• Home
  • مریم بخارائیان خراسانی

    List of Articles مریم بخارائیان خراسانی


  • Article

    1 - اشاعه شایعات تجاری در فضای مجازی: شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران (روش پدیدارنگارانه)
    Journal of Investment Knowledge , Issue 1 , Year , Spring 2023
    در این پژوهش با بهره‌گیری از رهیافت کیفی و به کمک روش پدیدارنگاری و استفاده از مصاحبه‌های عمیق، نحوه ادراک فعالان بورس اوراق بهادار در مواجهه با شایعات تجاری مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا با بیست نفر از افراد صاحب‌نظر در این حوزه با عناوین مدیران بورس‌های منطقه‌ای، More
    در این پژوهش با بهره‌گیری از رهیافت کیفی و به کمک روش پدیدارنگاری و استفاده از مصاحبه‌های عمیق، نحوه ادراک فعالان بورس اوراق بهادار در مواجهه با شایعات تجاری مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا با بیست نفر از افراد صاحب‌نظر در این حوزه با عناوین مدیران بورس‌های منطقه‌ای، مدیران، تحلیل‌گران، کارشناسان شرکت‌های کارگزاری سازمان بورس با استفاده از روش نمونه‌گیری حداکثر تنوع مصاحبه صورت گرفت و از متن مصاحبه‌ها، میزگردها، یادداشت‌ها و اظهارنظرهای منتشر شده در روزنامه‌ها و مجله‌های اینترنتی پیرامون بازار بورس طی سال‌های اخیر استفاده شده است که در کل مشابه با دیدگاه مصاحبه‌شوندگان پیرامون موضوع پژوهش بودند. با تجزیه و تحلیل داده‌ها بر اساس روش دیکلمن، 8 درون مایه و 22 مضمون اصلی استخراج گردیدند. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که نقش دولت در بازار بورس و رفتار هیجانی و توده‌وار سرمایه‌گذاران باعث تشدید شایعات تجاری شده است. همچنین به اعتقاد برخی از مصاحبه‌شوندگان اخیراً فضای مجازی و علی‌الخصوص تلگرام در انتشار شایعات تأثیر زیادی داشته است. از سویی دیگر با وجود این‌که فعالان بورس اوراق بهادار اطلاعات شبکه کدال را بدلیل این‌که از فیلتر حسابرسی می‌گذرد را واقعی‌ترین و موثق‌ترین شبکه اطلاع رسانی سازمان دانستند اما اتفاقات سیاسی اخیر و بدبینی نسبت به دولت نگرش آن‌ها را تا حدودی تغییر داده و اعتماد آن‌ها را نسبت به اطلاعات شبکه کدال کمتر نموده است. Manuscript profile

  • Article

    2 - ارائه الگوی هم‌افزایی مالی با رویکرد نظریه داده بنیاد
    Journal of Management and Sustainable Development Studies , Issue 13 , Year , Spring 2024

    پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی هم‌افزایی مالی انجام شده است. روش پژوهش حاضر ماهیت اکتشافی - بنیادی داشته و از رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده کرده است. این پژوهش پس از انجام 15 مصاحبه نیمه ساختار یافته (اشباع نظری) از صاحب‌نظران در زمینه بانکداری و اعضای هیأ More

    پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی هم‌افزایی مالی انجام شده است. روش پژوهش حاضر ماهیت اکتشافی - بنیادی داشته و از رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده کرده است. این پژوهش پس از انجام 15 مصاحبه نیمه ساختار یافته (اشباع نظری) از صاحب‌نظران در زمینه بانکداری و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها با استفاده نمونه‌گیری از نوع غیراحتمالی هدفمند به روش نمونه‌گیری گلوله برفی انجام گرفته است. برای تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها و کدگذاری، از نرم افزار مکس کیودا 2020 در سه مرحله كدگذاري باز، كدگذاري محوري و كدگذاري انتخابی پس از استخراج 308 کد باز، 63 مفهوم و 15 مقوله انجام گرفت و بر اساس آن، الگوی کیفی پژوهش نیز ارائه شد. نتایج نشان داد شرایط علّی هم‌افزایی‌مالی، شامل ضرورت هم‌افزایی مالی در ادغام، هم‌افزایی مشارکت مالی، هم‌افزایی نوآوری مالی و هم‌افزایی توانمندی مالی و شرایط زمینه‌ای، شامل هم‌افزایی فناوری مالی، هم‌افزایی سازمانی و هم‌افزایی بازار می‌شود. همچنین، شرایط مداخله‌گر شامل هم‌افزایی مدیریتی و هم‌افزایی رشد می‌شود. پدیده اصلی هم‌افزایی مالی به‌سوی رقابت پایدار است. همچنین، راهبردها شامل راهبرد هم‌افزایی مالی در فرآیند ادغام، هم‌افزایی منابع انسانی و هم‌افزایی توسعه‌ای منجر به ارائه تصویر ذهنی مبتنی بر اهمیت فرآیند هم‌افزایی مالی و تمایز این فرآیند با سایر جنبه‌های ارزش هم‌افزایی در اثر ادغام که باعث یکپارچگی می‌شود. در نهایت، پیامدهای مورد انتظار هم‌افزایی مالی شامل هم‌افزایی عملیاتی، هم‌افزایی عملکرد مالی و هم‌افزایی سود مالی است.

    Manuscript profile

  • Article

    3 - شناسایی عوامل و الگوی هم‌افزایی مالی از طریق صنعت بانکداری ایران
    Journal of Human Capital Empowerment , Issue 3 , Year , Autumn 2024

    این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر هم‌افزایی مالی از طریق صنعت بانکداری ایران انجام گرفته است. رهیافت پژوهش حاضر به صورت آمیخته با ماهیت اکتشافی و از نظر هدف، بنیادی-کاربردی است. در رویکرد کیفی از نظریه داده بنیاد با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته More

    این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر هم‌افزایی مالی از طریق صنعت بانکداری ایران انجام گرفته است. رهیافت پژوهش حاضر به صورت آمیخته با ماهیت اکتشافی و از نظر هدف، بنیادی-کاربردی است. در رویکرد کیفی از نظریه داده بنیاد با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته و رویکرد کمّی پیمایشی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته حاصل از مطالعه کیفی انجام یافته است. تعداد تصمیم‌گیرندگان این پژوهش در مرحله کیفی 15 نفر از صاحب‌نظران در زمینه بانکداری و اعضای هیئت علمی دانشگاهی که با روش نمونه‌گیری هدفمند و تکنیک گلوله‌برفی تا حصول اشباع نظری انتخاب و در مرحله کمّی 384 نفر از مدیران و کارشناسان 7 بانک ادغامی با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. برای تحلیل داده‌ها در پژوهش کیفی از روش استراوس و کوربین بر اساس سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی در بستر نرم‌افزارMAXQDA و در پژوهش کمّی از روش‌های آمار توصیفی در نرم‌افزارSPSS و آمار استنباطی از مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌افزارAMOS استفاده شد. یافته‌های بخش کیفی نشان می‌دهد که در طی فرآیند کدگذاری، داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها منجر به هم‌افزایی مالی شده است. یافته‌ها در بخش کمّی نشان داد که شرایط علّی هم‌افزایی مالی بر هسته مرکزی تأثیرگذار است. شرایط زمینه‌ای و مدخله‌گر هم‌افزایی مالی بر راهبردهای آن تأثیرگذارهستند. راهبردهای هم‌افزایی مالی بر پیامدهای آن تأثیرگذار است. همچنین، نتایج نشان داد ابعاد اصلی هم‌افزایی مالی از طریق صنعت بانکداری ایران در سطح آمادگی پایینی قرار دارد.

    Manuscript profile