تحلیل واریانس چند متغیری، تحلیل واریانس عاملی، رگرسیون چند متغیری استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد که اگر چه تفاوتهایی بین عملکرد مدیران دانشآموخته رشته مدیریت و برنامهریزی آموزشی و مدیران دانشآموخته سایر رشتههای تحصیلی در مهارتهای رهبری، انسانی، آموزشی، اداری– مالی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان آنها وجود دارد، اما این تفاوتها در سطح پنج صدم (P<0/05 ) معنادار نمیباشد. نتایج حاصل از بررسی پرسشهای مربوط به متغیرهای جمعیت شناختی مدیران نیز نشان داد که از میان متغیرهای جنسیت، سابقه خدمت و سابقه مدیریت، تنها متغیر جنسیت بر عملکرد مدیران در زمینه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان آنها تأثیر معناداری داشته است .
Manuscript profile
Journal of New Approaches in Educational Administration
,
Issue1,Year,
Winter
2017
هدف این مقاله بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و فرهنگی با ارزشها ی معطوف به توسعه است. با توجه به این که پژوهشها و نظریهها نشان میدهند که مشارکت اجتماعی و عضویت در انجمنها و روی هم رفته، سرمایههای اجتماعی و فرهنگی در توسعه یک جامعه نقش دار More
هدف این مقاله بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و فرهنگی با ارزشها ی معطوف به توسعه است. با توجه به این که پژوهشها و نظریهها نشان میدهند که مشارکت اجتماعی و عضویت در انجمنها و روی هم رفته، سرمایههای اجتماعی و فرهنگی در توسعه یک جامعه نقش دارد پرسش اصلی این مقاله این است که آیا دستیابی دانشجویان به سرمایه اجتماعی و فرهنگی جهت گیری آنان را به سمت ارزشهای توسعه پیش بینی میکند؟ روش پژوهش پیمایش، با استفاده از پرسشنامه بود. جامعه آماری دانشجویان منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی است که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده و حجم نمونه 326 نفر بوده است. پرسشنامه دارای روایی صوری و روایی سازه است و برای پایایی آن نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان میدهند که بین سرمایه اجتماعی و فرهنگی با ارزشهای علم گرایی، رضایت از زندگی، عام گرایی و اعتماد رابطه مستقیم معنیدار وجود دارد، اما بین سرمایه اجتماعی و فرهنگی با جهانی شدن رابطهای معنیدار وجود ندارد. سرمایه اجتماعی و فرهنگی برای تمامی ارزشها مرتبط پیش بینی کنندهای معنیدار است. به بیان دیگر، ارتقای سرمایه فرهنگی و اجتماعی دانشجویان در ارتقای ارزشهای معطوف به توسعه نقش بسزایی دارد، به بیان دیگر، سرمایهها یک متغییر تعیین کننده در تجهیز شناختی دانشجویان نسبت به ارزشهای معطوف به توسعه است.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications