Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue4,Year,
Winter
2020
این پژوهش با هدف بررسی مقایسۀ اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیریخودتنظیمی، برنامهریزی عصبی- کلامی و راهبرد تلفیقی بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر دورۀ متوسطه انجام شده است. پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی بود و از طرح گروههای کنترل نابرابر استفاده شد. جامعۀ آماری شامل More
این پژوهش با هدف بررسی مقایسۀ اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیریخودتنظیمی، برنامهریزی عصبی- کلامی و راهبرد تلفیقی بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر دورۀ متوسطه انجام شده است. پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی بود و از طرح گروههای کنترل نابرابر استفاده شد. جامعۀ آماری شامل همۀ دانشآموزان پسر و دختر دورۀ متوسطۀ استان همدان بود که نمونهای به حجم 161 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به تصادف در 6 گروه آزمایش و 2 گروه گواه جایگزین شدند. سپس گروههای آزمایش درزمینۀ راهبردهای خودتنظیمی، برنامهریزی عصبی کلامی و راهبردهای تلفیقی طی ده جلسه آموزش را دریافت کردند، اما گروه گواه آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ مقیاس انگیزش پیشرفت هرمنس (HAMQ) بود. بهمنظور تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میزان اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی، راهبردهای برنامهریزی عصبی- کلامی و راهبردهای تلفیقی بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان تفاوت وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که راهبردهای تلفیقی (005/0 P <)، خودتنظیمی (005/0 P <) و برنامهریزی عصبیکلامی (005/0 P <) به ترتیب بیشترین اثربخشی را بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان داشتند. نتایج نشان داد که اثربخشی راهبردهای تلفیقی و خودتنظیمی بر انگیزش تحصیلی پسران بیش از دختران بود، اما تفاوت معناداری در تأثیر راهبردهای برنامهریزی عصبی- کلامی بر انگیزش تحصیلی دختران و پسران مشاهده نشد.
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue1,Year,
Summer
2021
این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای شناختی- عاطفی در کاهش گرایش به رفتارهای خشونتآمیز دانشآموزان مقطع متوسطه صورت گرفته است. طرح این پژوهش از نوع آزمایشی به شیوۀ پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان پسر دورۀ متوسطۀ اس More
این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای شناختی- عاطفی در کاهش گرایش به رفتارهای خشونتآمیز دانشآموزان مقطع متوسطه صورت گرفته است. طرح این پژوهش از نوع آزمایشی به شیوۀ پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان پسر دورۀ متوسطۀ استانهای تهران و همدان که در سال تحصیلی 92- 1391 مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب نمونه در مرحلۀ اول از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و در مرحلۀ دوم، از روش جایگزینی تصادفی سود برده شد. همچنین بهمنظور افزایش ضریب اطمینان ازنظر کنترل افت آزمودنیها، برای هر گروه 20 در نظر گرفته شد و به شیوه جایگزینی تصادفی افراد در چهار گروه 20 نفری قرار گرفتند. ابتدا پرسشنامه خشونت بین فردی (CTS) بر روی دانشآموزان مدارس انتخابشده در استانهای تهران و همدان اجرا شد. سپس، تعداد 80 نفر (هر استان 40 نفر) از آنها که بالاتر از خط برش قرار داشتند انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش گروه آزمایش 1 و 2) و گواه (گروه 1 و 2) قرار داده شدند. برنامۀ آموزش مهارتهای شناختی - عاطفی در قالب یک دورۀ 10 جلسهای (جلسات گروهی 90 دقیقهای) اجرا شد. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش شامل مقیاسهای خشونت بین فردی (1979 Straus,)، هوشبهر هیجانی (Bar-On, 1997)، مقیاس کنترل عواطف (Williams, Chambless, Ahrens, 1997) و نسخه دوم مقیاس شیوه مقابله با تعارض رحیم (Rahim,1997) بودند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای شناختی – عاطفی به دانشآموزان مقطع متوسطه باعث افزایش مهارتهای خودآگاهی، کنترل خشم و حل مسئله میشود. همچنین نتایج بیانگر آن است که آموزش مهارتهای شناختی – عاطفی بر کاهش گرایش به رفتارهای خشونتآمیز (کلامی و عملی) دارای تأثیر مثبت و معنادار است.
Manuscript profile
Knowledge & Research in Applied Psychology
,
Issue5,Year,
Winter
2023
این پژوهش با هدف ساخت، اعتبار یابی، رواسازی و هنجاریابی مقیاس انتظار-ارزش-سود- هزینه در میان دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 99-1398 بود. اندازه نمونه شامل تعداد 39 More
این پژوهش با هدف ساخت، اعتبار یابی، رواسازی و هنجاریابی مقیاس انتظار-ارزش-سود- هزینه در میان دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 99-1398 بود. اندازه نمونه شامل تعداد 395 نفر بودند که به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و مقیاس پژوهشگرساخته را تکمیل کردند. روش های تحلیل عبارت بودند از : تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، روایی محتوایی، روایی همزمان و ضریب آلفای کرونباخ. نتایج تحلیل عامل اکتشافی، انتظار، ارزش، سود، هزینه روانشناختی، و هزینه موقعیتی را به عنوان 5 عامل مقیاس نشان داد. تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم، نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی مقیاس را تأیید کرد. ضریب پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 848/0، و برای زیر مقیاس های انتظار، ارزش، سود، هزینه های روانشناختی، و هزینه های موقعیتی به ترتیب 898/0، 899/0، 793/0، 862/0، 778/0 به دست آمد.
Manuscript profile
مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف ساخت، اعتباریابی، رواسازی و هنجاریابی مقیاس رفتار اخلاقی در میان نوجوانان انجام شد.
روششناسی پژوهش: پژوهش در دو مرحله انجام شد. در مرحله نخست (بخش کیفی)، ابتدا منابع و مبانی نظری موجود در زمینه ی رفتارهای اخلاقی با روش تحلیل محتوا بررسی و More
مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف ساخت، اعتباریابی، رواسازی و هنجاریابی مقیاس رفتار اخلاقی در میان نوجوانان انجام شد.
روششناسی پژوهش: پژوهش در دو مرحله انجام شد. در مرحله نخست (بخش کیفی)، ابتدا منابع و مبانی نظری موجود در زمینه ی رفتارهای اخلاقی با روش تحلیل محتوا بررسی و مقوله بندی شدند. در مرحله دوم (بخش کمّی)، براساس کدگذاری اطلاعات حاصل از بررسی منابع، یک مقیاس 35 گویه ای برای اندازه گیری2 عامل شناسایی شده ی رفتارهای سلبی و ایجابی ساخته شد. در این مرحله روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان شهر همدان در سال تحصیلی 1400-1401 بود. اندازه نمونه شامل تعداد 1093 نفر بودند که به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و مقیاس پژوهشگر ساخته را تکمیل کردند. برای بررسی روایی ابزار از روش های تحلیل عاملی اکتشافی، روایی محتوایی، و روایی همزمان و برای بررسی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ سود برده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل عامل اکتشافی، مؤلفه ی رفتارهای سلبی و ایجابی را به عنوان2 عامل مقیاس نشان داد. ضریب پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس862/0، و برای زیر مقیاس های رفتارهای ایجابی و رفتارهای سلبی به ترتیب 918/0، 920/0 به دست آمد. همچنین اطلاعات هنجاری این مقیاس گزارش شده است.
بحث و نتیجه گیری: بر پایه یافته های پژوهش می توان گفت که مقیاس رفتار اخلاقی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و می تواند در تمام سازمان ها به کار برده شود.
Manuscript profile
مقدمه و هدف: رفتارهای اخلاقی دانشآموزان میتواند مرتبط با مؤلفههای هویتی و ادراک آنان از تعاملات اجتماعی باشد. این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی ادراک تعامل اجتماعی در رابطهی بین رفتار اخلاقی و ابعاد هویت در میان دانشآموزان انجام شد.روششناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع More
مقدمه و هدف: رفتارهای اخلاقی دانشآموزان میتواند مرتبط با مؤلفههای هویتی و ادراک آنان از تعاملات اجتماعی باشد. این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی ادراک تعامل اجتماعی در رابطهی بین رفتار اخلاقی و ابعاد هویت در میان دانشآموزان انجام شد.روششناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعهی آماری شامل همهی دانشآموزان دبیرستانی دورهی متوسطه دوم شهر همدان در سالتحصیلی 1401- 1400 بود. 250 دانشآموز به شیوهی نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای رفتار اخلاقی، انواع هویت، و ادراک تعامل اجتماعی بودند. تجزیه و تحلیل دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار لیزرل انجام شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که مدل پیشنهادی با دادههای تجربی برازش مناسبی دارد (86/1 = x2/df، 92/0 = GFI، 96/0 = NFI، 95/0 = CFI، و 059/0 = RMSEA). نتایج مدلیابی معادلات ساختاری حاکی از آن است که ادراک تعامل اجتماعی در رابطهی بین رفتار اخلاقی و ابعاد هویت نقش میانجی معنادار دارد. نتایج حاصل از آزمون سوبل نیز نشان داد که ادراک تعامل مثبت (01/0 > P، 55/4 = Z) و ادراک تعامل منفی (01/0 > P، 89/8 = Z) در ارتباط بین رفتار اخلاقی و ابعاد هویت نقش میانجی معناداری دارند.بحث و نتیجهگیری: برپایهی یافتههای این پژوهش میتوان گفت که رفتارهای اخلاقی در بین دانشآموزان مرتبط با نوع هویتی است که در آنان شکل گرفته است و در این راستا ادراکی که دانشآموزان از الگوهای تعاملی خود دارند نیز اثرگذار میباشد.
Manuscript profile
مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف تبیین رابطه بین رفتار و هویت اخلاقی دانش آموزان دبیرستانی دوره متوسطه دوم با توجه به نقش میانجی سود روانشناختی و موقعیتی انجام شد.روششناسی پژوهش: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. اندازه نمونه شامل تعداد 907 نفر (393 دختر و 514 More
مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف تبیین رابطه بین رفتار و هویت اخلاقی دانش آموزان دبیرستانی دوره متوسطه دوم با توجه به نقش میانجی سود روانشناختی و موقعیتی انجام شد.روششناسی پژوهش: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. اندازه نمونه شامل تعداد 907 نفر (393 دختر و 514 پسر) دانش آموز دبیرستانی دوره متوسطه دوم در شهر همدان بودند که به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و مقیاس های رفتار اخلاقی (دلفان بیرانوند و رشید، 1400)، هویت اخلاقی (آکینیو و رید، 2002)، و مقیاس سود (دلفان بیرانوند و رشید، 1400) را تکمیل کردند. داده ها با روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند.یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که سود روانشناختی و موقعیتی در ارتباط بین ابعاد رفتار اخلاقی و ابعاد هویت اخلاقی نقش واسطه ای معناداری دارند.بحث و نتیجه گیری: برپایه نتایج این پژوهش می توان گفت که سود روانشناختی و موقعیتی می توانند به عنوان عوامل انجام رفتارهای اخلاقی از سوی افراد شناخته شوند. زیرا ارزیابی اینکه انجام رفتارهای اخلاقی مانند راستگویی، چقدر برای افراد سودآور است خود می تواند آنان را به انجام رفتارهای درست ترغیب کند.
Manuscript profile
Psychological Models and Methods
,
Issue4,Year,
Autumn
2023
مقدمه: این پژوهش با هدف ساخت، اعتبار یابی، رواسازی و هنجاریابی مقیاس نگرش اخلاقی در میان نوجوانان انجام شد. روش: پژوهش در دو مرحله انجام شد. در مرحله نخست (بخش کیفی)، ابتدا منابع و مبانی نظری موجود در زمینه نگرش و نگرش اخلاقی با روش تحلیل محتوا بررسی و مقوله بندی More
مقدمه: این پژوهش با هدف ساخت، اعتبار یابی، رواسازی و هنجاریابی مقیاس نگرش اخلاقی در میان نوجوانان انجام شد. روش: پژوهش در دو مرحله انجام شد. در مرحله نخست (بخش کیفی)، ابتدا منابع و مبانی نظری موجود در زمینه نگرش و نگرش اخلاقی با روش تحلیل محتوا بررسی و مقوله بندی شدند. در مرحله دوم (بخش کمّی)، براساس کدگذاری و تدوین مضامین اطلاعات حاصل از بررسی منابع، یک مقیاس 36 گویه ای برای اندازه گیری 3 عامل شناسایی شده ی شناختی، عاطفی و رفتاری ساخته شد. در این مرحله روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان شهر همدان در سال تحصیلی 1400-1401 بود. اندازه نمونه شامل تعداد 1093 نفر بودند که به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و مقیاس پژوهشگرساخته را تکمیل کردند. برای بررسی روایی ابزار از روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، روایی محتوایی، و روایی همزمان و برای بررسی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ سود برده شد. یافتهها: نتایج تحلیل عامل اکتشافی، مؤلفههای شناختی، عاطفی، و رفتاری را به عنوان 3 عامل مقیاس نشان داد. ضریب پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 94/0، و برای زیر مقیاسهای شناختی، عاطفی، و رفتاری به ترتیب 83/0 ،90/0 ، 87/0 به دست آمد. اطلاعات هنجاری این مقیاس گزارش شده است. نتیجه گیری: بر پایه یافته های پژوهش می توان گفت که مقیاس نگرش اخلاقی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و می تواند در تمام سازمان ها به کار برده شود.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications