• Home
  • مریم بخارائیان

    List of Articles مریم بخارائیان


  • Article

    1 - ارائه الگوی تأمین مالی کسب و کارهای اجتماعی از طریق صنعت بانکداری
    Journal of Investment Knowledge , Issue 1 , Year , Summer 2022
    امروزه کسب و کارهای اجتماعی به‌عنوان راهکاری اثرگذار و پایدار در توسعۀ اقتصادی و اجتماعی کشورها شناخته می‌شود و هر روزه توجه بخش‌های گسترده‌تری از جامعه را به خود جلب می‌کند. چگونگی تأمین مالی یکی از موضوع‌های راهبردی پیش‌روی کسب و کارهای اجتماعی برای راه‌اندازی و مدیری More
    امروزه کسب و کارهای اجتماعی به‌عنوان راهکاری اثرگذار و پایدار در توسعۀ اقتصادی و اجتماعی کشورها شناخته می‌شود و هر روزه توجه بخش‌های گسترده‌تری از جامعه را به خود جلب می‌کند. چگونگی تأمین مالی یکی از موضوع‌های راهبردی پیش‌روی کسب و کارهای اجتماعی برای راه‌اندازی و مدیریت این کسب‌وکارها است. در این پژوهش با بهره گیری از روش تحقیق کیفی، عوامل موثر بر تأمین مالی کسب و کارهای اجتماعی از طریق صنعت بانکداری شناسایی و دسته بندی شده است. با انجام مصاحبه با خبرگان صنعت بانک در سال 99 در مجموع از 15 مصاحبه با استفاده از نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شده‌اند، انجام شده است، تعداد 24 مقوله اصلی براساس مدل پارادایمی داده بنیاد شناسایی و در قالب شش بُعد ساختاردهی شده است. درآمدزایی، تکالیف قانونی بانکها ونوع آوری مالی، سرمایه گذاری و محیط رقابتی در شبکه بانکی به عنوان شرایط علّی، ویژگی‌های بنگاه، قوانین سیاسی و تحریم ها به عنوان شرایط مداخله گر، نهادهای غیررسمی در شبکه بانکی، جایگاه تامین مالی در سیاستهای بانکی، محدودیت‌های محیطی، آگاهی وتخصص کارکنان بانکها به عنوان شرایط زمینه ای، ساز و کارهای اجتماعی ایجاد ارزش، سیستم اجرایی چابک بانکی پیاده‌سازی نظام یکپارچه کنترل ونظارت بانکی، جذب سرمایه‌گذار، فروش سهام به عنوان بُعد تعاملی، ظرفیت کارآفرینی فردی، بستر سازی کسب و کار، کسب و کارِ پایدارِ اجتماعی، حداکثرسازی منافع به عنوان پدیده محوری و ....بُعد پیامدی شناسایی شده‌اند. در نهایت بر اساس تحلیل داده‌های استخراج‌شده و استنتاج نتایج توسط پژوهشگر، الگوی تأمین مالی کسب و کارهای اجتماعی از طریق صنعت بانکداری استخراج شد Manuscript profile

  • Article

    2 - مقایسه وضعیت بانکداری اسلامی در ایران با کشورهای منتخب جهان اسلام
    Journal of Capital Market Analysis , Issue 2 , Year , Autumn 2023
    هدف اصلی این پژوهش مقایسه وضعیت بانکداری اسلامی در ایران با کشورهای منتخب جهان اسلام است. پژوهش حاضر از لحاظ نوع هدف تحقیقی کاربردی از لحاظ بعد زمانی تحقیقی گذشته نگر بر اساس نحوه گرداوری داده‌ها از نوع توصیفی و همبستگی وبر اساس ماهیت و ویژگی داده‌هایی که برای تجزیه و ت More
    هدف اصلی این پژوهش مقایسه وضعیت بانکداری اسلامی در ایران با کشورهای منتخب جهان اسلام است. پژوهش حاضر از لحاظ نوع هدف تحقیقی کاربردی از لحاظ بعد زمانی تحقیقی گذشته نگر بر اساس نحوه گرداوری داده‌ها از نوع توصیفی و همبستگی وبر اساس ماهیت و ویژگی داده‌هایی که برای تجزیه و تحلیل فرضیه‌ها استفاده می‌شوند از نوع تحقیقات کمی محسوب می‌شود برای آزمون فرضیه‌ها از الگوی رگرسیون خطی استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش اقتصاد سنجی پانل دیتا با بهره گیری از نرم افزار اماری Eviews استفاده شده است. در این پژوهش، جامعه آماری بانکهای اسلامی جهان اسلام می‌باشند و نمونه اماری یژوهش شامل بانک‌های ایران، مالزی، اندونزی، پاکستان وبحرین در قلمرو زمانی 2017 الی 2021 بوده است. که برای مقایسه وضعیت بانکداری اسلامی در ایران با کشورهای منتخب از داده‌های جمع اوری شده از امارهای ارائه شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار برای کشور ایران وداده های بانک جهانی (Bank Scope) برای بانک‌های منتخب کشورهای (مالزی، اندونزی، پاکستان، بحرین) استفاده شده است. روش تحقیق مناسب که در این پژوهش به کار گرفته شده، از نوع روش تحقیق توصیفی می‌باشد. که از لحاظ هدف، کاربردی است و در زمره تحقیقات کمی و توصیفی در زمینه مالی به‌شمار می‌آید. به علاوه با توجه به اینکه از اطلاعات تاریخی در آزمون فرضیات آن استفاده شده، از نظر بعد زمانی گذشته‌نگر بوده و برحسب نحوه گردآوری اطلاعات، نوعی پژوهش پس‌رویدادی به‌شمار می‌آید. Manuscript profile

  • Article

    3 - رابطه استراتژی تعاملی و نیازسنجی مشتریان با ریسک اعتباری در بانکداری شرکتی
    Journal of Interdisciplinary Studies in Marketing Management , Issue 2 , Year , Autumn 2023
    چکیده پژوهش حاضر به بررسی ارتباط خدمات پرداخت شرکتی با ریسک اعتباری در بانکداری شرکتی جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. روش پژوهش توصیفی همبستگی بوده و مشارکت کنندگان 135 نفر ازکارشناسان و مدیران شبکه بانکی کشور بوده اند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه بوده است. بر More
    چکیده پژوهش حاضر به بررسی ارتباط خدمات پرداخت شرکتی با ریسک اعتباری در بانکداری شرکتی جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. روش پژوهش توصیفی همبستگی بوده و مشارکت کنندگان 135 نفر ازکارشناسان و مدیران شبکه بانکی کشور بوده اند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه بوده است. برای توصیف داده ها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده که از طریق نرم افزار SPSS انجام شده است. خدمات پرداخت شرکتی در دو بعد، توجه بانک ها به نیازسنجی مشتریان و استراتژی تعاملی با مشتریان شرکتی مورد بررسی قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین عوامل خدمات پرداخت شرکتی با ریسک اعتباری در بانکداری شرکتی جمهوری اسلامی ایران ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که عامل توجه بانک ها به نیازسنجی مشتریان به دلیل ضریب همبستگی بالاتر، از اهمیت بیشتری نسبت استراتژی تعاملی با مشتریان شرکتی برخوردار است. Manuscript profile

  • Article

    4 - استراتژی‌های توانمندسازی مالی در شرکت‌های کوچک و متوسط با رویکرد دلفی فازی
    Journal of Interdisciplinary Studies in Marketing Management , Issue 4 , Year , Winter 2023
    استراتژی‌های توانمندسازی مالی در شرکت‌های کوچک و متوسط را می‌توان در مباحث بین رشته‌ای مدیریت به ویژه حوزه مدیریت بازرگانی و صنعتی با تاکید بر تحقیقات بازار در کسب و کار‌ها جستجو کرد. البته آشکار است، فرایند انتخاب استراتژی‌های توانمندسازی مالی برای هر سرمایه‌گذار در شر More
    استراتژی‌های توانمندسازی مالی در شرکت‌های کوچک و متوسط را می‌توان در مباحث بین رشته‌ای مدیریت به ویژه حوزه مدیریت بازرگانی و صنعتی با تاکید بر تحقیقات بازار در کسب و کار‌ها جستجو کرد. البته آشکار است، فرایند انتخاب استراتژی‌های توانمندسازی مالی برای هر سرمایه‌گذار در شرکت‌های کوچک و متوسط یکسان نیست، از این رو هرگز نمی‌توان نسخه‌ای یکسان برای همه تجویز کرد و از یک راه به کسب سود بیشتر نایل شوند و در بازار کسب و کار‌ها موفق گردید. در این مقاله تلاش شده است تا استراتژی‌های توانمندسازی مالی از طریـق خـرد جمعـی تعیـین گـردد. بنابراین، روش دلفی که یکی از روش‌های تصمیم‌گیری گروهی است مورد اسـتفاده قـرار گرفته است. بی‌شک شناسایی استراتژی‌های توانمندسازی مالی در عمل، امکان پیامدهای گسترده‌ای برای کلیه ذی‌نفعان اعم از سرمایه‌گذاران، مدیران و کارکنان، تامین‌کنندگان و مشتریان، همچنین مدیریت ارتباط با مشتری، رضایت‌مندی و شکایات مشتریان، تحلیل رفتار مصرف‌کنندگان و فرآیند تصمیم‌گیری خرید را به ارمغان دارد. در این پژوهش با بهره جستن از ادبیات تحقیق و مبانی نظری، استراتژی‌های توانمندسازی، پیشینه پژوهش بر مطالعات انجام شده داخلی و خارجی در طی یک دهه گذشته پرداخته و سپس غربالگری و شناسایی شاخص‌های نهایی استراتژی‌های توانمندسازی مالی در شرکت‌های کوچک و متوسط با رویکرد دلفی فازی با 63 سئوال نهایی در دو مرحله در قالب پرسش‌نامه از خبرگان انجام شد و در نهایت نیز نتایج و پیشنهادها ارائه گردیده است. Manuscript profile

  • Article

    5 - ارایه الگوی توانمندسازی مالی شرکت‌های کوچک و متوسط با رویکرد داده بنیاد
    Journal of Human Capital Empowerment , Issue 1 , Year , Summer 2024
    هدف این پژوهش ارایه الگوی توانمندسازی مالی شرکت‌های کوچک و متوسط با رویکرد داده بنیاد می‌باشد. مشارکت کنندگان این پژوهش‌‌ را می‌توان به‌ دو گروه کلی شامل گروه اول در برگیرنده‌ اساتید صاحب نظر دانشگاهی در رشته-های مدیریت، حسابداری و مالی (خبرگان آکادمیک)، گروه دوم در برگ More
    هدف این پژوهش ارایه الگوی توانمندسازی مالی شرکت‌های کوچک و متوسط با رویکرد داده بنیاد می‌باشد. مشارکت کنندگان این پژوهش‌‌ را می‌توان به‌ دو گروه کلی شامل گروه اول در برگیرنده‌ اساتید صاحب نظر دانشگاهی در رشته-های مدیریت، حسابداری و مالی (خبرگان آکادمیک)، گروه دوم در برگیرنده خبرگان دارای سابقه فعالیت در شرکت-های کوچک و متوسط (خبرگان تجربی)، دسته‌‌بندی نمود. این پژوهش با روش کیفی داده بنیاد استراوس و کوربین اجرا شده است. برای نیل به این هدف، پس از مطالعه ادبیات و پیشینه پژوهش، پروتکل مصاحبه طراحی شد و با روش‌های نمونه‌گیری غیراحتمالی هدفمند و گلوله برفی با تعداد 17 نفر از افراد خبره مصاحبه انجام شد. در مرحله کدگذاری باز در محیط نرم‌افزار مکس کیودا، تعداد 458 کد باز (کد توصیفی) حاصل شد و در مرحله کدگذاری محوری به تعیین مقوله‌ها پرداخته شده و با توجه به غربال‌گری، حذف کدهای تکراری و یکپارچه نمودن کدهای هم‌معنی، تعداد 63 مقوله فرعی و 8 مقوله اصلی به عنوان الگوی توانمندسازی مالی با رویکرد داده بنیاد ارائه گردیده است. Manuscript profile

  • Article

    6 - شناسایی و سطح‌بندی مولفه‌های بانکداری شرکتی در نظام بانکداری جمهوری اسلامی ایران
    Financial Economics , Issue 2 , Year , Summer 2024
    پژوهش حاضر با توجه به رشد سریع فعالیت‌های بانکداری در فضای کسب‌وکار کشور و در راستای کمک به موفقیت بیشتر این نوع فعالیت‌ها در صنعت بانکداری انجام‌شده است. روش پژوهش آمیخته است و در ابتدا، مؤلفه‌های بانکداری شرکتی از طریق ادبیات و مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان شناسای More
    پژوهش حاضر با توجه به رشد سریع فعالیت‌های بانکداری در فضای کسب‌وکار کشور و در راستای کمک به موفقیت بیشتر این نوع فعالیت‌ها در صنعت بانکداری انجام‌شده است. روش پژوهش آمیخته است و در ابتدا، مؤلفه‌های بانکداری شرکتی از طریق ادبیات و مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان شناسایی‌شده است. مصاحبه‌ها با سه روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی کدگذاری شدند و درنهایت تعداد 21 مؤلفه و 148 شاخص بر اساس کدگذاری محوری شناسایی و در بخش کمی یک مدل ساختاری- تفسیری برای ارائه الگوی بانکداری شرکتی با استفاده ازISM متناسب با نظرات 15 نفر از خبرگان صنعت بانکداری ایجاد گردیده است. پس‌ از آن برای شناسایی موقعیت مؤلفه‌های شناسایی شده با استفاده از MICMAC مبتنی بر قدرت نفوذ و وابستگی مشخص گردید. نتایج به دست آمده بانکداری شرکتی در شش سطح شامل مقوله محوری، عوامل زمینه‌ای، شرایط علّی، شرایط مداخله‌گر، راهبردها و در نهایت، پیامدها تشکیل‌شده است. یافته‌های پژوهش نشان داده که در پایین سطح پیامدها نشان دهنده این موضوع است که پیامدها به عنوان اثر گزارترین شاخص می‌باشد. و بعد از آن پدیده محوری و راهبردها در اولویت بعدی قرار دارند. شرایط زمینه-ای و شرایط مداخله گر در سطح سوم تاثیر بر الگوی بانکداری شرکتی قرار گرفته‌اند و شرایط علی کمترین تاثیر را بر الگوی بانکداری شرکتی دارد. تحلیل MICMAC نشان داد سیستم بانکداری شرکتی سیستمی ناپایدار است. Manuscript profile

  • Article

    7 - ارائه یک تحلیل چندسطحی از عوامل موفقیت بانکداری اسلامی با رویکرد ساختاری–تفسیری و بازگشتی
    Advances in Finance and Investment , Issue 1 , Year , Summer 2024

    هدف: هدف اصلی این پژوهش ارائه یک تحلیل چندسطحی از عوامل موفقیت بانکداری اسلامی با رویکرد ساختاری – تفسیری و بازگشتی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می‌شود. روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر نوع روش، روش تحقیق آمیخته محسوب می& More

    هدف: هدف اصلی این پژوهش ارائه یک تحلیل چندسطحی از عوامل موفقیت بانکداری اسلامی با رویکرد ساختاری – تفسیری و بازگشتی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی محسوب می‌شود. روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر نوع روش، روش تحقیق آمیخته محسوب می‌گردد ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه خبره و جامعه آماری پژوهش حاضر خبرگان حوزه بانکداری هستند. از روش نمونه‌گیری هدفمند برای انتخاب افراد نمونه و برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار اکسل استفاده شده است در ادامه پژوهش الگوی بانکداری اسلامی با استفاده از مدل ساختاری–تفسیری سطح‌بندی شدند. در پژوهش حاضر عوامل در شش سطح قرار گرفتند در انتها مدل ساختاری–تفسیری در قالب یک مدل کمی بازگشتی آزمون شد. یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش روابط میان متغیرها نشان داد که مقدار ضرایب مسیر مثبت گزارش شد. آماره t روابط در سطح اطمینان 95 درصد معنادار است و بررسی ضرایب مسیر روابط متقابل متغیرها را در سطوح افقی نشان داد که روابط متقابل به‌صورت ماتریسی، معنادار بوده و به‌منظور بررسی فرض تعادل در مدل‌های بازگشتی نتایج شاخص به‌دست‌آمده و نتایج بررسی شاخص ثبات نشان داد که مقدار آن برابر با 412/0 و کمتر از عدد 1 گزارش شده است بنابراین فرض تعادل تایید می‌گردد. نسبت کای اسکویر مدل به درجه ازادی برابر 373/2 ومناسب است. شاخص‌های برازش تطبیقی همه بالاتر از 90 درصد به‌دست‌آمده و مقدار آن مناسب می‌باشند. شاخص RMSEA برابر با 034/0 در حد قابل قبولی بوده مناسب است. شاخص‌های مقتصد PCFI، PRATIO و PNFI نیز مناسب هستند در نهایت می‌توان گفت مدل از برازش مناسبی برخوردار شده است. اصالت / ارزش‌افزوده علمی: نتایج این پژوهش می‌تواند در بازنگری و اصلاح دستورالعمل‌ها و چارچوب‌های بانکداری متعارف (مبتنی بر ربا) مؤثر بوده و همچنین کیفیت پیاده‌سازی شیوه‌ها و روش‌های بانکداری اسلامی را بهبود بخشیده و اطلاعات حاصل دارای سطح اتکای بیشتری گردد و در نهایت بتواند نظر ذی‌نفعان و استفاده‌کنندگان را به نحوه بهتری جلب نماید.

    Manuscript profile